Turussa jo yli sata DNA:n 5G-tukiasemaa! Näin verkko on laajentunut kaupungissa reilun vuoden aikana

DNA:n 5G-verkko on toiminut Turussa jo yli vuoden verran, minkä aikana uutta teknologiaa on otettu käyttöön vauhdilla: joulukuussa avattiin jo Turun sadas DNA:n 5G-tukiasema. Turun 5G-valloitus lähti liikkeelle vuotta aiemmin joulukuussa 2019 kaupungin keskustan liepeiltä, kun ensimmäinen, Nummen ja Itäharjun kaupunginosia palveleva tukiasema otettiin käyttöön. Sen jälkeen peitto Turussa ja sen ympäristössä on tihentynyt niin, että Maskusta voi nyt ajella Armonlaaksoon tai Naantalista Kaarinaan poistumatta 5G-alueelta.
Kuva: DNA:n 5G-peittokartta, www.dna.fi/5G

Ensimmäisen, Kupittaan itäisiä naapureita palvelevan tukiaseman jälkeen DNA:n 5G-verkko avautui loppuvuoden 2019 aikana laajemmalle keskustaan ja Pohjolaan. Vuoden 2020 avausneljänneksen aikana ensimmäiset tukiasemansa saivat keskustasta pohjoiseen sijaitsevat kaupunginosat: Moisio, Runosmäki, Nättinummi, Liljalaakso, Teräsrautela ja Hepokulta. Koillisessa ensimmäinen 5G-peiton saanut alue oli Jäkärlä, lounaassa Moikoinen ja Kukola.

Kesäkuussa 2020 Turun alueen 5G-peiton vahvistamista jatkettiin vauhdilla, ja lukuisia uusia parannuksia tehtiin viikoittain. Vuoden toisella puolikkaalla uusia 5G-tukiasemia otettiin käyttöön huomattavasti enemmän kuin alkuvuonna, ja nyt leijonanosa Turun kartasta hehkuu pinkkinä 5G-peiton merkiksi. Turun 5G-verkon parantaminen jatkuu läpi vuoden 2021.

”DNA:n 5G on saatavilla ainakin paikoittain jo Turun kaikilla 27 postinumeroalueella. Myös ympäryskuntien yhteyksiä on parannettu, joten Maskusta voikin nyt ajella aina Armonlaaksoon asti poistumatta 5G-alueelta. Sama pätee Naantali–Kaarina-reitille”, kertoo DNA:n radioverkkojohtaja Jarkko Laari.

Oman asuinalueensa tilanteen näkee helpoiten DNA:n 5G-peittokartasta, joka on saatavissa osoitteessa www.dna.fi/5G. Peittokartan päivittymisessä on viivettä, minkä vuoksi aivan uusimmat tukiasemat eivät välttämättä vielä näy.

Turku kilvoittelee Tampereen kanssa kolmannesta sijasta

DNA:n 5G-verkko on toiminnassa jo 84 paikkakunnalla Suomessa. Tukiasemien lukumäärässä mitattuna Turku on yli sadalla tukiasemallaan tällä hetkellä kaupunkivertailun jaetulla kolmannella sijalla yhdessä Tampereen kanssa; vain Helsingissä ja Vantaalla niitä on enemmän. Laarin mukaan Turun alati vahvistuva 5G-peitto mahdollistaa nopeammat yhteysnopeudet moniin erilaisiin tarkoituksiin.

”Kaupungissa rakennukset, ihmiset ja tukiasemat ovat luonnollisesti tiheämmässä kuin esikaupunkialueella. Keskimääräinen etäisyys tukiasemaan on siis keskustojen ulkopuolella suurempi, jolloin tarvitaan usein ulkomokkula, jotta kantava yhteys saadaan tuotua rakennukseen sisälle asti. Tilanne tulee toki muuttumaan, kun useampia 5G-taajuuksia otetaan käyttöön, vaikka nopeimmat 5G-yhteydet saavutetaankin juuri korkeimmilla taajuuksilla”, Laari kertoo.

Rakentamisen tässä vaiheessa DNA tarjoaakin 5G-palveluita etenkin taajama-alueilla. Lisäksi, erityisesti pientaloalueilla, pyritään mahdollistamaan nopea, vakaa ja edullinen vaihtoehto 4G-mokkulalle tai kiinteälle verkkoyhteydelle. Tällainen palvelu on DNA Koti 5G, joka tuo omakotitaloon, paritaloon tai rivitaloon nopean ja toimintavarman netin.

DNA:n 5G-verkko kattaa jo yli 1,8 miljoonaa ihmistä ja sen palveluita on tarjolla 84 paikkakunnalla. Verkkoa rakennetaan tauotta, ja kymmeniä tukiasemia avataan viikoittain eri puolille Suomea. Itä- ja Pohjois-Suomen osalta 5G-verkkoa alkaa rakentaa DNA Oyj:n ja Telia Finland Oyj:n yhteisesti omistama Suomen Yhteisverkko Oy, jonka kolmivuotinen rakennusprojekti käynnistyy vielä alkuvuoden aikana.

Lisätietoja medialle

Jarkko Laari, radioverkkojohtaja, DNA Oyj, puh. 044 044 4949, jarkko.laari@dna.fi

DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

DNA:n 5G-peittokartta: https://www.dna.fi/5G

Kuva: DNA:n 5G-peittokartta, www.dna.fi/5G

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Study: Finnish companies need to improve their preparedness for cyber threats15.3.2024 10:00:00 EET | Press release

Rapidly evolving artificial intelligence, the ever-changing global situation, and hectic everyday life are challenging the cyber security of businesses and citizens on a daily basis. According to a Nordic survey commissioned by DNA’s parent company Telenor and conducted by the Norstat Group, Finnish business leaders recognise these challenges, but companies are insufficiently prepared for cyber threats.