Retime Oy

Tuotesuojaukset kuntoon Amazonissa - Jos tuote kaapataan, eurot valuvat muiden kassaan

Yritys ei omista omaa tuotettaan automaattisesti Amazonissa. Mikäli yritys tähtää globaaleille markkinoille Amazonin avulla, on tuote ehdottomasti suojattava Amazonin brändirekisteröinnillä. Muutoin vaarana on, että brändi kaapataan ja brändin imago romuttuu. Pahimmassa tapauksessa tuotteen alkuperäinen omistaja blokataan ulos Amazonista, jolloin toinen toimija kerää voitot tuotteen myynnistä.

- Aivan ensimmäisenä oma tuote on rekisteröitävä Amazonin brändirekisteriin. Vasta sitten rakennetaan myynnin ja markkinoinnin logiikka. Muuten työntää oman tuotteensa muiden syliin ja joku toinen kerää eurot, toteaa liiketoimintajohtaja Pasi Bruun Retimestä. Yritys on erikoistunut Amazonin verkkokauppaprojekteihin ja markkinointiin ja tekee brändirekisteröintejä asiakkailleen.

Arviolta 80 prosenttia suomalaisyrityksistä kannattaisi panostaa Amazoniin oman verkkokaupan sijaan. Amazonin markkinapaikoissa pyörii vuosittain yli 300 miljoonaa ostajaa ja paketteja lähtee päivittäin yli 1,6 miljoonaa.

Erityisesti suomalaiselintarvikkeille markkinapaikka voi olla rahasampo.

Useita kauhuskenaarioita, bulvaanit asialla

Ilman tavaramerkkirekisteröintiä maailmanvalloitus voi tyssätä tai viivästyä kalliisti. Jo nyt suomalaistuotteita myydään Amazonissa yli- ja alihintaan. Tuotteen alkuperäinen omistaja ei edes tiedä sitä.

- Ajatellaanpa tilanne, että pientuottaja on itse perustanut Amazoniin myyntitilin kalasäilykkeilleen. Tavaramerkin rekisteröinti on hötäkässä laiminlyöty. Joku toinen kauppias ostaa pientuottajalta tai jakelijalta suuren erän ja tekee tukkumyyntisopimuksen Amazonin kanssa.

- Sen jälkeen Amazon omistaa tuotteet. Se päättää tuote- ja brändisisällöistä ja hinnoittelusta eikä pientuottaja voi enää vaikuttaa bulvaanin hintaan. Pian kalasäilykkeen alkuperäinen tuottaja lopettaa myynnin Amazonissa. Jos hän olisi rekisteröinyt tavaramerkkinsä, bulvaani ei olisi pystynyt myymään tuotetta alle pientuottajan hinnan, Bruun havainnollistaa.

Jos tavaramerkki on kaapattu, brändin haltuunottoa on haettava Amazonin brändirekisterin kautta.  Onnistumisen takeita ei kuitenkaan ole. Siksi kaukaa viisas rekisteröi tavaramerkit heti.

- Kauhuskenaarioita on useita. Rekisteröimätön tavaramerkki tarkoittaa merkittävää viivästymistä myynnin aloittamisessa. Mutta vaikka rekisteröintiä ei ole tehty ja pahin kauhuskenaario toteutuu, osaamme auttaa, Bruun toteaa.

Muista nämä:

• Suojaa brändisi tavaramerkillä ennen kuin yrität rekisteröidä sitä Amazonin brändirekisteriin. Keskeneräinen tavaramerkkihakemus ei Amazonille riitä.
  • Hanki tuotteillesi EAN-koodit.
  • Amazon ei auta sinua estämään muita myymästä tuotteitasi, vaikka olet brändin omistaja ja valmistaja. Amazonin liiketoiminta on katalogiliiketoimintaa, ja Amazon haluaa samalle tuotteelle useita myyjiä.
  • Brändää tuotteesi ja tuotepakkauksesi.
  • Ylläpidä aktiivisesti brändin verkkosivustoa.
  • Pidä tiukka ote jälleenmyyjistäsi ja jakelijoistasi. Jos haluat estää heitä myymästä Amazonissa, estä se jälleenmyynti tai jakelusopimuksissasi. Mikäli he eivät tottele, nosta hintaa.

Lisätiedot:

Pasi Bruun
Liiketoimintajohtaja, Retime Oy
+ 358 40 5152626
pasi.bruun@retimeadvertising.com
www.retimeadvertising.com

Jani Ovaska
Digitaalinen johtaja, Retime Oy
+ 358 40 7156922
jani.ovaska@retimeadvertising.com
www.retimeadvertising.com

Retime Oy

Retime Oy on vuonna 2015 perustettu data-, markkinointi- ja tutkimuspalveluja tarjoava markkinointitoimisto. Se on erikoistunut Amazonin verkkokauppaprojekteihin ja markkinointiin. Yhtiön liikevaihto vuonna 2017 oli noin 1 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa työskentelee 6 henkilöä.