Turku Energialle lisää tuulivoimaa: uusiutuvaa tuulivoimaa pian jo yli 30 % sähkön tuotannosta

Turku Energian tuulivoimatuotanto kasvaa 87,5 gigawattitunnilla vuodessa Suomen Hyötytuuli Oy:n Siikajoen tuulipuistohankkeen myötä. Pohjois-Pohjanmaalle rakennettava Siikajoen tuulipuisto tulee olemaan yrityksen toistaiseksi suurin tuulipuisto sekä Turku Energian mittavin tuulivoimainvestointi tähän mennessä.

Turku Energia jatkaa investointejaan uusiutuvaan energiaan. Yhtiön tavoite on olla hiilineutraali vuoteen 2029 mennessä. Turku Energian osakkuusyhtiö Suomen Hyötytuuli Oy tiedotti 2.12.2022  investoivansa suurimman tuulipuistonsa rakentamisesta Pohjois-Pohjanmaalle Siikajoen kunnan alueelle. Tuulipuistoon nousee yhteensä 38 tuulivoimalaa, jotka ovat kukin teholtaan 6,4 megawattia. Rakentaminen alkaa loppuvuodesta 2022, ja Siikajoen tuulipuisto otetaan käyttöön vuoden 2025 aikana.

Puiston kokonaisteho on 243 megawattia ja vuosituotanto yli 700 gigawattituntia, josta Turku Energian vuosittainen osuus on noin 87,5 GWh. Turku Energian tuulivoimatuotannon osuus sähkön vuosittaisista hankinnoista kasvaa hankkeen valmistumisen myötä 33 prosenttiin nykyisestä 20 prosentista. Turku Energia on yksi Suomen Hyötytuulen kahdeksasta kaupunkienergiayhtiöosakkaasta 12,5 prosentin omistuksellaan.

Tuulivoimatuotannon lisäämisellä on keskeinen rooli Turku Energian strategisissa tavoitteissa tuotannon omavaraisuuden ja uusiutuvan energiantuotannon lisäämiseksi.

− Olemme investoineet jo pitkään uusiutuvaan energiaan ja olemme erittäin tyytyväisiä uusimmasta investoinnista, joka on kokoluokaltaan suurin tuulipuistoinvestointimme tähän mennessä. Tuulivoima on yksi edullisimmista tavoista lisätä uusiutuvaa ja fossiilitonta energiantuotantoa. Kotimaisen ja uusiutuvan energiantuotannon lisäämisessä entisestään on ratkaisun avaimet energiakriisiin. Nyt on ensisijaisen tärkeää lujittaa energiantuotantomme omavaraisuutta, Turku Energian toimitusjohtaja Timo Honkanen kertoo.

Turku Energia on sitoutunut Turun kaupungin tavoitteeseen olla hiilineutraali vuonna 2029. Turku Energia on pitkäjänteisesti tehnyt työtä siirtyäkseen omassa tuotannossaan fossiilisista polttoaineista uusiutuviin ja hiilidioksidivapaisiin energialähteisiin.

Turku Energia -konserni kuuluu Suomen suurimpien energiayhtiöiden joukkoon. Liikevaihtomme vuonna 2021 oli 333,2 miljoonaa euroa. Turku Energiassa työskentelee noin 330 ammattilaista. Turku Energia on Varsinais-Suomen johtava sähkön ja lämmön myyjä ja siirtäjä. Toimintaamme kuuluu myös energiaverkostojen ja energiatuotantolaitosten kehittäminen, rakentaminen ja ylläpitäminen sekä sähköisen liikenteen kehittäminen Turun seudulla. Toimitamme ympäristöä, elämänlaatua ja kilpailukykyä parantavia energiapalveluita 130 000 taloudelle ja yritykselle. Asiakaslupauksemme on "Olemme lähellä, näemme kauas". Olemme mukana rakentamassa hiilineutraalia Turkua. www.turkuenergia.fi

Turku Energia Sähköverkot on varautunut mahdolliseen sähköpulaan ja kierrätettäviin katkoihin7.12.2022 09:10:37 EET | Tiedote

Turku Energia Sähköverkot Oy on varautunut mahdolliseen sähköpulaan ja kierrätettäviin katkoihin omalla verkkoalueellaan. Turku Energia Sähköverkot Oy vastaa sähkön jakelusta Turun kaupungin alueella pois lukien Paattisten alue. Yhtiö on valmistautunut kierrättämään sähkökatkoja etukäteen määritellyn irtikytkentäsuunnitelman mukaisesti siten, että kriittiset kohteet on rajattu katkojen ulkopuolelle. Käytännössä kierrätettävät katkot tulevat koskemaan koko kaupunkia, mutta osaa kaupunginosista ja niiden alueista kerrallaan.

Turku Energia Sähköverkot teki sopimuksen seuraavan sukupolven etäluentamittareiden toimittamisesta24.11.2022 10:33:53 EET | Tiedote

Turku Energia Sähköverkot Oy on tehnyt sopimuksen mittauspalveluista sekä etäluettavien älymittareiden toimituksesta energianhallintaratkaisuja toimittavan Landis + Gyr Oy:n kanssa. Uudet etämittauslaitteistot tullaan vaihtamaan kaikkiin Turku Energia Sähköverkkojen sähkönkäyttöpaikkoihin vuosien 2025–2028 aikana. Mittarit uusitaan, jotta Turku Energia Sähköverkot pystyy vastaamaan uuden mittausasetuksen vaatimuksiin muun muassa varttimittaukseen ja mittauslaitteen jänniteulostuloon asiakasrajapinnassa.

Artukaisten höyrykeskukseen investoitava savukaasupesuri parantaa laitoksen energiatehokkuutta ja vähentää päästöjä23.11.2022 08:32:52 EET | Tiedote

Turku Energia investoi savukaasupesuriin Artukaisten höyryntuotantolaitoksen yhteyteen. Uusi laitteisto parantaa laitoksen hyötysuhdetta ja vähentää kaukolämmöntuotannon hiilidioksidipäästöjä entisestään. Savukaasupesurin toimittaa turkulainen Caligo Industria. Rakennustyöt aloitettiin marraskuussa ja pesuri otetaan käyttöön kesällä 2023.