Turku Energian ja Turun kaupungin yhteinen metsityshanke kasvattaa hiilinielua sekä tukee metsien virkistyskäyttöä ja luonnon monimuotoisuutta

Turku Energia on yhteistyössä Turun kaupungin kanssa toteuttanut metsittämishankkeen, jonka myötä kesä-heinäkuussa istutettiin yhteensä 5000 puuntainta Turun lentokentän pohjoispuolella sijaitsevalle vanhalle maankaatopaikalle. Metsityshanke on osa Turun kaupungin uutta metsäsuunnitelmaa, jonka tavoitteena on lisätä ja turvata Turun luonnon monimuotoisuutta, metsien virkistyskäyttöä ja päästöjen kompensointia metsien hiilinieluja kasvattamalla.

Puuntaimet istutettiin Turun lentokentän pohjoispuolella sijaitsevalle vanhalle maankaatopaikalle.

Puut istutettiin noin 2,5 hehtaarin alueelle. Puista 4000 on kuusia ja 1000 rauduskoivuja. Maankaatopaikan metsittämishanke jatkuu, ja lisää puita istutetaan alueelle yhteistyössä myös ensi kesänä.

-  Metsien hyvinvointi ja niiden monimuotoisuus ovat meille tärkeitä asioita. Luonnon monimuotoisuuden tukeminen kaipaa konkreettisia tekoja, ja olemmekin iloisia saadessamme olla mukana toteuttamassa tätä paikallista hanketta. Pienistä puroista kasvaa iso joki eli vastaavanlaisia hankkeita tulemme toteuttamaan myös tulevaisuudessa, ja haastamme niihin myös sidosryhmämme ja asiakkaamme mukaan, sanoo Lämpö-yksikön johtaja Jari Kuivanen Turku Energiasta.

Turun kaupunki valmistelee päästökompensaatiomallia, jonka avulla hiilipäästöjä voitaisiin sitoa paikallisiin hiilinieluihin. Hiilinielujen lisääminen edistää kaupungin tavoitetta olla hiilineutraali alue vuonna 2029 ja tästä eteenpäin ilmastopositiivinen eli ilmakehää viilentävä.

-  Metsittämällä saadaan tehtyä lisää hiilinieluja, jotka hillitsevät ilmastonmuutosta ja samalla metsät palvelevat asukkaiden virkistyskäyttöä ja lisäävät hyvinvointia. Olemme iloisia, että Turku Energia lähti suunnannäyttäjänä mukaan tähän ensimmäiseen metsittämishankkeeseen. Tavoitteenamme on lisätä vastaavaa yhteistyötä alueen muiden yritysten kanssa, joille vastuullisuus on tärkeää, sanoo Turun ilmastojohtaja Risto Veivo.

Taimien istutuksia varten maaperää käsiteltiin (mätästettiin) tavalla, joka aiheuttaa n. 140 tonnin CO2-ekv kasvihuonekaasupäästöt. 50 vuotta kasvaessaan taimikko kuitenkin sitoo hiiltä n. 1100 tonnia CO2-ekv, joten 50 vuoden nettoilmastovaikutus on 960 tonnia CO2-ekv. Tämä vastaa noin 340 turkulaisen vuosittaisia ilmastopäästöjä.

Turku Energia on vahvasti sitoutunut Turun kaupungin tavoitteeseen olla hiilineutraali vuoteen 2029 mennessä. Edellisen kahden vuosikymmenen aikana tehnyt investoinnit yhdessä osakkuusyhtiöiden kanssa ovat kasvattaneet uusiutuvan energian tuotannon osuuden kaukolämmössä ja sähkössä lähelle 100 prosenttia ja pienentäneet alueellisia hiilidioksidipäästöjä merkittävästi. Metsityshankkeet ovat osa Turku Energian ympäristö- ja ilmasto-ohjelmaa. Turku Energia tekee yhteistyötä myös Luonnonperintösäätiön kanssa, jonka kanssa on jo aiemmin aloittanut yhteistyön varsinaissuomalaisten ikimetsien suojelemiseksi.

Kuvia puiden istutuksesta.

Jari Kuivanen, johtaja, Lämpö-yksikkö, Turku Energia
jari.kuivanen@turkuenergia.fi

Risto Veivo, ilmastojohtaja, Turun kaupunki
risto.veivo@turku.fi

Miika Meretoja, erityisasiantuntija, Turun kaupunki
miika.meretoja@turku.fi

Kuvat

Skenaario metsityshankkeen päästöjen sidonnasta.

Turun kaupunki toteuttaa vahvaa ilmastopolitiikkaa yhdessä kansalaisyhteiskunnan ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Tavoitteena on hiilineutraali alue vuoteen 2029 mennessä ja ilmastopositiivinen alue siitä eteenpäin – yhtenä ensimmäisistä kaupungeista maailmassa – sekä kattava varautuminen ilmastonmuutoksen vaikutuksiin. Ilmastopositiivisuus tarkoittaa, että alueen nettopäästöt muuttuvat negatiivisiksi ja vaikutus ilmakehää viilentäväksi. Päästöjen vähentämisen lisäksi tämä saavutetaan vahvistamalla hiilen sidontaa ja uusiutuvan energian ylituotantoa. www.turku.fi/ilmasto

Kaukolämpöverkon vika aiheuttaa keskeytyksen lämmön ja lämpimän veden jakeluun osassa Turun keskustaa5.7.2021 10:19:24 EEST | Tiedote

