Tuore tutkimus: Lähes joka toinen suomalainen on huolissaan paristojen ja akkujen raskasmetalleista

Paristo- ja akkuvalmistaja GP:n tutkimusyhtiö Kantar SIFO:lla teettämä selvitys osoittaa, että lähes puolet suomalaisista on huolissaan akuissa ja paristoissa käytettävistä raskasmetalleista. Suomalaisten huomio pitäisi kuitenkin suunnata murehtimisen sijaan akkujen ja paristojen kierrättämisasteen nostamiseen sekä kertakäyttöisten paristojen korvaamiseen ladattavilla akuilla. Vireillä onkin uusia EU-direktiivejä kulutuksen hillitsemiseksi.

GP:n teettämä tutkimus osoittaa, että 45 % suomalaisista on huolissaan akkujen ja paristojen tuotannossa käytettävistä raskasmetalleista. Erityisen huolissaan ovat miehet, joista 60 % ilmoitti olevansa joko melko tai erittäin huolissaan raskasmetallien käytöstä akuissa ja paristoissa.

Ympäristöhallinnon mukaan Suomessa käytetyistä ajoneuvojen akuista valtaosa on yhä lyijyakkuja, vaikka litiumakkujen määrä onkin sähköautojen yleistymisen myötä nousussa. Tilastojen mukaan lyijyakkujen sisältämästä lyijystä kuitenkin jopa 97 % kierrätetään.[1] GP:n paristoasiantuntija Liisa Veiston mukaan huoli suuntautuu väärään osoitteeseen:

”Raskasmetalleja käytetään nykyisin yhä vähemmän akkujen ja paristojen valmistamisessa. Sen sijaan meidän pitäisi olla huolissamme siitä, ettemme kierrätä tarpeeksi käytettyjä akkuja ja paristoja, jolloin käyttämättä jää runsaasti uudistuotantoon kelpaavia materiaaleja.

”Suomessa kierrätystilanne on muuhun Eurooppaan verrattuna varsin hyvä. Kyselyymme vastanneista 85 % kierrättää kertakäyttöparistonsa. Kierrättämisen lisäksi kuluttaja voi säästää ympäristöä vaihtamalla kertakäyttöiset paristot ladattaviin akkuihin. Niiden elinkaari on keskimäärin 500 latausta. Kyselymme osoittaa, että toistaiseksi vain 16 % suomalaisista käyttää ladattavia akkuja eli parantamisen varaa on.”

Kierrätysaste nousee seuraavan kymmenen vuoden aikana 70 prosenttiin

Euroopan komission mukaan akkujen kierrätysastetta on parannettava ja tuotannossa käytettävien uusien metallien ja raskasmetallien määrää on vähennettävä. Komissio julkaisi viime vuonna ehdotuksen, jonka tavoitteena on varmistaa, että kaikki Euroopan markkinoille saatetut akut ovat ympäristöä säästäviä, suorituskykyisiä ja turvallisia koko elinkaarensa ajan. Tämä saavutetaan ottamalla käyttöön pakolliset vähimmäisvaatimukset kaikille Euroopan markkinoille saatetuille akuille ja paristoille. Vaatimuksiin lukeutuvat muun muassa akun kierrätettävä vähimmäisosuus ja vastuullisesti hankittujen materiaalien käyttö tuotannossa.[2]

Komission tavoitteena on, että kotitalouksien akkujen ja paristojen kierrätysaste olisi 70 % vuoteen 2030 mennessä. Tällä hetkellä vaatimus on 45 %, mikä on toteutunut Suomessa vuosittain.1 Teollisuudenaloille, joissa kaikki akut on kierrätettävä, asetetaan lisäksi tiukemmat vaatimukset, jotta uutta tuotantoa varten louhittavien metallien määrää voidaan vähentää.

Euroopan komission uudessa ehdotuksessa paristo- ja akkutuottajille asetetaan entistä suurempia vaatimuksia, mikä on erinomaista. Sen lisäksi, että osan akuista on oltava kierrätysmateriaaleista valmistettua, jokaisen Euroopan markkinoille saatetun teollisuusakun on myös sisällettävä maininta kyseisen akun hiilidioksidipäästöistä. Toivottavasti EU:n ehdotus saa hereille myös tavalliset kuluttajat. Käytettyjä paristoja ei kannata makuuttaa laatikoissa, vaan viedä nopeasti kiertoon”, kertoo Liisa Veisto GP:ltä.

