Omnigym Oy

Tuore tutkimus paljastaa – Ulkokuntosalilla treenaaminen voi olla yhtä tehokasta kuin sisäkuntosalilla

Jyväskylän yliopiston tieteellinen tutkimus paljastaa, että kotimaisen Omnigymin suosioon nousseet David-ulkoliikuntalaitteet vastaavat tehokkuudeltaan perinteisiä sisäkuntosalilaitteita.

David-ulkoliikuntalaitteiden tarina juontaa juurensa 1980-luvulle, jolloin samanmerkkisiä sisäkuntosalilaitteita alettiin kehittää yhteistyössä Jyväskylän yliopiston kanssa. Alusta asti laitesuunnittelussa huomioitiin korkeat laatuvaatimukset, jotta käyttäjät saisivat maksimaalisen treenivasteen.

Vuonna 2014 Helsingin kaupungin toimeksiannosta alkoi suunnittelu ulkokäyttöön soveltuvasta laitesarjasta, jotta kuntalaisille mahdollistettaisiin ympärivuotinen, maksuton liikuntamuoto. Aiemmin ulkoliikuntapaikoilla on totuttu näkemään nostotukkeja sekä kehon omalla painolla toimivia laitteita, joista puuttuu säädeltävyys.

Erityistä Davidin laitteissa on biomekaanisesti oikein suunniteltu liikerata sekä niiden patentoitu vastuksen säädeltävyys, jonka avulla pystytään helposti muuttamaan kuormituksen määrää. Vakioitu liikerata tukee oikean liikkeen suorittamista, jolloin liike kohdistuu juuri oikeisiin lihaksiin. Näiden ansiosta laitteiden käyttö on turvallista vasta-alkajille ja toisaalta riittävän tehokasta vaativillekin aktiiviurheilijoille.

Tutkitusti tehokkaat ja turvalliset ulkoliikuntalaitteet

Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisen tiedekunnan emeritusprofessori Keijo Häkkinen kertoo, että syksyllä 2021 julkaistussa tutkimuksessa selvitettiin jalkakyykky- ja penkkipunnerrusliikkeiden yksittäisten toistojen aikaista suoritustekniikkaa lihasaktiivisuuksien ja voimantuoton mittauksilla liikeratojen eri vaiheissa.

Lisäksi tutkittiin laitteilla tehtävän tietoisesti kuormittavan yksittäisen voimaharjoituksen aiheuttamaa väsymystä ja vaikutuksia suorituskykyyn ja väsymyksestä palautumiseen. Näitä David-laitteilla saatuja tuloksia verrattiin vastaaviin suorituksiin Smith-kiskopunnerruslaitteilla tehtynä, joita löytyy tyypillisesti kuntosaleilta.

“Tutkimustulosten johtopäätöksenä voidaan todeta mukana olleiden ulkokuntosalilaitteiden soveltuvan sekä biomekaanisilta vaatimuksiltaan että aiheuttamiltaan fysiologisilta vasteiltaan hyvin esimerkiksi lihasvoiman ja lihasmassan kehittämiseen sekä kuntoilijoiden että myös urheilijoiden tarpeisiin”, Häkkinen tiivistää.

Häkkinen iloitsee, että kiinnostus ulkoliikuntalaitteita kohtaan tuntuu olevan jatkuvasti kasvussa, mikä näkyi myös Jyväskylässä lokakuussa 2021 pidetyssä kansainvälisessä tieteellisessä keskustelutilaisuudessa. Erityisesti laitteen kuormituksen säätömahdollisuus herätti ihastusta osallistujien keskuudessa.

Omnigymille tulokset laitteiden tehokkuudesta on hyvin merkittävä asia

Saimme nyt tieteellistä vahvistusta siitä, mitä tinkimättömällä työllä laitteiden suunnittelussa ja tuotekehityksessä on saavutettu. Samalla tämä on ulkoliikuntalaitteiden osalta täysin ainutlaatuinen tutkimus ja tutkimustulos, iloitsee Omnigymin operatiivinen johtaja ja partneri Sami Kaivola.

Omnigym panostaa vahvasti myös käyttäjäymmärryksen lisäämiseen toteuttamalla käyttäjäkyselyitä laitteilla treenaaville kuntoilijoille. ”Haluamme laitteen käyttäjäkokemuksen olevan niin hyvä, että se saa käyttäjät palaamaan takaisin. Näin investointi maksaa itsensä takaisin.”, Kaivola jatkaa.

Laitteista onkin tullut lyhyessä ajassa hyvin suosittuja. Tällä hetkellä Suomesta löytyy David-ulkoliikuntalaitteita jo yli 170 ulkoliikuntapaikalta, minkä lisäksi Euroopassa on noin 50 ulkokuntosalia ja lisää avataan jatkuvasti.

Kaivola arvioi, että erityisesti korona-aika on antanut sysäyksen kunnille miettiä vaihtoehtoja perinteisille sisäliikuntamuodoille.

“Kuntalaisten fyysinen aktiivisuus ja hyvinvointi näkyy kunnalle suoraan terveydenhuollon kustannuksissa sekä asuinalueiden houkuttelevuuden lisäämisessä.”

Omnigym Oy, Sami Kaivola, operatiivinen johtaja, partneri,
sami.kaivola@omnigym.com, 044 524 2826

Omnigym Oy

Mitä jos voisimme siirtää kuntosaliharjoittelun ulos, ilman että harjoituksen laadusta tarvitsisi tinkiä? Tällä johtoajatuksella kotimaiset David-laitteet ovat kasvattaneet suosiotaan kuntien tarjoamilla ulkokuntosaleilla vuodesta 2015 lähtien. Omnigymin missiona on lisätä ihmisten fyysistä aktiivisuutta ja mahdollistaa laadukas ja kokonaisvaltainen treenikokemus tasavertaisesti kaikille. Ainutlaatuista David-laitteissa on helposti säädettävä patentoitu painoyksikkö sekä huolellinen biomekaaninen suunnittelu ja pitkä tuotekehitys. Ne yhdessä takaavat tehokkaan, progressiivisen ja turvallisen harjoittelun aloittelijasta urheilijaan ikään katsomatta.

Omnigymin liikevaihto on kasvanut 43 % vuodesta 2020, liikevaihto vuodelle 2021 tulee olemaan noin 2 milj.€, josta viennin osuus on merkittävä. Omnigymin David-laitteilla voi harjoitella tällä hetkellä yli 170 kuntien ylläpitämissä ulkoliikuntapaikoissa eri puolella Suomea sekä noin 50 pisteessä muualla Euroopassa, kuten Ruotsi, Norja, Viro, Latvia, Hollanti, Saksa, Espanja. Suomessa jälleenmyynnistä vastaa Puuha Group Oy, Sligshot Oy ja Omasali Oy, Ruotsissa tytäryhtiö Omnigym Ab.

Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellinen tiedekunta

Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellinen tiedekunta on kansainvälisesti merkittävä, liikuntaa ja hyvinvointia edistävä tiedeyhteisö.  Tutkimuksemme on kiinnostunut hyvinvoinnista niin yksilöiden kuin väestön mittakaavassa. Tiedekunnassamme työskentelee noin 200 asiantuntijaa, opiskelijoita on lähes 1400 ja oppiaineita 11. Strategiamme perustassa on liikkuva ihminen – hyvinvoiva yhteiskunta.

Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellinen tiedekunta on rankattu yhdeksänneksi ShanghaiRanking-listalla (2020). Listalla on 300 liikuntatieteiden alan yksikköä (sport-related units) yliopistoista ympäri maailman.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi