Tupakkayhtiö viherpeseytyy S-ryhmän ilmastokampanjassa
S-ryhmä julkaisi Helsingin Sanomien etusivulla torstaina (4.4.) Isojuttu-ilmastokampanjan mainoksen, jossa lueteltiin kampanjaan osallistujat. Niistä yksi on tupakkayhtiö Philip Morris Finland. Kampanjan verkkosivuilla yhtiö kertoo tavoitteekseen savuttoman maailman.
”Yhtiö, joka tuottaa tupakkatuotteita, ei aja ilmaston etua vaan tekee viherpesua. Ihmettelemme yhtiön osallistumista ja mukaanpääsyä kampanjaan. Esimerkiksi Maailman terveysjärjestö WHO on kieltäytynyt yhteistyöstä tupakkayhtiön kanssa. Samaa linjaa tulisi noudattaa laajemminkin”, Suomen ASH:n toiminnanjohtaja Mervi Hara toteaa.
Ympäristöraportti karua luettavaa
WHO:n viime vuonna julkaisema raportti tupakkateollisuuden vaikutuksista ympäristöön paljastaa tupakkateollisuuden kuluttavan ja saastuttavan ympäristöjä merkittävästi. Raportissa todetaan, että tupakan kokonaisympäristöjalanjälki on verrattavissa yksittäisten maiden ympäristöjalanjälkeen.
”Maailmassa tuotetaan kuusi biljoonaa savuketta vuosittain. Valmistuksessa käytetään runsaasti vettä, energiaa ja kemikaaleja. Lisäksi savukkeista itsestään tulee runsaasti jätettä. Tupakkateollisuus uhkaa siis paitsi terveyttä, myös ympäristöä”, Mervi Hara kertoo.
Tupakka tappaa seitsemän miljoonaa ihmistä vuosittain. Lisäksi tupakan valmistus ja markkinointi loukkaavat ihmisten ja työntekijöiden oikeuksia ja muun muassa tukevat lapsityövoiman käyttöä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mervi Haratoiminnanjohtaja
Puh:050 460 2324mervi.hara@suomenash.fiTietoja julkaisijasta
Suomen ASH ry on valtakunnallinen kansanterveysjärjestö ja tupakkapolitiikan asiantuntija.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen ASH ry
Nuuskan myynnin laillistaminen räjäyttäisi käytön24.9.2019 12:52:26 EEST | Tiedote
Vaikka nuorten nuuskan käyttö on lisääntynyt, se on vielä suhteellisen alhaisella tasolla tupakoinnin yleisyyteen verrattuna. Nuuskan myynnin laillistaminen lisäisi voimakkaasti nuuskan käyttöä, toteaa kansanterveysjärjestö Suomen ASH ry:n puheenjohtaja Pekka Puska.
Savuton Suomi 2030 -verkosto vaatii: Nuuskakaupan mainonta pois Oulun Kärppien hallista27.8.2019 12:00:00 EEST | Tiedote
Savuton Suomi 2030 -verkosto vaatii, että Oulun Kärpät luopuu viipymättä nuuskakaupan mainostamisesta kotihallissaan. Verkoston mukaan jääkiekkoseura vähättelee toiminnallaan nuuskan vaaroja ja karttaa vastuuta lapsista ja nuorista.
Tupakasta vieroitusta parannettava ammatillisissa oppilaitoksissa22.8.2019 09:00:00 EEST | Tiedote
Koulutusryhmien välisiin tupakointieroihin voi puuttua parantamalla vieroituspalveluita ammatillisissa oppilaitoksissa, Savuton Suomi 2030 -verkosto korostaa Savuton Suomi -viikolla 26. ̶ 30.8.
Tupakointikieltojen valvontaa tehostettava kouluissa – nuorten tupakointi ei enää ole vähentynyt16.8.2019 11:00:40 EEST | Tiedote
Nuorten terveystapatutkimuksesta ilmeni, ettei nuorten tupakkatuotteiden käyttö ole vähentynyt kahden viime vuoden aikana. Nyt on tärkeää tehostaa koulujen savuttomuutta ja ehkäistä nuuskan käyttöä, korostavat terveystapatutkimuksen johtaja Arja Rimpelä sekä kansanterveysjärjestö Suomen ASH.
Tupakan ostoikäraja 20 ikävuoteen? Väestö valmis muutokseen13.8.2019 07:45:00 EEST | Tiedote
Joka toinen suomalainen kannattaa tupakka- ja muiden nikotiinituotteiden ostoikärajan nostamista 20 ikävuoteen. Enemmistö kannattaa myös tupakkatuotteiden käyttökieltoa muun muassa lasten leikkipaikoille, uimarannoille, bussipysäkeille ja taksitolpille.