Rema Partners

Tuore väitös vahvistaa: yli 80 % yrityselämän valmennuksista on hyödyttömiä

Yritykset sijoittavat vuositasolla miljoonia erilaisiin henkilöstö- ja yritysvalmennuksiin. Uuden väitöskirjatutkimuksen mukaan suurin osa tästä rahasta valuu hukkaan.

Tutkimuksen mukaan valmennuksien osallistujat ottavat alle 20 % oppimastaan käyttöön arkityössään. Vaikka luku voi kuulostaa käsittämättömän pieneltä, tohtori Ina Weinbauer-Heidelin mukaan asia on ollut tiedossa yritysmaailmassa jo vuosia. Valmennusten tehottomuuksista on muodostunut tietynlainen julkinen salaisuus.

"Tilanne on ironinen - kaikki tietävät, että yrityksissä pidettävät valmennukset ovat hyödyttömiä eivätkä muuta käytännön tasolla mitään. Se on selvää niin osallistujille, esimiehille kuin valmennuksen järjestäneelle HR-osastollekin. Osa heistä jopa avoimesti juoruilee aiheesta. Siitä huolimatta yritykset panostavat valmennuksiin miljoonilla," Weinbauer-Heidel sanoo.

Yritykset haluavat investoida valmennuksiin, sillä niiden avulla houkutellaan parhaita työntekijöitä ja johtajia.

"Kun kriisi iskee yritykseen, se leikkaa ensimmäisenä valmennuksien budjettia. Toimisivatko yritykset näin, jos ne aidosti uskoisivat valmennusten olevan elintärkeitä ja parhaimpia kilpailuvalttejaan?," tutkija kysyy.

Weinbauer-Heidel väitteli Johannes Kepler Universität Linzin yliopistolta, Itävallasta.

”Halusin väitöskirjassani selvittää, miksi tämän tilanteen annetaan jatkua vuodesta toiseen. Miksi yritykset tuhlaavat rahaa, aikaa ja resursseja tehottomiin valmennuksiin?” hän tiivistää.

VAIN 7 % YRITYKSISTÄ MITTAA VALMENNUSTEN VAIKUTTAVUUTTA

Tutkijan mukaan yritykset asettavat itselleen vääriä tavoitteita valmennusten mittaamiseksi. Ne haalivat itselleen myönteistä palautetta valmennusten tyytyväisyyskyselyistä ja pyrkivät kasvattamaan valmennuspäivien lukumäärää vuositasolla.

"Yritykset mittaavat epäolennaisia asioita. 97 % mittaa sitä, kuinka tyytyväisiä valmennuksen osallistujat ovat valmennuksen sisältöön tai valmentajaan. Vain 9 % yrityksistä mittaa, onko valmennus saanut aikaan käyttäytymisen muutosta yrityksissä. Ainoastaan 7 % yrityksistä mittaa valmennuksen vaikuttavuutta. Nämä synkät numerot kertovat paljon siitä, kuinka naurettavassa tilanteessa olemme. Tilannetta voisi verrata leivänpaahtimen ostamiseen - vaikka ostaisit rikkinäisen tuotteen, pitäisit sitä silti onnistuneena hankintana vain koska paahdin on kivan värinen."

Weinbauer-Heidelin mukaan yritykset kokevat painetta tarjota valmennuspäiviä työntekijöilleen.

"Yritykset ylpeilevät sillä, kuinka monta valmennuspäivää he tarjoavat vuosittain yhtä työntekijää kohti. Tämän luvun voi kuitenkin muuntaa suoraan kulueräksi - mitä enemmän valmennuspäiviä, sitä enemmän kustannuksia. Määrä ei korvaa laatua."

NOIDANKEHÄ JATKUU, KUN KAIKKI PAKOILEVAT VASTUUTA

Tutkijan mukaan tilanne on kestämätön ja sen täytyy muuttua.

