Turku Energian kaukolämmön hinnassa korotuspaineita tulevana syksynä

Turku Energian myymän kaukolämmön hinta säilyy kesäkauden (kesäkuu-elokuu 2022) viime vuoden tasolla. Tulevan syksyn ja talvikauden osalta kaukolämmön hinnassa on ennusteen mukaan nähtävillä korotuspaineita johtuen maailmantilanteen vaikutuksista kaukolämmön tuotannossa käytettävien polttoaineiden saatavuuteen ja hinnoitteluun. Syksyn kausihinta tarkentuu elokuussa.

Turku Energian myymän kaukolämmön hinta on ollut laskeva viimeiset neljä vuotta uusiutuvaan energiantuotantoon tehtyjen investointien, verkostohyötysuhteen parantumisen sekä lämmön käyttö- ja kunnossapidon parissa tehdyn kehitystyön ja tuotannon onnistuneen optimoinnin ansiosta. Muuttunut maailmantilanne tuo kuitenkin korotuspaineita kaukolämmön hintaan syksyn kausihinnasta alkaen. Korotuspaineita aiheuttaa kaukolämmön tuotannossa käytettyjen polttoaineiden kuten biomassan, kivihiilen, öljyn sekä sähkön hintojen nousu.

– Kaukolämpömme hintakehitys on ollut viime vuosina laskeva ja on valitettavaa, että maailmantilanne on tuonut nyt korotuspaineita hinnan nostamiseksi. Tässä maailmantilanteessa huoltovarmuusroolimme ja varautumisemme korostuu. Tärkein tehtävämme on toimittaa asiakkaillemme toimitusvarmaa ja häiriötöntä lämpöä, sanoo Turku Energian Lämpö-yksikön johtaja Jari Kuivanen.

Turku Energia on tehnyt määrätietoista siirtymää fossiilisista polttoaineista kohti uusiutuvia tuotantomuotoja. Kaukolämmön CO2-päästöt ovat Turun seudulla tippuneet lähes 80 % vuodesta 2017 lähtien. Kaukolämmöstä oli vuoden 2021 loppuun mennessä tuotettu Turun seudulla jo 75 prosenttia uusiutuvilla energianlähteillä. Tavoitteena on, että vuoden 2025 loppuun mennessä 95 % kaukolämmöstä on tuotettu uusiutuvilla energianlähteillä. Kaukolämpö on käyttäjälle vaivaton ja ekologinen lämmitysmuoto. Kaukolämmityksen hintaan sisältyy muun muassa ylläpito ja päivystys.

Turku Energian kaukolämpö hinnoitellaan kausihinnoittelulla. Turku Energian kaukolämpöhinnasto – Turku Energia

Turku Energia -konserni kuuluu Suomen suurimpien energiayhtiöiden joukkoon. Liikevaihtomme vuonna 2021 oli 333,2 miljoonaa euroa. Turku Energiassa työskentelee noin 330 ammattilaista. Turku Energia on Varsinais-Suomen johtava sähkön ja lämmön myyjä ja siirtäjä. Toimintaamme kuuluu myös energiaverkostojen ja energiatuotantolaitosten kehittäminen, rakentaminen ja ylläpitäminen sekä sähköisen liikenteen kehittäminen Turun seudulla. Toimitamme ympäristöä, elämänlaatua ja kilpailukykyä parantavia energiapalveluita 130 000 taloudelle ja yritykselle. Asiakaslupauksemme on "Olemme lähellä, näemme kauas". Olemme mukana rakentamassa hiilineutraalia Turkua. www.turkuenergia.fi

Turku Energian ja Turun kaupungin metsityshanke saa jatkoa tänä kesänä – nuoret istuttavat 8000 tainta Moisioon9.6.2022 14:32:18 EEST | Tiedote

Turku Energian ja Turun kaupungin viime kesänä toteuttama metsityshanke saa jatkoa tänä kesänä, kun yhteensä 8000 tainta istutetaan Moisioon Suihkarintien varrelle. Turku Energia rekrytoi metsityshankkeeseen kolme turunseutulaista nuorta istuttamaan taimet kahden viikon mittaisen Tutustu työelämään ja tienaa -kesäharjoittelujakson aikana. Nuoret pääsevät tekemään myös viime kesänä istutetulle alueelle metsänhoidollisia toimenpiteitä ja täydennysistutuksia.

Turku Energia ja Turun Ylioppilaskyläsäätiö tekevät Ylioppilaskylästä energiapositiivista aluetta4.5.2022 13:33:06 EEST | Tiedote

Turku Energia on toteuttamassa Turun Ylioppilaskyläsäätiön (TYS) Tyyssija-rakennukseen innovatiivista energiaratkaisua. Uudenlainen energiaratkaisu huolehtii kiinteistön lämmityksestä ja jäähdytyksestä hyödyntäen kaukojäähdytyksen paluulämpöä lämpöpumpun lämmönlähteenä. Rakennuksesta tulee energiapostiviinen eli se tuottaa enemmän energiaa kuin kuluttaa. Toteutus on osa Euroopan unionin Horisontti 2020 -ohjelman rahoittamaa RESPONSE-hanketta.

Sääolosuhteet siirtävät Turku Energian helikopterilennolla tehtävää kaukolämpöverkoston kuntokartoitusta11.4.2022 15:25:37 EEST | Tiedote

Turku Energian helikopterilennolla ja lämpökameroiden avulla tehtävä kaukolämpöverkoston kuntokartoitus siirtyy aiemmin ilmoitetusta aikataulusta sääolosuhteista johtuen. Kuvaukset suoritetaan tämän viikon aikana, viimeistään 17.–18.4.2022 välisenä yönä. Lennon tarkka ajankohta viestitään vielä Turku Energian sosiaalisen median kanavissa heti sen varmistuttua.