Turku Energia ja Turun Seudun Vesi aiesopimukseen juomaveden lämmöntalteenoton pilottihankkeesta

Turku Energia ja Turun Seudun Vesi Oy ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen koskien juomaveden lämmöntalteenottohanketta, jossa pilotoidaan lämmöntalteenottojärjestelmän käyttömahdollisuutta osana juomavedentuotanto- ja jakelujärjestelmää. Hanke käynnistyy hankeselvityksellä, jonka tulosten perusteella tehdään päätös jatkosta.

Hukkalämmön hyödyntäminen ja lämmön talteenotto ovat Turku Energian strategisten tavoitteiden keskiössä yhtiön selvittäessä fossiilisia polttoaineita korvaavia energiantuotantomahdollisuuksia, jotka eivät perustu polttamiseen.

"Polttamista korvaavat energiantuotantomuodot ovat seuraava askel, kun hiilidioksidin ilmastoa lämmittäviä haittoja halutaan Turun seudulla edelleen vähentää. Jo nyt energiaa otetaan talteen merkittäviä määriä alueen jätevesistä sekä savukaasuista. Lämpöpumppujen ”ruokana” kannattaa käyttää riittävän lämpimiä väliaineita, koska lopullinen hyötysuhde tulee näin paremmaksi. Näihin sektori-integraatioihin eli eri toimialueiden välisiin hankkeisiin täytyy aina löytyä malli, jossa molemmat osapuolet hyötyvät siitä. Nyt meidän yhteisenä tavoitteenamme Turun Seudun Veden kanssa on löytää tallaiset mallit ja valita niistä sitten paras vaihtoehto", toteaa Lämpö-yksikön johtaja Jari Kuivanen Turku Energiasta.

Energiatehokkuus ja vaihtoehtoisten energialähteiden kehittäminen ovat turvallisen ja kestävän kehityksen mukaisen talousveden tuotannon ja jakelun lisäksi Turun Seudun Veden keskeisiä tavoitteita.

"Aloitimme noin vuosi sitten keväällä esiselvitystyön juomaveden lämpöenergian hyödyntämismahdollisuuksista yhdessä Enersys CM Oy:n kanssa. Esiselvityksessä haimme ensisijaisesti riskienhallinnan näkökulmasta teknisesti turvallista ratkaisua juomaveden energiapotentiaalin hyödyntämiseksi siten, että juomaveden laatu tai jakelu ei missään olosuhteissa vaarannu. Kun alustavien selvitystyön tulosten mukaan oli löydettävissä tapa, jolla lämmöntalteenotto on toteutettavissa turvallisella tavalla, otimme yhteyttä Turku Energiaan. Yllättäen keskusteluissa Turku Energian kanssa tuli ilmi, että myös Turku Energia oli samaan aikaan omalla tahollaan pohtinut juomavedessä piilevän lämpöenergiapotentiaalin hyödyntämistä. Kuluneen syksyn aikana olemme yhteistyössä Turku Energian kanssa jo selvittäneet toteutukseen mahdollisesti soveltuvia kohteita", kertoo toimitusjohtaja Aki Artimo Turun Seudun Vesi Oy:stä.

Jari Kuivanen, johtaja, Lämpö-yksikkö, Turku Energia
jari.kuivanen@turkuenergia.fi

Aki Artimo, Toimitusjohtaja, Turun Seudun Vesi Oy
aki.artimo@turunseudunvesi.fi

Turku Energia -konserni kuuluu Suomen suurimpien energiayhtiöiden joukkoon. Liikevaihtomme vuonna 2019 oli 276,8 miljoonaa euroa. Turku Energiassa työskentelee noin 340 ammattilaista. Turku Energia on Varsinais-Suomen johtava sähkön ja lämmön myyjä ja siirtäjä. Toimintaamme kuuluu myös energiaverkostojen ja energiatuotantolaitosten kehittäminen, rakentaminen ja ylläpitäminen sekä sähköisen liikenteen kehittäminen Turun seudulla. Toimitamme ympäristöä, elämänlaatua ja kilpailukykyä parantavia energiapalveluita 130 000 taloudelle ja yritykselle. Asiakaslupauksemme on "Olemme lähellä, näemme kauas". Olemme mukana rakentamassa hiilineutraalia Turkua. Uusiutuvilla energianlähteillä tuotetun energian määrä on vuoden 2020 lopussa jo 70 %. www.turkuenergia.fi

