Turun musiikkijuhlat konsertoi elokuussa Suomen kauneimmassa kodissa

Turun musiikkijuhlien ohjelmistoon on jo vuosien ajan kuulunut erilaisia kotikonsertteja. Musiikkijuhlien vuoden 2022 kotikonserttisarjan päättää Suomen tunnetuimman designpariskunnan kotikonsertit

Arvostettu ja suosittu design-pariskunta Saana & Olli kutsuvat yleisön upeaan kotiinsa kuuntelemaan Arvo Pärtin, Caroline Shawin ja Philip Glassin musiikkia jousikvartetti Lumo Ensemblen tulkitsemana.

Touko Laaksosen alias Tom of Finlandin lapsuudenkoti on nykyisin muotoilijapari Saana Sipilän ja Olli Sallisen koti. Heillä on käytössään toinen puolikas satavuotiaasta kansakoulusta, joka jaettiin kahtia moottorisahalla.
Saanan ja Ollin koti voitti Suomen kaunein koti -ohjelman 2021.

”Kotikonsertit kiinnostavat asukkaidensa, miljöön, esiintyjien ja ohjelmiston ansiosta joka vuosi todella paljon. Etsimme koko ajan uusia paikkoja tuoda taidetta ja musiikkia yleisölle ja otamme myös mielellään vastaan ideoita kiinnostavista paikoista, joissa tällaiset ainutlaatuiset kohtaamiset olisivat mahdollisia”, sanoo Turun musiikkijuhlien toimitusjohtaja Liisa Ketomäki.

Saanan ja Ollin kahden kotikonsertin tiedot:

Päivämäärä: 24.8.2022
Kello: 14:00 ja 18:00
Paikka: Saanan ja Ollin koti (Rasintie 28, 20540 Turku)

Ohjelma:

Lumo Ensemble

Emmi Salmi, viulu
Liisi Uusitalo, viulu
Tuuli Amrahova, alttoviulu
Katariina Kolehmainen, sello

Arvo Pärt: Fratres (sov. jousikvartetille)

Caroline Shaw: Entr’acte

Philip Glass: String Quartet No. 3

Liput ovat myynnissä nyt!

TURUN MUSIIKKIJUHLAT ON SUOMEN VANHIN YHTÄJAKSOISESTI TOIMINUT MUSIIKKIFESTIVAALI. MONIPUOLINEN KAUPUNKI-FESTIVAALI TARJOAA KORKEATASOISTA MUSIIKKIA MONEEN MAKUUN.

Festivaalin perustajana oli vuonna 1960 Turun Soitannollinen Seura. Monipuolinen kaupunkifestivaali tarjoaa yleisölleen korkeatasoista musiikkia, mm. suuria orkesterikonsertteja, kamarimusiikkia, resitaaleja, jazzia, ulkoilmatapahtumia ja konsertteja lapsille. Juhlilla käy vuosittain niin kotimaisia kuin ulkomaisia huippuartisteja. Taiteellisena johtajana toimii kapellimestari ja sellisti Klaus Mäkelä.

Klaus Mäkeläs sista Åbo musikfestspel som konstnärlig ledare startar på måndagen12.8.2022 10:56:14 EEST | Tiedote

Stjärnsopranen Lise Davidsen och pianisten Leif Ove Andsnes öppnar officiellt Åbo musikfestspel måndag 15 augusti 2022. Festivalens sista konsert går av stapeln 28.8, då amerikanska barytonen Thomas Hampson och pianisten Vlad Iftinca framför melodier med frihetstema vid konserten Songs of America. För sista gångenhar programmet planerats av konstnärliga ledaren Klaus Mäkelä. Förutom de traditionella konserterna ingår flera nya samarbetsproduktioner, som man satsat på att utveckla speciellt under pandemitiden och som även kommer att synas och höras i framtiden.

Klaus Mäkelän viimeistä kertaa suunnittelema Turun musiikkijuhlat käynnistyy maanantaina12.8.2022 10:43:11 EEST | Tiedote

Huippusopraano Lise Davidsen ja pianisti Leif Ove Andsnes avaavat virallisesti Turun musiikkijuhlat maanantaina 15. elokuuta 2022. Festivaalin viimeinen konsertti kuullaan 28.8., kun amerikkalaisbaritoni Thomas Hampson ja pianisti Vlad Iftinca esittävät vapausteemaisia melodioita Songs of America -konsertissa. Ohjelmiston on viimeistä kertaa suunnitellut festivaalin taiteellinen johtaja Klaus Mäkelä. Perinteisten konserttien lisäksi mukana on uusia yhteistyötuotantoja, joita on haluttu erityisesti pandemian aikana kehittää ja joita tullaan tulevaisuudessakin kuulemaan.

Turun musiikkijuhlien taiteellinen johtaja Klaus Mäkelä esittelee nuoren pianistilahjakkuuden suomalaiselle yleisölle27.7.2022 09:21:02 EEST | Tiedote

Brittiläinen Martin James Bartlett kuuluu ehdottomasti kiinnostavimpiin kansainvälisiin nuoriin pianisteihin. Turun musiikkijuhlien taiteellinen johtaja Klaus Mäkelä halusi kutsua hänet Turkuun suomalaisen yleisön eteen jo 2020, mutta pandemia muutti suunnitelmia ja odotettu vierailu ja konsertti kuullaan vihdoin elokuussa Sigyn-salissa elokuun 23. päivä klo 18.