Turkki vaiensi Syyrian konfliktin kritisoijat – satoja pidätetty terrorismista syytettyinä

Turkin viranomaiset ovat pidättäneet satoja ihmisiä, jotka ovat kommentoineet hyökkäystä Syyriaan. Pidätettyjen joukossa on muun muassa toimittajia ja sosiaalisen median käyttäjiä.

Bilal Güldem/Mesopotamia Agency

Amnesty Internationalin tänään perjantaina 1. marraskuuta julkaistu We can’t complain -raportti paljastaa, kuinka Turkin sotilaallista hyökkäystä Syyrian koillisosiin seurasi hyökkäystä kritisoineiden äänien täydellinen tukahduttaminen.

“Kun tankit vyöryivät Syyriaan, hallitus päätti vaientaa kaikki kriittiset äänet niin mediasta, sosiaalisesta mediasta kuin kaduilta. Keskustelu kurdien oikeuksista ja politiikasta on kielletty”, kertoo Amnesty Internationalin Euroopan johtaja Marie Struthers.

“Kaikkea operaatioon liittyvää keskustelua valvotaan tarkasti. Sadat ihmiset, jotka ovat ilmaisseet eriävän mielipiteen, ovat joutuneet rikostutkintaan.”

Toimittajia, sosiaalisen median käyttäjiä ja aktivisteja on syytetty terrorismista. Viranomaiset ovat tehneet mielivaltaisia pidätyksiä ja moni rikostutkintaan joutunut on määrätty maastapoistumiskieltoon.

Toimittajat hiljennettiin

Turkki aloitti hyökkäyksen Syyriaan 9. lokakuuta. Seuraavana päivänä Turkin mediaa säätelevä viranomainen (RTÜK) ilmoitti, että heillä on nollatoleranssi uutisointiin, joka voi vaikuttaa negatiivisesti sotilaiden moraaliin ja motivaatioon tai harhaanjohtaa kansalaisia valheellisilla tai puutteellisilla tiedoilla.

Viranomaiset pidättivät kaksi toimittajaa vielä samana päivänä. Hakan Demir joutui poliisikuulusteluun, koska hän julkaisi Twitterissa artikkelin, jossa viitattiin Turkin siviilialueilla tekemiin ilmaiskuihin. Demir julkaisi twiitin Birgün-lehden virallisella tilillä.

Diken-uutissivuston päätoimittaja Faith Gökhan Diler pidätettiin, koska sivustolla uutisoitiin kahden siviilin kuolemasta. Tieto kuolemista perustui syyrialaislähteisiin.

Molempia toimittajia syytettiin vihamielisyyteen yllyttämisestä. He eivät saa poistua maasta ennen rikostutkinnan valmistumista.

Toimittaja Nurcan Baysalin kotiin tehtiin ratsia keskellä yötä.

“30 raskaasti aseistettua poliisia ratsasi kotini ja pelotteli lapsiani, koska julkaisin rauhaa vaativia päivityksiä sosiaalisessa mediassa. Tämä kertoo kaiken sananvapauden tilasta Turkissa”, Baysal sanoo Amnestylle.

Vaientaminen ei koske vain turkkilaisia toimittajia. Presidentti Erdoğanin asianajajat ovat syyttäneet myös ranskalaislehti Le Pointin päätoimittajaa presidentin loukkaamisesta, joka on Turkissa rikos.

Satoja sosiaalisen median tilejä rikostutkinnassa

Ensimmäisen hyökkäysviikon aikana Turkin viranomaiset tutkivat 839 sosiaalisen median tiliä “rikollisten sisältöjen jakamisen” vuoksi. 186 ihmistä pidätettiin ja ainakin 24 ihmistä odottaa oikeudenkäyntiä telkien takana.

Myös lukuisat oppositiopoliitikot ovat joutuneet rikostutkintaan esimerkiksi medialausuntojensa vuoksi.

“Turkkiin juurtunut sensuuri ja pelko on syventynyt entisestään hyökkäyksen aloittamisen jälkeen. Ne, jotka uskaltavat kritisoida Turkin hyökkäystä Syyriaan hiljennetään pidätyksin ja tekaistuin syyttein”, Amnestyn Marie Struthers toteaa.

“Turkin viranomaisten täytyy lopettaa mielipiteiden tukahduttaminen. Kaikki syytteet niitä vastaan, jotka ovat rauhanomaisesti ilmaisseet vastustuksensa operaatiolle, täytyy hylätä.”

Bilal Güldem/Mesopotamia Agency

Muistutuskutsu medialle: EU-maat keskustelevat Välimerestä – Lääkärit Ilman Rajoja ja Amnesty kertovat tilanteesta maanantaina 7.10.4.10.2019 09:40:53 EESTKutsu

EU-jäsenmaiden sisäministerit kokoontuvat yhteisen pöydän ääreen 7.-8. lokakuuta. Näiden päivien aikana ministerit keskustelevat muun muassa Maltan kokouksessa sovitusta järjestelystä, jolla Välimereltä pelastettuja turvapaikanhakijoita ja siirtolaisia jaetaan eri EU-maihin. Maltalla pieni joukko jäsenmaita pääsi alustavaan sopimukseen väliaikaisesta järjestelystä, johon nyt kutsutaan muita jäsenmaita mukaan. Puheenjohtajamaana Suomi on näissä neuvotteluissa avainasemassa. Mutta mitä seurauksia järjestelystä on siirtolaisille ja miten se vaikuttaa turvapaikkapolitiikkaan Euroopassa? Millaisia ratkaisuja EU:n kannattaisi tehdä, jotta ihmisoikeudet toteutuisivat? Entä mitä meripelastustilanteissa todella tapahtuu? Amnesty ja Lääkärit Ilman Rajoja tarjoavat toimittajille ajankohtaista tietoa Välimeren pelastusoperaatioista ja mahdollisuuden keskustella väliaikaisesta järjestelystä ihmisoikeusnäkökulmasta. Keskustelutilaisuus järjestetään Amnestyn toimistolla Etu-Töölössä maanantaina 7. lo