WolfcomWolfcomWolfcom

Tuottajalle kiitos -stipendihaku avautui viljelijöille

Vaasan, K-ryhmä ja ProAgria käynnistävät toisen kerran Tuottajalle kiitos -stipendihaun maanviljelijöille. Stipendeillä kannustetaan viljelijöitä kehittämään suomalaista maanviljelyä ja jakamaan uutta tietoa keskenään. Kehittämistyön tuloksista tulee pitkällä aikavälillä hyötymään stipendin saajien lisäksi koko alkutuottajaporras. Stipendin rahoitus tulee K-ryhmän ja Vaasanin Tuottajalle kiitos -leipätuotteiden 15 sentin hyvitysosuuksista. Vaasan, K-ryhmän ja ProAgrian yhteistyön tavoitteena on antaa tuottajalle aito kiitos laadukkaan viljan tuottamisesta sekä vastuullisuudesta koko ketjussa.

”Tuottajalle kiitos -stipendin avulla saimme järjestettyä hyvän ja vaikuttavan tapahtuman . Ilman stipendiä seminaari olisi jäänyt vajaaksi. Uskallan myös väittää, että tämän myötä Suomeen luotiin aktiivinen täsmäviljely-yhteisö”, arvioi TäsmäViljely-foorumin toteutukseen ensimmäisen kierroksen Tuottajalle kiitos -stipendin saanut viljelijä Olli-Pekka Ruponen kannustaen viljelijöitä osallistumaan uusien stipendien hakuun. Kuva: Kaisa Uusi-Kraapo

Tuottajalle kiitos -yhteistyössä jaetaan rahallista tukea viljelijöille mahdollisimman suoraan ja hyödyllisellä tavalla.

”Olemme ylpeitä paitsi suomalaisesta alkutuotannosta myös siitä innosta, millä suomalaiset viljelijät haluavat toimintaansa kehittää edelleen. Jo ensimmäisten stipendihakemusten taso oli vaikuttava ja stipendinsaajien työ tukee pitkällä tähtäimellä kaikkia suomalaisia”, kertoo Vaasan Oy:n kaupallinen johtaja Minna Cousins ja jatkaa:

”Toivomme, että Tuottajalle kiitos -stipendimme auttavat ja kannustavat yhä useampia tuottaja innovoimaan ja kehittämään uusia toimintatapoja erityisesti tässä haastavassa, kaikkia koettelevassa korona-ajassa. Uudet, alkutuotantoon liittyvät innovaatiot auttavat koko alaa ja arvoketjua tuotannosta kuluttajan lautaselle saakka.”

Konseptin tavoitteena on antaa tuottajalle aito kiitos laadukkaan viljan tuottamisesta ja heidän osaamisestaan, vastuullisuudesta koko ketjussa ja koko ketjun hyvästä tavasta toimia.

”Tänä keväänä suomalaisen ruoka on ollut huomion keskipisteenä ja sen arvostus on ansaitusti entisestään noussut. Samalla kulunut kevät on ollut meille kaikille muistutus omavaraisuuden merkityksestä ja työ suomalaisen ruoan tulevaisuuden eteen onkin saanut uuden merkityksen. Poikkeuksellisina aikoina ihmiset ovat hakeneet tutun arjen tunnetta myös ruoan kautta, ja tuossa arjessa leivällä on vankka asema. On hienoa, että voimme tarjota kuluttajille myös leipähyllyllä mahdollisuuden Tuottajalle kiitos -tuotteiden valintaan ja sitä kautta konkreettisen väylän arvostuksen osoittamiseen suomalaiselle ruoalle ja sen tuottajille”, tavarakaupan johtaja Harri Hovi K-ryhmästä toteaa.

Ensimmäistä kertaa stipendit jaettiin Vaasan, K-ryhmän ja ProAgrian yhteistyönä helmikuussa 2020.

