Turun musiikkijuhlat aloittaa yhteistyön Kulttuurikampus Turun kanssa

Ensimmäisenä hankkeena on sopraano Tuuli Takalan ja baritoni Waltteri Torikan valmennus eri alojen opiskelijoille syyskuussa 2022.

Turun musiikkijuhlat haluaa aktiivisesti kehittää Turun talousalueen kulttuurielämää ja yhteistyö koulutuslaitosten kanssa on yksi avaintekijöitä kestävän tulevaisuuden rakentamisessa. Uutena avauksena Turun musiikkijuhlat on aloittanut yhteistyön Kulttuurikampus Turun kanssa.

Kulttuurikampus Turku kokoaa alueen kulttuurialan toimijoita verkostoksi. Sen tehtävä on vahvistaa strategista yhteistyötä korkeakoulujen, muiden oppilaitosten, yritysten, kolmannen sektorin toimijoiden ja kaupungin välillä. Aluetta kehitetään yhdessä yhä elinvoimaisemmaksi, kansainvälisemmäksi ja eurooppalaisemmaksi korkeakoulu- ja kulttuurikaupungiksi. Toiminnan tavoitteena on tehdä näkyväksi kulttuurialan vaikuttavuutta ja vahvistaa alueen imagoa, vetovoimaa ja pitovoimaa. Samalla alueelle tavoitellaan lisää kulttuurialan työpaikkoja ja yrityksiä.

Ensimmäisenä yhteistyöhankkeena Turun musiikkijuhlat ja Kulttuurikampus Turku järjestävät sopraano Tuuli Takalan ja baritoni Waltteri Torikan verkkovalmennuksen kampuksen opiskelijoille. Sopraano Tuuli Takala on tämän hetken kysytyimpiä oopperalaulajia niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Baritoni Waltteri Torikka on Lappeenrannan laulukilpailuvoiton jälkeen luonut rajoja rikkoen monipuolista uraa.

Tässä opiskelijoille suunnatussa tapahtumassa taiteilijat kertovat, mitä heidän menestyksekäs uransa on vaatinut varsinaisen musiikkiytimen ulkopuolella. Työ on sisältänyt mm. itsensä johtamista, brändäystä ja markkinointia. Moderaattorina tilaisuudessa toimii Kulttuurikampus Turun liiketoimintatyöryhmän puheenjohtaja Juulia Räikkönen (Turun yliopisto).

”Koemme vahvasti, että tässä ajassa kulttuuritoimijoiden on puhallettava yhteen hiileen ja tavoitteemme ovat yhteneväiset Kulttuurikampuksen tavoitteiden kanssa. Se lisäarvo, mitä me voimme selkeästi Kulttuurikampukselle tuoda, on maailman tärkeimmillä estradeilla esiintyvien taiteilijoidemme valmennusten mahdollistaminen eli opiskelijoiden ja kansainvälisten huippuammattilaisten kohtaamiset. Olemme hyvin kiitollisia Tuuli Takalalle ja Waltteri Torikalle siitä, että he ottavat aikaa tälle mestarikurssille”, toteaa Turun musiikkijuhlasäätiön toimitusjohtaja Liisa Ketomäki.

Sopraano Tuuli Takala ja Waltteri Torikka tähdittävät Turun musiikkijuhlien joulukonserttia lauantaina 17. joulukuuta. Solistien kanssa lavalla on Vantaan Viihdeorkesteri Ensemble kapellimestarinaan pianisti Marko Hilpo.

TURUN MUSIIKKIJUHLAT ON SUOMEN VANHIN YHTÄJAKSOISESTI TOIMINUT MUSIIKKIFESTIVAALI. MONIPUOLINEN KAUPUNKI-FESTIVAALI TARJOAA KORKEATASOISTA MUSIIKKIA MONEEN MAKUUN.

Festivaalin perustajana oli vuonna 1960 Turun Soitannollinen Seura. Monipuolinen kaupunkifestivaali tarjoaa yleisölleen korkeatasoista musiikkia, mm. suuria orkesterikonsertteja, kamarimusiikkia, resitaaleja, jazzia, ulkoilmatapahtumia ja konsertteja lapsille. Juhlilla käy vuosittain niin kotimaisia kuin ulkomaisia huippuartisteja. Taiteellisena johtajana toimii kapellimestari ja sellisti Klaus Mäkelä.

Laulun suurlähettiläs, baritoni Thomas Hampson: "Taiteessa ei ole mitään elitististä"18.10.2022 10:30:44 EEST | Tiedote

Turun musiikkijuhlien omaa podcastia on päässyt kuuntelemaan Spotifysta ja TMJ:n nettisivuilta elokuusta saakka. Puhetta musiikista ja maailmasta -podcastin tänään julkaistussa jaksossa tavataan itävaltalaistunut baritoni Thomas Hampson. Amerikkalaislaulajalle musiikissa tärkeintä on totuus, ja hän haluaa edistää kulttuurin saavutettavuutta. Elitismi ja taide eivät Hampsonin puheessa mahdu samaan lauseeseen.

Turun musiikkijuhlien avajais- ja päätöskonserttien ohjelmisto 2023 on julkaistu7.10.2022 09:11:24 EEST | Tiedote

Turun musiikkijuhlien ensi vuoden päätapahtuma on 10.-24. elokuuta 2023. Turun musiikkijuhlien avajaiskonsertissa kuullaan kahta suomalaisen oopperataivaan kiintotähteä eli sopraano Mari Paloa ja baritoni Aarne Pelkosta. Festivaalin päätöskonsertissa esiintyy puolestaan maailman tämän hetken kysytyimpiin kuuluva sopraano Lise Davidsen, joka avasi vuoden 2022 musiikkijuhlat. Vuoden 2023 päätöskonsertissa Davidsenin kanssa esiintyvät Turun filharmoninen orkesteri, jota johtaa José Miguel Pérez-Sierra. Valitettavasti kontratenori Franco Fagiolin ja Baselin kamariorkesterin konsertti joudutaan kesältä 2023 peruuttamaan tuotannollisista syistä.

Turun musiikkijuhlat julkaisee jo nyt ensi vuoden ohjelmistoa sekä juuri valitun toimitusjohtajan sijaisen14.9.2022 09:03:14 EEST | Tiedote

Turun musiikkijuhlien ensi vuoden päätapahtuma on 10.-24. elokuuta 2023. Festivaalin taiteellisena johtajana 2019-2022 toiminut Klaus Mäkelä ei päässyt näkemään kaikkia suunnittelemiaan konsertteja lavalla pandemian takia, joten osa näistä kokonaisuuksista toteutetaan osana ensi vuoden tarjontaa. Pääosin vuoden 2023 ohjelmisto on kuitenkin täynnä uusia avauksia ja konsertteja, joita musiikkijuhlasäätiö on suunnitellut lukuisten taiteilijoiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa.