Tuottajahintojen noustava, jotta voidaan tuottaa kotimaista ruokaa!

Peltokasvisektorin pitkään jatkunut huono kannattavuus on ajanut tuottajat ahdinkoon. Hintataso suhteessa kustannuksiin on ollut jo pitkään matala ja samaan aikaan kustannukset karkaavat käsistä. Peltokasvisektorin kannattavuusongelmat kasautuivat tähän vuoteen. Todella hankalan kasvukauden seurauksena tiloilla korjattiin erittäin heikko sato.

Kuluneen vuoden aikana ovat lannoitteiden, energian, koneiden ja rakennustarvikkeiden hinnat nousseet nopeasti ja paljon. Suurimman kustannuserän, lannoitteiden, hinta on jopa kolminkertaistunut. Viljanviljelijät miettivät nyt, riittävätkö rahat ja jos riittävät, niin saako lannoitteita? Mitä kannattaa ensi keväänä viljellä ja millä kustannuksilla?

-          Viljelijät miettivät jo nyt, mitä viljellään ensi keväänä, kun nyt kotimaassa ensi syksylle tarjottavat hinnat ovat EU-alueen vastaavia hintoja reilusti alemmalla tasolla. On mahdollista, että viljanviljely vähenee Suomessa rajusti ensi keväänä, sanoo Esa Similä, viljanviljelijä ja MTK:n Peltokasvivaliokunnan puheenjohtaja.

Similän mukaan jopa isoilta kasvinviljelytiloilta on tullut viestiä, että lannoitteet ovat loppu, eikä näillä hinnoilla niitä kannata ostaa. Viljelysuunnitelmat menevät kokonaan uusiksi.

Tällä hetkellä rahat ovat loppu. Peltokasvivaliokunta peräänkuuluttaa kestäviä ratkaisuja elintarvikeketjun puolelta. Suuremman osan ketjun rahavirroista on ohjauduttava viljelijöille. Lisäksi ennen uutta satoa tarvitaan esimerkiksi lyhennysvapaita, lainojen uudelleenjärjestelyjä sekä nopeutusta maataloustukimaksatuksiin.

-          Saadaanko keväälle lannoitteita, kun jo nyt Keski-Euroopassa on lannoitetehtaita suljettu. Isot toimijat ovat pienentäneet tuotantoaan jopa 40 prosentilla, kertoo vilja-asiamies Max Schulman.

-          Mitä tapahtuu, kun kevät koittaa ja Keski-Euroopassa tai Suomessa tarvitaan lannoitteita ja tehtaat ovat kiinni? Miten nopeasti tuotanto saadaan käynnistettyä ja logistiikka kuntoon.

Peltokasvivaliokunta ei pidä myöskään mahdottomana sitä, että Eurooppaa uhkaisi ensi vuonna jonkin- asteinen elintarvikekriisi. Kenelle suomalainen tuotanto riittää tulevana satokautena?

Lisätiedot:
Esa Similä, MTK:n Peltokasvivaliokunnan pj, 0400 906 266, esa.simila@netikka.fi
Max Schulman, vilja-asiamies, MTK, 040 825 2112, max.schulman@mtk.fi
Mika Virtanen, kasvinviljelyasiamies, 0400 544 728, mika.virtanen@mtk.fi

MTK arvostelee ympäristöministeriön ehdotusta kaavoitus- ja rakentamislaiksi – valmistelun jatkoa varten perustettava uusi työryhmä8.12.2021 07:30:00 EET | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n mukaan suurin ongelma lausuntokierroksella olleessa ympäristöministeriön lakiluonnoksessa on, että kaavoitusta halutaan käyttää ympäristöpolitiikan toteuttamisen välineenä ilman selkeitä tavoitteita ja viranomaisvastuita. MTK arvostelee omassa lausunnossaan myös sitä, että alueidenkäytön suunnittelun kokonaisuudesta näyttää tulevan nykyistäkin sekavampi. MTK vaatii, että lainsäädäntö asettaa kaavamerkinnöille- ja määräyksille selkeät rajat. Kaavoilla ohjaillaan maanomistajien oikeuksia ja velvollisuuksia tavalla joka edellyttää, että kaavamerkintöjen ja -määräyksien tulee olla ohjattu normeilla, eikä uusia merkintöjä pidä voida luoda yksinomaan kunnissa ja maakunnissa. MTK edellyttää, että lain valmistelua jatketaan uudessa työryhmässä, jossa on tasapainoisesti edustettuna myös elinkeinoelämä ja maanomistajat.