”Ensimmäisellä hakukierroksen stipendin saajat ovat jo hyvässä vauhdissa omissa projekteissaan. Stipendin sai muun muassa tuorehärkäpavun kehittäminen, TäsmäViljely-foorumi -tapahtuma ja koeruututoiminta. Näistä kaikista projekteista tulee ajan kuluessa hyötymään varmasti isompikin viljelijäjoukko kuin vain stipendin saaneet”, kommentoi ProAgria Keskusten Liiton markkinointi- ja viestintäjohtaja Suvi Anttila.

TäsmäViljely-foorumille oli olemassa selkeä tarve koota alaa yhteen ja olla ajan hermolla. Kasviviljelyteknologia ja sen digitalisointi on vielä vierasta, mutta hyvin tärkeää tulevaisuudessa. Viljelyfoorumissa päästiin avaamaan monia keskusteluja, joita ei välttämättä aikaisemmin ole tuotu esille.

”Stipendin avulla saimme järjestettyä hyvän tapahtuman huolellisesti ja kattavasti. Ilman sitä seminaari olisi jäänyt vajaaksi. Uskallan väittää, että saimme tämän myötä luotua täsmäviljely-yhteisön Suomeen”, arvioi TäsmäViljely-foorumin toteutukseen stipendin saanut viljelijä Olli-Pekka Ruponen.

Stipendejä jaossa kahdesti vuodessa

Joka hakukierroksella jaettavien stipendien suuruus on maksimissaan 10.000 euroa hakijaa kohden. Hakukierroksia on vuosittain kaksi. Stipendien saajien valinnassa kiinnitetään huomiota idean toteutuskelpoisuuteen sekä siihen, miten se kehittää suomalaista viljelyä. Hakijoiden toivotaan olevan aktiivisia viljelijöitä. Lopullisen päätöksen stipendinsaajista valitsee asiantuntijaraati, joka muodostuu Vaasanin, ProAgrian, K-ryhmän, MTK:n sekä Lantmännen Agron edustajista. Tuottajalle kiitos -stipendihaku on avoinna kaikille Suomen viljelijöille 1.6.–9.8.2020. Hakemuksen voi täyttää osoitteessa: proagria.fi/viljelijastipendi.

LYHYESTI

Vaasan Tuottajalle Kiitos -vijelijästipendihaku
Tuottajalle kiitos -stipendien hakuaika on 1.6.–9.8.2020.  Stipendiä haetaan täyttämällä verkkolomake osoitteessa: proagria.fi/viljelijastipendi.  Valituille stipendinsaajille ilmoitetaan valinnasta henkilökohtaisesti ja heidän kanssaan tehdään käytännönläheinen sopimus toteutuksesta ja raportoinnista. Stipendejä myönnetään kaksi kertaa vuodessa ja seuraava stipendien hakukierros on loppuvuodesta 2020. Kullakin hakukierroksella jaettava kokonaissumma on riippuvainen Tuottajalle kiitos -leipätuotteiden myynnistä.

Vaasanin Tuottajalle kiitos -tuotteet:
Vaasan Tuottajalle Kiitos Kauravehnäviipaleet
Vaasan Tuottajalle Kiitos 100 % Ruis
Pirkka Setsuuri (Tuki 20 c)

Vaasan Oy on suomalainen leipomoalan yritys, joka työllistää Suomessa noin 600 henkilöä. Yhtiön historia ulottuu aina vuoteen 1849, mikä tekee meistä Suomen vanhimman valtakunnallisen leipomoalan toimijan. Leivomme suomalaisten rakastamia leipiä viidessä leipomossa eri puolilla Suomea ja tehtävänämme on vahvistaa leipomotoimialan elinvoimaisuutta Suomessa. Tunnetuimpia tuotemerkkejämme ovat Vaasan Ruispalat, Vaasan Taika ja Vaasan Kauratyynyt. Suomen lisäksi leivomme myös Baltian maissa. Omistajamme Lantmännen Unibaken kautta olemme osa ruotsalaisten maanviljelijöiden omistamaa Lantmännen-monialakonsernia, joka on yksi Euroopan suurimpia toimijoita bioenergia-, kone-, maatalous- ja elintarviketoimialalla. Liikevaihtomme vuonna 2018 oli 187 miljoonaa euroa. www.vaasan.fi

