Turun Messukeskus Oy/Turun Messu- ja KongressikeskusTurun Messukeskus Oy/Turun Messu- ja Kongressikeskus

Turun Kirjamessut ja Turun Ruoka- ja Viinimessut kokosivat yhteen kirjallisuuden, musiikin ja ruoan ystävät pitkän tauon jälkeen

Pitkään ja hartaasti odotetut Turun Kirjamessut sekä Turun Ruoka- ja Viinimessut vietettiin Turun Messukeskuksessa 1.–3.10.2021. Messuilla vieraili kolmen päivän aikana yhteensä yli 11 500 kävijää. ”Suuri kiitos kaikille yhteistyökumppaneille, esiintyjille ja ennen kaikkea kävijöille mukanaolostanne! Yhdessä teimme näistä kirjamessuista elämykselliset ja ikimuistoiset”, iloitsee Turun Kirjamessujen ohjelmajohtaja Jenni Haukio.

Kuva: Jere Satamo

Turun Kirjamessujen kattava ohjelmakokonaisuus piti sisällään lähes 300 yksittäistä ohjelmanumeroa ja 600 yksittäistä esiintyjää. Kovasti kaivatut kohtaamiset suomalaisten kirjallisuuden, runouden, musiikin, politiikan ja urheilun edustajien kanssa olivat vihdoin mahdollisia! Kotimaisen kirjallisuuden kärkinimistä olivat mukana esimerkiksi Kaari Utrio, Leena Lehtolainen, Mauri Kunnas, Jari Tervo, Kjell Westö, Reijo Mäki, Tuomas Kyrö, Anna-Leena Härkönen ja Teemu Keskisarja. Innokas messuyleisö täytti Turun Messukeskuksen Auditorion mm. lauantaina, kun tasavallan presidentti Sauli Niinistö ja arkkipiispa Tapio Luoma keskustelivat toivon, turvallisuuden ja yhteisvastuun yhteiskunnasta.

Vuoden 2021 Turun Kirjamessujen poikkitaiteellinen pääteema oli musiikki ja auditiivinen kulttuuri. Musiikkitaiteilijoita olikin Turun Kirjamessuilla vaikuttava kattaus, kun esimerkiksi Kimmo ”Elastinen” Laiho ja Mikko ”Pyhimys” Kuoppala, Anna Puu, Ismo Alanko, M.A. Numminen, Mariska, Olli Kortekangas ja Seppo Kimanen nousivat estradille keskustelemaan teoksistaan. Ajankohtaisteemat vuonna 2021 olivat tiedon murros ja hyvinvoinnin taito.

Kirjamessujen avajaisia viettiin perjantaina 1.10. ja esiintyjinä olivat Turun filharmonisen orkesterin vaskikvartetti, kirjailija Rosa Liksom, runoilija Heli Laaksonen, kirjailija Juha Hurme, Turun Kirjamessujen päätoimikunnan puheenjohtaja Reetta Kettunen sekä Turun Nuori Teatteri ja Turun oopperakuoro. Lapsia puolestaan villitsivät lauantaina Pikku Kakkosen Seikkailukone -konsertit Reppu-Hepun, Susannan ja Tuomon kanssa. Osa tilaisuuksista on jälkikäteen katsottavissa Yle Areenasta.

Sunnuntaina jaettiin arvostettu Kirja à la Carte -palkinto, joka myönnettiin rakastetulle jännityskirjailija Outi Pakkaselle. Turun Kirjamessujen yhteydessä puolestaan jaettiin mm. Kritiikin punnukset, jotka myönnettiin tietokirjailija Panu Savolaiselle, ohjaaja Alma Rajalalle ja skenografi Johanna Latvalalle. Kritiikin punnuksia olivat jakamassa Turun Kirjamessut perustaja ja Suomen arvostelijain liiton Turun osaston puheenjohtajana toimiva Kari J. Kettula sekä Suomen arvostelijain liiton toiminnanjohtaja Riikka Laczak.

Näytteilleasettajat ja kustantamot onnellisia kiireisen messuviikonlopun jälkeen

Turun Ruoka- ja Viinimessuilla ohjelmassa olivat mm. tunnettujen kokkien Aki Wahlmanin, Antti Vahteran ja KariKape” Aihisen esitykset. Näytteilleasettajat olivat sunnuntaina messujen päätteeksi tyytyväisiä, sillä ihmisiä riitti ja myynti sujui paremmin kuin etukäteen uskallettiin toivoa.

Myös Rosebud Booksin toimitusjohtaja Hannu Paloviita on tyytyväinen viikonlopun kirjamyyntiin, joka ylitti tälle vuodelle asetetut odotukset: ”Epäilin sitä, kuinka ihmiset mahtavat lähteä liikkeelle, mutta Turun Kirjamessut antoivat toivon pilkahduksen, että myös muilta syksyn ja talven kirjatapahtumilta on lupa odottaa hyvää tulosta.”

Kustannusosakeyhtiö Otavan liiketoimintajohtaja Nona Ratia nimeää tämän vuoden yleisömagneeteiksi Samuli Edelmannin, Rosa Liksomin ja Jari Tervon: ”Päällimmäisenä on mielessä ilo siitä, että ihmisiä on ollut näin sankoin joukoin liikkeellä. Olemme onnellisia myös siitä, että kirjailijamme ja heidän yleisönsä pääsivät jälleen kohtaamaan.” Lisäksi messuilla jaettu ainutlaatuinen Otavan Onnelliset aakkoset -lukupäiväkirja löysi tiensä messuvieraiden laukkuihin.

