Tupakoinnista 50 000 euron vahingot asuntoon – vuokralainen tuomittiin korvauksiin

Vuokralaisen on korvattava vuokrahuoneistolle tuottamuksellisesti aiheuttamansa vahingot - paitsi tavanomainen kuluminen. Mitä ”tavanomainen kuluminen” sitten tarkoittaa? Tuore hovioikeuden ratkaisu ottaa kantaa asiaan tupakoinnin osalta. Tapauksessa vuokralainen määrättiin korvaamaan pitkäaikaisen tupakoinnin aiheuttamia vahinkoja.
Tupakointi asunnon sisällä voi käydä kalliiksi. Kuvan henkilö ei liity tapaukseen. Kuva: Unsplash

Vaikka vuokralaisen on hoidettava huoneistoa huolellisesti, on luonnollista, että huoneiston pinnat, kalusteet ja kodinkoneet kuluvat asumisen aikana. Lain mukaan vuokralaisen on korvattava vuokrahuoneistolle tuottamuksellisesti aiheuttamansa vahingot, paitsi tavanomaisen kulumisen.

”Tavanomaisena kulumisena sallitaan jäljet, jotka ilmenevät huoneistossa normaalin asumisen myötä. Kulumisen tavanomaisuutta arvioitaessa kiinnitetään huomiota muun muassa siihen, onko jälki syntynyt ajan myötä hitaasti vai äkillisesti, kuinka kauan vuokrasuhde on kestänyt ja kuinka monta henkilöä huoneistossa on asunut”, Suomen Vuokranantajien lakimies Susanna-Maria Aarnivuo kuvaa oikeuskäytäntöä.

”Tavanomaista kulumista koskeva arviointi on aina tapauskohtaista. Tämän vuoksi vuokrasuhteissa syntyy toisinaan riitaa siitä, mikä tulkitaan tavanomaiseksi kulumiseksi ja mikä taas ei”, Aarnivuo kertoo.

Ovatko tupakoinnin kellastamat pinnat ja savunhaju luonnollista kulumista?

Jos tupakointia ei ole kielletty huoneistossa, vuokranantajan voidaan katsoa hyväksyneen niistä aiheutuvan tavanomaisen kulumisen.

”Esimerkiksi lievät hajuhaitat tai vähäiset jäljet huoneiston pinnoissa on katsottu yleensä kuuluvan huoneiston kulumiseen. Täten vuokranantaja ei voi myöskään pidättää näistä aiheutuvia korjaus vuokralaisen vakuudesta”, Aarnivuo kertoo.

Tuore oikeustapaus Vaasan hovioikeudesta kuitenkin asettaa rajat tupakoinnin aiheuttamalle tavanomaiselle kulumiselle. Hovioikeuden ratkaisussa todetaan, että huoneiston ei voitu odottaa tulevan poikkeuksellisen huonoon kuntoon tupakoinnin seurauksena edes yli kymmenen vuotta kestäneen vuokrasuhteen aikana:

”Tapauksessa normaali pintaremontti ei ollut riittänyt, vaan huoneiston saattaminen takaisin asuttavaan kuntoon oli edellyttänyt sen kokonaisvaltaista remonttia. Todistajien kertoman mukaan tupakansavusta aiheutuneen hajun ja värjäytymien vuoksi asunnon pinnat, kalusto ja laitteet oli jouduttu kokonaan uusimaan. Haju oli ollut niin pinttynyttä, että jopa lattian muovimatto oli täytynyt poistaa ja sen alapuolista betonilattiaa jyrsiä. Remontti oli maksanut kaiken kaikkiaan lähes 50 000 euroa. Tähän nähden kyse ei ollut enää tavanomaisesta, vaan normaalista poikkeavan tupakoinnin aiheuttamista vahingoista huoneistolle.”

Hovioikeuden mukaan tupakointi oli huoneiston vaurioista päätellen poikennut selkeästi tavanomaisesta tupakoinnista. Oikeuden mukaan vuokralaisten oli täytynyt mieltää jatkuvasta ja runsaasta tupakoinnista aiheutuvan huoneistolle tavanomaisesta kulumisesta poikkeavaa vahinkoa siitä huolimatta, että tupakointia ei ollut kielletty. Vuokralainen tuomittiin korvaamaan osa remontin kustannuksista

”Tapaus on hyvä esimerkki siitä, kuinka sinänsä sallittu menettely huoneistossa voi johtaa niin mittavaan korjaustarpeeseen, että sitä ei voida katsoa enää tavanomaisen kulumisen piiriin kuuluvaksi”, Aarnivuo toteaa.

”Vuokralaisen keskeisiin velvoitteisiin kuuluu vuokrahuoneiston huolellinen hoitaminen. Vaikka asunto on vuokralaisen koti, se on kuitenkin myös toisen omaisuutta”, Aarnivuo muistuttaa.

Tupakointi- tai lemmikkikielto vuokrasopimuksessa voi selkeyttää vahingonkorvausvastuuta

Tyypillinen riita siitä, mikä on tavanomaista kulumista, voi tupakoinnin lisäksi koskea esimerkiksi lemmikkien aiheuttamia jälkiä. Oikeuskäytännössä myöskään varsinaisia tuhojälkiä ei ole pidetty tavanomaisena kulumisena, vaikka lemmikin pitäminen huoneistossa olisi sallittua.

”Jos minkäänlaisia tupakoinnista tai lemmikeistä aiheutuvia jälkiä ei haluta sallia huoneistossa, vuokrasopimukseen voidaan harkita tupakointi- ja lemmikkikieltoa. Etenkin lemmikkien täyskiellossa kannattaa kuitenkin huomioida kiellon mahdolliset vaikutukset huoneiston vuokrattavuuteen. Joustoa sopimukseen voi hakea esimerkiksi siitä, että tietyn lemmikin pitäminen huoneistossa sallitaan. Näin vuokralainen voi ottaa huoneistoon vaikkapa jo sisäsiistiksi oppineen koiransa eläkepäiviään viettämään”, Aarnivuo toteaa.

Joka tapauksessa huoneiston kunto on aina syytä tarkastaa huolellisesti ja dokumentoidusti vuokrasuhteen alkaessa.

Suomessa on noin 300 000 asuntoa, joita vuokraavat eteenpäin yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 24 000 vuokranantajaa.

Vuokranantajat suuntaavat asuntokaupoille aiemmin kuin oman kodin ostajat, hoitokulujen kasvua pidetään suurimpana riskinä24.4.2024 00:05:00 EEST | Tiedote

Yksityisten vuokranantajien ostoaikeet ovat olleet varovaisessa nousussa viime syksystä ja jatkavat edelleen maltillista kasvua, mutta ostoaikeet eroavat merkittävästi kaupungeittain. Hoitokulujen nousua pidetään selvästi suurimpana riskinä, kun taas nykyinen korkotaso ei huoleta suurinta osaa yksityisistä vuokranantajista, selviää Suomen Vuokranantajien tuoreesta Vuokranantaja-barometrista. Barometriin vastasi lähes 2500 asuntosijoittajaa.

Tuoreissa vuokratilastoissa näkyy vahvasti pääkaupunkiseudun ylitarjonta, samalla muussa maassa vuokrat nousevat huomattavasti enemmän18.4.2024 08:59:17 EEST | Tiedote

Tilastokeskus on julkaissut vuokratilastot vuoden 2024 ensimmäiseltä neljännekseltä tammi-maaliskuulta. Vapaarahoitteisten asuntojen vuokrat nousivat vuodentakaisesta koko maassa 1,4 prosenttia. Vuokrien vuosimuutos oli pääkaupunkiseudulla maltillisesti positiivinen (0,4 %) jatkaen eron tekemistä muuhun Suomeen (+2,1 %). Pääkaupunkiseudulla ainoastaan kolmioiden vuokrat nousivat, mutta muutoin muun maan vuokrakehitys jättää pääkaupunkiseudun yhä vahvemmin taakseen, kommentoi Suomen Vuokranantajien ekonomisti Eemeli Karlsson.

Vuokranantajan veroilmoituksen aika – muista ilmoittaa pienetkin vuokratulot ja varo Airbnb-sudenkuoppaa26.3.2024 07:30:00 EET | Tiedote

Verohallinnon tilastojen mukaan vuokratuloja saa yli 370 000 suomalaista. Esitäytettyjä veroilmoituksia lähetetään parhaillaan kaikille tulonsaajille. Ilmoituksen tiedot vuokratuloista perustuvat joko edellisen vuoden tietoihin tai verovelvollisen itse aiemmin ilmoittamiin tietoihin. Vuokratulojen ilmoittamisen kanssa onkin syytä olla huolellinen vuosittain, sillä pienetkin muutokset on ilmoitettava. Myös lyhytaikaisen vuokrauksen kanssa kannattaa olla tarkkana, sillä se saattaa vaikuttaa oman asunnon myyntivoiton verovapauteen, Suomen Vuokranantajien lakiasiainjohtaja Tarik Ahsanullah muistuttaa.

Vuokralainen, varo: luvaton remontti voi johtaa isoon laskuun20.3.2024 10:57:28 EET | Tiedote

Uusimmat oikeustapaukset muistuttavat ikävällä tavalla siitä, kuinka keväinen remonttikuume voi käydä vuokralaiselle kalliiksi. Vaasan hovioikeus tuomitsi 22.11.2023 vuokralaisen maksamaan asunnossa luvattomasti tekemistään muutostöistä lähes 18 000 euroa ja sen päälle vielä vuokranantajan yli 30 000 euron suuruiset oikeudenkäyntikulut. Tapauksessa vuokralainen oli ilman vuokranantajan lupaa vaihtanut asunnon lattian ja remontoinut keittiötä. Muun muassa sähkö- ja putkitöihin liittyneet puutteellisuudet ja niistä aiheutuneet turvallisuus- ja vahinkoriskit oikeuttivat vuokranantajan uusimaan remontin vuokralaisen piikkiin.