Turun Messukeskus Oy/Turun Messu- ja KongressikeskusTurun Messukeskus Oy/Turun Messu- ja Kongressikeskus

Turun Ruoka- ja Viinimessut järjestetään jälleen 1.–3.10.2021

Tapahtuma yhdistää herkullisen ruoan ja juoman sekä kohtaamiset alan ihmisten ja harrastajien välillä. Turun Ruoka- ja Viinimessut järjestetään Turun Messukeskuksessa samaan aikaan Turun Kirjamessujen kanssa ja yksi lippu käy molempiin tapahtumiin. Atria-ruokalavalla tavataan mm. tunnettuja kokkeja ja ruokakirjailijoita. Lisäksi lauantaista sunnuntaihin Atria-ruokalavalla taiotaan Atrian lihaherkkuja sadonkorjuuteemalla, joten kannattaa tulla ottamaan vinkit talteen!

Ruokamatkalle maailman ympäri

Perjantain 1.10. lavaohjelma on täynnä makuja maailmalta! Kokki Aki Wahlman jakaa ruokamatkailumuistojaan Atria-lavalla klo 12 ja kokki Antti Vahtera kertoo klassikkoruoista ympäri maailmaa klo 14. Niille, jotka eivät pääse seuraamaan Antti Vahteran tai Aki Wahlmanin esityksiä perjantaina, tarjoutuu siihen uusi mahdollisuus sekä lauantaina että sunnuntaina.

Perjantaina iltapäivällä klo 16 palataan pohjoismaihin, kun keittiömestari Lukas Hemnell valmistaa ruokaa paikan päällä kertoen samalla ainutlaatuisesta ruotsalaisen ja suomalaisen ruokakulttuurin yhdistelmästä. Tästä yhdistelmästä voi nauttia myös ruotsalais-suomalaisen kulttuurikeskus Hanasaaren PLATS-ravintolassa, jonka mukaan lavaohjelma on nimetty.

Lauantaina 2.10. klo 13.30 Marjo Sekin ja Heikki Valkaman innostavan ”Okazu – japanilaista kasvisruokaa”-keittokirjan reseptit on sovellettu kotimaisiin ja Suomessa ympäri vuoden saatavilla oleviin raaka-aineisiin.

”Alussa oli suolakala, naurishaudikas ja kaali.” Sunnuntaina 3.10. klo 10.30 Ritva Kylli käy läpi Suomen ruokahistoriaa ja tuo esille niin tuttuja raaka-aineita kuin makoisia yllätyksiäkin!

Arvostettu Kirja à la Carte -palkinto ja Turun Paistinkääntäjien Haarukka-palkinto

Lauantaina 2.10. klo 14 Turun Paistinkääntäjät palkitsevat alueen parhaan kokin ja salityöntekijän. Sunnuntaina 3.10. klo 12.45 Jenni Haukio, Reetta Kettunen ja Markku Haapio jakavat arvostetun Kirja à la Carte -palkinnon Atria-ruokalavalla. Tervetuloa seuraamaan palkintojenjakoja!

Hyvinvointia ja terveyttä ruokavaliosta

Lauantaina 2.10. lavaohjelma nivoutuu yhteen Turun Kirjamessujen teemoista, eli hyvinvoinnin taitoon. Klo 10.30 Elviira Krebber valmistaa lavalla ketoherkkuja keskustellen samalla kirjastaan ja ketoruokavalion tuomasta elämäntyylistä.

Mestarin oppiin pääsemme klo 13, kun lavalle nousevat televisiostakin tutut kokki Kape Aihinen ja näyttelijä Jaska Saariluoma. Minkälainen keittiön sankari Jaskasta kuoriutuu Kapen opastuksessa?

Ruokavalio vaikuttaa sekä ilmastoon että terveyteemme enemmän kuin mikään muu asia. Sunnuntaina 3.10. klo 13 Risto Isomäen ”Ruoka, ilmasto ja terveys” käy tiiviisti ja yleistajuisesti läpi, miten voisimme voida paremmin, elää pidempään ja pienentää samalla hiilijalanjälkeämme. Haastattelijana toimii Ville Niinistö.

Nautiskelijoille ja erilaisten juomien ystäville

Perjantaina 2.10. Anu Hopian ja Pekka Lehtosen ”Kuplivaa kemiaa” avaa suosittujen juomien valmistusta ja kiehtovaa kemiaa kahvista kombuchaan klo 13.30. Teoksessa käydään läpi tuttuja juomia ja niiden kenties vähemmän tunnettuja piirteitä sekä historiaa.

Lauantaina 2.10. Atria-lava kutsuu ”Ulos syömään!” klo 16:30 Jesse Söderlundin ja Heli Niemisen kanssa. Kirja keskittyy ulkona kokkaamiseen ja syömiseen, mutta monet kirjan resepteistä toimivat myös sisällä keittiössä valmistettuina. Sitä ennen klo 16 käydään suomalaisen olutkulttuurin jäljillä tietokirjailija Kalevi Leppäsen kanssa.

