Turun musiikkijuhlat mukana Sustainable Travel Finland -polulla

Turun musiikkijuhlille tärkeitä teemoja ovat vastuullisuus, kansainvälisyys ja edelläkävijyys. Näiden arvojen myötä Turun musiikkijuhlat on mukana Visit Finlandin Sustainable Travel Finland -polulla, jonka suoritettuaan TMJ on ansainnut STF-merkin.

Kestävän matkailun puolesta

Jotta matkailuelinkeino pystyy vastaamaan muuttuvaan kysyntään ja turvaamaan tulevaisuutensa, on kehityksen oltava kestävää. Tätä varten Visit Finland on kehittänyt matkailuyrityksille ja -alueille tarkoitetun Sustainable Travel Finland -ohjelman ja sillä saavutettavan Sustainable Travel Finland -merkin.

Turun musiikkijuhlien tähtäimessä on entistäkin vahvempi kansainvälistyminen sekä kestävän ja vastuullisen matkailun tukeminen. Tämän vuoksi TMJ on lähtenyt mukaan Visit Finland Sustainable Travel Finland -polulle, jossa juuri näitä arvoja kehitetään, vahvistetaan ja todennetaan. Turun musiikkijuhlat haluaa olla maamme tapahtuma-alan ja festivaalikentän edelläkävijänä työssä vastuullisen kulttuurimatkailun vahvistamisessa.

”Turun musiikkijuhlat on ohjelmistoprofiililtaan kansainvälinen ja koemme kansainvälisyyden luontevaksi. Meilläkin, kuten Suomella maana ylipäänsä, on kuitenkin vielä paljon työtä vahvemman kansainvälisen kulttuurimatkailun edistämisessä eli suomeksi sanottuna kansainvälisten matkailijoiden houkuttelemisessa. Kulttuurimatkailun potentiaali koko Suomen osalta on tunnistettu ja sen kehittäminen löytyy nykyisestä hallitusohjelmastakin. Me näemme Turun potentiaalin vielä sitäkin isompana. Kansainvälisen vetovoiman ja kulttuurimatkailun kehittämisen tavoitteet löytyvät myös Turun kaupungin strategiasta ja päättäjien historialliset kulttuuri-investoinnit eli uusi musiikkitalo, Historian ja tulevaisuuden museo ja Tanssin talo ovat tässä aivan keskeisiä. Samoin kuin majoitus- ja ravintolapalveluiden viime vuosien huima kehitys”, sanoo Turun musiikkijuhlasäätiön toimitusjohtaja Liisa Ketomäki.

”Oma vahva brändi ja profiili ja toisaalta vahva yhteistyö muiden kanssa ovat kumpikin tärkeitä. Me haluamme entistä enemmän profiloitua osaksi matkailusektoria ja Turun alueen vetovoiman eteen töitä tekevien toimijoiden kenttää ja tässä työssä STF-polku tulee meitä varmasti entisestään auttamaan”, jatkaa Ketomäki

Vastuullisuus ja kansainvälistyminen kantaa läpi Turun musiikkijuhlien tulevaisuuden

Turun musiikkijuhlien Sustainable Travel Finland -polku käynnistyi 24.5.2022 tiistaina Naantalin Kylpylässä, jossa järjestettiin STF:n oma valmennuspäivä. Valmennuspäivä oli suunniteltu osallistujien toiveiden mukaan ja sisältö oli räätälöity alueen erityistarpeiden mukaan.

Turun musiikkijuhlien myynti- ja markkinointipäällikkö Eveliina Salminen toimii TMJ:n yhteyshenkilönä sekä koordinaattorina Sustainable Travel Finland -polulla ja myös STF-merkin ansaitsemisen jälkeen. Salminen osallistui Visit Finland Akatemian valmennuspäivään Turun musiikkijuhlien edustajana.

”Vastuullisuus ja kansainvälistyminen ovat pitkään olleet Turun musiikkijuhlille tärkeitä arvoja. On loistavaa, että olemme nyt mukana STF-polulla. Sen myötä pääsemme kehittämään ja vahvistamaan näitä kahta teemaa, joiden suhteen olemme pitkään jo olleet oikeilla raiteilla. Vastuullisuuden ja kansainvälistymisen kehittäminen ei suinkaan lopu siihen, kun olemme saaneet STF-merkin”, Turun musiikkijuhlien myynti- ja markkinointipäällikkö Eveliina Salminen kertoo.

