Turvallista ja aktiivista koulumatkaa (Pohjois-Karjala)

Keski-Karjalan kouluissa on kuluneen vuoden aikana kiinnitetty huomiota koulujen saattoliikenteeseen. Koulumatkakyselyn mukaan noin 15 % oppilaista kulkee kouluun vanhemman tai muun aikuisen autokyydillä. Autokyyteihin liittyviä saattoliikennepaikkoja on kehitetty turvallisemmaksi ja toimivammiksi pienin muutostöin tai kokonaan siirtämällä saattoliikenteen paikkaa. Samalla on kehitetty toimintatapoja ja materiaaleja, joilla oppilaille ja heidän vanhemmilleen voidaan viestiä kävelyn ja pyöräilyn hyödyistä.

Arkiliikkuminen tukee oppimista

Koulumatkalla saatava liikunta voi muodostaa merkittävän osan lasten ja nuorten päivittäisestä fyysisestä aktiivisuudesta. Tutkimusten mukaan koulupäivien aikainen liikunta ja hyvä kestävyyskunto ovat yhteydessä hyvään koulumenestykseen. Kävelemällä tai pyöräilemällä kouluun ja harrastuksiin koululaisen kunto kohenee ja keskittyminen paranee. Koulumatka on myös hyvä paikka kehittää itsenäisen liikkumisen taitoja.

Osa oppilaista asuu niin kaukana koulusta, että heille tarjotaan maksuton koulukuljetus. Joillakin alueilla liikenneolosuhteet voivat olla haastavia erityisesti pienemmille koululaisille kulkea koulumatkaa omin voimin. Tällöin kannattaa miettiä voisiko itsenäiseen liikkumiseen kannustaa jättämällä lapsen hiukan kauemmas koulusta. Autoliikenteen väheneminen koulun läheisyydestä lisää kaikkien mahdollisuuksia turvalliseen ja viihtyisään koulumatkaan.

Koululaisten saattoliikenteen minimointi Keski-Karjalan alueella 2020—2021-hanke

Koululaisten saattoliikenteen minimointi Keski-Karjalan alueella -hanke toteutettiin 30.3.2020—15.06.2021. Hankkeen tilaajia toimivat Pohjois-Savon ELY-keskus, Kiteen kaupunki, Tohmajärven kunta ja Rääkkylän kunta. Konsulttina työssä toimi rakennetun ympäristön asiantuntija- ja digitalo Sitowise Oy.

Pohjois-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus: Salla Airaksinen
salla.airaksinen(at)ely-keskus.fi

Kiteen kaupunki: Kari Siponen
kari.siponen(at)kitee.fi

Tohmäjärven kunta: Oskari Mähönen
oskari.mahonen(at)tohmajarvi.fi

Rääkkylän kunta: Joni Rytkönen
joni.rytkonen(at)raakkyla.fi

Sitowise Oy: Milla Talja
milla.talja(at)sitowise.com

Pilotprojekt ger nya tjänster till arbetsgivare i omställningssituationer20.9.2021 09:40:00 EEST | Tiedote

Omställningsskyddet är samverkan i personalminskningssituationer och service som TE-byråerna bjuder på som har som mål att underlätta sysselsättning för personer som förlorar sina jobb. I omställningsskyddets regionala pilotprojekt utvecklas nya tjänster som förutser omställningssituationer för arbetsgivare. Genom att förutse omställningssituationer och med rätt stödåtgärder vill man undvika personalminskningssituationer och minimera följderna av dessa.

Piloteilla uusia palveluja työnantajien muutostilanteisiin20.9.2021 09:40:00 EEST | Tiedote

Muutosturva on vähentämistilanteiden yhteistoimintaa ja TE-toimistojen palvelua, jolla pyritään helpottamaan työnsä menettävien henkilöiden työllistymistä. Muutosturvan alueellisissa piloteissa kehitetään työnantajille muutostilanteita ennakoivia uusia palveluja. Muutostilanteiden ennakoinnilla ja oikeilla tukitoimilla pyritään välttämään henkilöstön vähennystilanteita ja minimoimaan niiden vaikutuksia.

Uusi jokihelmisimpukkaan keskittyvä LIFE-hanke alkaa: Satakunnassa parannetaan uhanalaisen jokihelmisimpukan tilaa ja elinympäristöjä (Varsinais-Suomi, Satakunta)16.9.2021 11:22:35 EEST | Tiedote

Euroopan komissio myönsi noin 9,5 miljoonaa euroa jokihelmisimpukan eli raakun ja sen isäntäkalojen, lohen ja taimenen, elinympäristöjen parantamiseen Suomessa, Ruotsissa ja Virossa. Jyväskylän yliopiston koordinoima kuusivuotinen LIFE Revives -projekti alkoi syyskuun alussa. Varsinais-Suomen ELY-keskuksen osuus rahoituksesta on n. 840 tuhatta euroa. Hankkeen kansallinen rahoitus Lounais-Suomessa koostuu suurelta osin Helmi-ohjelman rahoituksesta.

Varsinais-Suomen ELY-keskus kannattaa Eurajoen vesiensuojeluyhdistys ry:n ehdottamaa tutkimushanketta lannan peltolevityksen bakteerikuormituksesta (Varsinais-Suomi, Satakunta)14.9.2021 15:56:44 EEST | Tiedote

Eurajoen vesiensuojeluyhdistys ry:n 4.9.2021 tekemässä toimenpidehakemuksessa on pyydetty selvittämään Eurajoen elokuussa 2021 tapahtunutta bakteerikuormitusta sekä ehdotettu tutkimushanketta ja nitraattiasetuksen uudistamista. Eurajoen elokuun bakteerilöydösten syynä arveltiin aiemmin olevan peltojen keväiset lannanlevitykset.