"Aikaisempina vuosina ja vuosikymmeninä valmennus oli palkitsevaa. Nyt se aiheuttaa lähinnä ahdistusta, sillä asiantuntijat ja johtajat ovat muutenkin ylikuormittuneita. He kokevat seminaariuupumusta eivätkä yksinkertaisesti ehdi istua valmennuksissa, jotka kuluttavat heidän kallista aikaansa", Weinbauer-Heidel sanoo.

Kuka sitten on vastuussa siitä, etteivät valmennukset ole tehokkaita?

”Riippuu siitä, keneltä kysyy! Kaikki osoittelevat sormella toisiaan. Valmentajat syyttävät osallistujia siitä, etteivät he sovella opittuja asioita arkeen. Osallistujat sanovat, etteivät heidän pomonsa mahdollista muutosta päivittäisessä työssä. Pomot taas syyttävät HR-osastoja siitä, että ne lähettävät heidän alaisiaan epäolennaisiin seminaareihin. Kaaos on valmis.

Väitöskirjansa pohjalta Weinbauer-Heidel kehitti käytännön mallin 12 vivusta, joka pyrkii ratkaisemaan valmennusten universaalit tehottomuusongelmat.

KOULUTUS EI OLE IHMELÄÄKE KAIKKEEN

"Suomi on tunnettu koulutuksen kärkimaana. Täällä uskotaan vankasti siihen, että koulutus ratkaisee kaikki ongelmat. Yritysmaailmassa näin ei ole", Rema Partnerin Senior Partner Seppo Virtanen sanoo. Vaikka hän työskenteleekin valmennusalalla itse, Virtasen mukaan suurin osa Suomessa myytävästä yritysvalmennuksesta ei ole tehokasta vaan lähinnä kuluerä yrityksille. Tämä on johtanut siihen, että useilla valmennustaloilla menee huonosti. Suomessakin alalla työskentelee tuhansia ihmisiä, mutta kipeästä aiheesta ei käydä mitään julkista keskustelua.

"Hyvä uutinen on kuitenkin se, että yritysvalmennuksen voi suunnitella tehokkaaksi, jos se nojaa tieteelliseen tutkimukseen ja välttää Inankin edellä mainitsemat ongelmat. Tehokas valmennus edellyttää, että sen onnistumiselle määritellään mittarit ja tavoitteet.
Esimerkiksi jos yrityksessä halutaan muuttaa yrityskulttuuria valmennuksen avulla, valmennuksen tehokkuuden tavoite pitäisi olla yli 65 %. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että kaksi kolmesta valmennuksen osallistujasta tulisi muuttaa mitatusti työtapojaan arjessa," Virtanen sanoo.

Hänen mukaansa muutos on kuitenkin jo tapahtumassa - myös Suomessa.

"Nostan hattua suomalaisille yrityksille, sillä ne ovat alkaneet vaatia aidosti tehokasta valmennusta. Harvempi haluaa enää ostaa perinteisiä valmennuspäiviä, joiden paras tulos saadaan osallistujien palautelomakkeista ja joiden arvo liiketoiminnalle on nolla," Virtanen sanoo.

**************************************
Tohtori Ina Weinbauer-Heidel vierailee Suomessa 13.2.2019. Hän osallistuu HR-alan liiton HENRY Ryn aamutapahtumaan, jossa hän esittelee tutkimustaan ja sen pohjalta tekemäänsä kirjaa.

Ina Weinbauer-Heidelin tuo Suomeen Helsingissä toimiva B2B-valmennusyritys Rema Partners. Rema käyttää valmennuksiensa suunnittelun tukena Weinbauer-Heidelin tutkimusta ja muuta alan tieteellisiä malleja. Yritys on erikoistunut HR:n, myynnin ja henkilöstön perehdytyksen ratkaisuihin ja valmennuksiin.

Haastattelupyynnöt (Ina Weibenhauer-Heidel ja Seppo Virtanen) voi osoittaa tiedotteen yhteyshenkilölle.

VALOKUVAT JA MUUTA LISÄMATERIAALIA
rema.fi/medialle

Pia-Leena Heikkilä, (Coordinator, Rema Partners)
+ 358 50 411 85 65, pia-leena.heikkila@remapartners.fi