Turun Kirjamessut 4.-6.10. uudistuu - Ensi syksyn messuteemoiksi nousevat teatteri, ilmastonmuutoksen kulttuurivaikutukset ja lukutaito

Turun Kirjamessujen tiedote, julkivapaa 31.1.2019 kello 13. Turun Kirjamessujen teemoittelu uudistuu - tulevina vuosina messuteemoiksi nostetaan kirjallisuuden lisäksi rinnalle myös muita taiteenlajeja. Turun Kirjamessut järjestetään 4.-6.10. Turun Messukeskuksessa. Uudistuksen myötä Kirjamessut siirtyy teemoitteluun, jossa poikkitaiteellisen pääteeman ohella on vuosittain yksi tai muutamia keskeisiä ajankohtaisteemoja, jotka käsittelevät kulloinkin ajassa liikkuvia ilmiöitä ja puheenaiheita.
Turun Messukeskus

-Aloitammetulevana syksynä poikkitaiteellisten pääteemojen sarjan. Sen tavoitteena on laventaa käsitystä kirjallisuudesta moniulotteisena taiteenlajina, jonka ilmaisumuodot eivät tänä päivänä rajoitu pelkästään painettuun sanaan. Kirjallisuus myös piirtyy kuvina, virtaa musiikkina ja kertoo tarinaansa draaman keinoin. Ensimmäisenä poikkitaiteellisten teemojemme sarjassa esittäytyy teatteri, kirjallisuutta kenties kaikkein lähinnä oleva toinen taiteenlaji, kertoo Turun Kirjamessujen ohjelmajohtaja Jenni Haukio.

-Myös vuoden 2020 sisällöllinen suunnittelu on jo hyvässä vauhdissa. Silloin teemamme tulee olemaan musiikki

Yleisö voi näin jatkossa päästä osalliseksi entistäkin elämyksellisempään ja laaja-alaisempaan messukokonaisuuteen.

Turun Kirjamessuilla esiintyy edelleen myös kansainvälisiä kirjailijavieraita eri maista. Myös maiden osastokokonaisuuksia nähdään messuilla. Yhteistyö kustantamojen kanssa jatkuu tiiviinä ja messuyleisö pääsee tutustumaan kansainvälisiin kirja- ja kulttuurivieraisiin.

Pääteemana on teatteri

Tämän syksyn tapahtuma tuo esille teatteritaidetta laajasti. Tulevan tapahtuman suunnittelu etenee vauhdikkaasti. Valmistelua leimaa innostuneisuus.

-Teema on otettu valtavan myönteisesti vastaan. Mukaan ovat sitoutuneet jo muun muassa Kansallisteatteri, Turun Kaupunginteatteri, Åbo Svenska Teatern sekä Suomen näytelmäkirjailijoiden ja käsikirjoittajien liitto, sanoo Haukio.

Turun Kaupunginteatteri iloitsee Turun Kirjamessujen päätöksestä ottaa teatteriteema Kirjamessujen tämän vuoden pääteemaksi. Teatterin väki odottaa innolla yhteistyötä Turun Kirjamessujen kanssa.

-Näytelmäkirjailijat ansaitsevat ehdottomasti paikkansa nykykirjailijoiden valovoimaisessa joukossa, kuvailee Turun kaupunginteatterin dramaturgi Satu Rasila.

-Taiteenlajien välinen dialogi avaa uusia horisontteja sekä teatterille että kirjallisuuden eri lajeille. Teatteri on parhaimmillaan aina enemmän kuin kirjallisuuden kuvitusta ja kirjallisuus paljon muutakin kuin käsikirjoitusten materiaalia. Olen todella iloinen, että Turun Kirjamessujen teemaksi on nostettu teatteri, sanoo puolestaan Kansallisteatterin pääjohtaja Mika Myllyaho.

Ilmastonmuutoksen kulttuurivaikutukset näkyviksi

Ajankohtaisteemoiksi Haukio on tälle vuodelle nostanut ilmastonmuutoksen kulttuurivaikutukset sekä lukutaidon ja sen edistämisen.

- Ilmastonmuutos tulee väistämättä vaikuttamaan tieteisiimme ja taiteisiimme sekä jokapäiväiseen kulttuuriseen olemassaoloomme. Kun luonnonmaisemat ja niiden myötä elämäntavat ja elinkeinot vähitellen muuttuvat, muuttuvat väistämättä myös kirjallisuuden kuvastot. Kun muuttoaallot kiihtyvät muuttaen kokonaisia yhteiskuntarakenteita, uudistuu myös kuva suomalaisuudesta. Kaikkea tätä pohdimme ja keskustelutamme syksyn messuilla, Haukio kuvailee.

Pääyhteistyökumppanina ilmastonmuutoksen kulttuurivaikutukset -ajankohtaisteemassa on Sitra ja mukaan on lähdössä myös mm. Tulevaisuuden tutkimuskeskus. Ohjelmajohtaja Haukion mukaan tulossa on erittäin ajankohtainen ja vetovoimainen ohjelmallinen kokonaisuus.

