Garmin Nordic Finland Oy

Tuore kysely osoittaa: Alle 30-vuotiaiden liikunnan määrä lisääntynyt korona-aikana

Garmin-kesäliikuntakysely osoittaa, että alle 30-vuotiaiden aikuisten liikuntatottumukset ovat muuttuneet eniten korona-ajan myötä. Kantarin toteuttamaan kyselyyn vastanneista alle 30-vuotiaista suomalaisista 44 % kokee, että he liikkuvat nyt pysyvästi enemmän kuin ennen pandemian puhkeamista. Sup-lautailu, maastopyöräily sekä padel ovat kyselyn mukaan tämän kesän trendilajit – ja ne kiinnostavat myös keski-ikäisiä!

Korona on saanut nuoret aikuiset liikkeelle, kertoo Garminin teettämä tutkimuskysely. Sen sijaan vanhemmat ikäryhmät eivät tunnistaneet liikuntatottumuksissaan merkittäviä muutoksia – yli puolet (53 %) kaikista vastanneista kertoi liikuntatottumuksiensa pysyneen ennallaan.

Vapaa-ajan liikunta on viime vuosina lisääntynyt suomalaisten aikuisten keskuudessa. Lenkkeily, pyöräily ja saliharjoittelu ovat pitkään säilyttäneet asemansa suosituimpien liikuntamuotojen joukossa, minkä myös Garmin-kysely osoittaa.1,2 Suomalaiset ovat innokkaita kokeilemaan tänä kesänä myös itselleen uusia urheilumuotoja. Tässäkin nuoret aikuiset erottautuvat kokeilunhaluisuudellaan. Lämpimät kesät ovat kasvattaneet esimerkiksi sup-lautailun suosiota – jopa 69 % 31–39-vuotiaista vastanneista aikoo kokeilla tänä kesänä suppailua.

”Nuorten kasvanut liikuntainnostus oli selkeä löydös tutkimuksessamme. Neljännes alle 30-vuotiaista ilmoitti aikovansa käyttää aikaa liikuntaan enemmän kuin normaalina kesänä, kun mahdollisuudet matkustaa ovat vähäisemmät. Lähes joka kolmas ikäluokasta aikoo kokeilla myös itselleen uusia lajeja”, kertoo Garminin pohjoismaisista sidosryhmäsuhteista vastaava Marcus Bjärneroth.

Nelikymppisiä kiehtoo sen sijaan mailapeli padel, jota on tituleerattu jopa maailman nopeimmin kasvavaksi urheilulajiksi. Kyselyyn vastanneista 40–49-vuotiaista 43 % kertoo aikovansa kokeilla lajia kesällä. Vuoden 2020 aikana lajin harrastajamäärät ovat räjähtäneet ja kenttien määrät lähes tuplaantuneet Suomessa. Lajin voi aloittaa matalalla kynnyksellä ja lisäksi pelaaminen on sosiaalista, mikä osaltaan selittää padelin suosiota.3

Liikuntasuorituksia voidaan mitata yhä tarkemmin

Yli puolet (53 %) Garminin teettämään kyselyyn vastanneista mittaa joko puhelimen, älykellon tai aktiivisuusrannekkeen kautta liikuntasuorituksiaan. Suosituinta mittaaminen on 40–49-vuotiaiden keskuudessa, joista 63 % kertoo mittaavansa suorituksiaan. Nykyaikaiset älykellot mahdollistavat yhä useamman liikuntamuodon tarkan mittaamisen, jolloin suorituskyvyn, kehittymisen ja reitin seuraaminen on helppoa. Esimerkiksi joka neljännes vastaajista aikoo kokeilla kesällä maastopyöräilyä, joka lajina edellyttää maaston tuntemusta ja navigointia. Garmin-älykellot soveltuvat myös vesiurheiluun.

”Melonta mainittiin useaan otteeseen liikuntamuotona, jota suomalaiset haluavat kokeilla tänä kesänä. Älykellon tai aktiivisuusrannekkeen on kestettävä kolhuja, oltava vesitiivis sekä kyettävä GPS-paikannukseen myös haastavissa olosuhteissa. Pyöräilijä hyötyy puolestaan tarkan paikannuksen mahdollistamasta topograafisesta karttanäkymästä, joka helpottaa navigointia vieraissa ympäristöissä”, kertoo Hilkka Aronen Garmin customer marketing -tiimistä.

Kesäkuussa 2021 tehtyyn Garmin-kesäliikuntakyselyyn vastasi yhteensä 1098 henkilöä Suomessa. Tutkimuksen toteutti markkinatutkimusyritys Kantar.

1 https://thl.fi/fi/web/elintavat-ja-ravitsemus/liikunta

2 https://thl.fi/fi/web/elintavat-ja-ravitsemus/liikunta/liikunnan-harrastaminen-suomessa

3 https://padel.fi/2021/03/19/padelin-suosio-jatkaa-rajahdysmaista-kasvuaan/

Lisätietoa:

Marcus Bjärneroth, Garmin
Puh. +46 766-202603
marcus.bjarneroth@garmin.com

Haastattelupyynnöt ja lisätietoja tutkimusdatasta, valokuvia jne.:

Karoliina Heimo, King Street PR
Karoliina.heimo@kingstreetpr.fi

Garmin Nordic Finland Oy
Asemanrinne 9
08500 Lohja

+358 19 311 0021http://www.garmin.fi

Garmin -yrityksen ovat perustaneet Gary Burrell ja Dr. Min Kao v. 1989, ja se on tänä päivänä yksi kokeneimmista GPS -tekniikan kehittäjistä ja tuotevalmistajista. Garmin suunnittelee, valmistaa, markkinoi ja myy navigointi-, viestintä- ja informaatiolaitteita ja -sovelluksia – joista useimmissa hyödynnetään GPS -tekniikkaa. Garmin -tuotteet on kehitetty käytettäviksi autoilu-, ulkoilu-, urheilu-, veneily- ja ilmailualoilla sekä OEM -sovelluksissa mobiilialustoilla ja langattoman teknii­kan avulla. Garmin Ltd. -yhtiö on rekisteröity Sveitsiin, ja sen suurimmat tytäryhtiöt sijaitse­vat Yhdys­valloissa, Taiwanissa ja Isossa-Britanniassa.

Yhtiöllä on yhteensä yli 13.000 työntekijää Yhdys­vallois­sa, Taiwanissa ja Euroopassa. Korkeasta teknisestä osaamisesta huolehtivat yrityksessä työskentelevät yli 1.000 insinööriä. Garmin on vuodesta 1989 tähän päivään myynyt maailmanlaa­jui­sesti yli 200 miljoonaa navigointilaitetta. Garmin on ollut kannattava yritys perustamisestaan lähtien. Euroopassa Garminilla on oma toimipaikka Southamptonissa, Münchenissä, Wurzburgissa, Pariisissa, Barcelonassa, Milanossa, Lissabonissa, Grazissa, Brysselissä, Lohjalla ja muissa Pohjoismaissa. Muissa Euroopan maissa Garmin -tuotteiden jakelusta vastaavat tarkoin valitut maahantuojat, jotka huolehtivat myös markkinoinnista, tuotehallinnasta, karttapalveluista sekä jälleenmyyjä- ja loppuasiakastuesta. Kaikki toimitukset pohjoismaisille jälleenmyyjille tulevat Garmin Nordicin omasta logistiikkakeskuksesta, joka sijaitsee Allerødissä, Tanskassa. Lisätietoja: http://www.garmin.com/fi/

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Garmin Nordic Finland Oy