Suomen ASH ry

Tupakkajätti kirkastaa imagoaan kyseenalaisin keinoin

Jaa

Tupakkajätti Philip Morris International on ilmoittanut sijoittavansa miljoonia savuttomuutta edistävään tutkimukseen. - Todellisuudessa kyseessä on pelkkä tappavien tuotteiden imagonkohotuskampanja, toteaa Suomen ASH ry:n toiminnanjohtaja Mervi Hara.

Philip Morris International (PMI) perustaa säätiön, jonka tavoite on “savuton maailma”. Tupakkajätti rahoittaa säätiön toteuttamaa tutkimusta 80 miljoonalla USA:n dollarilla vuosittain seuraavien 12 vuoden ajan. Yhtiö pyrkii omien sanojensa mukaan pääsemään kokonaan eroon perinteisten tupakkatuotteiden myynnistä ja korvaamaan ne erilaisilla savuttomilla, nikotiinia sisältävillä tuotteilla, jotka ovat heidän mukaansa ”todennäköisesti haitattomampia” kuin perinteiset savukkeet.

90 järjestöä ja verkostoa eri puolilta maailmaa, mukaan lukien Suomen ASH, on tänään esittänyt vaatimuksen, että PMI lopettaisi välittömästi savukkeiden tuotannon, markkinoinnin ja myynnin.

- Tätä PMI:n savuton maailma -hanketta ei voi ottaa vakavasti niin kauan, kuin yhtiö jatkaa aggressiivista savukkeiden markkinointia eri puolilla maailmaa sekä kampanjoi tupakoinnin loppumiseen tähtääviä toimia vastaan, toteaa Suomen ASH:n toiminnanjohtaja Mervi Hara.

- Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun tupakkayhtiöt sanovat rahoittavansa “puolueetonta tutkimusta”. Vastaavaa tehtiin jo 1950-luvulla, ja tuolloinkin tutkimuksen tavoite oli hämätä kuluttajia ja päätöksentekijöitä. Nyt sama meno jatkuu, vain uudella nimellä, Hara jatkaa.

Hara huomauttaa, että tupakkajätin perustama säätiö on pelkkä tappavien tuotteiden imagonkohotuskampanja.

- ”Savuttomuuteen” investointi on mitätöntä verrattuna siihen, että yhtiö käytti vuonna 2016 kuusi miljardia dollaria savukkeiden markkinointiin. Jos PMI olisi aidosti sitoutunut savuttomuuteen, se luopuisi välittömästi savukkeiden markkinoinnista.

Tupakan markkinointi laajenee

Järjestöt toteavat kirjeessään, että tupakkayhtiöt ovat tienneet tupakan vaaroista jo vuosikymmeniä. Savukkeiden markkinoinnin lopettamisen sijaan ne ovat kuitenkin laajentaneet markkinointiaan uusille alueille, lanseeranneet nuorille suunnattuja kampanjoita ja kehittäneet uusia tupakkatuotteita. PMI, samoin kuin muut tupakkayhtiöt kampanjoivat voimakkaasti muun muassa tupakkaveron korotuksia, tupakkapakkausten varoituskuvia ja tupakan mainontakieltoja vastaan.

Suomessa yhtiö on ilmoittanut tukevansa Savuton Suomi 2030 -tavoitetta ja puhunut haittojen vähentämisen puolesta.

- Tämä on häikäilemätöntä kuluttajien sumutusta. Onneksi Suomessa lainsäädännön ja tupakkapolitiikan päämääränä ei ole nikotiiniriippuvuuden ylläpitäminen korvaamalla perinteiset savukkeet toisenlaisella nikotiinin annostelutavalla, vaan kaikkien nikotiinituotteiden käytön loppuminen, Hara toteaa.

Lisätiedot:

Toiminnanjohtaja Mervi Hara, Suomen ASH ry.

p. 050 460 2324, mervi.hara@suomenash.fi

Järjestöjen avoin kirje PMI:lle:

Health Groups to PMI: Stop selling cigarettes

Avainsanat

Tietoja julkaisijasta

Suomen ASH ry
Suomen ASH ry
Kornetintie 6 A
00380 Helsinki

050 381 0838http://www.suomenash.fi

Suomen ASH ry

Suomen ASH ry (Action on Smoking and Health) on valtakunnallinen kansanterveysjärjestö ja tupakkapolitiikan asiantuntija.
Tavoitteemme on savuton Suomi.

www.suomenash.fi Twitter: @SuomenASH
Slideshare: SuomenASH Instagram: suomenash

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme tältä julkaisijalta, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Suomen ASH ry

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme