Turvetyöryhmän toimenpide-esitykset toteutettava ripeästi

Turvetoimiala on joutunut hallitsemattomaan supistumiskierteeseen pääasiassa EU:n päästöoikeuden hinnannousun seurauksena. Suomalaisen maa-, metsä- ja puutarhatalouden sekä kasvihuoneviljelyn menestymisen kannalta turpeen kilpailukykyinen saatavuus on välttämätön tuotannon jatkamisen edellytys.

31.3.2021 ministeri Lintilälle luovutettuun laaja-alaisen turvetyöryhmän loppuraporttiin on kirjattu toimenpiteitä, joilla turvetoimialan surkastumiskierrettä voidaan osittain ottaa haltuun ja laskua lieventää. Kirjatuilla toimenpiteillä surkastumiskierrettä ei saada kuitenkaan pysäytettyä.

Energiaturpeen nostamisen vähentyminen heijastuu väistämättä kasvu- ja kuiviketurpeiden saatavuuteen. Kustannukset nousevat maa- ja puutarhataloudessa sekä kasvihuoneviljelyssä, kun turpeen saatavuus heikkenee. Keski-pitkälläkään aikavälillä turpeelle ei ole näissä käyttötarkoituksissa korvaajaa.

Laaja-alainen turvetyöryhmä esittää 26 hallinnonaloittain vastuutettua toimenpidettä, jotka toteuttamalla turvetoimialalle voidaan rakentaa siltaa oikeudenmukaisen siirtymän toteutumiseksi. Alan yritysten ahdinko on todellinen.

MTK edellyttää, että poliittiset päätökset toimenpiteiden toteuttamiseksi pystytään tekemään hallituksessa ripeästi ja että toimien toteuttamisessa oikeudenmukaisen siirtymän (JTF) rahoitusmahdollisuudet käytetään täysimääräisesti hyväksi.

Anssi Kainulainen, energia-asiantuntija, MTK, anssi.kainulainen@mtk.fi, puh. 050 596 1541

MTK-Vähäkyrö on Vuoden Helmi24.4.2024 12:06:17 EEST | Tiedote

MTK-Vähäkyrö on valittu Vuoden 2023 Helmeksi. Palkinto luovutettiin MTK-Vähäkyrölle MTK:n valtuuskunnan kokouksessa 24.4. Espoossa. Vuoden Helmi on MTK-yhdistysten ja metsänhoitoyhdistysten arvostettu tunnustus, joka myönnetään vuosittain yhdistykselle, joka on osoittanut erityistä ansioitumista maaseudun kehittämisessä ja yhteisöllisyyden edistämisessä. MTK-Vähäkyrö ansaitsi tunnustuksen erityisesti ideoimalla ja järjestämällä maaseutuaiheisen valokuvanäyttelyn keväällä 2023. Näyttely koottiin Viljelijä välittää -valokuvakilpailun kuvista.

Mediakutsu: MTK:n valtuuskunnan kevätkokous 24.4. – pääministeri Orpo vierailee kokouksessa klo 1022.4.2024 14:33:21 EEST | Kutsu

Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan MTK:n valtuuskunnan kevätkokousta keskiviikkona 24.4.2023 klo 9.00 – n. 18.00. Pääministeri Petteri Orpo vierailee kokouksessa klo 10. Kokousta voi seurata paikan päällä Hanasaaren kulttuurikeskuksessa, Hanasaarenranta 5, Espoo. Median edustajat ovat tervetulleita myös valtuuskunnan tulevaisuusseminaariin 23.4. "Kestävä ja turvallinen Suomi 2030".