Tuore tutkimus mittautti mobiiliverkkojen nopeudet Suomen kymmenessä suurimmassa kaupungissa – tässä tulokset!

DNA:n liittymällä saavutettiin korkein keskimääräinen tiedonsiirtonopeus saapuvan liikenteen suunnassa Omnitele Oy:n tuoreessa mittauksessa, joka tehtiin Suomen kymmenessä suurimmassa kaupungissa.
DNA:n 5G-verkon kuuluvuusalue kattaa jo yli 1,6 miljoonaa ihmistä liki 80 eri paikkakunnalla, ja verkkoa rakennetaan yhä tauotta. Kuva: DNA

Omnitelen tutkimusraportti on julkaistu tänään ja se löytyy tämän tiedotteen liitteistä.

"DNA:n asiakkaat käyttävät eniten mobiilidataa maailmassa*, ja siksi teemme kovasti töitä sen eteen, että heidän käyttämänsä yhteydet ovat myös nopeita. Mittaukset ja testit ovatkin erinomainen keino asian varmistamiseksi. Voinkin ilokseni kertoa, että 5G-verkon rakentamisen myötä keskimääräiset tiedonsiirtonopeudet ovat selvästi parantuneet kaikilla operaattoreilla, ja suurin keskimääräinen saapuvan liikenteen nopeus saavutettiin Omnitelen mittauksessa juuri DNA:n liittymällä”, DNA:n mobiililiiketoiminnan johtaja Cedric Kamtsan iloitsee.

DNA:n verkossa saavutettu keskimääräinen latausnopeus tukiasemalta päätelaitteelle oli 313 Mbit/s. Elisan liittymällä saavutettiin toiseksi suurin keskimääräinen tiedonsiirtonopeus, 267 Mbit/s, ja Telian liittymällä kolmanneksi suurin, 215 Mbit/s. Omnitelen mittauksen tulokset ja operaattoreiden tulosjärjestys vaihtelivat mittareitillä kaupunki- ja paikkakohtaisesti**.

Käyttäjäkokemuksen kannalta saapuvan liikenteen latausnopeus on yksi tärkeimmistä tunnusluvuista, sillä tyypillisesti suurin osa mobiiliverkkojen liikenteestä suuntautuu nimenomaan tukiasemalta käyttäjälle. Mitä nopeampi yhteys on, sitä nopeammin verkkosivut, videot ja muut sisällöt latautuvat. HD-tasoisen videokuvan katseluun suositeltava vähimmäisnopeus on 5 Mbit/s, kun taas Ultra-HD (4K) -tasoisen videon sujuvaan toistoon suositellaan tyypillisesti nopeudeksi vähintään 25 Mbit/s.

”Nopea netti kuuluu tämän päivän arjessa tärkeimpien perusedellytysten joukkoon. Etenkin tänä vuonna vallinneiden poikkeuksellisten olosuhteiden vuoksi ihmiset ovat pitäneet yhteyttä aiempaa enemmän juuri videopuheluiden ja sovellusten välityksellä. Samalla nopea verkko helpottaa myös verkon pilvipalveluiden käyttöä. Myös suoratoistopalveluiden suosio jatkaa yhä kasvuaan ja sisällöt ovat aiempaakin korkearesoluutioisempia. Netin tulee siis toimia moitteetta", Kamtsan toteaa.

Omnitelen tutkimuksessa vertailtiin Suomen kolmea suurta operaattoria, DNA:ta, Elisaa ja Teliaa. Jokaiselta valittiin testiin nopein kuluttajille tarjolla oleva liittymä, ja mittauksissa oli käytössä edistykselliset älypuhelimet, jotka pystyvät hyödyntämään myös 5G-verkkoja. Mittaukset suoritettiin marras–joulukuussa 2020, ja tutkimus kattoi 10 väkiluvultaan Suomen suurinta kaupunkia, joissa asuu yhteensä yli 40 prosenttia Suomen väestöstä. Nämä kaupungit olivat Helsinki, Espoo, Tampere, Vantaa, Oulu, Turku, Jyväskylä, Lahti, Kuopio ja Pori.