Kesko ja K-kauppiaat
muodostavat K-ryhmän, jonka myynti on 13 mrd. euroa. K-ryhmä on Pohjois-Euroopan kolmanneksi suurin vähittäiskauppias ja se työllistää noin 43 000 henkeä. Kesko toimii päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Sen toimialat ja ketjut toimivat tiiviissä yhteistyössä kauppiasyrittäjien sekä muiden kumppaneiden kanssa. Keskon liikevaihto on 11 miljardia euroa ja henkilökuntaa on noin 25 000 henkeä. Keskon ketjutoimintaan kuuluu yli 1 800 kauppaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Valko-Venäjällä ja Puolassa. Kesko on pörssiyhtiö ja sen osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Yhtiön kotipaikka ja päätoimitilat sijaitsevat Helsingissä. Kesko on maailman vastuullisin ruokakaupan alan yritys (The Global 100 Most Sustainable Corporations in the World). www.kesko.fi

ProAgria
Meitä vie vahvasti eteenpäin halu ja osaaminen tuottaa koko Suomessa maatila- ja maaseutuyrittäjille alan asiantuntijoina parhaita ratkaisuja liiketoiminnan kehittämiseen, sen kannattavuuden ja tuottavuuden parantamiseen. Kehitämme suomalaista maataloutta ja maaseutua vahvalla kokemuksella ja uudistavalla otteella. Palvelumme kattavat johtamisen, talouden ja tuotannon tiiviisti toisiinsa nivoutuvana kokonaisuutena. Vahvuutenamme on valtakunnallinen ProAgrioiden verkosto ja tiivis yhteistyö ja verkostoituminen muiden toimijoiden kanssa. Meitä on koko Suomessa 650 alan huippuammattilaista. Olemme vahvasti tulevaisuuteen katsova, uudistuva ja uudistava ProAgria-verkosto. Haluamme mahdollistaa maailman puhtaimman ja elinvoimaisimman maaseudun myös tulevaisuudessa. #onnistummeyhdessä www.proagria.fi

Harri Hovi, tavarakaupan johtaja, K-ryhmä
p. 050 383 7584 tai harri.hovi@kesko.fi

Minna Cousins, kaupallinen johtaja, Vaasan Oy
p. 040 553 4949 tai minna.cousins@vaasan.com

Suvi Anttila, markkinointi- ja viestintäjohtaja, ProAgria Keskusten Liitto
p. 040 560 8551 tai suvi.anttila@proagria.fi

Kuunneltavalle kirjallisuudelle uuden ajan kustantamo Audiomaa15.9.2020 08:50:00 EESTTiedote

Kirjallisuuden ja sisällön ammattilaiset Tuomas Kyrö, Aki Linnanahde ja Lippo Luukkonen perustivat kustannusyhtiön vastaamaan uuden ajan kirjallisuuden tarpeisiin. Audiomaa on riippumaton kirjallisuusalan toimija, joka erikoistuu kuunneltavaan kirjallisuuteen ja muuhun laajaa yleisöä kiinnostavaan ajankohtaiseen audiosisältöön. Uuden kustannusyhtiön julkaisemien sisältöjen pääjakelukanavina toimivat ensisijaisesti äänikirjojen tilauspalvelut. Audiomaan tarkoituksena on tuoda suomalaiseen kirjallisuuteen uudenlaista lisäarvoa paitsi laadukkaista sisällöistä nauttivalle yleisölle, myös kirjailijoille ja muille tarinankertojille.

Vaasan tuo syksyyn kolme merkittävää ja vaikuttavaa leipäuutuutta11.9.2020 10:33:14 EESTTiedote

Leipomoyhtiö Vaasanin syksyn leipäuutuudet vastaavat kuluttajien kasvaneeseen kysyntään, tietoisuuteen ja toiveisiin. Uutuusleivistä Vaasan 5 kuidun palat on varsinainen kuitupommi nostaen vatsan hyvinvoinnille tärkeän kuitupitoisuuden uusiin lukemiin. Vaasan Moilas Free From Pehmeät Rieskapalat on kehitetty gluteenitonta ruokavaliota noudattaville. Uudet Vaasan Pikkupaahto Graham ja Monivilja –paahtoleivät tarjoavat helpotusta kuluttajien ruokahävikinhallintaan.

Hans Välimäki ja Arto Rastas palaavat perinteisen ranskalaisen keittiön pariin13.8.2020 08:58:00 EESTTiedote

Keittiömestarit Hans Välimäki ja Arto Rastas tiimeineen avaavat Helsingin ydinkeskustaan 1. lokakuuta uuden Bardot-ravintolan. Perinteisestä ranskalaisesta keittiöstä ammentava ja klassista keittotaitoa esittelevä ravintola tulee erikoistumaan kaloihin, äyriäisiin ja kasviksiin. Bardotin kuvaillaan olevan bistro ja brasserie, mikä ranskalaisen tradition mukaan lupaa epämuodollista ja eläväistä kortteliravintolatunnelmaa, hyvän ruoan ja juoman liittoa sekä mannermaisen sydämellistä palvelua lounaasta illalliseen viikon jokaisena päivänä. Osoitteeseen Kluuvikatu 1 avautuva ravintolauutuus käsittää myös baarin ja katuterassin.

Toni Vilander mukaan Ferrarien myyntiin Suomessa ja Virossa10.8.2020 14:34:57 EESTTiedote

Ferrarin kilpailuhistorian pitkäaikaisin kisakuljettaja Toni Vilander on sopinut suomalaisen Luxury Collection Automobiles -automaahantuojan kanssa kansainväliseksi kasvavan yhtiön osakkuudesta. Ferrari keskittää samalla myyntiään ja huoltoaan Suomessa Luxury Collectionille, jonka Ferrari-myynti on viime vuosina kasvanut merkittävästi. Lempäälän autotalon kehittämisen lisäksi yhtiö laajentaa toimintansa myös Viroon. Uusi autoliike avataan Tallinnassa perjantaina 14. elokuuta.

Helsinkiläisviskeille kolme mitalia alkoholijuomien MM-kisoissa7.8.2020 10:37:10 EESTTiedote

Suomen kansainvälisesti palkituin käsityötislaamo The Helsinki Distilling Company nappasi Kalasataman Teurastamolla tislatuilla Muteman Rye-, Helsinki Rye Malt Rum Finish- ja Rye Malt Islay Malt Finish -viskeilleen yhden hopeamitalin ja kaksi pronssia alansa arvostetuimmassa kansainvälisessä kilpailussa. Helsinkiläistislaamo osallistui International Wine and Spirits Competition -kisaan viskeillään nyt ensimmäistä kertaa ja kaikki kolme kisaan ilmoitettua helsinkiläisviskiä menestyivät kisaluokissaan erinomaisesti.

Suomalainen Mobal auttaa yrityksiä erottautumaan ja pysymään kartalla17.7.2020 11:57:12 EESTTiedote

Googlen karttapohjalta ja hakukoneesta löytyvät ketju- ja kivijalkayritysten toimipisteiden yritysprofiilit ovat nousseet kuluttajien suosituimmaksi tiedonlähteeksi etsittäessä palveluita läheltä. Ilmaiset Google my business -sivut keräävät kuluttajilta jo enemmän näyttöjä, kävijöitä ja suoria kontakteja kuin yritysten perinteiset kotisivut tai sosiaalisen median kanavat. Helsinkiläinen Mobal on erityisesti Googlen yritysprofiilien kehittämiseen ja ylläpitoon erikoistunut asiantuntijayritys, joka auttaa niin pienyrittäjiä kuin suuria ketjujakin pysymään ja löytymään kartalta.