Turku Energian kaukolämmön hintakehitys jatkuu laskevana

Turku Energian myymän kaukolämmön hintakehitys jatkuu laskevana. Hintakehitykseen vaikuttavat viimeisen kahden vuosikymmenen aikana tehdyt investoinnit uusiutuvaan energiantuotantoon, verkostohyötysuhteen parantuminen sekä lämmön käyttö- ja kunnossapidon parissa tehty kehitystyö muun muassa tuotannon optimoinnin osalta.

Turku Energia on tehnyt määrätietoista siirtymää fossiilisista polttoaineista kohti uusiutuvia polttoaineita.

– Kaukolämmön laskevan hintakehityksen mahdollistaa ennen kaikkea Turun seudulla tehdyt investoinnit uusiutuvaan energiantuotantoon. Hiilineutraalin kaukolämmön mahdollistava perustuotanto on Turun seudulla jo valmiina ja isoimmat investoinnit on näin ollen tehty. Tämä näkyy nyt asiakkaillemme ympäristöystävällisenä ja kilpailukykyisenä kaukolämpönä, sanoo Lämpö-yksikön johtaja Jari Kuivanen Turku Energiasta.

Kaukolämmöstä oli vuoden 2020 loppuun mennessä tuotettu Turun seudulla jo 80 prosenttia uusiutuvilla energianlähteillä.

– Olemme sitoutuneet Turun kaupungin tavoitteeseen olla hiilineutraali vuoteen 2029 mennessä. Kaukolämmön tuotantoon on Turun seudulla tehty viime vuosina sekä Turku Energian että Turun Seudun Energiantuotanto Oy:n (TSE) toimesta merkittäviä investointeja, joiden avulla voimme lähivuosien aikana siirtyä fossiilisista polttoaineista lähes kokonaan uusiutuvilla energiantuotantomuodoilla tuotettuun kaukolämpöön. Luovumme kivihiilestä kaukolämmön perustuotannossa vuoden 2022 aikana, kun TSE luopuu kivihiilestä monipolttoainevoimalaitoksen eli nelosyksikön polttoaineena. Tutkimme myös ei-polttavan tuotannon vaihtoehtoja uusiutuvan tuotannon lisäämiseksi ja päästöjemme edelleen vähentämiseksi, Kuivanen jatkaa.

Tehdyt investoinnit näkyvät myös alueen ominaispäästökehityksessä. Lue päästöjen kehityksestä lisää aiemmin julkaistusta tiedotteestamme.

Turku Energian kaukolämpö hinnoitellaan kausihinnoittelulla. Kaukolämmön hinnasto.

Myös syyskuussa julkaistu Kiinteistöliiton indeksitaloselvitys osoittaa kaukolämmön hintakehityksen olevan Turun seudulla laskeva.

Lisätietoja:
Jari Kuivanen, Lämpö-yksikön johtaja, Turku Energia
jari.kuivanen@turkuenergia.fi

Turku Energian ja Turun kaupungin metsityshanke saa jatkoa tänä kesänä – nuoret istuttavat 8000 tainta Moisioon9.6.2022 14:32:18 EEST | Tiedote

Turku Energian ja Turun kaupungin viime kesänä toteuttama metsityshanke saa jatkoa tänä kesänä, kun yhteensä 8000 tainta istutetaan Moisioon Suihkarintien varrelle. Turku Energia rekrytoi metsityshankkeeseen kolme turunseutulaista nuorta istuttamaan taimet kahden viikon mittaisen Tutustu työelämään ja tienaa -kesäharjoittelujakson aikana. Nuoret pääsevät tekemään myös viime kesänä istutetulle alueelle metsänhoidollisia toimenpiteitä ja täydennysistutuksia.

Turku Energia ja Turun Ylioppilaskyläsäätiö tekevät Ylioppilaskylästä energiapositiivista aluetta4.5.2022 13:33:06 EEST | Tiedote

Turku Energia on toteuttamassa Turun Ylioppilaskyläsäätiön (TYS) Tyyssija-rakennukseen innovatiivista energiaratkaisua. Uudenlainen energiaratkaisu huolehtii kiinteistön lämmityksestä ja jäähdytyksestä hyödyntäen kaukojäähdytyksen paluulämpöä lämpöpumpun lämmönlähteenä. Rakennuksesta tulee energiapostiviinen eli se tuottaa enemmän energiaa kuin kuluttaa. Toteutus on osa Euroopan unionin Horisontti 2020 -ohjelman rahoittamaa RESPONSE-hanketta.

Sääolosuhteet siirtävät Turku Energian helikopterilennolla tehtävää kaukolämpöverkoston kuntokartoitusta11.4.2022 15:25:37 EEST | Tiedote

Turku Energian helikopterilennolla ja lämpökameroiden avulla tehtävä kaukolämpöverkoston kuntokartoitus siirtyy aiemmin ilmoitetusta aikataulusta sääolosuhteista johtuen. Kuvaukset suoritetaan tämän viikon aikana, viimeistään 17.–18.4.2022 välisenä yönä. Lennon tarkka ajankohta viestitään vielä Turku Energian sosiaalisen median kanavissa heti sen varmistuttua.