Tuore tutkimus mittautti mobiiliverkkojen nopeudet pääkaupunkiseudulla, Turun seudulla ja Tampereen seudulla – tässä tulokset!

DNA:n liittymällä saavutettiin korkein keskimääräinen latausnopeus Omnitele Oy:n tuoreessa mobiiliverkkojen mittauksessa, joka toteutettiin yhteensä kahdessatoista kaupungissa pääkaupunkiseudulla, Turun seudulla ja Tampereen seudulla loka–marraskuussa 2021.

DNA:n 5G-verkon kuuluvuusalue kattaa noin 3,5 miljoonaa ihmistä 139 eri paikkakunnalla, ja verkkoa rakennetaan yhä tauotta. Kuva: DNA

Omnitelen tutkimusraportti on julkaistu tänään ja siihen voi tutustua tiedotteen lopussa olevasta linkistä.

"Suomalaiset käyttävät eniten mobiilidataa maailmassa*, ja siksi teemme DNA:lla kovasti töitä sen eteen, että myös heidän käyttämänsä yhteydet ovat nopeita. Säännölliset mittaukset ja testit ovat erinomainen keino yhteysnopeuksien varmistamiseksi. Onkin jälleen ilo huomata, että siinä missä keskimääräiset tiedonsiirtonopeudet ovat selvästi parantuneet kaikilla operaattoreilla 5G-verkkojen laajentumisen myötä, oli keskimääräinen latausnopeus DNA:n liittymällä kaikista suurin, jopa 30–35 prosenttia kilpailijoita korkeampi”, mobiililiiketoiminnan johtaja Cedric Kamtsan iloitsee.

DNA:n liittymällä saavutettu keskimääräinen latausnopeus oli 538 Mbit/s. Toiseksi suurin keskimääräinen latausnopeus saavutettiin Elisan liittymällä, 414 Mbit/s, ja kolmanneksi suurin Telian liittymällä, 398 Mbit/s. DNA:n liittymän keskimääräinen latausnopeus oli suurin jokaisessa mitatussa kaupungissa. Tulokset on esitetty aluekohtaisina keskiarvoina; tiedonsiirtonopeudet ja operaattoreiden keskinäinen järjestys vaihtelivat paikkakohtaisesti mitattujen alueiden sisällä.

Käyttäjäkokemuksen kannalta latausnopeus, eli tiedonsiirtonopeus tukiasemalta päätelaitteeseen päin, on yksi tärkeimmistä tunnusluvuista, sillä tyypillisesti suurin osa mobiiliverkkojen liikenteestä suuntautuu verkosta käyttäjän suuntaan. Mitä nopeampi yhteys on, sitä nopeammin verkkosivut, videot ja muut sisällöt latautuvat. HD-tasoisen videokuvan katseluun suositeltava vähimmäisnopeus on 5 Mbit/s, kun taas Ultra-HD (4K) -tasoisen videon sujuvaan toistoon suositellaan tyypillisesti nopeudeksi vähintään 25 Mbit/s. Jokainen samassa verkossa oleva laite vie luonnollisesti oman siivunsa yhteydestä.

”Nopea netti on hyvän arjen tärkeimpiä perusedellytyksiä tänä päivänä. Monessa suomalaiskodissa mobiiliverkon käyttö ei rajaudu vain puhelimeen, vaan koko kodin netti saattaa kulkea mobiiliverkon kautta. Netin avulla hoituvat niin työt, yhteydenpito, päivittäiset askareet kuin viihdesisältöjen kulutus ja pelaaminenkin. Nopea verkko helpottaa myös esimerkiksi pilvipalveluiden käyttöä, ja yhä useammin myös kodin esineet kuten lamput, pesukone tai jääkaappi ovat netissä. Yhteyden tulee siis toimia moitteitta", Kamtsan toteaa.

Omnitelen tutkimuksessa vertailtiin Suomen kolmea suurinta operaattoria, DNA:ta, Elisaa ja Teliaa. Jokaiselta valittiin testiin nopein kuluttajille tarjolla oleva liittymä, ja mittauksissa oli käytössä edistykselliset älypuhelimet, jotka pystyvät hyödyntämään myös 5G-verkkoja. Mittaukset suoritettiin loka–marraskuussa 2021, ja tutkimus kattoi pääkaupunkiseudun (pl. Kauniainen), Tampereen seudun ja Turun seudun. Mitatut kaupungit olivat Helsinki, Espoo, Vantaa, Turku, Naantali, Raisio, Kaarina, Tampere, Pirkkala, Nokia, Ylöjärvi ja Kangasala.