”Kulttuurimatkailu on yksi nopeimmin kasvavista matkailun osa-alueista. Turulla on entisen pääkaupungin historiallinen status ja tulevaisuuteen suuntaava dynaaminen kaupunkistrategia, upea saaristo, kehittyneet matkailu- ja ravintolapalvelut ja Turun musiikkijuhlien kaltaisia kansainvälisesti tunnettuja toimijoita. Turun musiikkijuhlat erottuu jo nyt edukseen korkealla kansainvälistymisen visiollaan ja halullaan kehittää Turun matkailullista vetovoimaa. Haluamme olla tukemassa Turun musiikkijuhlia tässä työssä”, sanoo Visit Finlandin kulttuurimatkailun asiantuntija Susanna Markkola.

Yritys, joka on saanut STF-merkin, tulee täyttää vähintään seuraavat kriteerit:

1. Sitoutuminen
    • Virallisen päätöksen tekeminen kestävän matkailun edistämisestä
    • Sitoutuminen kestävän matkailun valtakunnallisiin periaatteisiin
    • Kestävää matkailua koordinoivan henkilön nimeäminen
  1. Osaamisen kasvattaminen
    • Tutustuminen Kestävän matkailun e-oppaaseen
    • Osallistuminen Visit Finland Akatemian Sustainable Travel Finland -valmennukseen
    • Nykytilan kartoitus online-itsearvioinnin kautta
  2. Kehittämissuunitelma
    • Kestävän matkailun kehittämissuunnitelman laatiminen
    • Kehittämissuunnitelma sisältää yrityksen lähtötilan kuvauksen ja toimenpidesuunnitelman. Kehittämissuunnitelman tulee huomioida kaikki yrityksen toiminnot, joita STF-merkki tulee koskemaan. Lisäksi toimenpidesuunnitelmassa tulee huomioida kaikki kestävyyden ulottuvuudet.
    • Toimenpidesuunnitelma päivitetään aina STF-merkin uusimisen yhteydessä
  3. Vastuullisuusviestintä
    • Kestävän matkailun toimenpiteistä läpinäkyvästi viestiminen kansainväliselle yleisölle
  4. Sertifiointi ja auditiointi
    • Yrityksellä tulee olla kestävää matkailua tukeva sertifikaatti tai sertifikaattia vastaava ohjelma
  5. Todentaminen ja mitattavuus
    • Ohjelman asettaman kriteeristön täyttyminen todennetaan Sustainable Travel Finland -onlinealustalla
    • Sitoutuminen valtakunnallisiin kestävän matkailun indikaattoreihin, jotka otetaan käyttöön vuonna 2022
  6. Sopimus ja jatkuva kehittäminen
    • Tehdään sopimus liittyen Sustainable Travel Finland -merkin käyttöön
    • Sitoudutaan säännöllisin väliajoin päivittämään kestävän matkailun osaaminen, itsearviointi, kehittämissuunnitelma ja indikaattorit, jotka STF-merkin uusiminen vaatii.

Turun Musiikkijuhlat on Suomen vanhin yhtäjaksoisesti toiminut musiikkifestivaali. Monipuolinen kaupunkifestivaali tarjoaa korkeatasoista musiikkia moneen makuun.

Festivaalin perustajana oli vuonna 1960 Turun Soitannollinen Seura. Monipuolinen kaupunkifestivaali tarjoaa yleisölleen korkeatasoista musiikkia, mm. orkesterikonsertteja, kamarimusiikkia, resitaaleja, jazzia ja ulkoilmatapahtumia. Juhlilla käy vuosittain niin kotimaisia kuin ulkomaisia huippuartisteja. Taiteellisena johtajana toimii kapellimestari ja sellisti Klaus Mäkelä.

