Turun Messukeskus siirtää kaikki syksyn omat tapahtumat ensi vuoteen – Kokous- ja vuokratapahtumien järjestäminen jatkuu normaalisti

Turun Messukeskus ei järjestä tänä vuonna omia messutapahtumia. Syksyn messut siirtyvät ensi vuoteen. Kokoustoiminta sekä muiden tahojen tiloissa järjestämät tapahtumat jatkuvat normaalisti turvamääräyksiä ja väljyyttä noudattaen. Messujen siirtolistalla ovat mm. Turun Kirjamessut, Turun Ruoka- ja Viinimessut, Mökki & Meri, Venexpo, Osaava Nainen, Rekryexpo ja Turun Taide- ja Antiikkimessut.

Kuva: Jere Satamo

Ison päätöksen taustalla ovat terveysturvallisuuteen liittyvien riskien lisäksi koronapandemian aikana saatavan kustannustuen soveltumattomuus messutoimialalle sekä viranomaisten tiedottaminen ja ohjeistus, jotka eivät nykyisellään tue pitkäjänteistä messuliiketoimintaa.

- Olemme olleet maaliskuusta tähän päivään ”normaalissa” toimintatilassa tasan yhdeksän päivää.

Koronaviruspandemia seurauksineen on tehnyt tapahtumien ammattimaisesta järjestämisestä erityisen haasteellista. Messuala valmisteli kesän aikana laajan terveysturvallisuusohjeistuksen, joka sinänsä mahdollistaisi tapahtumien mahdollisimman turvallisen järjestämisen. Jatkuva yleinen epätietoisuus tapahtumien järjestämisen rajoittamisesta ja sitä kautta syntyvät taloudelliset haasteet sekä epävarmuus ovat sellaisia, ettei kohtaamiseen perustuvaa vastuullista ja ennakoivaa messuliiketoimintaa pysty tällä hetkellä viemään vakaasti eteenpäin.

- Tässä kohtaa keskitymme mm. kokouspalveluiden laadukkaaseen tarjoamiseen ja vuokraamme tiloja ulkopuolisille tapahtumajärjestäjille. Oma messutoimintamme jatkuu ensi vuonna, Turun Messukeskus Oy:n toimitusjohtaja Marja Pekkanen sanoo.

Messutoimintaa on Suomessa rajoitettu yhtäjaksoisesti maaliskuun puolivälistä lähtien. Tapahtuma-alan taloudelliset vaikutukset ovat Suomessa miljardiluokkaa ja heijastuvat laajasti mm. ravintola- ja majoitusalalle.

Messutapahtumien arvoa yrittäjille ja asiakkaille ei ole Pekkasen mukaan riittävällä tasolla ymmärretty eikä välillisiä talousvaikutuksia messukaupungeille välttämättä arvostettu. Pelkästään Turun Messukeskus työllisti ja toi tuloa Turun alueelle 17 M€ vuodessa, joista vaikutus hotelleille ja ravintoloille oli 2,7 M€.

Yksi ensi vuoteen siirtyvistä tapahtumista on Turun Kirjamessut.

- Vaikka järjestämme mm. yhtä Suomen suurimmista ja alalle merkittävimmistä kirjallisuustapahtumista, meitä ei virallisesti huomioida millään tavalla kulttuuritoimijaksi. Tämä näkyy siinä, ettemme ole oikeutettuja opetus- ja kulttuuriministeriön koronatukiin ja tapahtumissamme kävijät eivät voi käyttää kulttuuriseteleitä, Pekkanen sanoo.

Business Finlandilta Turun Messukeskus sai täyden tuen 100 000 euroa. Pekkasen mukaan se olisi kuitenkin kannattanut jättää käyttämättä.

- Ilmeni, että se söi 70% yleistä kustannustukea. Karsimme ajoissa kevään kulut täysin minimiin, joten tukeen oikeuttava ajanjakso näytti lukujen valossa erilaiselta kuin mitä se todellisuudessa oli.

