Tuore työelämäkirja yhdistää tunne- ja bisnestaidot uudella tavalla

Alma Talentin kustantama Rohkea organisaatio -kirja (julk. 17.12.2021) pureutuu johtamiseen psykologisen turvallisuuden ja rohkean organisaation kautta. Nina Rinteen kirjassa yhdistetään ensimmäistä kertaa kaksi vahvasti tutkittua teoriaa toisiinsa: Bréne Brownin rohkean johtajuuden Amy Edmondsonin psykologiseen turvallisuuteen.
Nina Rinne yhdistää tiettävästi ensimmäistä kertaa koko maailmassa kaksi vahvasti tutkittua teoriaa toisiinsa: Bréne Brownin rohkean johtajuuden Amy Edmondsonin psykologiseen turvallisuuteen. Kuva: Laura Tammisto

”Kirjassa herkkään ihmisyyteen menevät tunnetaidot yhdistetään kovaan bisnekseen. Siinä pureudutaan työyhteisön hyvinvointiin ja tiimin turvallisuuteen, yksilön vastuuseen versus kollektiivi”, Nina Rinne luonnehtii. ”Näitä teemoja ei tällä tavoin ole aiemmin yhdistetty työelämäkirjallisuudessa, ei Suomessa eikä ulkomailla.”

Nykypäivän työelämässä suositaan jatkuvasti matalampia organisaatioita, joissa työ siirtyy projekteihin, verkostoihin sekä virtuaalisiin tiloihin. Uudenlaisten muutostarpeiden nopeus saattaa kuitenkin heikentää työhyvinvointia. Silloin psykologinen turvallisuus on kirjoittajan mukaan usein koetuksella.

Psykologinen turvallisuus on tunne siitä, että jokainen voi tuoda esiin uusia ideoita, kertoa keskeneräisistä ajatuksista, pyytää apua tai kertoa epäonnistumisista ilman, että tarvitsee pelätä tulevansa nolatuksi. Turvan tunne työyhteisössä lisää kirjailijan mukaan luovuutta, luottamusta ja tuottavuutta. ”Psykologisen turvallisuuden luominen vaatii organisaation rohkeutta”, hän summaa.

”Olemme kaikki samassa veneessä kehittämässä aivan uudenlaista organisoitumisen tarinaa, jolla menestymme tulevaisuudessa. Tämä edellyttää luopumista vanhasta käsityksestä siitä, miten on aiemmin organisoiduttu ja johdettu”, Rinne kertoo.

Kirjan keskeinen teema on rohkeat organisaatiot – ne, jotka saavat ihmiset kukoistamaan yhdessä. Kirja pyrkii vastaamaan kysymykseen siitä, miten tämän mahdollistava rohkea tiimi ja organisaatio luodaan, ja miksi sillä menestytään.

Nina Rinne on Valmennustoimisto Sitomon toimitusjohtaja ja Brené Brownin Dare to Lead -ohjelmasta valmistunut Leadership Coach. Hän on toiminut yrittäjänä ja johtajana yli 20 vuotta. Kirja on syntynyt hänen halustaan auttaa suomalaisia yrityksiä menestymään rohkean johtajuuden kautta. Tämä esikoisjulkaisunsa on hänen mukaansa tarkoitettu kaikille niille, jotka haluavat edistää sellaista käyttäytymistä, joka mahdollistaa rohkean organisaation. Kirja julkaistaan myös äänikirjana.

Kutsu julkistamistilaisuuteen:

Rohkea organisaatio: Turvallinen työyhteisö menestyy -kirjan julkistustilaisuus pidetään etätapahtumana perjantaina 17.12. klo 15-17. Tervetuloa!

Ilmoittaudu mukaan
Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita kyseiseen julkistamistilaisuuteen myös paikan päälle MOW Supernovaan Tampereella. Vallitsevan koronatilanteen takia paikkoja on rajoitetusti, joten ilmoittauduthan erika@sitomo.fi

Kirjan tiedot:
Nina Rinne
Rohkea organisaatio: Turvallinen työyhteisö menestyy
Alma Talent
296 sivua
ISBN 978-952-14-4321-3
Kansi: Anna Makkonen
Taitto: Outi Pallari
Kuvat: Outi Pallari
Taiton ulkoasu: Maria Mitrunen