Turun Kirjamessut valmistautuu tapahtuman ajankohdan muutokseen

Turun Kirjamessujen 30-vuotinen perinne katkeaa tänä syksynä. Tapahtuman oli tarkoitus toteutua tuttuun tapaan Turun Messukeskuksessa lokakuun alussa. Koronapandemian aiheuttamien monimuotoisten vaikutusten vuoksi tapahtuma joudutaan nyt siirtämään tulevaisuuteen.

Kuva: Jere Satamo

Selvitämme mahdollisimman nopeasti näytteilleasettajien kannan tapahtuman ajankohtaan, sillä tiedämme, että messut on merkityksellinen ja monella tavalla menestyksekäs näyttämö paitsi kirjailijoille myös messukävijöille ja näytteilleasettajille, Turun Messukeskuksen toimitusjohtaja Marja Pekkanen toteaa.

Hän korostaa turvallisuuden merkitystä, joka on koko ajan tärkein näkökohta tapahtumien järjestämisessä.

Olemme tehneet kesän aikana erittäin mittavan turvallisuussuunnitelman yhdessä MeTa ry:n kanssa ja tälläkin hetkellä tiloissamme järjestetään kokoontumisia aluehallintoviranomaisten määräysten mukaan, Pekkanen sanoo.

Samassa yhteydessä on järjestetty myös Turun ja Ruoka- ja Viinimessut, joka siirtyy samaan ajankohtaan Turun Kirjamessujen kanssa.

Turvallisuussuunnitelma on luettavissa osoitteessa: https://www.turunmessukeskus.fi/turvallisuusohjeistus/

Marja Pekkanen
marja.pekkanen@turunmessukeskus.fi

Kuva: Jere Satamo

Vaihde (02) 337 111https://www.turunmessukeskus.fi

Turun Messukeskus Oy on messu- ja näyttelytoimintaa harjoittava palveluyritys, jonka liiketoimintaan kuuluvat messujen ohella tilojen vuokraus erilaisia tapahtumia, kongresseja ja messuja varten sekä näihin liittyvän tekniikan ja osaamisen markkinointi.

Infra-alan investointitarve ei ole vähentynyt – Yhdyskuntatekniikka 2021 Turussa tarjoaa tietoa julkisille hankkijoille16.9.2021 17:25:29 EEST | Tiedote

Yhdyskuntatekniikka 2021 järjestetään Turussa 13.–14.10.2021. Koronapandemiasta huolimatta yhdyskuntatekniikan investointien tarpeet eivät ole vähentyneet. Yhteiskunnan ydinpalvelut ovat toimineet ja niitä on kehitetty koko korona-ajan. Suomen suurimpaan infra-alan näyttely- ja seminaaritapahtumaan kannattaa tulla paikan päälle tutustumaan alan kehitykseen ja uutuuksiin. Tapahtuma on kerännyt alan osaajat koolle säännöllisesti vuodesta 1983 lähtien. Teemana vastuullisuus - tulethan tapahtumaan terveenä! Tapahtuman teemana on vastuullisuus. Järjestäjät selvittävät tapahtuman CO2-päästöt. Messubussi 100 liikennöi Turun keskustan ja Messukeskuksen välillä tapahtuman ajan. Yhdyskuntatekniikassa terveysturvallisuus on huomioitu. Tapahtumaa varten on laadittu koronalinjaus, jota päivitetään tilanteen kehittymisen ja viranomaisohjeistuksen muutosten myötä. Mikäli tulijalla ei ole täyttä rokotesuojaa koronavirusta vastaan, voi tapahtuman piha-alueella olevassa teltassa tehdä omakustanteisen pi

Turun Kirjamessujen pääteemana musiikki14.9.2021 13:07:45 EEST | Tiedote

Turun Kirjamessujen poikkitaiteellisena pääteemana on tänä vuonna musiikki ja auditiivinen kulttuuri. Musiikki on suuressa osassa koko viikonlopun ajan, kun messuilla koetaan suuria tunteita mm. oopperan, kuorolaulun ja konserttien parissa! Musiikkialan ammattilaisista mukana ovat esimerkiksi Ismo Alanko, Samuli Edelmann, Anna Puu, M.A. Numminen, Kauko Röyhkä, Mikko Alatalo, Jaakko Kuusisto, Olli Kortekangas, Seppo Kimanen, Mikko ”Pyhimys” Kuoppala, Kimmo ”Elastinen” Laiho ja Mariska. Kirjamessut järjestetään 1.–3.10.2021. Messukohtaamiset toteutetaan terveysturvallisuus edellä. Rap-muusikoista klassisen musiikin taitajiin Musiikkia käsitellään Kirjamessuilla monin erilaisin tavoin ja eri kulttuurin alojen edustajien kanssa. Oikeuksiinsa pääsevät useat muistelma- ja elämänkertateokset sekä musiikin maailmaan temaattisesti sijoittuvat romaanit, kuten Raija Orasen kirjoittama ”Kaikki tämä valo” ja Kjell Westön ”Tritonus”. Näitä teoksia käsitellään sunnuntaina 3.10. Agricola-lavalla. Rap-