Turun musiikkijuhlat haluaa nostaa Jean Sibeliuksen ja Alvar ja Aino Aallon Turkua kansainvälisesti7.6.2022 09:24:02 EEST | Uutinen

Jean Sibelius ja Alvar ja Aino Aalto ovat kansainvälisesti tunnetuimpia suomalaisia henkilöitä ja taiteilijoita yhä tänäkin päivänä. Sekä Sibeliuksella että Aalloilla on aikanaan ollut vahva linkki Turkuun, ja Turun musiikkijuhlat haluaa vahvistaa Sibeliuksen ja Aallon pariskunnan näkymistä myös Turun kansainvälisessä markkinoinnissa ja omassa toiminnassaan.

Turun musiikkijuhlat julkaisee lisää konsertteja vuosille 2022 ja 202319.5.2022 09:37:16 EEST | Uutinen

Elokuun musiikkijuhlilla 19.8. kuullaan vihdoin alun perin vuodelle 2020 suunniteltu englantilaisen Peter Maxwell Davies’n musiikillinen monodraama ”Eight Songs for a Mad King”, jonka hulluna kuninkaana on amerikkalaisbaritoni Thomas Florio. Sellisti Senja Rummukainen ja pianisti Naoko Sonoda konsertoivat ranskalaisella ohjelmalla Sibelius-museossa 16.8. Samana iltana Turun konserttitalossa konsertoi maailman arvostetuimpiin kuuluvan Operalia-kilpailun vuoden 2019 voittaja tenori Xabier Anduaga pianisti Giulio Zappan kanssa. Kyseessä on Anduagan Suomen-debyytti ja häntä pidetään seuraavana suurena kansainvälisenä tenoritähtenä. Hannu-Pekka Björkman ja Jukka Perko Avara esiintyvät Sigynissä 20.8. kuolemantanssi-teemaisella kokonaisuudella. Vuoden 2022 Turun musiikkijuhlien joulukonsertin solisteina ovat sopraano Tuuli Takala ja baritoni Waltteri Torikka. 16. toukokuuta 2023 Ylösnousemuskappelissa kuullaan arvostettua Belcea-jousikvartettia.

Åbo musikfestspel kungör fler konserter: Matti Salminen, Lilli Paasikivi och Mari Palo samt Erin vid Runsalavarvet. Hemkonsertserien fortsätter.28.4.2022 12:14:13 EEST | Tiedote

Åbo musikfestspel kungör fler augustikonserter. Vid Runsalavarvet arrangeras konserten Matti och flickorna, där kungabasen Matti Salminen uppträder tillsammans med mezzosopranen Lilli Paasikivi och sopranen Mari Palo. Åbo musikfestspel ordnar också en konsert med Erin vid Runsalavarvet, och kompletterar därmed en helhet på fyra konserter som ordnas vid Runsalavarvet denna sommar. Tidigare har två konserter med Olavi Uusivirta kungjorts. Också hemkonsertserien fortsätter. Det blir hemkonsert hos ärkebiskopen i traditionell stil samt en hemkonsert hos Aino och Jarkko Ruohola. Fler konserter kungörs under maj månad.

Turun musiikkijuhlat julkaisee lisää konsertteja: Matti Salminen, Lilli Paasikivi ja Mari Palo sekä Erin Ruissalon telakalla. Kotikonserttien sarja jatkuu.28.4.2022 08:56:12 EEST | Tiedote

Turun musiikkijuhlat julkaisee lisää konsertteja elokuulle. Ruissalon tapahtumatelakalla kuullaan Matti ja tytöt -konsertti, jossa loistavat kuningasbasso Matti Salminen, mezzosopraano Lilli Paasikivi ja sopraano Mari Palo. TMJ vie Ruissalon telakalle myös Erinin ja täydentää näin Ruissalon telakalle tänä kesänä vietävän konserttien kokonaisuuden neljään. Jo aiemmin on julkaistu kaksi Olavi Uusivirran konserttia. Myös kotikonserttien sarja jatkuu ja nyt julkaistaan perinteinen arkkipiispan kotikonsertti sekä Aino ja Jarkko Ruoholan kotikonsertti. Lisää julkistuksia on luvassa pitkin toukokuuta.