Turun Seudun Vesi Oy on Suomen toiseksi suurin vedentuottaja, joka toimittaa juomavettä Turun alueen 300 000 tuhannen asukkaan tarpeisiin. Turun Seudun Vesi Oy:n tuottama juomavesi puhdistuu luonnonmukaisin ja ympäristöä säästävin menetelmin Virttaankankaan tekopohjavesilaitoksella. Tuotetun tekopohjaveden laatu on erinomaista ja vastaa Virttaankankaan harjualueen luontaisen pohjaveden laatua. Raikas ja maukas juomavesi on kesälläkin kylmää, sillä kuluttajille lähtevä juomavesi on alle 10 asteista vuoden ympäri. Kestävän kehityksen ja energiatehokkuuden kehittäminen kuuluvat keskeisenä osana yhtiön strategiaan ja arvoihin ja yhtiö pyrkii omalta osaltaan kaikin tavoin edistämään hiilineutraali Turku 2029 tavoitteen saavuttamista. Jo viimeisen kymmenen vuoden ajan olemme hyödyntäneet painovoimaisesti veden siirtolinjassa virtaavan veden liike-energiaa omassa sähköntuotannossamme. www.turunseudunvesi.fi

Turku Energia -konsernin vuosikertomus ja vastuullisuusraportti vuodelta 2020 on julkaistu22.4.2021 12:42:58 EEST | Tiedote

Tervetuloa tutustumaan julkaisuun osoitteessa: https://vsk2020.turkuenergia.fi/ Vuotemme pähkinänkuoressa: Tuloksemme parani edellisvuodesta – kaukolämmöstä jo 80 % tuotettiin uusiutuvilla energianlähteillä Turku Energia -konsernin liikevoitto parani ja liikevaihto laski edellisvuoteen verrattuna. Sähkönkulutus laski Turussa 1,8 % edellisvuoteen verrattuna. Lämpimät talvikuukaudet vähensivät kaukolämmön kysyntää, mutta tehokkaan perustuotannon ansiosta kaukolämmön kannattavuus parani edellisvuodesta. Jatkoimme panostamista uusiutuvaan energiaan, ja vuoden lopussa kaukolämmöstä jo 80 % tuotettiin uusiutuvilla energianlähteillä. Maaliskuussa alkanut koronavirusepidemia muutti konsernin työskentelytapoja. Sähkön ja lämmön toimitusvarmuus sekä asiakastyytyväisyys säilyivät hyvällä tasolla. Turku Energian kuluttaja-asiakkaat olivat EPSI Ratingin tekemän Sähkön vähittäismyynti -tutkimuksen mukaan toimialan toiseksi tyytyväisimpiä. Poimintoja vuosikertomuksestamme: Toimitusjohtajan katsaus: h

Turku Energia varmistaa kaukolämmön toimitusvarmuutta kuvaamalla koko kaukolämpöverkkonsa lämpökameran ja helikopterin avulla9.3.2021 15:06:28 EET | Tiedote

Turku Energia suorittaa kaukolämpöverkkonsa teknisen kuntokartoituksen helikopterilennolla lämpökameroiden avulla viikon 10 aikana. Säävaraus huomioiden kuvauksen ajankohta on tämän hetkisen arvion mukaan keskiviikon 10.3. – torstain 11.3. välisenä yönä. Kuvaus suoritetaan koko Turku Energian kaukolämpöverkon alueella Turussa, Raisiossa, Naantalissa ja Kaarinassa. Kuvauksista saattaa aiheutua ajoittaista meluhaittaa etenkin Härkämäen alueelle, jossa sijaitsee helikopterin lähtö- ja nousupaikka.

Turku Energia -konsernin tulos parani – kaukolämmöstä jo 80 % tuotettiin uusiutuvilla energianlähteillä23.2.2021 09:21:20 EET | Tiedote

Turku Energia -konsernin liikevoitto parani ja liikevaihto laski edellisvuoteen verrattuna. Sähkönkulutus laski Turussa 1,8 % edellisvuoteen verrattuna. Lämpimät talvikuukaudet vähensivät kaukolämmön kysyntää, mutta tehokkaan perustuotannon ansiosta kaukolämmön kannattavuus parani edellisvuodesta. Yhtiö jatkoi panostuksiaan uusiutuvaan energiaan. Vuoden 2020 lopussa jo 80 % (2019: 61%) kaukolämmöstä tuotettiin uusiutuvilla energianlähteillä. Koronavirusepidemia muutti konsernin työskentelytapoja ja hidasti yritysten investointipäätösten tekoa etenkin aurinkopaneeleissa ja jonkin verran myös sähköautojen latausratkaisuissa. Sähkön ja lämmön toimitusvarmuus sekä asiakastyytyväisyys säilyivät hyvällä tasolla.