Tutustu Turun Ruoka- ja Viinimessujen näytteilleasettajiin ja ohjelmaan osoitteessa turunruokamessut.fi

Tervetuloa takaisin messuille!­­

Yhteystiedot:

viestintäpäällikkö Kia Itänen, 040 192 2405, kia.itanen@turunmessukeskus.fi

projektipäällikkö Ida Ruohomäki, 044 722 2512, ida.ruohomaki@turunmessukeskus.fi

turunruokamessut.fi

facebook.com/turunruokajaviinimessut

#turunruokamessut

Vaihde (02) 337 111https://www.turunmessukeskus.fi

Turun Talouspäivät 2021: Säästä & Sijoita on kaksipäiväinen tapahtuma omasta taloudesta ja sijoittamisesta kiinnostuneille14.10.2021 10:59:34 EEST | Tiedote

Turun Talouspäivät järjestetään Turun Messukeskuksessa 22.–23.10.2021. Puhujina tapahtumassa ovat mm. EVA:n Emilia Kullas, Nasdaq OMX Helsingin Minna Korpi, Pörssisäätiön Sari Lounasmeri, kansanedustaja Antti Häkkänen, europarlamentaarikko Ville Niinistö ja Turun apulaispormestari Ville Valkonen. Tervetuloa tapahtumaan, joka tarjoaa laadukasta ja helposti lähestyttävää sisältöä niin sijoittamisesta kiinnostuneille kuin kokeneemmille piensijoittajille!

Turun Kirjamessut ja Turun Ruoka- ja Viinimessut kokosivat yhteen kirjallisuuden, musiikin ja ruoan ystävät pitkän tauon jälkeen3.10.2021 19:17:43 EEST | Tiedote

Pitkään ja hartaasti odotetut Turun Kirjamessut sekä Turun Ruoka- ja Viinimessut vietettiin Turun Messukeskuksessa 1.–3.10.2021. Messuilla vieraili kolmen päivän aikana yhteensä yli 11 500 kävijää. ”Suuri kiitos kaikille yhteistyökumppaneille, esiintyjille ja ennen kaikkea kävijöille mukanaolostanne! Yhdessä teimme näistä kirjamessuista elämykselliset ja ikimuistoiset”, iloitsee Turun Kirjamessujen ohjelmajohtaja Jenni Haukio.

Turun Kirjamessut avaa vihdoin ovet kirjojen ja musiikin ystäville tulevana viikonloppuna 1.–3.10.202129.9.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Turun Kirjamessujen poikkitaiteellisena pääteemana on tänä vuonna musiikki & auditiivinen kulttuuri ja ajankohtaisteemoina tiedon murros ja hyvinvoinnin taito. Suomen vanhimmassa, jo vuodesta 1990 lähtien järjestetyssä kirjamessutapahtumassa on noin 600 esiintyjää, 300 yksittäistä ohjelmaa ja yli 100 näytteilleasettajaa. Kyseessä on Suomen ensimmäinen suuri kirjallisuustapahtuma pitkän koronarajoituskauden jälkeen. Messukohtaamiset toteutetaan terveysturvallisuutta kattavasti huomioiden.

Rekrytointitapahtuma RekryExpo järjestetään Turussa 16.11.202121.9.2021 16:16:08 EEST | Tiedote

Rekrytointitapahtuma RekryExpo järjestetään Turun Messukeskuksen ja TS-Yhtymän yhteistyönä 16.11.2021 Turun Messukeskuksessa. Tapahtuma on Varsinais-Suomen suurin avoimien työpaikkojen ja työnhakijoiden kohtaamispaikka! Marraskuussa työnhakijalla on mahdollisuus tavata kymmenien eri alojen työnantajien edustajia, solmia kontakteja, sopia työhaastatteluja ja saada arvokasta tietoa tulevista rekrytoinneista. Rekrytointitapahtumassa mukana ovat jo mm. Valmet Automotive, Attendo, Aputeam ja Raseko sekä Turun AKK, Turun Ammatti-instituutti ja Turun Oppisopimustoimisto. Messukohtaamiset toteutetaan terveysturvallisuus edellä. Turun Messukeskuksella on hyvät valmiudet ja osaamista luoda messutoiminnalle turvalliset käytännön puitteet yhteistyössä messu- ja tapahtuma-alan muiden toimijoiden kanssa. Nyt jos koskaan on tarvetta rekrytointitapahtumalle Työvoiman tarve on Varsinais-Suomessa suuri. Esimerkiksi heinäkuun lopussa Varsinais-Suomen työ- ja elinkeinotoimistossa oli 26 200 työtöntä työnh