Tupakkajätti kirkastaa imagoaan kyseenalaisin keinoin
Philip Morris International (PMI) perustaa säätiön, jonka tavoite on “savuton maailma”. Tupakkajätti rahoittaa säätiön toteuttamaa tutkimusta 80 miljoonalla USA:n dollarilla vuosittain seuraavien 12 vuoden ajan. Yhtiö pyrkii omien sanojensa mukaan pääsemään kokonaan eroon perinteisten tupakkatuotteiden myynnistä ja korvaamaan ne erilaisilla savuttomilla, nikotiinia sisältävillä tuotteilla, jotka ovat heidän mukaansa ”todennäköisesti haitattomampia” kuin perinteiset savukkeet.
90 järjestöä ja verkostoa eri puolilta maailmaa, mukaan lukien Suomen ASH, on tänään esittänyt vaatimuksen, että PMI lopettaisi välittömästi savukkeiden tuotannon, markkinoinnin ja myynnin.
- Tätä PMI:n savuton maailma -hanketta ei voi ottaa vakavasti niin kauan, kuin yhtiö jatkaa aggressiivista savukkeiden markkinointia eri puolilla maailmaa sekä kampanjoi tupakoinnin loppumiseen tähtääviä toimia vastaan, toteaa Suomen ASH:n toiminnanjohtaja Mervi Hara.
- Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun tupakkayhtiöt sanovat rahoittavansa “puolueetonta tutkimusta”. Vastaavaa tehtiin jo 1950-luvulla, ja tuolloinkin tutkimuksen tavoite oli hämätä kuluttajia ja päätöksentekijöitä. Nyt sama meno jatkuu, vain uudella nimellä, Hara jatkaa.
Hara huomauttaa, että tupakkajätin perustama säätiö on pelkkä tappavien tuotteiden imagonkohotuskampanja.
- ”Savuttomuuteen” investointi on mitätöntä verrattuna siihen, että yhtiö käytti vuonna 2016 kuusi miljardia dollaria savukkeiden markkinointiin. Jos PMI olisi aidosti sitoutunut savuttomuuteen, se luopuisi välittömästi savukkeiden markkinoinnista.
Tupakan markkinointi laajenee
Järjestöt toteavat kirjeessään, että tupakkayhtiöt ovat tienneet tupakan vaaroista jo vuosikymmeniä. Savukkeiden markkinoinnin lopettamisen sijaan ne ovat kuitenkin laajentaneet markkinointiaan uusille alueille, lanseeranneet nuorille suunnattuja kampanjoita ja kehittäneet uusia tupakkatuotteita. PMI, samoin kuin muut tupakkayhtiöt kampanjoivat voimakkaasti muun muassa tupakkaveron korotuksia, tupakkapakkausten varoituskuvia ja tupakan mainontakieltoja vastaan.
Suomessa yhtiö on ilmoittanut tukevansa Savuton Suomi 2030 -tavoitetta ja puhunut haittojen vähentämisen puolesta.
- Tämä on häikäilemätöntä kuluttajien sumutusta. Onneksi Suomessa lainsäädännön ja tupakkapolitiikan päämääränä ei ole nikotiiniriippuvuuden ylläpitäminen korvaamalla perinteiset savukkeet toisenlaisella nikotiinin annostelutavalla, vaan kaikkien nikotiinituotteiden käytön loppuminen, Hara toteaa.
Lisätiedot:
Toiminnanjohtaja Mervi Hara, Suomen ASH ry.
p. 050 460 2324, mervi.hara@suomenash.fi
Järjestöjen avoin kirje PMI:lle:
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
Suomen ASH ry
Suomen ASH ry (Action on Smoking and Health) on valtakunnallinen kansanterveysjärjestö ja tupakkapolitiikan asiantuntija.
Tavoitteemme on savuton Suomi.
www.suomenash.fi Twitter: @SuomenASH
Slideshare: SuomenASH Instagram: suomenash
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen ASH ry
Nuuskan myynnin laillistaminen räjäyttäisi käytön24.9.2019 12:52:26 EEST | Tiedote
Vaikka nuorten nuuskan käyttö on lisääntynyt, se on vielä suhteellisen alhaisella tasolla tupakoinnin yleisyyteen verrattuna. Nuuskan myynnin laillistaminen lisäisi voimakkaasti nuuskan käyttöä, toteaa kansanterveysjärjestö Suomen ASH ry:n puheenjohtaja Pekka Puska.
Savuton Suomi 2030 -verkosto vaatii: Nuuskakaupan mainonta pois Oulun Kärppien hallista27.8.2019 12:00:00 EEST | Tiedote
Savuton Suomi 2030 -verkosto vaatii, että Oulun Kärpät luopuu viipymättä nuuskakaupan mainostamisesta kotihallissaan. Verkoston mukaan jääkiekkoseura vähättelee toiminnallaan nuuskan vaaroja ja karttaa vastuuta lapsista ja nuorista.
Tupakasta vieroitusta parannettava ammatillisissa oppilaitoksissa22.8.2019 09:00:00 EEST | Tiedote
Koulutusryhmien välisiin tupakointieroihin voi puuttua parantamalla vieroituspalveluita ammatillisissa oppilaitoksissa, Savuton Suomi 2030 -verkosto korostaa Savuton Suomi -viikolla 26. ̶ 30.8.
Tupakointikieltojen valvontaa tehostettava kouluissa – nuorten tupakointi ei enää ole vähentynyt16.8.2019 11:00:40 EEST | Tiedote
Nuorten terveystapatutkimuksesta ilmeni, ettei nuorten tupakkatuotteiden käyttö ole vähentynyt kahden viime vuoden aikana. Nyt on tärkeää tehostaa koulujen savuttomuutta ja ehkäistä nuuskan käyttöä, korostavat terveystapatutkimuksen johtaja Arja Rimpelä sekä kansanterveysjärjestö Suomen ASH.
Tupakan ostoikäraja 20 ikävuoteen? Väestö valmis muutokseen13.8.2019 07:45:00 EEST | Tiedote
Joka toinen suomalainen kannattaa tupakka- ja muiden nikotiinituotteiden ostoikärajan nostamista 20 ikävuoteen. Enemmistö kannattaa myös tupakkatuotteiden käyttökieltoa muun muassa lasten leikkipaikoille, uimarannoille, bussipysäkeille ja taksitolpille.