Turku Energialle lisää tuulivoimaa

Turku Energian tuulivoimatuotanto kasvaa 31,2 GWh:lla vuodessa Suomen Hyötytuuli Oy:n tänään julkaistun Oosinselän tuulipuistohankkeen myötä. Energiamäärä vastaa noin 17 000 kerrostaloasunnon vuotuista sähkönkulutusta. Hankkeen valmistumisen myötä tuulivoiman osuus Turku Energian sähköntuotannon vuosittaisista hankinnoista on noin 29 %.

Suomen Hyötytuuli Oy tiedotti 5.4.2022 investoivansa uuteen, Poriin ja sen naapurikuntaan Eurajoelle rakennettavaan Oosinselän tuulipuistoon. Tuulipuiston rakentaminen aloitetaan keväällä 2022, ja hanke valmistuu vuodenvaihteessa 2023/2024. Tuulipuistoon rakennetaan yhteensä 15 tuulivoimalaa, joiden kokonaisteho on 93 MW. Lisätietoja Suomen Hyötytuulen tiedotteesta.  Turku Energian omistusosuus Suomen Hyötytuuli Oy:stä on 12,5 %.

Tuulivoimatuotannon lisäämisellä on keskeinen rooli Turku Energian strategisissa tavoitteissa tuotannon omavaraisuuden ja uusiutuvan energiantuotannon lisäämiseksi.

− Olemme erittäin tyytyväisiä tämän hankkeen toteutumisesta. Tässä maailmantilanteessa tuotannon omavaraisuuden merkitys korostuu, päästöttömän ja uusiutuvilla energianlähteillä tuotetun energian lisäämisestä puhumattakaan, sanoo toimitusjohtaja Timo Honkanen Turku Energiasta.

Turku Energia on sitoutunut Turun kaupungin tavoitteeseen olla hiilineutraali vuonna 2029. Turku Energia on pitkäjänteisesti tehnyt työtä siirtyäkseen omassa tuotannossaan fossiilisista polttoaineista uusiutuviin, ja vuoden 2022 loppuun mennessä lämmöstä ja sähköstä on jo 85 % tuotettu uusiutuvilla energianlähteillä. Kuluvan vuoden aikana Turku Energian tavoitteena on luopua kivihiilestä kaukolämmön perustuotannossa.

Turku Energia -konserni kuuluu Suomen suurimpien energiayhtiöiden joukkoon. Liikevaihtomme vuonna 2021 oli 333,2 miljoonaa euroa. Turku Energiassa työskentelee noin 330 ammattilaista. Turku Energia on Varsinais-Suomen johtava sähkön ja lämmön myyjä ja siirtäjä. Toimintaamme kuuluu myös energiaverkostojen ja energiatuotantolaitosten kehittäminen, rakentaminen ja ylläpitäminen sekä sähköisen liikenteen kehittäminen Turun seudulla. Toimitamme ympäristöä, elämänlaatua ja kilpailukykyä parantavia energiapalveluita 130 000 taloudelle ja yritykselle. Asiakaslupauksemme on "Olemme lähellä, näemme kauas". Olemme mukana rakentamassa hiilineutraalia Turkua. www.turkuenergia.fi

Turku Energia ja Turun Ylioppilaskyläsäätiö tekevät Ylioppilaskylästä energiapositiivista aluetta4.5.2022 13:33:06 EEST | Tiedote

Turku Energia on toteuttamassa Turun Ylioppilaskyläsäätiön (TYS) Tyyssija-rakennukseen innovatiivista energiaratkaisua. Uudenlainen energiaratkaisu huolehtii kiinteistön lämmityksestä ja jäähdytyksestä hyödyntäen kaukojäähdytyksen paluulämpöä lämpöpumpun lämmönlähteenä. Rakennuksesta tulee energiapostiviinen eli se tuottaa enemmän energiaa kuin kuluttaa. Toteutus on osa Euroopan unionin Horisontti 2020 -ohjelman rahoittamaa RESPONSE-hanketta.

Sääolosuhteet siirtävät Turku Energian helikopterilennolla tehtävää kaukolämpöverkoston kuntokartoitusta11.4.2022 15:25:37 EEST | Tiedote

Turku Energian helikopterilennolla ja lämpökameroiden avulla tehtävä kaukolämpöverkoston kuntokartoitus siirtyy aiemmin ilmoitetusta aikataulusta sääolosuhteista johtuen. Kuvaukset suoritetaan tämän viikon aikana, viimeistään 17.–18.4.2022 välisenä yönä. Lennon tarkka ajankohta viestitään vielä Turku Energian sosiaalisen median kanavissa heti sen varmistuttua.

Tilinpäätös 1.1.-31.12.2021: Turku Energia -konsernin tulos parani, asiakkaat arvostivat yhtiön kestävän kehityksen indeksin ykköseksi4.3.2022 09:02:13 EET | Tiedote

Turku Energia -konsernin liikevoitto ja liikevaihto kasvoivat edellisvuoteen verrattuna. Sähkönkulutus kasvoi Turussa 6,6 %. Myös kaukolämmön myynti kasvoi huomattavasti normaalia kylmemmän alku- ja loppuvuoden vuoksi. Kuluttaja-asiakkaat arvostivat Turku Energian asiakastyytyväisyydessä ja kestävän kehityksen indeksissä ykkössijalle.