DNA:n 5G-verkon kuuluvuusalue kattaa jo yli 1,6 miljoonaa ihmistä liki 80 eri paikkakunnalla, ja verkkoa rakennetaan yhä tauotta. DNA:n 5G-verkon peittokartta ja lisätietoa verkosta on saatavissa osoitteessa www.dna.fi/5G

*) Lähde: Tefficientin raportti H1/2020. Tefficient on kansainvälinen tietoliikennealan analyysi-, vertailu- ja konsulttiyritys, jonka raportit ovat ladattavissa osoitteessa https://tefficient.com/mobile-data-operators-1h-2020/

**) Omnitelen tutkimus mobiiliverkkojen tiedonsiirtonopeuksista, 11/2020. Tutkimus toteutettiin kymmenessä Suomen suurimmassa kaupungissa. Tulokset perustuvat mittausten keskimääräisen saapuvan liikenteen (tukiasemalta päätelaitteeseen päin) tiedonsiirtonopeuksiin. Tutkimuksen tulokset ja operaattoreiden tulosjärjestys vaihtelivat kaupunki- ja paikkakohtaisesti. Keskimääräisissä latausnopeuksissa eri kaupungeissa oli varsin isoja eroja ja 5G-peittoalueen laajuus vaihteli varsin paljon kaupunkikohtaisesti. Tutkimuksen toteutettiin operaattoreiden nopeimmilla 5G-kuluttajaliittymillä ja 5G-kyvykkäillä älypuhelimilla.

Cedric Kamtsan, johtaja, mobiililiiketoiminta, DNA Oyj, puh. 044 906 2377, cedric.kamtsan@dna.fi

Omnitelen tutkimus mobiiliverkkojen tiedonsiirtonopeuksista, 11/2020. Tutkimus toteutettiin kymmenessä Suomen suurimmassa kaupungissa. Tulokset perustuvat mittausten keskimääräisen saapuvan liikenteen (tukiasemalta päätelaitteeseen päin) tiedonsiirtonopeuksiin. Tutkimuksen tulokset ja operaattoreiden tulosjärjestys vaihtelivat kaupunki- ja paikkakohtaisesti. Keskimääräisissä latausnopeuksissa eri kaupungeissa oli varsin isoja eroja ja 5G-peittoalueen laajuus vaihteli varsin paljon kaupunkikohtaisesti. Tutkimuksen toteutettiin operaattoreiden nopeimmilla 5G-kuluttajaliittymillä ja 5G-kyvykkäillä älypuhelimilla. Lisätietoja: www.dna.fi/5G.

Oy Omnitele Ab on itsenäinen matkaviestinverkkojen toimintaan ja niiden kehitykseen erikoistunut konsulttiyhtiö. Omnitelen omistaa joukko suomalaisia pääomasijoittajia ja operaattoreita.

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 942 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

DNA:n 5G-verkko yltää nyt Kanta-Hämeessä liki joka kolkkaan – ja paranee yhä11.4.2024 09:55:00 EEST | Tiedote

DNA:n 5G-verkon rakennustyöt Kanta-Hämeessä ovat saavuttaneet pisteen, jossa 5G-verkon peitto yltää maakunnassa liki kaikkialle ja asukkaiden tavoittavuus lähestyy 100 prosentin tasoa heidän asuinpaikkojensa perusteella. Koko maan tasolla kuuluvuudessa on kuitenkin yhä alueellista vaihtelua, minkä vuoksi verkkoa parannetaan yhä jatkuvasti. Tavoite on erityisesti maantieteellisen peiton vahvistaminen ja kasvattaminen. Laskennallisesti 5G-verkko tavoittaa noin 96 prosenttia suomalaisista koko maassa, yhteensä yli 250 paikkakunnalla. 5G-rakentamisen myötä paranevat myös 4G-yhteydet.

DNA’s 5G network now reaches almost every corner of Kanta-Häme – and is still improving11.4.2024 09:55:00 EEST | Press release

DNA’s 5G network in Kanta-Häme now reaches nearly all parts of the region, and coverage of the population is approaching 100% based on residents’ location. At the national level, however, there are still regional variations in coverage, which is why the network is constantly being improved. In particular, DNA’s goal is to reinforce and increase geographic coverage. The 5G network has a theoretical coverage of around 96% of Finland’s population in more than 250 localities. The construction of 5G infrastructure also improves 4G connections.

DNA:n käyttämä 5G-verkko yltää nyt Kymenlaaksossa liki joka kolkkaan – ja paranee yhä11.4.2024 09:55:00 EEST | Tiedote

DNA:n käyttämän 5G-verkon rakennustyöt Kymenlaaksossa ovat saavuttaneet pisteen, jossa 5G-verkon peitto yltää maakunnassa liki kaikkialle ja asukkaiden tavoittavuus lähestyy 100 prosentin tasoa heidän asuinpaikkojensa perusteella. Koko maan tasolla kuuluvuudessa on kuitenkin yhä alueellista vaihtelua, minkä vuoksi verkkoa parannetaan jatkuvasti. Tavoite on erityisesti maantieteellisen peiton vahvistaminen ja kasvattaminen. Laskennallisesti 5G-verkko tavoittaa noin 96 prosenttia suomalaisista koko maassa, yhteensä yli 250 paikkakunnalla. 5G-rakentamisen myötä paranevat myös 4G-yhteydet.