Tuomari Nurmion ja Knucklebone Oscarin yhteislevyn ensimmäinen single ja video Dry Bones sekoittaa pyhäkoulukauhua mustaan gospeliin

Tuomari Nurmio ja Knucklebone Oscar äänittivät vuonna 2018 eepeellisen vereviä tulkintoja vanhoista gospel-biiseistä, mutta eivät saaneet kyllikseen sielua ravitsevasta tripistä rockmusiikin juurille. Armoitettujen pelimannien vuonna 2017 alkanut yhteinen “helvetillisen ja taivaallisen pitkä matka” on eskaloitunut syksyllä ilmestyväksi Believe It Or Not -albumiksi (Stupido Records), jonka ensimmäinen single ja video Dry Bones julkaistaan 16. kesäkuuta.

Tuomari Nurmio ja Knucklebone Oscar. Kuva: Jirina

– Meidän gospel-projekti alkoi sattumalta Jätkäsaaren Weird Antiques -divarista, missä tapasimme Oscarin kanssa varmaankin vuonna 2017 ja äänitimme neljä biisiä. Jotenkin tuntui siltä että tehdään saman tien kokonainen albumi. Taloudellisesti tällainen friikkailu merkitsee oman kupeen kaivamista, mutta se tehtiinkin rakkaudesta lajiin. Silloin ei aika mene koskaan hukkaan, Tuomari Nurmio kertoo yhteistyön alkutaipaleesta.

Uusi single on Nurmion ja Oscarin päivittämä J.W. Johnson -originaali Dry Bones, joka väräjää kaksikon tulkitsemana uutta pyhää henkeä.

Kesällä 1967 Golden Gate Quartetin 10-tuumainen LP löytyi yhden frendin vanhempien levyhyllystä, ja siitä tuli mun suuri suosikki saman tien. Dry Bones on yksi biisi tuolta levyltä. Rock’n’rollin yksi peruspilari on gospel. Meno on pitelemätöntä, Nurmio kuittaa.

Sinkkubiisin tarina vie kuulijan historian oppitunnille, jossa elävät luut kolisevat ja tässä tiukassa tulkinnassa karttakeppikin viuhuu.

Ekaan sinkkuun suunnittelin ja kirjoitin hulvattoman ja tummasävyisen videon, joka sekoittaa suomalaista 1900-luvun alun pyhäkoulukauhua mustaan gospeliin. Biisi on erikoinen kertomus henkiin heräävistä luista ja niiden anatomiasta tarkkoine kuvauksineen. Tämä oppitunti sopii hyvin koulumaailmaan ja herranpelkoon. Tietty snadi pilke silmässä. Video on kuvattu autenttisessa 1900-luvun koulumiljöössä psykedeelisin lisäyksin, Knucklebone Oscar hehkuttaa.

Tuomari Nurmion ja Knucklebone Oscarin albumi Believe It Or Not ilmestyy 2. syyskuuta 2022. Kaksikko taustayhtyeineen myös keikkailee syksyn aikana levyä juhlistaen, keikkapäivät ja -paikat ilmoitetaan myöhemmin.

Katso Dry Bones -videon teaser täältä.

Knucklebone Oscar Facebook

Tuomari Nurmio Facebook

Stupido Records Facebook

Stupido Records

Lisätiedot, haastattelut:

Milla Palovaara

milla@kulttuuritoimisto.fi

Tuomari Nurmio ja Knucklebone Oscar. Kuva: Jirina
Dry Bones -singlen kannen kuva: Jamo Katila. Art design: Jan Schulte-Tigges
Tuomari Nurmio. Kuva: Jamo Katila
Knucklebone Oscar. Kuva: Jamo Katila
Dry Bones -videon making of -kuvastoa. Kuva: Jamo Katila

Teosto-palkitun säveltäjä Cecilia Damströmin Wasteland-orkesteriteos saa maailmanensi-iltansa 1. syyskuuta12.8.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Toukokuussa 2022 ensimmäisenä naispuolisena taidemusiikin edustajana arvostetun Teosto-palkinnon voittaneen säveltäjä Cecilia Damströmin uusin, ihmisten kulutuskäyttäytymisestä kumpuava Wasteland-orkesteriteos saa maailmanensi-iltansa 1. syyskuuta Umeån Norrlandsoperanissa. Damströmin syksy on kotimaassakin vilkas, säveltäjän teoksia kuullaan konserttitaloissa ympäri Suomen.

Kaija Saariahon juhlasyksy starttaa jo elokuussa Temppeliaukion kirkossa kuultavalla Reconnaissance-kuoroteoksella ja Alminsalin Between-esityksillä10.8.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Lokakuussa 70 vuotta täyttävän säveltäjä Kaija Saariahon juhlasyksy alkaa Helsingissä jo elokuussa kahdella Saariahon harvinaisella teoksella. Juhlaviikkojen ohjelmistoon kuuluva, 18. elokuuta Taiteiden yönä Temppeliaukion kirkossa kuultava Reconnaissance on Saariahon viimeisin kuoroteos, joka saa nyt Suomen kantaesityksensä. Elo-syyskuun taitteessa oopperan Alminsalissa esitettävät kolme Between-esitystä pitävät sisällään muun muassa 41 vuotta esityskiellossa olleen Study for Life -sävellyksen uuden produktion kantaesityksen.

Tuomo & Markus -duon uusi single Highest Mountain tekee kunniaa pop-legenda Nick Drakelle15.7.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Markus Nordenstrengin ja Tuomo Prättälän muodostaman Tuomo & Markus -voimaduon syyskuussa ilmestyvän Game Changing -albumin toinen singlelohkaisu, levyn harmoniarikasta äänimaailmaa avaava Highest Mountain julkaistaan tänään 15.7. tuoreen videon kera. Pääosin Yhdysvalloissa äänitetyllä albumilla kuullaan lisäksi Tuomo & Markus -duon pitkäaikaista taustayhtyettä, johon kuuluvat trumpetisti Verneri Pohjola, rumpali Juho Viljanen, pedal–steel-velho Miikka McGyver Paatelainen ja basisti Jere Ijäs. Levyllä vierailevat muun muassa Jonathan Wilson, jonka studiolla Los Angelesissa levy on osin äänitetty, sekä newyorkilainen kitaralegenda Marc Ribot.