Venexpo siirtyy vuoteen 20229.9.2021 11:07:33 EEST | Tiedote

Veneilyn maailmaan palataan Turun Messukeskuksessa seuraavan kerran syksyllä 2022. Kolmipäiväiset Venexpo-messut oli tarkoitus järjestää 17.9.–19.9. Turun Messukeskuksessa. Veneilyn ja purjehduksen ennennäkemätön suosio kuluneena kesänä aiheutti kuitenkin positiivisen ongelman näytteilleasettajille, sillä monet ovat joutuneet myymään ei-oota varastojen tyhjennyttyä. Lisäksi venevalmistajilla on ollut haasteita saada tarvittavia komponentteja ja sitä kautta venetoimituksia asiakkaille. Kaikesta huolimatta olimme Turun Messukeskuksessa yhdessä näytteilleasettajien kanssa toiveikkaita siitä, että saisimme syksyllä 2021 esille riittävästi veneitä ja venealan tuotteita. Venealan toimijat työskentelivät lujasti saadakseen lisää esittelyveneitä ja odottivatkin viimeiseen saakka tietoa siitä, ehtivätkö venetoimitukset heille ennen Venexpoa. Venexpon tavoite on esitellä kävijöille mahdollisimman laaja ja monipuolinen valikoima veneitä. Tästä syystä tulimme Turun Messukeskuksessa siihen tuloksee

Programmet för Åbo Bokmässa har publicerats1.9.2021 12:42:05 EEST | Tiedote

Programmet för Åbo Bokmässa har publicerats Nu är den långa väntan slut! Åbo Bokmässa ordnas 1–3.10.2021. Programmet för Åbo Bokmässa har nu publicerats! Mässans tvärkonstnärliga huvudtema i år är musiken och den auditiva kulturen. Åbo Bokmässa invigs på fredag den 1 oktober klockan 13 på Auditorio i Åbo Mässcentrum. Bland annat Rosa Liksom, Juha Hurme och Heli Laaksonen medverkar. Aktuella teman på Åbo Bokmässa är informationens förändrade roll och hälsans konst. Informationens roll förändras, och utvecklingen skakar om våra uppfattningar inom kunskapens auktoriteter och sanningsbegreppet. Samtalen och de böcker som tas upp för behandling dryftar bland annat uttrycksfriheten inom vetenskapen, störtfloden av information som vi upplever samt hur falska nyheter uppkommer och kan identifieras. Bakom temat Hälsans konst finns det ett växande intresse för övergripande välbefinnande. Temat behandlas i olika perspektiv med hjälp av litteratur och musik och tillsammans med experter från olika

Turun Kirjamessujen ohjelma on julkistettu1.9.2021 12:19:37 EEST | Tiedote

Turun Kirjamessujen ohjelma on julkistettu Pitkä odotus palkitaan! Turun Kirjamessut järjestetään 1.–3.10.2021. Turun Kirjamessujen poikkitaiteellisena pääteemana on tänä vuonna musiikki ja auditiivinen kulttuuri. Tapahtuman avajaiset järjestetään perjantaina 1.10. kello 13 Turun Messukeskuksen auditoriossa, jossa esiintyjinä ovat muun muassa kirjailijat Rosa Liksom, Juha Hurme ja Heli Laaksonen. Kirjamessujen ajankohtaisteemat ovat tiedon murros ja hyvinvoinnin taito. Tiedon murros ravistelee käsityksiämme tiedon auktoriteeteista ja totuudellisuudesta. Keskusteluissa ja käsiteltävissä teoksissa pohditaan esimerkiksi tieteen sananvapautta, kokemaamme informaatiotulvaa sekä valeuutisten syntyä ja tunnistamista. Hyvinvoinnin taito –teeman taustalla on kasvava kiinnostus kokonaisvaltaisesta henkisestä ja fyysisestä hyvinvoinnista huolehtimiseen, jota käsitellään kirjallisuuteen ja musiikkiin kytkeytyvistä näkökulmista eri alojen asiantuntijoiden kanssa. Messuilla esiintyvät jälleen Suomen

Turun Messukeskus siirtää kaikki syksyn omat tapahtumat ensi vuoteen – Kokous- ja vuokratapahtumien järjestäminen jatkuu normaalisti26.8.2020 14:29:15 EEST | Tiedote

Turun Messukeskus ei järjestä tänä vuonna omia messutapahtumia. Syksyn messut siirtyvät ensi vuoteen. Kokoustoiminta sekä muiden tahojen tiloissa järjestämät tapahtumat jatkuvat normaalisti turvamääräyksiä ja väljyyttä noudattaen. Messujen siirtolistalla ovat mm. Turun Kirjamessut, Turun Ruoka- ja Viinimessut, Mökki & Meri, Venexpo, Osaava Nainen, Rekryexpo ja Turun Taide- ja Antiikkimessut.