Turku Energia -konsernin vuosikertomus ja vastuullisuusraportti vuodelta 2020 on julkaistu

Tervetuloa tutustumaan julkaisuun osoitteessa: https://vsk2020.turkuenergia.fi/

Vuotemme pähkinänkuoressa:

Tuloksemme parani edellisvuodesta – kaukolämmöstä jo 80 % tuotettiin uusiutuvilla energianlähteillä

Turku Energia -konsernin liikevoitto parani ja liikevaihto laski edellisvuoteen verrattuna. Sähkönkulutus laski Turussa 1,8 % edellisvuoteen verrattuna. Lämpimät talvikuukaudet vähensivät kaukolämmön kysyntää, mutta tehokkaan perustuotannon ansiosta kaukolämmön kannattavuus parani edellisvuodesta. Jatkoimme panostamista uusiutuvaan energiaan, ja vuoden lopussa kaukolämmöstä jo 80 % tuotettiin uusiutuvilla energianlähteillä.

Maaliskuussa alkanut koronavirusepidemia muutti konsernin työskentelytapoja. Sähkön ja lämmön toimitusvarmuus sekä asiakastyytyväisyys säilyivät hyvällä tasolla. Turku Energian kuluttaja-asiakkaat olivat EPSI Ratingin tekemän Sähkön vähittäismyynti -tutkimuksen mukaan toimialan toiseksi tyytyväisimpiä.

Poimintoja vuosikertomuksestamme:

Toimitusjohtajan katsaus: https://vsk2020.turkuenergia.fi/toimitusjohtajan-katsaus/

Turku Energian toiminnan ympäristövastuusta sekä sosiaalisesta ja taloudellisesta vastuusta raportoiva vuosikooste: https://vsk2020.turkuenergia.fi/vastuullisuusraportti/

Matkamme kohti hiilineutraalia Turkua jatkui: https://vsk2020.turkuenergia.fi/ymparistovastuu/hiilineutraali-turku/

Asiakastyytyväisyytemme säilyi edelleen vuonna 2020 erittäin hyvällä tasolla: https://vsk2020.turkuenergia.fi/sosiaalinen-vastuu/asiakkaat/

Turku Energian tilinpäätös ja toimintakertomus sekä vuoden 2020 avainluvut: https://vsk2020.turkuenergia.fi/tilinpaatos/

Turku Energian tulos parani edellisvuodesta – panostuksia uusiutuvaan energiaan jatkettiin: https://vsk2020.turkuenergia.fi/liiketoimintakatsaus/

Vuoden 2020 lopussa kaukolämmöstä 80 % tuotettiin uusiutuvilla polttoaineilla. Tutustu energianhankintaamme: https://vsk2020.turkuenergia.fi/ymparistovastuu/energianhankinta/

Koronaepidemia vaati nopeaa mukautumista ja yhteiskunnallisesti kriittisen toiminnan turvaamista: https://vsk2020.turkuenergia.fi/sosiaalinen-vastuu/henkilosto/

Lue myös helmikuussa julkaistu tilinpäätöstiedotteemme

Hyviä lukuhetkiä! Vastaamme mielellämme kysymyksiin.

Kaukolämmön päästöt laskevat Turun seudulla valtakunnallista tasoa nopeammin6.5.2021 13:42:41 EEST | Tiedote

Kaukolämmön tuotantoon on Turun seudulla tehty viime vuosina sekä Turku Energian että Turun Seudun Energiantuotanto Oy:n toimesta määrätietoisesti investointeja, joiden myötä kaukolämmön päästöt ovat laskeneet seudulla merkittävästi. Turun seudulla päästöt ovat pienentyneet ja tulevat pienentymään valtakunnalliseen tasoon verrattuna nopeammin. Investointien ansioista Turun seudulla voidaan lähivuosien aikana siirtyä fossiilisista polttoaineista lähes kokonaan uusiutuvilla energiantuotantomuodoilla tuotettuun kaukolämpöön.

Turku Energia varmistaa kaukolämmön toimitusvarmuutta kuvaamalla koko kaukolämpöverkkonsa lämpökameran ja helikopterin avulla9.3.2021 15:06:28 EET | Tiedote

Turku Energia suorittaa kaukolämpöverkkonsa teknisen kuntokartoituksen helikopterilennolla lämpökameroiden avulla viikon 10 aikana. Säävaraus huomioiden kuvauksen ajankohta on tämän hetkisen arvion mukaan keskiviikon 10.3. – torstain 11.3. välisenä yönä. Kuvaus suoritetaan koko Turku Energian kaukolämpöverkon alueella Turussa, Raisiossa, Naantalissa ja Kaarinassa. Kuvauksista saattaa aiheutua ajoittaista meluhaittaa etenkin Härkämäen alueelle, jossa sijaitsee helikopterin lähtö- ja nousupaikka.

Turku Energia -konsernin tulos parani – kaukolämmöstä jo 80 % tuotettiin uusiutuvilla energianlähteillä23.2.2021 09:21:20 EET | Tiedote

Turku Energia -konsernin liikevoitto parani ja liikevaihto laski edellisvuoteen verrattuna. Sähkönkulutus laski Turussa 1,8 % edellisvuoteen verrattuna. Lämpimät talvikuukaudet vähensivät kaukolämmön kysyntää, mutta tehokkaan perustuotannon ansiosta kaukolämmön kannattavuus parani edellisvuodesta. Yhtiö jatkoi panostuksiaan uusiutuvaan energiaan. Vuoden 2020 lopussa jo 80 % (2019: 61%) kaukolämmöstä tuotettiin uusiutuvilla energianlähteillä. Koronavirusepidemia muutti konsernin työskentelytapoja ja hidasti yritysten investointipäätösten tekoa etenkin aurinkopaneeleissa ja jonkin verran myös sähköautojen latausratkaisuissa. Sähkön ja lämmön toimitusvarmuus sekä asiakastyytyväisyys säilyivät hyvällä tasolla.