Turku Energia kuvaa kaukolämpöverkkonsa lämpökameran ja helikopterin avulla 15.–30.11.2022

Turku Energia toteuttaa kaukolämpöverkon teknisen kuntokartoituksen helikopterilennolla lämpökameroiden avulla 15.–30.11. välisenä aikana, kun sää sallii lentämisen. Koko Turku Energian kaukolämpöverkon alue Turussa, Raisiossa, Naantalissa ja Kaarinassa kuvataan yläilmoista käsin. Kuvauksista saattaa aiheutua ajoittaista meluhaittaa etenkin Härkämäen alueelle, jossa sijaitsee helikopterin lähtö- ja nousupaikka.

Helikopterilennot tehdään auringonlaskun jälkeen, jolloin maanpinta on tasalämpöinen ja liikennettä kaduilla on vähän. Valtaosa Turku Energian kaukolämpöverkostosta kulkee katualueilla. Lennon aikana otettujen lämpökamerakuvien sekä tietokoneanalyysien avulla tutkitaan maanpinnan lämpötilaeroja mahdollisten lämpövuoto- ja eristevauriokohtien paikantamiseksi.

"Ylläpidämme ja kehitämme kaukolämpömme toimitusvarmuutta monin eri keinoin jatkuvasti. Helikopterikuvauksia tehdään säännöllisin väliajoin, sille niiden avulla saamme kokonaisvaltaisen kuvan verkkomme kunnosta ja mahdollisista korjausta vaativista kohdista", kertoo kaukolämpöinsinööri Sanna Perttunen Turku Energiasta.

Helikopterilennon suorittaa GridJet Oy.
Kuva: GridJet Oy

Sanna Perttunen
kaukolämpöinsinööri, Turku Energia
sanna.perttunen@turkuenergia.fi

Turku Energia -konserni kuuluu Suomen suurimpien energiayhtiöiden joukkoon. Liikevaihtomme vuonna 2021 oli 333,2 miljoonaa euroa. Turku Energiassa työskentelee noin 330 ammattilaista. Turku Energia on Varsinais-Suomen johtava sähkön ja lämmön myyjä ja siirtäjä. Toimintaamme kuuluu myös energiaverkostojen ja energiatuotantolaitosten kehittäminen, rakentaminen ja ylläpitäminen sekä sähköisen liikenteen kehittäminen Turun seudulla. Toimitamme ympäristöä, elämänlaatua ja kilpailukykyä parantavia energiapalveluita 130 000 taloudelle ja yritykselle. Asiakaslupauksemme on "Olemme lähellä, näemme kauas". Olemme mukana rakentamassa hiilineutraalia Turkua. www.turkuenergia.fi

Turku Energia Sähköverkot on varautunut mahdolliseen sähköpulaan ja kierrätettäviin katkoihin7.12.2022 09:10:37 EET | Tiedote

Turku Energia Sähköverkot Oy on varautunut mahdolliseen sähköpulaan ja kierrätettäviin katkoihin omalla verkkoalueellaan. Turku Energia Sähköverkot Oy vastaa sähkön jakelusta Turun kaupungin alueella pois lukien Paattisten alue. Yhtiö on valmistautunut kierrättämään sähkökatkoja etukäteen määritellyn irtikytkentäsuunnitelman mukaisesti siten, että kriittiset kohteet on rajattu katkojen ulkopuolelle. Käytännössä kierrätettävät katkot tulevat koskemaan koko kaupunkia, mutta osaa kaupunginosista ja niiden alueista kerrallaan.

Turku Energia Sähköverkot teki sopimuksen seuraavan sukupolven etäluentamittareiden toimittamisesta24.11.2022 10:33:53 EET | Tiedote

Turku Energia Sähköverkot Oy on tehnyt sopimuksen mittauspalveluista sekä etäluettavien älymittareiden toimituksesta energianhallintaratkaisuja toimittavan Landis + Gyr Oy:n kanssa. Uudet etämittauslaitteistot tullaan vaihtamaan kaikkiin Turku Energia Sähköverkkojen sähkönkäyttöpaikkoihin vuosien 2025–2028 aikana. Mittarit uusitaan, jotta Turku Energia Sähköverkot pystyy vastaamaan uuden mittausasetuksen vaatimuksiin muun muassa varttimittaukseen ja mittauslaitteen jänniteulostuloon asiakasrajapinnassa.

Artukaisten höyrykeskukseen investoitava savukaasupesuri parantaa laitoksen energiatehokkuutta ja vähentää päästöjä23.11.2022 08:32:52 EET | Tiedote

Turku Energia investoi savukaasupesuriin Artukaisten höyryntuotantolaitoksen yhteyteen. Uusi laitteisto parantaa laitoksen hyötysuhdetta ja vähentää kaukolämmöntuotannon hiilidioksidipäästöjä entisestään. Savukaasupesurin toimittaa turkulainen Caligo Industria. Rakennustyöt aloitettiin marraskuussa ja pesuri otetaan käyttöön kesällä 2023.