-Sitra haluaa kannustaa mahdollisimman montaa suomalaista tekemään sekä pieniä että isompia arjen ilmastotekoja. Kumppanuutemme Turun Kirjamessujen kanssa on erinomainen mahdollisuus kasvattaa tietoisuutta ilmastonmuutoksen vaatimista toimista ja mahdollisuuksista kulttuurin ja taiteen keinoin, korostaa johtaja Mari Pantsar Sitrasta

Lukuliike vie lukemisen intoa eteenpäin myös messuilla

Lukutaito ja sen edistäminen nousee messujen toiseksi ajankohtaisteemaksi. Teeman tiimoilta Turun Kirjamessuilla ovat mukana mm. Lukuliike, Lukukeskus, Lastenkirjainstituutti sekä Elinkeinoelämän keskusliitto lukutaitokampanjansa Operaatio Ankan merkeissä.
Lukuinnon herättäminen ja nuorten lukemaan kannustaminen on Turun Kirjamessujenkin keskeisimpiä tavoitteita.

-Turun Kirjamessut ja muut kirjallisuustapahtumat voivat innostaa lapsia ja nuoria lukemaan enemmän vapaa-aikanaan. Olisi hyvä, että lukeminen kiinnittyisi lasten ja nuorten arjessa muuhunkin kuin vain koulumaailmaan. Messuilla voivat eri-ikäiset lukijat kohdata kirjailijoita, jakaa lukukokemuksiaan ja löytää itselleen sopivaa luettavaa. Opetushallituksen koordinoima Lukuliike on mielellään mukana erilaisissa kirjallisuustapahtumissa ja haluaa tehdä näkyväksi lukutaidon moninaisuutta ja sen kehittämisen mahdollisuuksia, toteaa opetusneuvos Minna Harmanen Opetushallituksesta.

Ruoka- ja viinimessuilla kansainvälisiä makuja

Kansainvälisyys näkyy samaan aikaan järjestettävien Turun Ruoka- ja Viinimessujen sisällössä.

-Messukävijät pääsevät syksyllä tutustumaan mm. Itävallan ja Saksan viinimaailmaan. Lähiruoka teema laajenee entisestään, kuvailee tapahtuman projektijohtaja Tiina Heiskari.

Messujen ohjelma julkaistaan syyskuussa.

Yhteystiedot:

Turun Kirjamessut ja Turun Ruoka- ja Viinimessut
projektijohtaja Tiina Heiskari
tiina.heiskari@turunmessukeskus.fi
puh. 050 487 2015

Turun Kirjamessut
ohjelmajohtaja Jenni Haukio
jenni.haukio@turunmessukeskus.fi

Turun Kirjamessut ja Turun Ruoka- ja Viinimessut
viestintäpäällikkö Taina Pärkö-Luotonen
taina.parko-luotonen@turunmessukeskus.fi

Vaihde (02) 337 111https://www.turunmessukeskus.fi

Turun Kirjamessut on järjestetty vuodesta 1990 lähtien. Tapahtumassa vierailee vuosittain yli 20 000 kävijää. Turun Ruoka- ja Viinimessut on järjestetty Kirjamessujen kanssa yhdessä vuodesta 2006.

Turun Kirjamessut 4.-6.10. - Tapahtuma, jolla on sydän.

Vuoden 2019 pääteemana teatteri ja ajankohtaisteemoina ilmastonmuutoksen kulttuurivaikutukset sekä lukeminen ja sen edistäminen.

Kädentaitomessut Turun Messukeskuksessa tulevana viikonloppuna13.3.2024 10:25:39 EET | Tiedote

Varsinaissuomalaisten käsityön ystävien paljon odottama tapahtuma palaa välivuoden jälkeen Turun Messukeskukseen. Mediapro Messut on järjestänyt kädentaitomessuja Turussa 16 kertaa vuodesta 2004 alkaen ja kaiken kaikkiaan 110 kertaa eri puolilla Suomea. Käsityön arvostus on edelleen korkealla ja käsin tekeminen harrastuksena kasvaa vuosi vuodelta. Turun Kädentaitomessuilla 16.-17.3. on laaja kattaus upeita näytteilleasettajia. Mukana on käsityöläisiä valmiine tuotteineen. Esillä on mm. vaatteita, asusteita, käyttö- ja sisustusesineitä, grafiikkatuotteita, koruja ym. Valmistuotteet ovat kotimaisen käsityön taidonnäytteitä. Messujen väriloistoa edustaa myös esimerkiksi kankaat, langat, askartelutarvikkeet ja muut materiaalit itse tekeville. Harrastajat saavat paljon ideoita omiin luomuksiinsa. Torilla tavataan – nimittäin Taitotorilla. Tapahtuman keskellä olevalla Taitotorilla tapahtuu koko messujen ajan, ja työnäytöksissä pääsee tutustumaan vaikkapa kuvanveistoon, piilosilmukkavirkkauks

Navigate 2024 kokoaa merenkulkualan ja logistiikan ammattilaiset Turun Messukeskukseen29.2.2024 08:10:00 EET | Tiedote

Turun Messukeskuksessa järjestetään Suomen suurin merenkulkualan tapahtuma, Navigate, 15.–16.5.2024. Messut on suunnattu kaikille alan toimijoille laivanrakennuksesta logistiikka-alan yrityksiin. Sisällöltään uudistunut ja monipuolistunut tapahtuma tarjoaa laadukkaan kattauksen kansainvälistä ja kotimaista huippuosaamista. Tänä vuonna keskitytään erityisesti kannattavaan liiketoimintaan ja kestävän kehityksen investointeihin.