Pharmatest Services Oy

Turkulainen Pharmatest Services Oy mukana lupaavia tuloksia saavuttaneessa kansainvälisessä yhteistyöhankkeessa

Kehitteillä uusia entistä tehokkaampia ja turvallisempia syöpälääkkeitä

Turkulainen Pharmatest Services Oy on onnistunut seulomaan 15 uutta rinta- ja eturauhassyöpälääkkeiksi soveltuvaa yhdistettä kehittämillään uusilla syöpäsoluviljelmiin perustuvilla menetelmillä. Menetelmien avulla voidaan jatkossa vähentää olennaisesti eläinkokeilla tehtävää lääkeainetestausta syöpälääkkeiden kehityksessä.

Turkulainen Pharmatest Services Oy osallistui EU:n Eurostars-ohjelman rahoittamaan 3-vuotiseen tutkimusprojektiin "DISC-SCREEN", jossa Pharmatest kehitti syöpäsolulinjoilla tehtäviä uusia testausmenetelmiä syöpälääkeainekandidaattien tehokkuuden arvioimiseksi. Menetelmien avulla Pharmatest onnistui seulomaan hankekumppaniensa romanialaisen CCTI:n (Centrul Pentru Cooperare Tehnologica si Industriala) in silico -mallintamista ja espanjalaisen IUCT:n (Institut Universitari De Ciència I Tecnologia) valmistamista yhdisteistä 15 sellaista patentoitavissa olevaa uutta yhdistettä, jotka ovat rinta- ja eturauhassyöpäsoluviljelmissä tehokkaampia ja turvallisempia kuin nykyisin markkinoilla olevat parhaat syöpälääkkeet.

Pharmatest, IUCT ja CCTI ovat aloittaneet neuvottelut tulosten hyödyntämisestä ja patentoimisesta kiinnostuneen lääkekehitysyrityksen kanssa. Yhtiöiden tavoitteena on aloittaa tarkemmat prekliiniset testaukset 3-5 yhdisteellä seuraavien kolmen kuukauden aikana, ja saada ainakin yksi yhdisteistä kliinisiin kokeisiin seuraavien kahden vuoden aikana.

LISÄTIETOJA:

Pharmatest Services Oy, toimitusjohtaja Jussi Halleen, puhelin 050 380 9551