Turku Energia varmistaa kaukolämmön toimitusvarmuutta kuvaamalla koko kaukolämpöverkkonsa lämpökameran ja helikopterin avulla

Turku Energia suorittaa kaukolämpöverkkonsa teknisen kuntokartoituksen helikopterilennolla lämpökameroiden avulla viikon 10 aikana. Säävaraus huomioiden kuvauksen ajankohta on tämän hetkisen arvion mukaan keskiviikon 10.3. – torstain 11.3. välisenä yönä. Kuvaus suoritetaan koko Turku Energian kaukolämpöverkon alueella Turussa, Raisiossa, Naantalissa ja Kaarinassa. Kuvauksista saattaa aiheutua ajoittaista meluhaittaa etenkin Härkämäen alueelle, jossa sijaitsee helikopterin lähtö- ja nousupaikka.

Helikopterilennot tehdään auringonlaskun jälkeen, jolloin maanpinta on tasalämpöinen ja liikennettä kaduilla on vähän. Valtaosa Turku Energian kaukolämpöverkostosta kulkee katualueilla. Lennon aikana otettujen lämpökamerakuvien sekä tietokoneanalyysien avulla tutkitaan maanpinnan lämpötilaeroja mahdollisten lämpövuoto- ja eristevauriokohtien paikantamiseksi.

– Ylläpidämme ja kehitämme kaukolämpömme toimitusvarmuutta monin eri keinoin jatkuvasti. Tässä mittakaavassa suoritettua verkon kuvausta emme ole muutamaan vuoteen tehneet, ja kuvauksen myötä saamme kokonaisvaltaisen katsauksen verkkomme kunnosta ja mahdollisista korjausta vaativista kohdista, sanoo verkko-omaisuuspäällikkö Jani Uitti Turku Energiasta.

Helikopterilennon suorittaa GridJet Oy.

Pahoittelemme helikopterilentojen mahdollisesti aiheuttamaa ajoittaista meluhaittaa.

Havainnollistavat kuvat: GridJet Oy:n mediapankki www.gridjet.fi/media

Lennon tarkan ajankohdan voit varmistaa Turku Energian verkkosivuilta ajankohtaisista uutisista, jonne tieto vahvistetaan heti sen varmistuttua.

Lisätietoja:

Jani Uitti, verkko-omaisuuspäällikkö, Turku Energia
jani.uitti@turkuenergia.fi

GridJet Oy
Pekka Ristolainen

Turku Energia -konsernin tulos parani – kaukolämmöstä jo 80 % tuotettiin uusiutuvilla energianlähteillä23.2.2021 09:21:20 EET | Tiedote

Turku Energia -konsernin liikevoitto parani ja liikevaihto laski edellisvuoteen verrattuna. Sähkönkulutus laski Turussa 1,8 % edellisvuoteen verrattuna. Lämpimät talvikuukaudet vähensivät kaukolämmön kysyntää, mutta tehokkaan perustuotannon ansiosta kaukolämmön kannattavuus parani edellisvuodesta. Yhtiö jatkoi panostuksiaan uusiutuvaan energiaan. Vuoden 2020 lopussa jo 80 % (2019: 61%) kaukolämmöstä tuotettiin uusiutuvilla energianlähteillä. Koronavirusepidemia muutti konsernin työskentelytapoja ja hidasti yritysten investointipäätösten tekoa etenkin aurinkopaneeleissa ja jonkin verran myös sähköautojen latausratkaisuissa. Sähkön ja lämmön toimitusvarmuus sekä asiakastyytyväisyys säilyivät hyvällä tasolla.