Turun Messukeskus siirtää kaikki syksyn omat tapahtumat ensi vuoteen – Kokous- ja vuokratapahtumien järjestäminen jatkuu normaalisti

Turun Messukeskus ei järjestä tänä vuonna omia messutapahtumia. Syksyn messut siirtyvät ensi vuoteen. Kokoustoiminta sekä muiden tahojen tiloissa järjestämät tapahtumat jatkuvat normaalisti turvamääräyksiä ja väljyyttä noudattaen. Messujen siirtolistalla ovat mm. Turun Kirjamessut, Turun Ruoka- ja Viinimessut, Mökki & Meri, Venexpo, Osaava Nainen, Rekryexpo ja Turun Taide- ja Antiikkimessut.

Kuva: Jere Satamo

Ison päätöksen taustalla ovat terveysturvallisuuteen liittyvien riskien lisäksi koronapandemian aikana saatavan kustannustuen soveltumattomuus messutoimialalle sekä viranomaisten tiedottaminen ja ohjeistus, jotka eivät nykyisellään tue pitkäjänteistä messuliiketoimintaa.

- Olemme olleet maaliskuusta tähän päivään ”normaalissa” toimintatilassa tasan yhdeksän päivää.

Koronaviruspandemia seurauksineen on tehnyt tapahtumien ammattimaisesta järjestämisestä erityisen haasteellista. Messuala valmisteli kesän aikana laajan terveysturvallisuusohjeistuksen, joka sinänsä mahdollistaisi tapahtumien mahdollisimman turvallisen järjestämisen. Jatkuva yleinen epätietoisuus tapahtumien järjestämisen rajoittamisesta ja sitä kautta syntyvät taloudelliset haasteet sekä epävarmuus ovat sellaisia, ettei kohtaamiseen perustuvaa vastuullista ja ennakoivaa messuliiketoimintaa pysty tällä hetkellä viemään vakaasti eteenpäin.

- Tässä kohtaa keskitymme mm. kokouspalveluiden laadukkaaseen tarjoamiseen ja vuokraamme tiloja ulkopuolisille tapahtumajärjestäjille. Oma messutoimintamme jatkuu ensi vuonna, Turun Messukeskus Oy:n toimitusjohtaja Marja Pekkanen sanoo.

Messutoimintaa on Suomessa rajoitettu yhtäjaksoisesti maaliskuun puolivälistä lähtien. Tapahtuma-alan taloudelliset vaikutukset ovat Suomessa miljardiluokkaa ja heijastuvat laajasti mm. ravintola- ja majoitusalalle.

Messutapahtumien arvoa yrittäjille ja asiakkaille ei ole Pekkasen mukaan riittävällä tasolla ymmärretty eikä välillisiä talousvaikutuksia messukaupungeille välttämättä arvostettu. Pelkästään Turun Messukeskus työllisti ja toi tuloa Turun alueelle 17 M€ vuodessa, joista vaikutus hotelleille ja ravintoloille oli 2,7 M€.

Yksi ensi vuoteen siirtyvistä tapahtumista on Turun Kirjamessut.

- Vaikka järjestämme mm. yhtä Suomen suurimmista ja alalle merkittävimmistä kirjallisuustapahtumista, meitä ei virallisesti huomioida millään tavalla kulttuuritoimijaksi. Tämä näkyy siinä, ettemme ole oikeutettuja opetus- ja kulttuuriministeriön koronatukiin ja tapahtumissamme kävijät eivät voi käyttää kulttuuriseteleitä, Pekkanen sanoo.

Business Finlandilta Turun Messukeskus sai täyden tuen 100 000 euroa. Pekkasen mukaan se olisi kuitenkin kannattanut jättää käyttämättä.

- Ilmeni, että se söi 70% yleistä kustannustukea. Karsimme ajoissa kevään kulut täysin minimiin, joten tukeen oikeuttava ajanjakso näytti lukujen valossa erilaiselta kuin mitä se todellisuudessa oli.

Business Finlandin tuella tehdään nyt liiketoimintaa tulevaisuudessa edistävä palvelujärjestelmä, jonka toteuttaa ulkopuolinen tuottaja. Tukiehtojen mukaisesti valtaosa saadusta tuesta meneekin, tuen saamisen ehtojen mukaisesti, palvelun toteuttajalle.

Turun Messukeskuksen omissa tapahtumissa vierailee vuosittain noin 100 000 kävijää. Kaikkiaan talossa vierailee vuosittain yli 200 000 kävijää. Yrityksen pääosakas on Turun kauppakamari.

Syksyn tapahtumien siirtopäivät vuodelle 2021 https://www.turunmessukeskus.fi/siirtopaivamaarat-vuodelle-2021/

toimitusjohtaja Marja Pekkanen
marja.pekkanen@turunmessukeskus.fi

Kuva: Jere Satamo

Syksyn messuille startataan turvallisuus edellä12.8.2020 13:49:40 EESTTiedote

Syksyn messutapahtumat pääsevät alkuun myös Turun Messukeskuksessa. Puolen vuoden tauon jälkeen ensimmäiset messut järjestetään 12.-13.9. tarkkoja turvallisuusohjeita noudattaen. Koronapandemian vuoksi tapahtuma-alalla on jouduttu mm. siirtämään tapahtumia sekä yhdistämään. Nyt syyskuun puolivälissä järjestettävät Osaava Nainen ja Turun Taide- ja Antiikkimessut on yksi näistä tapahtumayhdistelmistä. Kokonaisuuteen on osallistumassa ilahduttavasti yhteensä 150 näytteilleasettajaa.

Kesäkuun keskiviikot viihteellä ja heinäkuussa elokuviin. Turun Messukeskuksessa avautuvat ainutlaatuiset drive in -liveshow’t26.5.2020 11:13:15 EESTTiedote

Turun Messukeskuksen pihalle avautuvat kesäkuussa keskiviikkoiset drive in -livenäytökset vaihtuvin kulttuurisin teemoin. Heinäkuussa suvi-iltoja vietetään puolestaan elokuvien parissa, kun paikalle tulee Kinotourin drive in -elokuvateatteri. Koronaviruksen vuoksi järjestämiskieltolistalla ovat edelleen suuret tapahtumat, jonka vuoksi on nyt haettu toisenlaisia tapoja tarjota viihdettä ja kohtaamisia yleisölle – terveysturvallisuus, etäisyydet ja hygienia tiukasti huomioiden.