Kaukolämpövuodon korjaus aiheuttaa maanantaina 5.7. keskeytyksiä lämmön ja lämpimän käyttöveden jakeluun osassa Turun keskustan aluetta (Länsiranta). Tarkka alue keskeytyskartassamme. Vikaa korjataan parhaillaan. Korjauksen arvioidaan päättyvän maanantaina puoleen yöhön mennessä. Korjaus voi päättyä ilmoitettua aiemmin. Vian piirissä on 11 kaukolämmön asiakasta. Kaukolämpöputken vuodosta johtuen kaukolämpövettä purkautui Turussa ravintola Nooan edustalla Aurajokeen sadevesikanavaa pitkin sunnuntai-iltana. Vuoto värjäsi Aurajoen veden paikoitellen vihreäksi. Kaukolämpöveteen lisätty väriaine eli pyraniini on hajuton, myrkytön ja terveydelle vaaraton eikä aiheuta ympäristölle vahinkoa. Väriainetta lisätään kaukolämpöveteen vuotokohtien paikantamiseksi. Pahoittelemme häiriöstä mahdollisesti aiheutuvaa haittaa! Lisätietoja Sanna Perttunen, käyttöinsinööri, Turku Energia puh. 050 5573 783 sanna.perttunen@turkuenergia.fi

Arkea Turku Energian henkilöstöravintolaksi Itäharjun toimitiloihin ja Naantalin voimalaitokselle29.6.2021 13:00:00 EEST | Tiedote

Turku Energia kilpailutti kevään 2021 aikana ravintolatarjoajan uusiin tuleviin toimitiloihinsa Itäharjulle sekä Turun Seudun Energiantuotanto Oy:n tiloissa toimivaan henkilöstöravintolaan Naantalin voimalaitokselle. Ravintoloitsijaksi valittiin Arkea, joka toteuttaa molemmat ravintoloista uudella Mood-konseptillaan. Itäharjulle Turku Energian uusiin toimitiloihin keväällä 2022 avautuva ravintola täydentää alueen ravintolatarjontaa ja on avoinna kaikille.

Turku Energian ja Turun Seudun Veden lämmöntalteenottohankkeen esiselvitys on valmistunut7.6.2021 11:02:06 EEST | Tiedote

Turku Energia ja Turun Seudun Vesi Oy ovat yhteistyössä selvittäneet lämmöntalteenottojärjestelmän käyttömahdollisuutta osana juomavedentuotanto- ja jakelujärjestelmää kevään 2021 aikana. Selvityksen päämääränä oli selvittää teknis-taloudelliset toteutusmahdollisuudet juomaveden lämmöntalteenottohankkeelle. Lopputuloksena saatiin arvokasta tietoa investoinnin kannalta keskeisistä parametreistä, jotka määrittävät hankkeen kannattavuutta. Selvityksestä saatua tietoa hyödynnetään selvityksen seuraavassa vaiheessa koskien lämmöntalteenottojärjestelmän sijoittamista Halisten varavesilaitokseen.

Kaukolämmön päästöt laskevat Turun seudulla valtakunnallista tasoa nopeammin6.5.2021 13:42:41 EEST | Tiedote

Kaukolämmön tuotantoon on Turun seudulla tehty viime vuosina sekä Turku Energian että Turun Seudun Energiantuotanto Oy:n toimesta määrätietoisesti investointeja, joiden myötä kaukolämmön päästöt ovat laskeneet seudulla merkittävästi. Turun seudulla päästöt ovat pienentyneet ja tulevat pienentymään valtakunnalliseen tasoon verrattuna nopeammin. Investointien ansioista Turun seudulla voidaan lähivuosien aikana siirtyä fossiilisista polttoaineista lähes kokonaan uusiutuvilla energiantuotantomuodoilla tuotettuun kaukolämpöön.

Turku Energia -konsernin vuosikertomus ja vastuullisuusraportti vuodelta 2020 on julkaistu22.4.2021 12:42:58 EEST | Tiedote

Tervetuloa tutustumaan julkaisuun osoitteessa: https://vsk2020.turkuenergia.fi/ Vuotemme pähkinänkuoressa: Tuloksemme parani edellisvuodesta – kaukolämmöstä jo 80 % tuotettiin uusiutuvilla energianlähteillä Turku Energia -konsernin liikevoitto parani ja liikevaihto laski edellisvuoteen verrattuna. Sähkönkulutus laski Turussa 1,8 % edellisvuoteen verrattuna. Lämpimät talvikuukaudet vähensivät kaukolämmön kysyntää, mutta tehokkaan perustuotannon ansiosta kaukolämmön kannattavuus parani edellisvuodesta. Jatkoimme panostamista uusiutuvaan energiaan, ja vuoden lopussa kaukolämmöstä jo 80 % tuotettiin uusiutuvilla energianlähteillä. Maaliskuussa alkanut koronavirusepidemia muutti konsernin työskentelytapoja. Sähkön ja lämmön toimitusvarmuus sekä asiakastyytyväisyys säilyivät hyvällä tasolla. Turku Energian kuluttaja-asiakkaat olivat EPSI Ratingin tekemän Sähkön vähittäismyynti -tutkimuksen mukaan toimialan toiseksi tyytyväisimpiä. Poimintoja vuosikertomuksestamme: Toimitusjohtajan katsaus: h