MEDIAKUTSU: Webinaariin Suomalaisen karjatalouden ympäristövaikutukset – työkalupakki päättäjälle perjantaina 10.12. klo 9-113.12.2021 09:00:00 EET | Kutsu

MTK ja SLC jatkavat suosittua Ympäristöstä. Yhdessä - webinaarisarjaansa. Tällä kertaa haemme vastauksia päättäjien työkalupakkiin karjatalouden ympäristövaikutuksista, sillä juuri suomalaisessa karjataloudessa piilee ratkaisuja. Tule kuulemaan miten! Tuomme saman ympäristöpöydän ääreen lukuisia eri näkökulmia tieteestä ja tutkimuksesta, järjestöistä, yhteiskunnallisesta päätöksenteosta sekä käytännön toimijoilta. Tähän webinaariin kannattaa osallistua. Ilmoittaudu ja tutustu ohjelmaan. #kumppaninaluonto Juha Marttila, puheenjohtaja, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, puh. 050 341 3167 Eveliina Kiiski, viestinnän assistentti, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, puh. 050 404 8485, eveliina.kiiski@mtk.fi Jonas Laxaback, toiminnanjohtaja, Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbund SLC, puh. 040 940 2734

MTK:n Viljanen esittää ruokapaneelin perustamista tuotannon kokonaiskestävyyden arvioimiseksi – pärjäämme tulevaisuudessa, kunhan säännöt ovat kaikille samat ja tiedossa24.11.2021 10:50:27 EET | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen esittää kestävän ruoantuotannon paneelin perustamista Suomeen ruoka-alan kasvun ja kannattavuuden varmistamiseksi. Paneelin avulla ruoantuotantoamme kehitettäisiin niin talous, ympäristö kuin sosiaalinenkin ulottuvuus huomioiden. Paneeli ottaisi huomioon myös huoltovarmuuden, valkuaisomavaraisuuden, eläinten hyvinvoinnin, antibioottiresistenssin, kustannukset ja tuottajahinnat. Viljanen nosti asian esille MTK:n valtuuskunnan syyskokouksen avauspuheenvuorossaan tänään.

MTK-organisaation rakentaminen etenee – keskusliiton yt-vaihe ohi23.11.2021 12:09:20 EET | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK uudistaa organisaatiotaan vuodenvaihteessa. Noin 90 henkilön keskusliiton uudelleenorganisoitumisen taustalla on tarve vastata toimintaympäristön muutokseen ja jäsenkunnan toiveisiin ajanmukaistamalla organisaatiota. ”Samalla järjestö haluaa kehittyä Suomen parhaaksi työpaikaksi, jotta huippuasiantuntemuksesta kyetään pitämään kiinni jatkossakin”, toteaa toiminnanjohtaja Jyrki Wallin.

MTK perustaa luontoarvot.fi palvelun monimuotoisuuden tilan parantamiseksi23.11.2021 12:00:00 EET | Tiedote

Luonnon monimuotoisuuden tilan parantaminen vaatii nykyisten keinojen rinnalle uusia työkaluja. MTK haluaa synnyttää Suomeen luontoarvomarkkinat ja saada entistä useammat toimijat mukaan työhön luonnon hyväksi. MTK:n elinkeino- ja yrittäjyysvaliokunta päätti perustaa luontoarvot.fi markkinapaikan, jolla luodaan markkinalähtöisesti keinoja luonnon tilan parantamiseksi, kertoi MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola Metsähallituksen uhanalaisseminaarissa Helsingissä tänään.