Turku Energia Sähköverkot teki sopimuksen seuraavan sukupolven etäluentamittareiden toimittamisesta

Turku Energia Sähköverkot Oy on tehnyt sopimuksen mittauspalveluista sekä etäluettavien älymittareiden toimituksesta energianhallintaratkaisuja toimittavan Landis + Gyr Oy:n kanssa. Uudet etämittauslaitteistot tullaan vaihtamaan kaikkiin Turku Energia Sähköverkkojen sähkönkäyttöpaikkoihin vuosien 2025–2028 aikana. Mittarit uusitaan, jotta Turku Energia Sähköverkot pystyy vastaamaan uuden mittausasetuksen vaatimuksiin muun muassa varttimittaukseen ja mittauslaitteen jänniteulostuloon asiakasrajapinnassa.

Sopimus sisältää noin 125 000 mittauslaitteen toimituksen ja luotettavan IoT-verkkoviestinnän sekä 10-vuotisen palvelusopimuksen. Etäluentamittareiden vaihtoprojekti, jossa vaihdetaan noin 95 000 mittaria, käynnistyy vuonna 2025. Hanketta pilotoidaan vuoden 2023 aikana. Mittareista noin 30 000 Turku Energia Sähköverkot asentaa tulevien vuosien uudiskohteisiin. Sopimuksen arvo on noin 18 miljoonaa euroa.

"Vaihdon myötä pystymme vastaamaan uuden mittausasetuksen vaatimuksiin, joita tällä hetkellä käytössä olevat mittarit eivät täytä. Energiankulutuksen seurannan merkitys kasvaa edelleen tulevina vuosina, ja tämän vaihdon myötä asiakkaamme voivat seurata omaa energiankäyttöään entistä tarkemmalla tasolla, viidentoista minuutin tarkkuudella. Uudet mittarit mahdollistavat myös entistä paremman etäohjauksen ja vikatilanteiden hoidon", sanoo Turku Energia Sähköverkkojen toimitusjohtaja Tomi Toivonen.

Turku Energia Sähköverkot tiedottaa asiakkaitaan tarkemmin mittarinvaihdosta, kun vaihto on ajankohtainen. Mittarinvaihto sisältyy asiakkaiden sähkönsiirtohintaan.

Turku Energia Sähköverkot Oy huolehtii sähkön jakelusta lähes koko Turun kaupungin alueella tavoitteenamme toimitusvarma, laadukas ja kohtuuhintainen sähkön jakelu. Kehitämme jatkuvasti sähköverkkoamme vastaamaan asiakkaidemme tarpeita. Vuoden 2021 lopussa Turku Energia Sähköverkoilla oli yhteensä noin 96 650 sähkön käyttöpaikkaa ja siirsimme sähköä oman verkkoalueemme asiakkaille noin 1 573 GWh. Hinnoittelumme on valtakunnallisessa vertailussa maan edullisimpiin kuuluvaa. Turku Energia Sähköverkot on Turku Energian tytäryhtiö. https://www.turkuenergia.fi/sahkoverkot/tietoa-sahkoverkostamme/turku-energia-sahkoverkot-oy/

Turku Energia Sähköverkot on varautunut mahdolliseen sähköpulaan ja kierrätettäviin katkoihin7.12.2022 09:10:37 EET | Tiedote

Turku Energia Sähköverkot Oy on varautunut mahdolliseen sähköpulaan ja kierrätettäviin katkoihin omalla verkkoalueellaan. Turku Energia Sähköverkot Oy vastaa sähkön jakelusta Turun kaupungin alueella pois lukien Paattisten alue. Yhtiö on valmistautunut kierrättämään sähkökatkoja etukäteen määritellyn irtikytkentäsuunnitelman mukaisesti siten, että kriittiset kohteet on rajattu katkojen ulkopuolelle. Käytännössä kierrätettävät katkot tulevat koskemaan koko kaupunkia, mutta osaa kaupunginosista ja niiden alueista kerrallaan.

Artukaisten höyrykeskukseen investoitava savukaasupesuri parantaa laitoksen energiatehokkuutta ja vähentää päästöjä23.11.2022 08:32:52 EET | Tiedote

Turku Energia investoi savukaasupesuriin Artukaisten höyryntuotantolaitoksen yhteyteen. Uusi laitteisto parantaa laitoksen hyötysuhdetta ja vähentää kaukolämmöntuotannon hiilidioksidipäästöjä entisestään. Savukaasupesurin toimittaa turkulainen Caligo Industria. Rakennustyöt aloitettiin marraskuussa ja pesuri otetaan käyttöön kesällä 2023.

Turku Energia kuvaa kaukolämpöverkkonsa lämpökameran ja helikopterin avulla 15.–30.11.202215.11.2022 15:16:07 EET | Tiedote

Turku Energia toteuttaa kaukolämpöverkon teknisen kuntokartoituksen helikopterilennolla lämpökameroiden avulla 15.–30.11. välisenä aikana, kun sää sallii lentämisen. Koko Turku Energian kaukolämpöverkon alue Turussa, Raisiossa, Naantalissa ja Kaarinassa kuvataan yläilmoista käsin. Kuvauksista saattaa aiheutua ajoittaista meluhaittaa etenkin Härkämäen alueelle, jossa sijaitsee helikopterin lähtö- ja nousupaikka.