Turun Messukeskus Oy/Turun Messu- ja KongressikeskusTurun Messukeskus Oy/Turun Messu- ja Kongressikeskus

Turun Ruoka- ja Viinimessut järjestetään jälleen 1.–3.10.2021

Tapahtuma yhdistää herkullisen ruoan ja juoman sekä kohtaamiset alan ihmisten ja harrastajien välillä. Turun Ruoka- ja Viinimessut järjestetään Turun Messukeskuksessa samaan aikaan Turun Kirjamessujen kanssa ja yksi lippu käy molempiin tapahtumiin. Atria-ruokalavalla tavataan mm. tunnettuja kokkeja ja ruokakirjailijoita. Lisäksi lauantaista sunnuntaihin Atria-ruokalavalla taiotaan Atrian lihaherkkuja sadonkorjuuteemalla, joten kannattaa tulla ottamaan vinkit talteen!

Ruokamatkalle maailman ympäri

Perjantain 1.10. lavaohjelma on täynnä makuja maailmalta! Kokki Aki Wahlman jakaa ruokamatkailumuistojaan Atria-lavalla klo 12 ja kokki Antti Vahtera kertoo klassikkoruoista ympäri maailmaa klo 14. Niille, jotka eivät pääse seuraamaan Antti Vahteran tai Aki Wahlmanin esityksiä perjantaina, tarjoutuu siihen uusi mahdollisuus sekä lauantaina että sunnuntaina.

Perjantaina iltapäivällä klo 16 palataan pohjoismaihin, kun keittiömestari Lukas Hemnell valmistaa ruokaa paikan päällä kertoen samalla ainutlaatuisesta ruotsalaisen ja suomalaisen ruokakulttuurin yhdistelmästä. Tästä yhdistelmästä voi nauttia myös ruotsalais-suomalaisen kulttuurikeskus Hanasaaren PLATS-ravintolassa, jonka mukaan lavaohjelma on nimetty.

Lauantaina 2.10. klo 13.30 Marjo Sekin ja Heikki Valkaman innostavan ”Okazu – japanilaista kasvisruokaa”-keittokirjan reseptit on sovellettu kotimaisiin ja Suomessa ympäri vuoden saatavilla oleviin raaka-aineisiin.

”Alussa oli suolakala, naurishaudikas ja kaali.” Sunnuntaina 3.10. klo 10.30 Ritva Kylli käy läpi Suomen ruokahistoriaa ja tuo esille niin tuttuja raaka-aineita kuin makoisia yllätyksiäkin!

Arvostettu Kirja à la Carte -palkinto ja Turun Paistinkääntäjien Haarukka-palkinto

Lauantaina 2.10. klo 14 Turun Paistinkääntäjät palkitsevat alueen parhaan kokin ja salityöntekijän. Sunnuntaina 3.10. klo 12.45 Jenni Haukio, Reetta Kettunen ja Markku Haapio jakavat arvostetun Kirja à la Carte -palkinnon Atria-ruokalavalla. Tervetuloa seuraamaan palkintojenjakoja!

Hyvinvointia ja terveyttä ruokavaliosta

Lauantaina 2.10. lavaohjelma nivoutuu yhteen Turun Kirjamessujen teemoista, eli hyvinvoinnin taitoon. Klo 10.30 Elviira Krebber valmistaa lavalla ketoherkkuja keskustellen samalla kirjastaan ja ketoruokavalion tuomasta elämäntyylistä.

Mestarin oppiin pääsemme klo 13, kun lavalle nousevat televisiostakin tutut kokki Kape Aihinen ja näyttelijä Jaska Saariluoma. Minkälainen keittiön sankari Jaskasta kuoriutuu Kapen opastuksessa?

Ruokavalio vaikuttaa sekä ilmastoon että terveyteemme enemmän kuin mikään muu asia. Sunnuntaina 3.10. klo 13 Risto Isomäen ”Ruoka, ilmasto ja terveys” käy tiiviisti ja yleistajuisesti läpi, miten voisimme voida paremmin, elää pidempään ja pienentää samalla hiilijalanjälkeämme. Haastattelijana toimii Ville Niinistö.

Nautiskelijoille ja erilaisten juomien ystäville

Perjantaina 2.10. Anu Hopian ja Pekka Lehtosen ”Kuplivaa kemiaa” avaa suosittujen juomien valmistusta ja kiehtovaa kemiaa kahvista kombuchaan klo 13.30. Teoksessa käydään läpi tuttuja juomia ja niiden kenties vähemmän tunnettuja piirteitä sekä historiaa.

Lauantaina 2.10. Atria-lava kutsuu ”Ulos syömään!” klo 16:30 Jesse Söderlundin ja Heli Niemisen kanssa. Kirja keskittyy ulkona kokkaamiseen ja syömiseen, mutta monet kirjan resepteistä toimivat myös sisällä keittiössä valmistettuina. Sitä ennen klo 16 käydään suomalaisen olutkulttuurin jäljillä tietokirjailija Kalevi Leppäsen kanssa.

Tutustu Turun Ruoka- ja Viinimessujen näytteilleasettajiin ja ohjelmaan osoitteessa turunruokamessut.fi

Tervetuloa takaisin messuille!­­

Yhteystiedot:

viestintäpäällikkö Kia Itänen, 040 192 2405, kia.itanen@turunmessukeskus.fi

projektipäällikkö Ida Ruohomäki, 044 722 2512, ida.ruohomaki@turunmessukeskus.fi

turunruokamessut.fi

facebook.com/turunruokajaviinimessut

#turunruokamessut

Vaihde (02) 337 111https://www.turunmessukeskus.fi

Kädentaitomessut Turun Messukeskuksessa tulevana viikonloppuna13.3.2024 10:25:39 EET | Tiedote

Varsinaissuomalaisten käsityön ystävien paljon odottama tapahtuma palaa välivuoden jälkeen Turun Messukeskukseen. Mediapro Messut on järjestänyt kädentaitomessuja Turussa 16 kertaa vuodesta 2004 alkaen ja kaiken kaikkiaan 110 kertaa eri puolilla Suomea. Käsityön arvostus on edelleen korkealla ja käsin tekeminen harrastuksena kasvaa vuosi vuodelta. Turun Kädentaitomessuilla 16.-17.3. on laaja kattaus upeita näytteilleasettajia. Mukana on käsityöläisiä valmiine tuotteineen. Esillä on mm. vaatteita, asusteita, käyttö- ja sisustusesineitä, grafiikkatuotteita, koruja ym. Valmistuotteet ovat kotimaisen käsityön taidonnäytteitä. Messujen väriloistoa edustaa myös esimerkiksi kankaat, langat, askartelutarvikkeet ja muut materiaalit itse tekeville. Harrastajat saavat paljon ideoita omiin luomuksiinsa. Torilla tavataan – nimittäin Taitotorilla. Tapahtuman keskellä olevalla Taitotorilla tapahtuu koko messujen ajan, ja työnäytöksissä pääsee tutustumaan vaikkapa kuvanveistoon, piilosilmukkavirkkauks

Navigate 2024 kokoaa merenkulkualan ja logistiikan ammattilaiset Turun Messukeskukseen29.2.2024 08:10:00 EET | Tiedote

Turun Messukeskuksessa järjestetään Suomen suurin merenkulkualan tapahtuma, Navigate, 15.–16.5.2024. Messut on suunnattu kaikille alan toimijoille laivanrakennuksesta logistiikka-alan yrityksiin. Sisällöltään uudistunut ja monipuolistunut tapahtuma tarjoaa laadukkaan kattauksen kansainvälistä ja kotimaista huippuosaamista. Tänä vuonna keskitytään erityisesti kannattavaan liiketoimintaan ja kestävän kehityksen investointeihin.