Tuomaan Markkinat satsaa ruokaan, saunaan ja tapahtumiin

Tuomaan Markkinat tuo 1.12. alkaen Senaatintorille kymmenen erilaista glögiä, joululaulukaraoken ja nuotiotulet. Joulutorilla saunotaan puusaunassa, hörpitään hehkuviiniä lavaohjelmasta nautiskellessa, viihdytään Ruokapihoilla 14 ruokatoimijan antimien äärellä, kieputaan karusellissa ja tehdään löytöjä Lahjakujien käsityökojuista. Senaatintorille katetaan kaunein, maukkain ja monipuolisin joulun kokemus, josta ei riemua ja antamisen iloa puutu.
Onko tässä kenties koko Helsingin joulun kaunein näkymä? Torikortteleiden Sofiankadulta avautuva näkymä Tuomaan Markkinoille. Kuva: Jussi Hellsten / Torikorttelit

Tuomaan Markkinat jatkaa helsinkiläisen urbaanin joulun ja uusien perinteiden tutkiskelua. Matkailun kansainvälinen trendinluojamedia Condé Nast Traveler  nosti vastikään esille Tuomaan Markkinoiden coolia designia ja saunaa. Niiden lisäksi joulutori erottautuu Euroopan, ellei koko maailman, joulutorien joukossa kunnianhimoisimmalla ruokatarjonnalla. Tänäkin vuonna joulun maut tulevat suoraan kaupungin ravintolaskenen huipulta.

Tuomaan Markkinoiden kaksi Ruokapihaa sijaitsee Aleksanterin patsaan molemmin puolin ja kummallakin niistä on sisäänastuttava pääravintola. Toiseksi pääravintolaksi saadaan vastikään vuoden parhaaksi ravintolaksi Glorian Ruoka & Viinissä nimetty Nolla. Hävikitön ravintola panostaa lähituotettuihin luomuraaka-aineisiin. Vohvelit ja rieskat saavat kasvis- ja kalatäytteet; omenaglögi maustetaan tillillä ja kuminalla. Toisena pääravintolana jatkaa aiempien vuosien suosikki, Helsinki-glögistään ja Joulusekamelska-jälkiruoastaan tunnettu Kolmon3n Kalliosta.

Ruokapihoilla enemmän vegeä kuin koskaan

Toiselle Ruokapihoista rakentuu kokeilevampi, modernin jouluruoan kokonaisuus. Karhupuiston kulmalla alkusyksystä avautunut leipomo-viinibaari Way tarjoilee luomutoffeella glaseerattujen joulutorttujen lisäksi suussa sulavaa hapanjuurileipää. Linko&Tenhon pizzoissa maistuu joulu. Pokrovan veljestön tuhti vegaaninen borssikeittoannos täydentyy sienipiiraalla. Mama Nikolaksen hittinä jatkanee vegaaninen kylmäsavulohi eli porkkala. Dippikastikkeen kera nautittavia tuoresipsejä valmistetaan paikan päällä niin perunasta kuin bataatista. Makean nälkään napataan Nam Nam Donitsin leipomuksia.

Toisella Ruokapihalla päästään perinteisempien jouluherkkujen kimppuun aina todellisista lohturuoka-sandwicheista, Ferin hirvimakkaroista ja Maannoksen sieni- ja kalaherkuista Maslon leipomuksiin ja Café Regatan jättipuusteihin.

Anniskelualuetta kokonaisuudessaan olevilta Ruokapihoilta löytyvät myös joulun kuumat ja kylmät juomat kaakaoista kombuchaan. Glögejä on tarjolla kymmenen erilaista: kuusenkerkkä- ja omenaglögiä, punaviiniglögiä villiyrtein maustettuna, alkuviiniglögiä. Pienpanimo-oluiden ja viinien valikoima on runsas.

Lahjakujien erityiset käsityöt ja joulupöydän laatuherkut

Tuomaan Markkinoiden lahjatavaratarjonta on jälleen monipuolinen kattaus kotimaista käsityötä ja designia. Lahjakujille asettuu kaikkiaan 115 tarkoin valittua käsityöläistä, alkutuottajaa ja mikroyrittäjää. Kujilta löytyvät niin tutut sirkkatontut, mehiläisvaha- ja tervakynttilät, kuksat, Annansilmä-sertifioidut Harjani-harjat, Sanskin koirankarvalapaset, linnunpöntöt ja Olkimajan himmelit kuin uudet tulokkaat, kuten suupuhalletut Stobe-oluttuopit ja TIPTAP Co.:n uniikit joulukoristeet.

Joulupöytä pistetään notkumaan toinen toistaan ihanammilla herkuilla. Joululaatikot, Helsingistä kerätyt hunajat, makusinapit, kuivaliha, tuoreporo- ja riistatuotteet, kala, lisäaineettomat toffeet, suklaat ja fudge kääräistään mukaan; suoraan uunista tulevat karjalanpiiraat haukataan suihin jo karusellikyytiä odotellessa.

Ohjelmaa, puuhaa ja elämyksiä

Tuomaan Markkinat tarjoaa paitsi ostosmahdollisuuksia myös matalan kynnyksen mahdollisuuksia tehdä ja kokea. Torikortteleista tuttu, viime vuonna torilla ihastuttanut joulusauna on elämys vailla vertaa. Saunan lämpöön pääsee Senaatintorin Katariinankadun puoleisessa kulmassa, ja sauna lämpenee keskiviikosta sunnuntaihin. Helsinki Distilling Companyn Joulusaunabaari palvelee janoista saunapihalla.