Ehdotuksen taustalla on Euroopan komission vihreän kehityksen ohjelma sekä tiukemmat vaatimukset akkujen ja paristojen valmistuksessa käytettävien raskasmetallien ja metallien käytölle. Komission luvut osoittavat myös, että sähköistymisen seurauksena akkujen kysyntä kasvaa 14-kertaiseksi vuoteen 2030 mennessä.[2]

Tietoa raskasmetalleista ja akkujen kierrätyksestä

Kotitalouksissa käytettävät kertakäyttöparistot ovat nykyään periaatteessa raskasmetalleista vapaita. Akkujen tuotannossa käytettäviä raskasmetalleja ovat kadmium, rikkihappo ja lyijy, joista viimemainittua esiintyy lähinnä autojen akuissa. Yhteistä raskasmetalleille on, että ne ovat rikastettuja, eivätkä hajoa luonnossa.[3]

Nykyaikaisilla kierrätysmenetelmillä jopa 90 % kaikista akkujen materiaaleista voidaan kierrättää. Tämä edellyttää kuitenkin sitä, että paristot ja akut lajitellaan oikein paristokeräyspisteiden tai kierrätyskeskusten kautta, eikä niitä hävitetä tavallisen kotitalousjätteen mukana.[4]

[1] https://www.ymparisto.fi/fi-fi/kartat_ja_tilastot/Jatetilastot/Tuottajavastuun_tilastot/Akku_ja_paristotilastot

[2] EU:n akkuasetus: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_20_2312

[3] https://www.avfallsverige.se

[4] https://www.paristokierratys.fi

Lisätietoja:
Karoliina Heimo, King Street PR (GP:n viestintätoimisto Suomessa)
Karoliina.heimo@kingstreetpr.fi

GP ReCyko
Kaikki akut myydään valmiiksi ladattuina ja käyttövalmiina, ja niitä voidaan ladata uudestaan GP ReCykon USB-laturilla. GP ReCyko -akkujen itsepurkautuminen on vähäistä, sillä noin 80 prosenttia kapasiteetista on jäljellä vuoden varastoinnin jälkeen. GP ReCykon laturit edistävät akkujen älykkäämpää käyttöä, sillä niiden avulla on mahdollista seurata nopeaa latausprosessia LED-ilmaisimen avulla. Tämä kertoo myös, jos yrität ladata huonoja tai kertakäyttöisiä paristoja. Ladattavilla akuilla, toisin kuin alkaliparistoilla, on erilaiset kapasiteetit. Ladattavissa akuissa on enemmän valinnanvaraa kapasiteetin suhteen. Voit siis valita akun riippuen siitä, käytätkö sitä esimerkiksi kauko-ohjaimessa tai kellossa vai enemmän virtaa vaativissa laitteissa, kuten kameran salamassa tai radio-ohjattavassa autossa.

GP ja GPBM Nordic
GP Batteries International (GP) kehittää, valmistaa ja markkinoi paristoja ja niihin liittyviä tuotteita ympäri maailman. GP perustettiin osaksi Hongkong-lähtöistä Gold Peak -konsernia, ja se on laajentunut nopeasti yhdeksi maailman suurimmista kertakäyttöparistojen ja ladattavien akkujen valmistajista. Maailman suurimpien NiMH-tehtaiden ja oman tuotekehityksen myötä GP:llä on kokemusta, tietoa ja resursseja, joita tarvitaan jatkuvaan ladattavien akkujen kehittämiseen.GP:stä tuli jo vuonna 1988 paristotoimittaja GPBM Nordicille, joka vastaa myynnistä ja markkinoinnista Pohjoismaissa, Italiassa ja Ranskassa. Pitkä ja tiivis yhteistyö on mahdollistanut ladattavien paristojen suuren ja tärkeän roolin sekä kuluttajamarkkinoilla että GPBM Nordicin toimialalla.