DNA:n 5G-verkon kuuluvuusalue kattaa noin 3,5 miljoonaa ihmistä 139 eri paikkakunnalla, ja verkkoa rakennetaan yhä tauotta. DNA:n marraskuun myydyimpien puhelinten joukossa jo lähes kaikki puhelimet olivat 5G-mallisia, joten 5G-liittymällä DNA:n asiakkaat pääsevät jo laajasti nauttimaan kasvaneista nopeuksista. DNA:n 5G-verkon peittokartta sekä lisätietoa verkosta ja puhelinmalleista on saatavissa osoitteessa www.dna.fi/5G.

Cedric Kamtsan, johtaja, mobiililiiketoiminta, DNA Oyj, puh. 044 906 2377, cedric.kamtsan@dna.fi

DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

*) Lähde: Tefficientin raportti 11/2021. Tefficient on kansainvälinen tietoliikennealan analyysi-, vertailu- ja konsulttiyritys, jonka raportit ovat ladattavissa osoitteessa https://tefficient.com/back-to-normal-or-will-5g-push-the-envelope/

Liitteet: Omnitelen mobiiliverkkojen tiedonsiirtonopeuksien vertailu 11/2021 (pdf)

Oy Omnitele Ab on vuonna 1988 perustettu itsenäinen mobiiliverkkojen toimintaan ja niiden kehitykseen erikoistunut konsulttiyhtiö. Omnitelen omistaa joukko suomalaisia pääomasijoittajia ja operaattoreita, mukaan lukien DNA Oyj ja Elisa Oyj. Omnitelellä on kattava kansainvälinen kokemus mobiiliverkkojen vertailututkimuksista.

Kuva: Omnitelen mobiiliverkkojen tiedonsiirtonopeuksien vertailu 11/2021. Tutkimus toteutettiin kahdessatoista suomalaiskaupungissa, jotka olivat Helsinki, Espoo, Vantaa, Turku, Naantali, Raisio, Kaarina, Tampere, Pirkkala, Nokia, Ylöjärvi ja Kangasala. DNA:n liittymän keskimääräinen latausnopeus oli suurin jokaisessa mitatussa kaupungissa. Tulokset on esitetty aluekohtaisina keskiarvoina. Tiedonsiirtonopeudet ja operaattoreiden keskinäinen järjestys vaihtelivat paikkakohtaisesti mitattujen alueiden sisällä. Tutkimuksen toteutettiin operaattoreiden nopeimmilla 5G-kuluttajaliittymillä ja 5G-kyvykkäillä älypuhelimilla.

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

DNA’s CEO: “Unjustified lack of trust leads to unnecessary monitoring” – DNA’s way of work provides more freedom than ever before17.1.2022 08:00:00 EET | Press release

DNA’s custom of giving its employees the flexibility to work wherever and whenever it suits them, which the company adopted in 2012, has become one of its biggest success stories. The freedom staff have – to choose their place and time of work – has only increased in the 10 years since, and the flexible approach is now a mainstay of DNA’s corporate culture. Pursuing this model has required trust on both sides, determination, and continuous efforts to promote team spirit and employees’ well-being. The success of the model has also translated into a healthier bottom line.

DNA:n toimitusjohtaja: "Perusteeton luottamuspula johtaa tarpeettomaan valvontaan" – työskentely DNA:lla on nyt vapaampaa kuin koskaan17.1.2022 08:00:00 EET | Tiedote

Tapa tehdä töitä paikasta ja ajasta riippumatta on ollut yksi DNA:n menestystarinoista jo 10 vuoden ajan, siis vuodesta 2012 lähtien. Työnteon vapaus on kehittynyt tuona aikana merkittävästi ja ehtinyt iskostua osaksi DNA:laista työkulttuuria. Mallin toteutus on vaatinut molemminpuolista luottamusta, vahvaa tahtoa sekä jatkuvaa työtä yhteisöllisyyden ja jaksamisen tukemiseksi. Tulokset näkyvät kuitenkin myös viivan alla.