WSOY:n kustantaja Anna-Riikka Carlson puolestaan kertoo olevansa ”häkeltynyt, kiitollinen ja onnellinen Suomessa julkaistun kirjallisuuden, kirjailijoiden ja koko kirja-alan puolesta, että kirjallisuuden ystävät tulivat messuille keskustelemaan kirjoista ja hankkimaan niitä, kuuntelemaan kirjailijoita ja tapaamaan toisiaan.”

”Kirjallisuus pysyy pinnalla, kun sitä pidetään pinnalla. Kiitän koko WSOY:n ja sen kuhisevan messuosaston puolesta messujärjestäjiä ja -kävijöitä, kirjailijoita ja kollegoja siitä, että täällä oltiin jälleen, onnistuttiin yhdessä ja tullaan pian uudestaan”, hän iloitsee.

Seuraavat Turun Kirjamessut järjestetään 30.9.–2.10.2022. Turun Kirjamessujen teema vuonna 2022 on kuvataiteet.

Projektipäällikkö Ida Ruohomäki, 044 722 2512, ida.ruohomaki@turunmessukeskus.fi

ohjelmajohtaja Jenni Haukio, jenni.haukio@turunmessukeskus.fi

______________________________

Instagram: @turunmessukeskus

Twitter: @Kirjamessut ja @turunmessukesku

Facebook: facebook.com/turunkirjamessut

#kirjamessut #turku

Kuva: Kia Itänen, Turun Messukeskus
Kuva: Kia Itänen, Turun Messukeskus

Vaihde (02) 337 111https://www.turunmessukeskus.fi

Turun Talouspäivät 2021: Säästä & Sijoita on kaksipäiväinen tapahtuma omasta taloudesta ja sijoittamisesta kiinnostuneille14.10.2021 10:59:34 EEST | Tiedote

Turun Talouspäivät järjestetään Turun Messukeskuksessa 22.–23.10.2021. Puhujina tapahtumassa ovat mm. EVA:n Emilia Kullas, Nasdaq OMX Helsingin Minna Korpi, Pörssisäätiön Sari Lounasmeri, kansanedustaja Antti Häkkänen, europarlamentaarikko Ville Niinistö ja Turun apulaispormestari Ville Valkonen. Tervetuloa tapahtumaan, joka tarjoaa laadukasta ja helposti lähestyttävää sisältöä niin sijoittamisesta kiinnostuneille kuin kokeneemmille piensijoittajille!

Turun Ruoka- ja Viinimessut järjestetään jälleen 1.–3.10.202129.9.2021 16:35:22 EEST | Tiedote

Tapahtuma yhdistää herkullisen ruoan ja juoman sekä kohtaamiset alan ihmisten ja harrastajien välillä. Turun Ruoka- ja Viinimessut järjestetään Turun Messukeskuksessa samaan aikaan Turun Kirjamessujen kanssa ja yksi lippu käy molempiin tapahtumiin. Atria-ruokalavalla tavataan mm. tunnettuja kokkeja ja ruokakirjailijoita. Lisäksi lauantaista sunnuntaihin Atria-ruokalavalla taiotaan Atrian lihaherkkuja sadonkorjuuteemalla, joten kannattaa tulla ottamaan vinkit talteen!

Turun Kirjamessut avaa vihdoin ovet kirjojen ja musiikin ystäville tulevana viikonloppuna 1.–3.10.202129.9.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Turun Kirjamessujen poikkitaiteellisena pääteemana on tänä vuonna musiikki & auditiivinen kulttuuri ja ajankohtaisteemoina tiedon murros ja hyvinvoinnin taito. Suomen vanhimmassa, jo vuodesta 1990 lähtien järjestetyssä kirjamessutapahtumassa on noin 600 esiintyjää, 300 yksittäistä ohjelmaa ja yli 100 näytteilleasettajaa. Kyseessä on Suomen ensimmäinen suuri kirjallisuustapahtuma pitkän koronarajoituskauden jälkeen. Messukohtaamiset toteutetaan terveysturvallisuutta kattavasti huomioiden.

Rekrytointitapahtuma RekryExpo järjestetään Turussa 16.11.202121.9.2021 16:16:08 EEST | Tiedote

Rekrytointitapahtuma RekryExpo järjestetään Turun Messukeskuksen ja TS-Yhtymän yhteistyönä 16.11.2021 Turun Messukeskuksessa. Tapahtuma on Varsinais-Suomen suurin avoimien työpaikkojen ja työnhakijoiden kohtaamispaikka! Marraskuussa työnhakijalla on mahdollisuus tavata kymmenien eri alojen työnantajien edustajia, solmia kontakteja, sopia työhaastatteluja ja saada arvokasta tietoa tulevista rekrytoinneista. Rekrytointitapahtumassa mukana ovat jo mm. Valmet Automotive, Attendo, Aputeam ja Raseko sekä Turun AKK, Turun Ammatti-instituutti ja Turun Oppisopimustoimisto. Messukohtaamiset toteutetaan terveysturvallisuus edellä. Turun Messukeskuksella on hyvät valmiudet ja osaamista luoda messutoiminnalle turvalliset käytännön puitteet yhteistyössä messu- ja tapahtuma-alan muiden toimijoiden kanssa. Nyt jos koskaan on tarvetta rekrytointitapahtumalle Työvoiman tarve on Varsinais-Suomessa suuri. Esimerkiksi heinäkuun lopussa Varsinais-Suomen työ- ja elinkeinotoimistossa oli 26 200 työtöntä työnh