Turkin perinteikästä ja kestävää ruokakulttuuria juhlitaan toukokuussa ympäri maailmaa

Yli tuhannen vuoden kulttuurien ja perinteiden, sosiaalisen perinnön ja tarinoiden muovaama turkkilainen keittiö tarjoilee maailmalle omaleimaisia ja monipuolisia makujaan Turkkilaisen keittiön viikolla 21.–27. toukokuuta. Tämä tärkeä seitsenpäiväinen tapahtuma esittelee ainutlaatuisia reseptejä ajattomasta turkkilaisesta keittiöstä ja korostaa samalla ikivanhan ruokaperinteen kestävyyttä.
Hummus on yksi turkkilaisen keittiön perinneruoka.

Turkkilaisen keittiön viikko on maailmanlaajuinen juhla turkkilaiselle gastronomialle, jota on muovannut kymmenet eri kulttuurit sekä ravinnut hedelmällinen maaperä ja rikas historia. Tänä vuonna toista kertaa järjestettävän teemaviikon keskiössä on Hatay-provinssin paikallinen keittiö, joka on myös valittu yhdeksi Unescon Creative Cities Network -verkoston maailman 26. gastronomiakaupungiksi. Turkkilaisen keittiön viikolla painotetaan lisäksi Turkin ruokakulttuurin kestäviä ja jätteettömiä tuotantotapoja.

Turkkilaisen keittiön viikkoa koordinoi Turkin kulttuuri- ja matkailuministeriö. Turkin diplomaattiset edustustot ympäri maailmaa järjestävät erilaisia aktiviteetteja ja sosiaalisen median kampanjoita Hatay-keittiön omaleimaisten makujen edistämiseksi.

Turkkilaisen keittiön perinteet ovat kestäviä, jätteettömiä ja terveellisiä

Turkkilaisen keittiön viikon aikana aktiviteetteihin ja tapahtumiin osallistuvat pääsevät valmistamaan Hatay-keittiön alkuperäisiä ruokia käyttäen paikallisia ruoka-aineita ja perinteisiä ruoanlaittotekniikoita sekä tutustuvat yksityiskohtaisesti muinaiseen ja kestävään turkkilaiseen keittiöön. Samalla he saavat tilaisuuden oppia turkkilaisen keittiön rikkaasta monimuotoisuudesta sekä sen mahdollisuuksista vastata erilaisiin ruoka- ja juomatrendeihin. Osallistujat saavat käytännön kokemuksen turkkilaisen keittiön ruoanlaittomenetelmistä, jotka perustuvat kestävään ja jätteettömään lähestymistapaan. Tapahtumien aikana osallistujat pääsevät myös tutustumaan turkkilaisiin ruoka- ja juomatapoihin, jotka rakentuvat yhteenkuuluvuuden tunteen sekä kulttuurisen kestävyyden ympärille. Tapahtumissa tarjoillaan turkkilaista kahvia, teetä ja herkkuja.

Hatay-provinssin perinteet

Tämän vuoden Turkkilaisen keittiön viikon maailmanlaajuisen tapahtuman ainutlaatuinen menu on omistettu Hatay-provinssille tyypilliselle keittiölle. Unescon gastronomian Creative Cities Network -verkostoon kuuluva Hatay on yksi niistä turkkilaisista kaupungeista, joka herättää huomiota omaleimaisen keittiönsä vuoksi. Hatay-keittiössä yhdistyvät korkealaatuinen oliiviöljy ja viljat, palkokasvit, vihannekset, hedelmät, sekä alkuperäiset yrtit ja mausteet, joita viljellään hedelmällisillä, Välimeren ilmaston hallitsemilla mailla.

Kaupungin kulinaarinen perintö on muovautunut historian saatossa monista eri kulttuureista ja herättää nyt huomiota ainutlaatuisella aamiaisella ja sadoilla eri ruokalajeilla. Turkkilaisen keittiön viikon aikana valmistettava Hatay-menu sisältää muun muassa biberli ekmek (leipä paprikatahnalla), oliivisalaattia, hummusta, kısır (hieno bulgur-salaatti), tepsi kebap (uunissa leivottu kebap) ja kunefe (kadayıf-jälkiruoka juustolla).

