Turun musiikkijuhlien taiteellinen johtaja Klaus Mäkelä esittelee nuoren pianistilahjakkuuden suomalaiselle yleisölle

Brittiläinen Martin James Bartlett kuuluu ehdottomasti kiinnostavimpiin kansainvälisiin nuoriin pianisteihin. Turun musiikkijuhlien taiteellinen johtaja Klaus Mäkelä halusi kutsua hänet Turkuun suomalaisen yleisön eteen jo 2020, mutta pandemia muutti suunnitelmia ja odotettu vierailu ja konsertti kuullaan vihdoin elokuussa Sigyn-salissa elokuun 23. päivä klo 18.

Martin James Bartlett on haasteita kaihtamaton sekä tulkinnoiltaan ikäisekseen harvinaisen kypsä ja elegantti pianisti. Bartlettilla on levytyssopimus yksinoikeudella Warner Classics -levymerkin kanssa. Hänen ensimmäinen sooloalbuminsa Love and Death, jolla on rakkauden ja kuoleman teemoihin pohjaavaa ohjelmistoa Bachista Prokofjeviin, sai loistavat arviot The Times, The Guardian ja The Sunday Times -lehdissä.

Sittemmin kuulijoita ja arvostelijoita ympäri maailman on ihastuttanut hänen Lontoon filharmonikkojen ja Joshua Weilersteinin kanssa levyttämänsä albumi Rhapsody, joka sisältää Rahmaninovin ja Gershwinin konserttoja. Tämä levy on saanut Gramophone-lehden Editor’s Choice -maininnan ja viiden tähden arvion BBC Music Magazine -lehdessä.

”Klaus Mäkelä on kaudellaan halunnut tuoda paljon kiinnostavia esiintyjiä Turkuun ja yksi nuorista ulkomaisista taiteilijoista on pianisti Martin James Bartlett, josta oli puhetta jo ihan kesän 2020 suunnittelun alkaessa. Hän on herättänyt laajaa huomiota kansainvälisesti ja uskomme, että hänestä tullaan tulevaina vuosina kuulemaan paljon. Hänen piti esiintyä meillä siis jo kaksi vuotta sitten, mutta olemme hyvin ylpeitä, että tämä odotettu konsertti vihdoin toteutuu”, kertoo Turun musiikkijuhlien toimitusjohtaja Liisa Ketomäki.

Konsertin tiedot ja ohjelma:

Ti 23.8.2022
klo 18:00, Sigyn-sali

Martin James Bartlett, piano

J.S. Bach: Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ, BWV 639 (arr. Busoni)
J.S. Bach: Jesu, Joy of Man’s Desiring (arr. Hess)
Rameau: Suite in A minor (RCT 5): Gavotte et six doubles
Haydn: Piano Sonata No.31 in A flat major, Hob XVI: 46
Wagner: Tristan und Isolde, WWV.90: Liebestod (arr. Liszt)
Rachmaninoff: Where Beauty Dwells (arr. Wild)
Rachmaninoff: Vocalise, Op.34, No.14 (arr. Wild)
Ravel: La valse, M.72

Kesto 1h, ei väliaikaa.

TURUN MUSIIKKIJUHLAT ON SUOMEN VANHIN YHTÄJAKSOISESTI TOIMINUT MUSIIKKIFESTIVAALI. MONIPUOLINEN KAUPUNKI-FESTIVAALI TARJOAA KORKEATASOISTA MUSIIKKIA MONEEN MAKUUN.

Festivaalin perustajana oli vuonna 1960 Turun Soitannollinen Seura. Monipuolinen kaupunkifestivaali tarjoaa yleisölleen korkeatasoista musiikkia, mm. suuria orkesterikonsertteja, kamarimusiikkia, resitaaleja, jazzia, ulkoilmatapahtumia ja konsertteja lapsille. Juhlilla käy vuosittain niin kotimaisia kuin ulkomaisia huippuartisteja. Taiteellisena johtajana toimii kapellimestari ja sellisti Klaus Mäkelä.

Klaus Mäkeläs sista Åbo musikfestspel som konstnärlig ledare startar på måndagen12.8.2022 10:56:14 EEST | Tiedote

Stjärnsopranen Lise Davidsen och pianisten Leif Ove Andsnes öppnar officiellt Åbo musikfestspel måndag 15 augusti 2022. Festivalens sista konsert går av stapeln 28.8, då amerikanska barytonen Thomas Hampson och pianisten Vlad Iftinca framför melodier med frihetstema vid konserten Songs of America. För sista gångenhar programmet planerats av konstnärliga ledaren Klaus Mäkelä. Förutom de traditionella konserterna ingår flera nya samarbetsproduktioner, som man satsat på att utveckla speciellt under pandemitiden och som även kommer att synas och höras i framtiden.

Klaus Mäkelän viimeistä kertaa suunnittelema Turun musiikkijuhlat käynnistyy maanantaina12.8.2022 10:43:11 EEST | Tiedote

Huippusopraano Lise Davidsen ja pianisti Leif Ove Andsnes avaavat virallisesti Turun musiikkijuhlat maanantaina 15. elokuuta 2022. Festivaalin viimeinen konsertti kuullaan 28.8., kun amerikkalaisbaritoni Thomas Hampson ja pianisti Vlad Iftinca esittävät vapausteemaisia melodioita Songs of America -konsertissa. Ohjelmiston on viimeistä kertaa suunnitellut festivaalin taiteellinen johtaja Klaus Mäkelä. Perinteisten konserttien lisäksi mukana on uusia yhteistyötuotantoja, joita on haluttu erityisesti pandemian aikana kehittää ja joita tullaan tulevaisuudessakin kuulemaan.