Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Turpeen energiakäytön alasajo ja metsähakkeen tuonti pysäytettävä

- Turpeen energiakäytön holtiton alasajo ja metsähakkeen tuonti on saatava pysähtymään, vaativat MTK:n metsäjohtokunta ja elinkeinopolitiikka- ja yrittäjyysvaliokunta.

Valtiovallan tulee puuttua nopeasti turvekysymykseen. Olennaista on turvata markkinoiden toimivuus ja turpeen saatavuus muuhun kuin energiakäyttöön. Politiikka ei saa vääristää markkinoita.

Turpeella on erittäin merkittävä rooli myös taimitarhojen ja eläinten hyvinvoinnin näkökulmasta, koska sitä on mahdoton korvata tällä aikataululla millään muulla. MTK korostaa kuivike- ja kasvuturpeen saatavuutta ja hintaa.

MTK:n esitykset kotimaisen energiapuun käytön edistämiseksi ja turpeen energiakäytön alasajon haittojen minimoimiseksi:

Kuljetustuen toimintamalli on valmiina. MTK esittää, että metsäenergian kuljetus liitetään sen piiriin.

Oikeudenmukaisen siirtymän JTF-tukea tulee kohdentaa turveyrittäjille, toimialan uudistamiselle ja kalustoinvestoinneille uuden yrittäjyyden luomiseksi. Uusituvassa energiassa ja turpeen muissa käyttömuodoissa on liiketoiminta- ja yrittäjyysmahdollisuuksia.

Turveyrittäjät tarvitsevat myös välittömästi suoraa tukea turpeen käytön pienenemisen suorien haittojen minimoimiseksi. Pelkästään turvetuotantokaluston arvon menetys on satoja miljoonia euroja.

MTK korostaa, että välittömästi tulee löytää keinot, joilla turvataan kuivike- ja kasvuturpeen saatavuus kotimaasta. Olisi hullua ajautua tässäkin tuontiturpeen varaan.

Tuontihakkeen tulisi täyttää samat metsäsertifiointikriteerit kuin kotimaisenkin raaka-aineen. MTK on myös huolissaan siitä, miten tuontihakkeen osalta hoidetaan kasvinterveysvalvonta. Hakkeen mukana leviävien tuholaisten ja kasvitautien riski on todellinen.

MTK esittää lisäksi neuvontahanketta, jolla potentiaaliset metsäenergiakohteet paikallistetaan ja puun korjuuta kehitetään. Tässä metsänhoitoyhdistyksillä nähdään tärkeä rooli.

Hyvinä keinoina MTK ei sen sijaan pidä energiapuun verovapautta, jonka nettovaikutus todennäköisesti olisi negatiivinen. Myöskin kemera-tuen muutokset vain vääristäisivät markkinoita ja vaikuttaisivat negatiivisesti kuitupuun hintaan.

metsäjohtokunnan puheenjohtaja Juha Marttila puh. 050 341 3167
Elinkeino- ja yrittäjyysvaliokunnan sihteeri Marko Mäki-Hakola puh. 040 502 6810

Töitä Suomesta Oy laajenee kaikkiin maakuntiin18.1.2021 07:51:00 EETTiedote

Viime keväällä kausityövoimakriisiä ratkomaan perustettu Töitä Suomesta Oy laajentaa 18.1. toimintansa koko Suomeen. Samalla yhtiö lanseeraa palveluvalikoiman, jolla voidaan auttaa maaseudun työnantajia ja työntekijöitä. MTK, ProAgria ja Suomen Kylät tekivät rohkean päätöksen viime vuonna perustaessaan yhteisen yhtiön. Nyt on aika ottaa yhtiön seuraava askel, kertoo Töitä Suomesta Oy:n toimitusjohtaja Marko Mäki-Hakola.

MTK haluaa, että kansan tahto suitsia kuntien pakkolunastuksia maakaupoissa tuodaan lainsäädäntöön – järjestön kuntavaaliohjelma muistuttaa, että maaseutu ja kaupungit tarvitsevat toinen toisiaan11.1.2021 12:32:39 EETTiedote

Yhä useammassa kunnassa on ryhdytty hyödyntämään pakkolunastusta raakamaan hankinnassa niin, että kunta tekee bisnestä maakaupoilla pakkolunastamalla maat niiden omistajalta ja myymällä ne sitten voitolla eteenpäin. Maaseudun Tulevaisuuden tänään julkaiseman kyselyn mukaan yli puolet suomalaisista rajoittaisi kuntien oikeutta pakkolunastuksiin. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK korostaa, että kuntien kaavoitusmonopoliin perustuvan, pakkolunastuksiin liittyvän bisneksen mahdollistavat lainsäädännölliset porsaanreiät on tukittava.

Kohti kiihkeää kuntavaalikevättä – MT:n ja MTK:n paneeli aloittaa kevään poliittisen keskustelun kuntavaalien lähestyessä maanantaina 11.1 klo 105.1.2021 13:39:26 EETKutsu

Tervetuloa seuraamaan neljän puolueen puheenjohtajan kuntavaalipaneelin videolähetystä maanantaina 11.1.2021 kello 10-11. Maaseudun Tulevaisuuden sekä Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliiton järjestämään paneeliin osallistuvat perussuomalaisten Jussi Halla-Aho, vihreiden Maria Ohisalo, kokoomuksen Petteri Orpo ja keskustan Annika Saarikko. Esillä ovat ajankohtaisimmat politiikan käänteet sekä kuntavaalien kiintoisimmat aiheet rahan riittävyydestä, monipaikkaisesta elämästä ja pakkolunastuksista aina susiin asti.