Turistprojekt i glesbygden beviljades cirka 3,4 miljoner euro i understöd

NTM-centralen har beviljat sammanlagt cirka 3,4 miljoner euro i understöd för utveckling av natur-, mat-, fiske- och jaktturismen i glesbebyggda områden (HAMA). Sammanlagt 35 projekt fick understöd. Projektens genomsnittliga understöd var cirka 96 600 euro.
Bild: Lapin materiaalipankki/Terhi Tuovinen.

Fokus i alla understödda projekt ligger på företag, byar och samfund i glesbygden. Med hjälp av den tilläggsfinansiering som beviljades av den parlamentariska arbetsgruppen för glesbygden kunde fler projekt än planerat beviljas finansiering.

Under två skilda ansökningsperioder mottogs 118 projektansökningar och det ansökta understödet uppgick till sammanlagt 12 miljoner euro. Projektstöd ansöktes för att bland annat fördjupa kompetens, bygga nätverk, produktutveckling, digitalisering, utredningar och kartläggningar samt strategiarbete.

Understöd till ett geografiskt vidsträckt område

En stor del av understödstagarna är aktörer som är bekanta från projektvärlden sedan tidigare, såsom läroanstalter, kommuner och städer. Bland aktörer som genomför projekt finns även aktörer inom den tredje sektorn, företagare och nya projektsökande.

Geografiskt fördelades understöden mellan tre storområden inom turismen i Finland, där det finns glest bebodda områden:

• Insjöfinland: 17 projekt
  • Kusten & skärgården: 5 projekt
  • Lappland: 10 projekt
  • Landsomfattande: 3 projekt

Det är ännu möjligt att delta i projektens verksamhet

Det är också möjligt att delta i projekten i efterhand som nyttohavare. Om projektets verksamhet tillgodoser ditt företags, din förenings eller din kommuns behov i ett glest bebott område ska du kontakta projektledaren direkt. Mer information om projekten finns på Lapplands NTM-centrals webbplats under projektkorten. Projektkorten kommer att publiceras i takt med att de finansierade projekten inleds.

Bakgrunden till projektansökan har varit ett beslut av den parlamentariska arbetsgruppen för glesbefolkade områden om att rikta finansiering till utvecklingen av turismen i dessa områden. Ansökan var landsomfattande och gällde glesbefolkade områden i Finland, med undantag av Åland. NTM-centralen i Lappland ansvarar för genomförandet av projektansökan.

Ytterligare information från NTM-centralen i Lappland:

Tuuli Kinnunen
finansieringsexpert
tfn. 0295 037 149

E-postadress i formatet fornamn.efternamn@ely-keskus.fi

Bild: Lapin materiaalipankki/Terhi Tuovinen.

Om

Följ ELY-keskukset

Senaste pressmeddelandena från ELY-keskukset

Päivitetty Itä-Suomen yritysrahoitusstrategia on julkaistu (Etelä-Savo, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo)27.3.2024 12:59:19 EET | Tiedote

Itä-Suomen yritysrahoitusstrategia on päivitetty vuodelle 2024. Strategiaa käytetään ELY-keskuksissa yrityksen kehittämisavustushakemusten sekä Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahaston (maaseuturahasto) yritystukihakemusten arvioinnissa ja hakemusten pohjalta tehtävien päätösten valmistelussa Etelä-Savon, Pohjois-Karjalan sekä Pohjois-Savon maakuntien alueella.

Vuoden Hyvä YVA -palkinto valtatien 8 parantaminen välillä Rauma-Eurajoki-hankkeelle21.3.2024 08:49:23 EET | Tiedote

Yva ry on myöntänyt vuoden 2024 Hyvä YVA -palkinnon valtatien 8 parantamista välillä Rauma-Eurajoki käsittelevälle ympäristövaikutusten arvioinnille. Hankkeesta vastaavana menettelyssä on toiminut Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikennevastuualue ja hankkeesta vastaavan edustajana projektipäällikkö Timo Bäcklund. YVA-konsulttina on toiminut projektipäällikkö Rauno Tuominen ja YVA-vastaava Taina Klinga Sitowise Oy:stä ja pääsuunnittelija Sari Kirvesniemi Ramboll Finland Oy:stä. Yhteysviranomaisena on toiminut Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ympäristövastuualue ja yhteysviranomaisen edustajana johtava asiantuntija Asta Asikainen.