Tuomaan Markkinoilla kaikki osallistuttava toiminta on ollut pidettyä, ja vierailijat ovat halunneet enemmän toimintaa ja koettavaa kaiken ikäisille: joulupukki, työpajoja ja
-näytöksiä, yhteislaulua, jouluisia esityksiä ja musikkia.

K-Supermarket tuo yhteistyössä Hella Foodin kanssa K-Superbistro Hellafood -mökkiin huippukokkien valmentamien ravintola-alalle kouluttautuvien nuorten uudenlaisia ideoita jouluruokiin maistiaisineen. K:n Superpuoti-mökissä hyllyt notkuvat jouluherkkuja pientuottajilta. Jouluomenainen meno jatkuu Hartwall Jaffan mökissä, jossa pääsee tekemään hyvää laulamalla ja osaksi joulukuoroa.Newbien jouluisesta mökistä löytyy vastuullisesti tuotettujen luomupuuvillaisten lastenvaatteiden lisäksi tapahtumia lapsiperheille, ja Pro Localiksen mökissä pääsee tapaamaan pientuottajia ja ostamaan heidän tuotteitaan.

Tuomaan Markkinoilla on tänä vuonna Kauniiden Tekojen Kioski, johon asettuvat vuoroviikoiksi hyväntekeväisyysjärjestöt Nappi Naapuri, HelsinkiMissio ja Suomen Punainen Risti. Anna aineeton tai hyvää tekevä lahja sille, jolla on jo kaikkea, tai kutsu tuntematon joulupäivälliselle. Lisäksi Tuomaan Markkinat järjestää joululahjakeräyksen Hope ry:n kanssa.

Lavaohjelman äärellä viihdytään tänä vuonna peräti kahdella lavalla, jotka sijaitsevat kokonaan anniskelualuetta olevilla Ruokapihoilla.Rakastettu vanhanajan karuselli pyörii jälleen joulutorin sydämessä. Lapland Hotels on toteuttanut joulupukille Tuomaan Markkinoille hotellihuoneen, jossa pukki on tavattavissa päivittäin.

Torikorttelit ja Tuomaan Markkinat ovat yhdessä kaupungin kaunein joulupaikka

Tuomaan Markkinoiden vieressä sijaitsevat Helsingin historialliset korttelit, Torikorttelit. Torikortteleista vastaava kaupungin kiinteistökehitysyhtiö Helsingin Leijona Oy on kehittänyt Tuomaan Markkinoita vuodesta 2014. Ensi vuonna tuotanto siirtyy uuteen Helsingin tapahtumasäätiöön.

Torikortteleiden vuosikymmenen kestäneet remontit ovat ohi ja alueen kaikki tilat ovat täynnä. Kolmen korttelin alueella on 19 kahvilaa ja ravintolaa, 20 kivijalkaliikettä, kulttuuripalveluita, työtiloja, tapahtumia.

Kävijöille Torikortteleiden ja Tuomaan Markkinoiden alue tarkoittaa jouluna yhteensä satojen pienyritysten tuotteita, kaiken hyvän kattavaa ruokatarjontaa, maksuttomia tapahtumia, yllättäviä uusia paikkoja ja kuvauksellista miljöötä, joka jo itsessään virittää joulun tunnelmaan. Toisin sanoen, valinnanvapautta, monipuolisuutta, vastuullista kuluttamista, ilmaisia elämyksiä ja mahdollisuutta yllättyä omassa kotikaupungissa.

TUOMAAN MARKKINAT 1.–22.12.2018
SENAATINTORILLA
AVOINNA: arkisin klo 11–20, viikonloppuisin klo 10–19

TUOMAAN MARKKINOIDEN SAUNAPIHA 1.–22.12.2018
SENAATINTORILLA
AVOINNA: keskiviikosta perjantaihin klo 15–20, viikonloppuisin klo 14–19

Tuomaan Markkinoiden toimijat:

www.tuomaamarkkinat.fi

emma.lumme@torikorttelit.fi, 050 516 2733

sanna.paakkanen@torikorttelit.fi, 050 359 5972

Rakastettuun vanhanajan karuselliin on vapaa pääsy. Kuva: Jussi Hellsten / Torikorttelit
Joulusaunapihalla on Helsinki Distilling Companyn Joulusaunabaari. Kuva: Jussi Hellsten / Torikorttelit
Tuomaan Markkinoilla on kaksi Ruokapihaa, jotka ovat kokonaisuudessaan anniskelualuetta. Kuva: Maija Astikainen / Torikorttelit

Tuomaan Markkinoiden kehittäminen ja koordinointi siirtyi vuonna 2014 Helsingin Leijona Oy:lle, joka vastaa viereisen Torikortteleiden alueen kehittämisestä ja Kauppatorin lyhyen aikavälin kehittämistoimenpiteiden koordinoinnista. Näiden idyllisten merellisen keskustan alueiden yhteys rakentaa tuomiokirkon ja Kauppatorin väliin Helsingin uutta joulukaupunkia.

Tuomaan Markkinoiden vuonna 2014 uudistuneesta ilmeestä vastaa suunnittelija Linda Bergroth. Helsinkiläisyys nousee esiin muun muassa mökkien värityksessä, joka noudattelee ympäröivien rakennusten värimaailmaa. Tuomaan Markkinoilla vierailee vuosittain yli 300 000 kävijää.