Turku Energia kuvaa kaukolämpöverkkonsa lämpökameran ja helikopterin avulla 15.–30.11.2022

Turku Energia toteuttaa kaukolämpöverkon teknisen kuntokartoituksen helikopterilennolla lämpökameroiden avulla 15.–30.11. välisenä aikana, kun sää sallii lentämisen. Koko Turku Energian kaukolämpöverkon alue Turussa, Raisiossa, Naantalissa ja Kaarinassa kuvataan yläilmoista käsin. Kuvauksista saattaa aiheutua ajoittaista meluhaittaa etenkin Härkämäen alueelle, jossa sijaitsee helikopterin lähtö- ja nousupaikka.

Helikopterilennot tehdään auringonlaskun jälkeen, jolloin maanpinta on tasalämpöinen ja liikennettä kaduilla on vähän. Valtaosa Turku Energian kaukolämpöverkostosta kulkee katualueilla. Lennon aikana otettujen lämpökamerakuvien sekä tietokoneanalyysien avulla tutkitaan maanpinnan lämpötilaeroja mahdollisten lämpövuoto- ja eristevauriokohtien paikantamiseksi.

"Ylläpidämme ja kehitämme kaukolämpömme toimitusvarmuutta monin eri keinoin jatkuvasti. Helikopterikuvauksia tehdään säännöllisin väliajoin, sille niiden avulla saamme kokonaisvaltaisen kuvan verkkomme kunnosta ja mahdollisista korjausta vaativista kohdista", kertoo kaukolämpöinsinööri Sanna Perttunen Turku Energiasta.

Helikopterilennon suorittaa GridJet Oy.
Kuva: GridJet Oy

Sanna Perttunen
kaukolämpöinsinööri, Turku Energia
sanna.perttunen@turkuenergia.fi

Turku Energia -konserni kuuluu Suomen suurimpien energiayhtiöiden joukkoon. Liikevaihtomme vuonna 2021 oli 333,2 miljoonaa euroa. Turku Energiassa työskentelee noin 330 ammattilaista. Turku Energia on Varsinais-Suomen johtava sähkön ja lämmön myyjä ja siirtäjä. Toimintaamme kuuluu myös energiaverkostojen ja energiatuotantolaitosten kehittäminen, rakentaminen ja ylläpitäminen sekä sähköisen liikenteen kehittäminen Turun seudulla. Toimitamme ympäristöä, elämänlaatua ja kilpailukykyä parantavia energiapalveluita 130 000 taloudelle ja yritykselle. Asiakaslupauksemme on "Olemme lähellä, näemme kauas". Olemme mukana rakentamassa hiilineutraalia Turkua. www.turkuenergia.fi

Louna Vehreä -sähkösopimuksen hinta laskee noin 40 prosentilla huhtikuun alussa 6.2.2023 08:49:00 EET | Tiedote

Turku Energia päivittää toistaiseksi voimassa olevan Louna Vehreä -sähkösopimuksen hintaa 1.4.2023 alkaen. Hinta laskee keskimäärin noin 40 prosenttia verrattuna 1.10.2022 ajankohtaan. Louna Vehreä -sopimuksen hinta on huhtikuun alusta alkaen 17,63 snt/kWh. Hinta sisältää 10 prosentin arvonlisäveron huhtikuun loppuun saakka. Toukokuun alusta lähtien arvonlisävero on 24 prosenttia arvonlisäverokannan väliaikaisen alennuksen päättyessä. Arvonlisäverokannan muutos tehdään asiakkaiden laskulle automaattisesti. Tyypillisen kerrostaloasukkaan kulutus (2000 kWh) laskee noin 21 euroa kuukaudessa.

Turku Energia Sähköverkot on varautunut mahdolliseen sähköpulaan ja kierrätettäviin katkoihin7.12.2022 09:10:37 EET | Tiedote

Turku Energia Sähköverkot Oy on varautunut mahdolliseen sähköpulaan ja kierrätettäviin katkoihin omalla verkkoalueellaan. Turku Energia Sähköverkot Oy vastaa sähkön jakelusta Turun kaupungin alueella pois lukien Paattisten alue. Yhtiö on valmistautunut kierrättämään sähkökatkoja etukäteen määritellyn irtikytkentäsuunnitelman mukaisesti siten, että kriittiset kohteet on rajattu katkojen ulkopuolelle. Käytännössä kierrätettävät katkot tulevat koskemaan koko kaupunkia, mutta osaa kaupunginosista ja niiden alueista kerrallaan.