Turku Energia ja Turun Seudun Energiantuotanto Oy lahjoittivat tarvikkeita Ukrainaan

Turku Energia ja Turun Seudun Energiantuotanto Oy (TSE) ovat lahjoittaneet Ukrainaan käytöstä poistettuja sähköverkon komponentteja. Turku Energian lahjoitus pitää sisällään käytöstä poistetun 110 kV -virtamuuntajan ja releitä, TSE:n lahjoitus sisältää käytöstä poistetun 110 kV -virtamuuntajan ja katkaisijan. Lahjoituksen kokonaisarvo on yli 20 000 euroa.

Avustuspaketti on toimitettu Ukrainaan EU:n Pelastuspalvelumekanismin kautta Suomen sisäministeriön koordinoimana.

”Olemme tyytyväisiä, jos tällä paketilla voimme auttaa edes yhden ukrainalaisen sähköaseman palauttamista toimintakuntoon ja saamaan sähköä sodan runtelemille alueille. Jatkamme talven mittaan omien sähköasemiemme perusparannushankkeita, ja tavoitteenamme on lähettää käytöstä poistetut käyttökelpoiset komponentit korvaamaan Ukrainassa tuhoutunutta sähköinfraa. Haastamme muutkin sähköalan toimijat katsomaan käytöstä poistettuja komponentteja sillä silmällä, jos niillä voisi auttaa ukrainalaisten tuhoutuneen sähköinfran jälleenrakennusta kylmän talven varalle", sanovat TSE:n operatiivinen johtaja Pertti Sundberg ja Turku Energian toimitusjohtaja Timo Honkanen.

Sähköverkon materiaalia ja verkkokomponentteja oli purkamassa ja pakkaamassa Eltel.

Timo Honkanen, toimitusjohtaja, Turku Energia
timo.honkanen@turkuenergia.fi

Pertti Sundberg, operatiivinen johtaja (toimitusjohtaja 1.1.2023 alkaen), Turun Seudun Energiantuotanto Oy
pertti.sundberg@tset.fi

Turku Energia -konserni kuuluu Suomen suurimpien energiayhtiöiden joukkoon. Liikevaihtomme vuonna 2021 oli 333,2 miljoonaa euroa. Turku Energiassa työskentelee noin 330 ammattilaista. Turku Energia on Varsinais-Suomen johtava sähkön ja lämmön myyjä ja siirtäjä. Toimintaamme kuuluu myös energiaverkostojen ja energiatuotantolaitosten kehittäminen, rakentaminen ja ylläpitäminen sekä sähköisen liikenteen kehittäminen Turun seudulla. Toimitamme ympäristöä, elämänlaatua ja kilpailukykyä parantavia energiapalveluita 130 000 taloudelle ja yritykselle. Asiakaslupauksemme on "Olemme lähellä, näemme kauas". Olemme mukana rakentamassa hiilineutraalia Turkua. www.turkuenergia.fi

Turun Seudun Energiantuotanto Oy:n tehtävänä on huolehtia Turun alueen perusenergian tuotannosta taloudellisesti ja tehokkaasti monipuolisella tuotantokapasiteetilla. Turun Seudun Energiantuotanto Oy vastaa kaukolämmön perustuotannosta Turun seudulla.TSE omistaa Naantalin voimalaitoksen, Kakolan lämpöpumppulaitoksen sekä Orikedon biolämpökeskuksen. Yhtiön osakkaina ovat Fortum (53,5 %), Turku Energia (43,5 %) ja Naantalin kaupunki (3 %).www.tset.fi

Louna Vehreä -sähkösopimuksen hinta laskee noin 40 prosentilla huhtikuun alussa 6.2.2023 08:49:00 EET | Tiedote

Turku Energia päivittää toistaiseksi voimassa olevan Louna Vehreä -sähkösopimuksen hintaa 1.4.2023 alkaen. Hinta laskee keskimäärin noin 40 prosenttia verrattuna 1.10.2022 ajankohtaan. Louna Vehreä -sopimuksen hinta on huhtikuun alusta alkaen 17,63 snt/kWh. Hinta sisältää 10 prosentin arvonlisäveron huhtikuun loppuun saakka. Toukokuun alusta lähtien arvonlisävero on 24 prosenttia arvonlisäverokannan väliaikaisen alennuksen päättyessä. Arvonlisäverokannan muutos tehdään asiakkaiden laskulle automaattisesti. Tyypillisen kerrostaloasukkaan kulutus (2000 kWh) laskee noin 21 euroa kuukaudessa.

Turku Energia Sähköverkot on varautunut mahdolliseen sähköpulaan ja kierrätettäviin katkoihin7.12.2022 09:10:37 EET | Tiedote

Turku Energia Sähköverkot Oy on varautunut mahdolliseen sähköpulaan ja kierrätettäviin katkoihin omalla verkkoalueellaan. Turku Energia Sähköverkot Oy vastaa sähkön jakelusta Turun kaupungin alueella pois lukien Paattisten alue. Yhtiö on valmistautunut kierrättämään sähkökatkoja etukäteen määritellyn irtikytkentäsuunnitelman mukaisesti siten, että kriittiset kohteet on rajattu katkojen ulkopuolelle. Käytännössä kierrätettävät katkot tulevat koskemaan koko kaupunkia, mutta osaa kaupunginosista ja niiden alueista kerrallaan.

Turku Energia Sähköverkot teki sopimuksen seuraavan sukupolven etäluentamittareiden toimittamisesta24.11.2022 10:33:53 EET | Tiedote

Turku Energia Sähköverkot Oy on tehnyt sopimuksen mittauspalveluista sekä etäluettavien älymittareiden toimituksesta energianhallintaratkaisuja toimittavan Landis + Gyr Oy:n kanssa. Uudet etämittauslaitteistot tullaan vaihtamaan kaikkiin Turku Energia Sähköverkkojen sähkönkäyttöpaikkoihin vuosien 2025–2028 aikana. Mittarit uusitaan, jotta Turku Energia Sähköverkot pystyy vastaamaan uuden mittausasetuksen vaatimuksiin muun muassa varttimittaukseen ja mittauslaitteen jänniteulostuloon asiakasrajapinnassa.