Turku Energia rakennuttaa yli 1100 aurinkopaneelin voimalan Salo IoT Campukselle Saloon

Turku Energia rakennuttaa Salo IoT Campuksen alueelle 1134 aurinkopaneelista koostuvan aurinkovoimalan. Aurinkovoimalan tuottama sähkö toimitetaan pitkäaikaisella sähköntoimitussopimuksella Salo IoT Campuksen käyttöön. Voimalan arvioitu tuotantomäärä on 374 megawattituntia (MWh) vuodessa. Määrä vastaa noin 180 kerrostaloasunnon vuotuista sähköntarvetta ja vähentää hiilidioksidipäästöjä noin 50 tonnilla vuodessa. Voimalaan asennetaan Salossa valmistettavat Salo Solarin kotimaiset paneelit.

Voimalan rakennustyöt alkavat syksyn aikana, ja se on tavoitteena saada käyttöön kuluvan vuoden loppuun mennessä.

"Yritysten kiinnostus omaa energiantuotantoa ja aurinkovoimaloita kohtaan on kasvanut viime vuosina merkittävästi. Meillä on ilo toimia Salo IoT Campuksen energiakumppanina, ja tuottaa päästötöntä aurinkoenergiaa paikallisesti valmistetuilla aurinkopaneeleilla heidän käyttöönsä. Vastaamme myös voimaloiden ylläpidosta ja huollosta, jolloin asiakkaamme saa nauttia puhtaasta aurinkoenergiasta ilman kunnossapitoon liittyviä huolia", sanoo myyntipäällikkö Jouni Saarinen Turku Energiasta.

Salo IoT Park Oy on maaliskuussa 2017 perustettu osakeyhtiö, joka omistaa ja kehittää Salo IoT Campuksen tiloja ja palveluita. Salo IoT Campus on yritysten, tutkijoiden ja oppilaitosten yhteisö, jossa rakennetaan älykkäämmän tulevaisuuden teknologioita.

"Kampus ja sen asiakkaat käyttävät merkittäviä määriä energiaa. Jokaisen velvollisuus on tehdä oma osansa hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä ja siirtymisessä entistä puhtaampaan energiaan. Turku Energian kanssa löysimme selkeän ja toimivan mallin tuottaa sähköä kampuksen asiakkaille auringosta", sanoo toimitusjohtaja Atte Köykkä Salo IoT Campukselta.

Voimala asennetaan Salo IoT Campuksen parkkitalon ylätasanteelle ja rakennetaan tasakattotelineelle irtopainoilla.

Jari Hallivuori, tuotepäällikkö, Turku Energia
puh: 050 5573 114
Sähköposti: jari.hallivuori@turkuenergia.fi

Atte Köykkä, toimitusjohtaja Salo IoT Campus
puh: 040 8211 043
Sähköposti: atte.koykka@saloiotcampus.fi

Salo IoT Campus
Olemme uuden ajan kansainvälinen teknologian innovaatiokeskittymä: Salo IoT Campus. Jatkamme Nokian viitoittamalla visionäärisen edelläkävijän tiellä. Kampus rakentuu kansainvälisen tieteen, koulutuksen ja kehityksen risteyskohtaan. Yhdistämme kansainväliset ja korkeatasoiset suomalaiset osaajat, näkökulmat ja yritykset. Tarjoamme vaivattoman kehitysalustan ideoinnista testaukseen sekä tuotantoon – helposti yhden katon alla. Meiltä löytyy toimistojen lisäksi konesalit, erikoistilat ja nopeat yhteydet. Sijaitsemme Helsingin ja Turun välissä, helppojen kansainvälisten yhteyksien päässä. Salo IoT Campus, vuodesta 2017. Innovaatioalusta tulevaisuuden teknologian ratkaisuille.

Turku Energian ja Turun kaupungin metsityshanke saa jatkoa tänä kesänä – nuoret istuttavat 8000 tainta Moisioon9.6.2022 14:32:18 EEST | Tiedote

Turku Energian ja Turun kaupungin viime kesänä toteuttama metsityshanke saa jatkoa tänä kesänä, kun yhteensä 8000 tainta istutetaan Moisioon Suihkarintien varrelle. Turku Energia rekrytoi metsityshankkeeseen kolme turunseutulaista nuorta istuttamaan taimet kahden viikon mittaisen Tutustu työelämään ja tienaa -kesäharjoittelujakson aikana. Nuoret pääsevät tekemään myös viime kesänä istutetulle alueelle metsänhoidollisia toimenpiteitä ja täydennysistutuksia.

Turku Energia ja Turun Ylioppilaskyläsäätiö tekevät Ylioppilaskylästä energiapositiivista aluetta4.5.2022 13:33:06 EEST | Tiedote

Turku Energia on toteuttamassa Turun Ylioppilaskyläsäätiön (TYS) Tyyssija-rakennukseen innovatiivista energiaratkaisua. Uudenlainen energiaratkaisu huolehtii kiinteistön lämmityksestä ja jäähdytyksestä hyödyntäen kaukojäähdytyksen paluulämpöä lämpöpumpun lämmönlähteenä. Rakennuksesta tulee energiapostiviinen eli se tuottaa enemmän energiaa kuin kuluttaa. Toteutus on osa Euroopan unionin Horisontti 2020 -ohjelman rahoittamaa RESPONSE-hanketta.

Sääolosuhteet siirtävät Turku Energian helikopterilennolla tehtävää kaukolämpöverkoston kuntokartoitusta11.4.2022 15:25:37 EEST | Tiedote

Turku Energian helikopterilennolla ja lämpökameroiden avulla tehtävä kaukolämpöverkoston kuntokartoitus siirtyy aiemmin ilmoitetusta aikataulusta sääolosuhteista johtuen. Kuvaukset suoritetaan tämän viikon aikana, viimeistään 17.–18.4.2022 välisenä yönä. Lennon tarkka ajankohta viestitään vielä Turku Energian sosiaalisen median kanavissa heti sen varmistuttua.