Tuoksuuko joulukinkku jo uunissa? – Viemärissä paistorasva aiheuttaa tukoksia, mutta kierrätettynä siitä on paljon iloa

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY avaa vuosittain noin kahdeksan isoa jähmettyneen rasvan aiheuttamaa tukosta viemäriverkostossaan. Älä siis kaada rasvaa viemäriin - kierrätä lihan paistorasva ruoaksi, polttoaineeksi, energiaksi tai kompostimullaksi!

Tilastokeskuksen mukaan noin 70 prosenttia Suomen kotitalouksista ostaa joulukinkun. Kinkkua myydään vuosittain 6–7 miljoonaa kiloa. Tämä tietää sitä, että keittiöissä syntyy paljon paistorasvaa, joka pitää muistaa käsitellä oikein.

Onko joulua ilman joulukinkkua? Hyvin monelle ei. Tilastokeskuksen mukaan noin 70 prosenttia Suomen kotitalouksista ostaa joulukinkun ja sitä myydään vuosittain 6–7 miljoonaa kiloa. Tämä tietää sitä, että keittiöissä syntyy paljon paistorasvaa.

- Lähes puolet näistä viemäritukoksista aiheuttaa vahinkoa joko ympäristölle tai kiinteistölle. Käymme lisäksi ehkäisevänä toimenpiteenä säännöllisesti huuhtelemassa useita sellaisia viemärikohteita, jotka olemme todenneet helposti tukkeutuviksi, vesihuollon verkostopäällikkö Sami Sillstén selvittää.

HSY muistuttaakin, että paistorasvaa ei saa kaataa viemäriin.

- Jähmettyvä rasva voi aiheuttaa pahoja tukoksia. Enemmänhän ongelma näkyy taloyhtiöiden omissa, ohuemmissa viemäriputkissa, jotka tukkeutuvat. Ne ovat kiinteistöjen omalla vastuulla, emmekä edes saa niitä tietoomme. Silti rasva kulkeutuu välillä myös meidän vastuullamme oleviin pääviemäreihin asti ja tukokset kulminoituvat myös meille, Sillstén toteaa.

Kierrätä lihan paistorasva ruoaksi, polttoaineeksi, energiaksi tai kompostimullaksi

Paistorasvan, oli se sitten lihasta tai rasvakeittimestä lähtöisin, voi kierrättää joko ruoanlaitossa tai jätteenä.

- Martat.fi-sivustolta löytyy hyviä vinkkejä ruoanlaitossa syntyvien rasvojen hyödyntämiseen. Kinkun paistorasvan voi käyttää esimerkiksi kastikkeisiin, HSY:n ympäristöasiantuntija Anna-Maria Rajala neuvoo.

Jos rasvan haluaa laittaa jäteastiaan, se tulee pakata hyvin, jotta se ei sotke astiaa. Nestemäisen rasvan voi laittaa purkkiin ja tiiviisti suljettuna sekajätteeseen. Jähmettyneen rasvan voi laittaa myös biojätteeseen.

- Sekajätteessä rasva poltetaan energiaksi ja lämmöksi, biojätteenä siitä syntyy biokaasua ja kompostimultaa, eli hyötykäyttöön kinkkurasva päätyy lajiteltuna joka tapauksessa, Rajala muistuttaa.

Joulun aikana asukkaat voivat osallistua myös valtakunnalliseen Kinkkutemppuun, jossa kinkkurasvat kerätään ja kierrätetään polttoaineeksi. Pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella on 20.12.2018–7.1.2019 välisenä aikana yhteensä 51 Kinkkutempun keräyspistettä K-kauppojen yhteydessä ja Rinki-ekopisteissä. Lähimmän keräyspisteen voi etsiä Kinkkutemppu.fi-sivuston hakupalvelusta.

Jaa vinkkejä ja osallistu fiksumman joulun tekemiseen

HSY on luonut Facebookiin tapahtuman nimeltä Tehdään yhdessä fiksumpi joulu 2018. Tavoitteena on jakaa erilaisia joulun toimintaan, ruokaan ja tavaraan liittyviä vinkkejä, joita kuka tahansa voi hyödyntää ja samalla toteuttaa ilmastofiksua joulua.

- Liity mukaan ja jaa vaikka omat suosikkisi, miten kierrättää kinkkurasvat ja muut joulun riperuoat. Toki voi antaa myös esimerkiksi ehdotuksia kinkun korvikkeeksi. Itse suosin ilmastoystävällisemmän joulun viettoa kalaisan joulupöydän ääressä, Anna-Maria Rajala vihjaa.

Kiinteät biojätteet kelpaavat ravinnoksi viemäreissä eläville rotille. Jähmettyvä rasva aiheuttaa lisäksi tukoksia putkistossa. Usko HSY:n viemärisukeltajaa ja pakkaa paistorasvat sekajätteeseen tai vie Kinkkutemppu-keräykseen!

Yhteyshenkilöt

Vesihuollon verkostoista: verkostopäällikkö Sami Sillstén, sami.sillsten(at)hsy.fi, puh. 050 466 9114

Viemärietiketistä ja paistorasvan oikeanlaisesta käsittelystä: ympäristöasiantuntija Anna-Maria Rajala, anna-maria.rajala(at)hsy.fi, puh. 045 657 7375

Kinkkurasva jähmettyy jäähtyessään ja viemäriin kaadettuna se voi aiheuttaa pahoja tukoksia. Kierrätettynä rasva on hyvä raaka-aine: se voidaan hyödyntää ruoaksi, polttoaineeksi, energiaksi tai kompostimullaksi.

HSY uudistaa jätehuoltomääräykset: jäteastioiden tyhjentäminen voidaan aloittaa ennen aamuruuhkaa 1.3. lähtien18.1.2019 11:04Tiedote

HSY:n uudistamat jätehuoltomääräykset tulevat voimaan pääosin 1.3.2019. Jäteastioiden tyhjennys on mahdollista Helsingin kantakaupungin alueella kello 5–22. Muualla tyhjennystyöt voidaan aloittaa tuntia myöhemmin. Vuodesta 2021 alkaen biojätettä, muovi-, lasi- ja kartonkipakkauksia sekä pienmetallia kerätään kiinteistöistä, joissa on vähintään viisi huoneistoa. Uudistuksella vastataan EU:n ja Suomen valtakunnallisiin kierrätystavoitteisiin.

HSY:n hallituksen kokous 18.1.201918.1.2019 11:03Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 18.1.2019 Hallitus hyväksyi muun muassa tarkistetut pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräykset ja valitsi Graniittirakennus Kallio Oy:n jätteenkäsittelykeskukseen vastaanotetun jätevoimalakuonan käsittelijäksi. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2019. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräyksistä. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 18.1.201915.1.2019 16:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 18.1.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa tarkistettujen pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten hyväksymisestä sekä jätteenkäsittelykeskukseen vastaanotetun jätevoimalakuonan käsittelijän valitsemisesta. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2019. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräyksistä. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 18.1.2019. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi