WolfcomWolfcomWolfcom

Tuottajalle kiitos -stipendihaku avautui viljelijöille

Vaasan, K-ryhmä ja ProAgria käynnistävät toisen kerran Tuottajalle kiitos -stipendihaun maanviljelijöille. Stipendeillä kannustetaan viljelijöitä kehittämään suomalaista maanviljelyä ja jakamaan uutta tietoa keskenään. Kehittämistyön tuloksista tulee pitkällä aikavälillä hyötymään stipendin saajien lisäksi koko alkutuottajaporras. Stipendin rahoitus tulee K-ryhmän ja Vaasanin Tuottajalle kiitos -leipätuotteiden 15 sentin hyvitysosuuksista. Vaasan, K-ryhmän ja ProAgrian yhteistyön tavoitteena on antaa tuottajalle aito kiitos laadukkaan viljan tuottamisesta sekä vastuullisuudesta koko ketjussa.

”Tuottajalle kiitos -stipendin avulla saimme järjestettyä hyvän ja vaikuttavan tapahtuman . Ilman stipendiä seminaari olisi jäänyt vajaaksi. Uskallan myös väittää, että tämän myötä Suomeen luotiin aktiivinen täsmäviljely-yhteisö”, arvioi TäsmäViljely-foorumin toteutukseen ensimmäisen kierroksen Tuottajalle kiitos -stipendin saanut viljelijä Olli-Pekka Ruponen kannustaen viljelijöitä osallistumaan uusien stipendien hakuun. Kuva: Kaisa Uusi-Kraapo

Tuottajalle kiitos -yhteistyössä jaetaan rahallista tukea viljelijöille mahdollisimman suoraan ja hyödyllisellä tavalla.

”Olemme ylpeitä paitsi suomalaisesta alkutuotannosta myös siitä innosta, millä suomalaiset viljelijät haluavat toimintaansa kehittää edelleen. Jo ensimmäisten stipendihakemusten taso oli vaikuttava ja stipendinsaajien työ tukee pitkällä tähtäimellä kaikkia suomalaisia”, kertoo Vaasan Oy:n kaupallinen johtaja Minna Cousins ja jatkaa:

”Toivomme, että Tuottajalle kiitos -stipendimme auttavat ja kannustavat yhä useampia tuottaja innovoimaan ja kehittämään uusia toimintatapoja erityisesti tässä haastavassa, kaikkia koettelevassa korona-ajassa. Uudet, alkutuotantoon liittyvät innovaatiot auttavat koko alaa ja arvoketjua tuotannosta kuluttajan lautaselle saakka.”

Konseptin tavoitteena on antaa tuottajalle aito kiitos laadukkaan viljan tuottamisesta ja heidän osaamisestaan, vastuullisuudesta koko ketjussa ja koko ketjun hyvästä tavasta toimia.

”Tänä keväänä suomalaisen ruoka on ollut huomion keskipisteenä ja sen arvostus on ansaitusti entisestään noussut. Samalla kulunut kevät on ollut meille kaikille muistutus omavaraisuuden merkityksestä ja työ suomalaisen ruoan tulevaisuuden eteen onkin saanut uuden merkityksen. Poikkeuksellisina aikoina ihmiset ovat hakeneet tutun arjen tunnetta myös ruoan kautta, ja tuossa arjessa leivällä on vankka asema. On hienoa, että voimme tarjota kuluttajille myös leipähyllyllä mahdollisuuden Tuottajalle kiitos -tuotteiden valintaan ja sitä kautta konkreettisen väylän arvostuksen osoittamiseen suomalaiselle ruoalle ja sen tuottajille”, tavarakaupan johtaja Harri Hovi K-ryhmästä toteaa.

Ensimmäistä kertaa stipendit jaettiin Vaasan, K-ryhmän ja ProAgrian yhteistyönä helmikuussa 2020.

”Ensimmäisellä hakukierroksen stipendin saajat ovat jo hyvässä vauhdissa omissa projekteissaan. Stipendin sai muun muassa tuorehärkäpavun kehittäminen, TäsmäViljely-foorumi -tapahtuma ja koeruututoiminta. Näistä kaikista projekteista tulee ajan kuluessa hyötymään varmasti isompikin viljelijäjoukko kuin vain stipendin saaneet”, kommentoi ProAgria Keskusten Liiton markkinointi- ja viestintäjohtaja Suvi Anttila.

TäsmäViljely-foorumille oli olemassa selkeä tarve koota alaa yhteen ja olla ajan hermolla. Kasviviljelyteknologia ja sen digitalisointi on vielä vierasta, mutta hyvin tärkeää tulevaisuudessa. Viljelyfoorumissa päästiin avaamaan monia keskusteluja, joita ei välttämättä aikaisemmin ole tuotu esille.

”Stipendin avulla saimme järjestettyä hyvän tapahtuman huolellisesti ja kattavasti. Ilman sitä seminaari olisi jäänyt vajaaksi. Uskallan väittää, että saimme tämän myötä luotua täsmäviljely-yhteisön Suomeen”, arvioi TäsmäViljely-foorumin toteutukseen stipendin saanut viljelijä Olli-Pekka Ruponen.

Stipendejä jaossa kahdesti vuodessa

Joka hakukierroksella jaettavien stipendien suuruus on maksimissaan 10.000 euroa hakijaa kohden. Hakukierroksia on vuosittain kaksi. Stipendien saajien valinnassa kiinnitetään huomiota idean toteutuskelpoisuuteen sekä siihen, miten se kehittää suomalaista viljelyä. Hakijoiden toivotaan olevan aktiivisia viljelijöitä. Lopullisen päätöksen stipendinsaajista valitsee asiantuntijaraati, joka muodostuu Vaasanin, ProAgrian, K-ryhmän, MTK:n sekä Lantmännen Agron edustajista. Tuottajalle kiitos -stipendihaku on avoinna kaikille Suomen viljelijöille 1.6.–9.8.2020. Hakemuksen voi täyttää osoitteessa: proagria.fi/viljelijastipendi.

LYHYESTI

Vaasan Tuottajalle Kiitos -vijelijästipendihaku
Tuottajalle kiitos -stipendien hakuaika on 1.6.–9.8.2020.  Stipendiä haetaan täyttämällä verkkolomake osoitteessa: proagria.fi/viljelijastipendi.  Valituille stipendinsaajille ilmoitetaan valinnasta henkilökohtaisesti ja heidän kanssaan tehdään käytännönläheinen sopimus toteutuksesta ja raportoinnista. Stipendejä myönnetään kaksi kertaa vuodessa ja seuraava stipendien hakukierros on loppuvuodesta 2020. Kullakin hakukierroksella jaettava kokonaissumma on riippuvainen Tuottajalle kiitos -leipätuotteiden myynnistä.

Vaasanin Tuottajalle kiitos -tuotteet:
Vaasan Tuottajalle Kiitos Kauravehnäviipaleet
Vaasan Tuottajalle Kiitos 100 % Ruis
Pirkka Setsuuri (Tuki 20 c)

Vaasan Oy on suomalainen leipomoalan yritys, joka työllistää Suomessa noin 600 henkilöä. Yhtiön historia ulottuu aina vuoteen 1849, mikä tekee meistä Suomen vanhimman valtakunnallisen leipomoalan toimijan. Leivomme suomalaisten rakastamia leipiä viidessä leipomossa eri puolilla Suomea ja tehtävänämme on vahvistaa leipomotoimialan elinvoimaisuutta Suomessa. Tunnetuimpia tuotemerkkejämme ovat Vaasan Ruispalat, Vaasan Taika ja Vaasan Kauratyynyt. Suomen lisäksi leivomme myös Baltian maissa. Omistajamme Lantmännen Unibaken kautta olemme osa ruotsalaisten maanviljelijöiden omistamaa Lantmännen-monialakonsernia, joka on yksi Euroopan suurimpia toimijoita bioenergia-, kone-, maatalous- ja elintarviketoimialalla. Liikevaihtomme vuonna 2018 oli 187 miljoonaa euroa. www.vaasan.fi

Kesko ja K-kauppiaat
muodostavat K-ryhmän, jonka myynti on 13 mrd. euroa. K-ryhmä on Pohjois-Euroopan kolmanneksi suurin vähittäiskauppias ja se työllistää noin 43 000 henkeä. Kesko toimii päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Sen toimialat ja ketjut toimivat tiiviissä yhteistyössä kauppiasyrittäjien sekä muiden kumppaneiden kanssa. Keskon liikevaihto on 11 miljardia euroa ja henkilökuntaa on noin 25 000 henkeä. Keskon ketjutoimintaan kuuluu yli 1 800 kauppaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Valko-Venäjällä ja Puolassa. Kesko on pörssiyhtiö ja sen osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Yhtiön kotipaikka ja päätoimitilat sijaitsevat Helsingissä. Kesko on maailman vastuullisin ruokakaupan alan yritys (The Global 100 Most Sustainable Corporations in the World). www.kesko.fi

ProAgria
Meitä vie vahvasti eteenpäin halu ja osaaminen tuottaa koko Suomessa maatila- ja maaseutuyrittäjille alan asiantuntijoina parhaita ratkaisuja liiketoiminnan kehittämiseen, sen kannattavuuden ja tuottavuuden parantamiseen. Kehitämme suomalaista maataloutta ja maaseutua vahvalla kokemuksella ja uudistavalla otteella. Palvelumme kattavat johtamisen, talouden ja tuotannon tiiviisti toisiinsa nivoutuvana kokonaisuutena. Vahvuutenamme on valtakunnallinen ProAgrioiden verkosto ja tiivis yhteistyö ja verkostoituminen muiden toimijoiden kanssa. Meitä on koko Suomessa 650 alan huippuammattilaista. Olemme vahvasti tulevaisuuteen katsova, uudistuva ja uudistava ProAgria-verkosto. Haluamme mahdollistaa maailman puhtaimman ja elinvoimaisimman maaseudun myös tulevaisuudessa. #onnistummeyhdessä www.proagria.fi

Harri Hovi, tavarakaupan johtaja, K-ryhmä
p. 050 383 7584 tai harri.hovi@kesko.fi

Minna Cousins, kaupallinen johtaja, Vaasan Oy
p. 040 553 4949 tai minna.cousins@vaasan.com

Suvi Anttila, markkinointi- ja viestintäjohtaja, ProAgria Keskusten Liitto
p. 040 560 8551 tai suvi.anttila@proagria.fi

Suomalainen Mobal auttaa yrityksiä erottautumaan ja pysymään kartalla17.7.2020 11:57:12 EESTTiedote

Googlen karttapohjalta ja hakukoneesta löytyvät ketju- ja kivijalkayritysten toimipisteiden yritysprofiilit ovat nousseet kuluttajien suosituimmaksi tiedonlähteeksi etsittäessä palveluita läheltä. Ilmaiset Google my business -sivut keräävät kuluttajilta jo enemmän näyttöjä, kävijöitä ja suoria kontakteja kuin yritysten perinteiset kotisivut tai sosiaalisen median kanavat. Helsinkiläinen Mobal on erityisesti Googlen yritysprofiilien kehittämiseen ja ylläpitoon erikoistunut asiantuntijayritys, joka auttaa niin pienyrittäjiä kuin suuria ketjujakin pysymään ja löytymään kartalta.

Helsinkiläinen ruisviski palkittiin Saksassa parhaana kansainvälisenä viskinä9.7.2020 15:00:29 EESTTiedote

Suomalainen The Helsinki Distilling Company on voittanut Helsingissä tislatulle ruisviskilleen kultaa arvostetussa Meininger's International Spirits -kilpailussa Saksassa. Kansainväliset viskit -kategorian voitto on helsinkiläistislaamolle tärkeä apu Saksan kilpaillulla alkoholimarkkinalla menestymiseen. Toinenkin suomalainen käsityötislaamo saavutti kilpailussa menestystä, kun Pyynikin Distilling Company voitti kategoriansa ginillään. Myös Altian Koskenkorva Vodka palkittiin.

Palkittu tislaajamestari Mikko Mykkänen kehitti nimikkojuomaperheen18.6.2020 09:11:13 EESTTiedote

Suomen kansainvälisesti palkituin käsityötislaamo The Helsinki Distilling Company on tuonut markkinoille ansioituneen tislaajamestarinsa Mikko Mykkäsen nimeä kantavan kotimaisen Muteman-juomatuoteperheen. Mykkäsen itsensä kehittämä valikoima koostuu lajiensa täydellisyyttä tavoittelevista inkiväärioluesta ja tonic-vedestä sekä premium-luokan suomalaisesta käsityöginistä ja ruisviskistä. Alkoholit on tislattu kotimaisista raaka-aineista Helsingin Kalasataman Teurastamolla, inkivääriolut sekä tonic-vesi valmistetaan Iisalmessa.

Suomessa jalostettu silli on harventunut superruokalaji6.5.2020 11:18:38 EESTTiedote

Suomi on kansainvälisesti tunnettu sillimaa. Vaikka kaikille tuttu kalalaji elää ja kasvaa ainoastaan Atlantin valtameren pohjoisosassa, on Suomessa vuosisataiset silliperinteet. Suomalaiset olivat 1900-luvulla myös itse ahkeria sillinkalastajia usemmalla laivastolla. Runsaasti terveellisiä rasvahappoja ja D-vitamiinia omaavasta kalasta löytyy suomalaiseen makuun juurtuneita perinnereseptejä ja käyttötapoja. Nykyään kotimaista sillinvalmistusperinnettä pitää yllä vain yksi perheyhtiö, uusikaupunkilainen Suomen Sillikonttori. Se valmistaa perinteisillä resepteillä sekä omaa nimeänsä kantavat, että tutun Jalostaja-merkin sillit.

Kotimaiset vaatealan toimijat keksivät ystävämyynnin uudelleen4.5.2020 15:13:51 EESTTiedote

Suomalaiset tekstiili- ja vaatetusalan toimijat ovat koronakriisin myötä haastavassa tilanteessa. Asiakkaiden pysytellessä kotioloissa on myös vaatekauppa pysähtynyt. Tilanteen piristämiseksi kotimainen erävaatettaja Sasta ideoi yhdessä kenkiin erikoistuneen Saint Vacantin ja miestenvaatettajan Frennin kanssa ystävämyyntitempauksen, jolla kannustetaan kuluttajia ostoksille lisäarvoa tuottamalla. Tempauksen pohjana on Sastan viimevuotinen 50-vuotisjuhla, jossa korostettiin kotimaista designia ja suomalaisia laadukkaita toimijoita.

Hans Välimäen 50-vuotisyllätys: avaa toukokuussa suoran yhteyden kotikeittiöönsä23.4.2020 07:58:00 EESTTiedote

Tänään syntymäpäiväänsä viettävä keittiömestari Hans Välimäki aloittaa 50-vuotisjuhlansa kunniaksi päivittäisen suoran kotikeittiölähetyksen, jossa hän näyttää omia versioitaan suomalaisten suosikkiresepteistä. Jokaisena arkipäivänä vappuaatosta toukokuun loppuun saakka Hansin omasta keittiöstä lähetettävässä kokkauslivessä kokataan ja keskustellaan ruoasta ja sen kokkaamisesta, raaka-aineista ja historiallisen poikkeuksellisesta keväästä. Lieden äärelle saapuu ajoittain myös tuttuja vieraita valmistamaan Hansin avulla omia suosikkiruokiaan. Yleisön on mahdollista osallistua Hansin kotona -verkkolähetykseen ruokatoiveiden ja kotikokkausta koskevien kysymysten muodossa.