Lue lisää: https://turkishcuisineweek.com/homepage

Arzu Emel Polat
Lähetystöneuvos, Turkin tasavallan suurlähetystö
emel.polat@go-turkiye.fi

Lilli Lehkosuo
puh. 040 762 1999
lilli.lehkosuo@manifesto.fi

Olemme kokenut ja sitoutunut viestintätoimisto, joka kuuntelee asiakasta ja saa tuloksia aikaiseksi.

Kodin älyvalaistustrendit 202322.5.2023 08:00:00 EEST | Tiedote

Kodin valaistus ei ole enää vain valojen päälle ja pois kytkemistä, vaan sillä on mahdollista tehdä paljon enemmän. Valaistus on yksi kodin keskeisimmistä tunnelmanluojista, hyvällä valaistuksella on myös merkitystä esimerkiksi kotona työskentelyn mielekkyyteen tai illalla rauhoittumiseen. Oikeanlaisella valaistuksella on mahdollista luoda haluttua tunnelmaa, korostaa kodin esteettisiä muotoja, lisätä vireyttä sekä turvallisuutta. LEDVANCEn SMART+ WiFi ja SUN@HOME-älyvalaistusvalikoimasta löytyy ratkaisu erilaisiin valaistustarpeisiin.

Tietokeskus kiihdyttää kasvuaan ostamalla MPY Yrityspalvelut Oyj:n16.5.2023 13:01:00 EEST | Tiedote

Kotimainen ICT-palveluyhtiö Tietokeskus Finland Oy ostaa pk-yrityksille ja julkishallinnolle tietotekniikkapalveluja tarjoavan MPY Yrityspalvelut Oyj:n MPY Osuuskunnalta. Yrityskauppa tukee Tietokeskuksen kasvustrategiaa ja vahvistaa entisestään yhtiön asemaa nopeimmin kasvavana pk-yritysten ICT-palvelujen tarjoajana. Yrityskauppa nostaa yhtiön liikevaihdon noin 130 miljoonaan euroon ja henkilöstömäärän 500:aan. Tietokeskus ja MPY Yrityspalvelut muodostavat kaupan jälkeen suurimman kotimaisen pk-yritysten ICT-palveluihin keskittyneen toimijan.

Stina Krookin säätiö jakaa yhteensä 154 000 euroa kuva- ja näyttämötaiteen tekijöille Suomessa – kunniapalkinto tänä vuonna näyttämötaiteilija Pekka Sonckille11.5.2023 08:01:00 EEST | Tiedote

Stina Krookin säätiö on myöntänyt yhteensä 154 000 euroa kuva- ja näyttämötaiteen tukemiseen kiinnittäen erityistä huomiota Suomen ruotsinkieliseen väestöön. Tänä vuonna säätiö jakaa myös yhden 10 000 euron arvoisen kunniapalkinnon näyttelijä, ohjaaja ja dramaturgi Pekka Sonckille. Kunniapalkinnon ohella säätiö on jakanut stipendejä 22 merkittävälle kuva- ja näyttämötaiteen edustajalle. Palkintojenjako pidetään torstaina 11. toukokuuta kello 16 Luckanissa Helsingissä.

Stina Krooks stiftelse delar ut totalt 154 000 euro till aktörer inom bild- och scenkonst – hederspriset går i år till scenkonstnär Pekka Sonck11.5.2023 08:00:00 EEST | Tiedote

Stina Krooks stiftelse har beviljat sammanlagt 154 000 euro för att stöda och främja bild- och scenkonst inklusive musik med särskilt beaktande av den svenskspråkiga befolkningen i Finland. I år beviljar stiftelsen ett hederspris på 10 000 euro till skådespelaren, regissören och dramaturgen Pekka Sonck. Utöver hederspriset har stiftelsen beviljat stipendier till 22 framstående bild- och scenkonstnärer. Prisutdelningen sker torsdagen den 11 maj klockan 16 på Luckan i Helsingfors.