Business Finlandin tuella tehdään nyt liiketoimintaa tulevaisuudessa edistävä palvelujärjestelmä, jonka toteuttaa ulkopuolinen tuottaja. Tukiehtojen mukaisesti valtaosa saadusta tuesta meneekin, tuen saamisen ehtojen mukaisesti, palvelun toteuttajalle.

Turun Messukeskuksen omissa tapahtumissa vierailee vuosittain noin 100 000 kävijää. Kaikkiaan talossa vierailee vuosittain yli 200 000 kävijää. Yrityksen pääosakas on Turun kauppakamari.

Syksyn tapahtumien siirtopäivät vuodelle 2021 https://www.turunmessukeskus.fi/siirtopaivamaarat-vuodelle-2021/

toimitusjohtaja Marja Pekkanen
marja.pekkanen@turunmessukeskus.fi

Kuva: Jere Satamo

Vaihde (02) 337 111https://www.turunmessukeskus.fi

Turun Messukeskus Oy on messu- ja näyttelytoimintaa harjoittava palveluyritys, jonka liiketoimintaan kuuluvat messujen ohella tilojen vuokraus erilaisia tapahtumia, kongresseja ja messuja varten sekä näihin liittyvän tekniikan ja osaamisen markkinointi.

Infra-alan investointitarve ei ole vähentynyt – Yhdyskuntatekniikka 2021 Turussa tarjoaa tietoa julkisille hankkijoille16.9.2021 17:25:29 EEST | Tiedote

Yhdyskuntatekniikka 2021 järjestetään Turussa 13.–14.10.2021. Koronapandemiasta huolimatta yhdyskuntatekniikan investointien tarpeet eivät ole vähentyneet. Yhteiskunnan ydinpalvelut ovat toimineet ja niitä on kehitetty koko korona-ajan. Suomen suurimpaan infra-alan näyttely- ja seminaaritapahtumaan kannattaa tulla paikan päälle tutustumaan alan kehitykseen ja uutuuksiin. Tapahtuma on kerännyt alan osaajat koolle säännöllisesti vuodesta 1983 lähtien. Teemana vastuullisuus - tulethan tapahtumaan terveenä! Tapahtuman teemana on vastuullisuus. Järjestäjät selvittävät tapahtuman CO2-päästöt. Messubussi 100 liikennöi Turun keskustan ja Messukeskuksen välillä tapahtuman ajan. Yhdyskuntatekniikassa terveysturvallisuus on huomioitu. Tapahtumaa varten on laadittu koronalinjaus, jota päivitetään tilanteen kehittymisen ja viranomaisohjeistuksen muutosten myötä. Mikäli tulijalla ei ole täyttä rokotesuojaa koronavirusta vastaan, voi tapahtuman piha-alueella olevassa teltassa tehdä omakustanteisen pi

Turun Kirjamessujen pääteemana musiikki14.9.2021 13:07:45 EEST | Tiedote

Turun Kirjamessujen poikkitaiteellisena pääteemana on tänä vuonna musiikki ja auditiivinen kulttuuri. Musiikki on suuressa osassa koko viikonlopun ajan, kun messuilla koetaan suuria tunteita mm. oopperan, kuorolaulun ja konserttien parissa! Musiikkialan ammattilaisista mukana ovat esimerkiksi Ismo Alanko, Samuli Edelmann, Anna Puu, M.A. Numminen, Kauko Röyhkä, Mikko Alatalo, Jaakko Kuusisto, Olli Kortekangas, Seppo Kimanen, Mikko ”Pyhimys” Kuoppala, Kimmo ”Elastinen” Laiho ja Mariska. Kirjamessut järjestetään 1.–3.10.2021. Messukohtaamiset toteutetaan terveysturvallisuus edellä. Rap-muusikoista klassisen musiikin taitajiin Musiikkia käsitellään Kirjamessuilla monin erilaisin tavoin ja eri kulttuurin alojen edustajien kanssa. Oikeuksiinsa pääsevät useat muistelma- ja elämänkertateokset sekä musiikin maailmaan temaattisesti sijoittuvat romaanit, kuten Raija Orasen kirjoittama ”Kaikki tämä valo” ja Kjell Westön ”Tritonus”. Näitä teoksia käsitellään sunnuntaina 3.10. Agricola-lavalla. Rap-