Eurooppalainen Suomi ryEurooppalainen Suomi ry

Tutkija Timo Miettinen on Vuoden eurooppalainen 2021 | Romaniaktivisti Leif Hagert on Vuoden nuori eurooppalainen 2021

Eurooppalaisen Suomen hallitus on valinnut Helsingin yliopiston Eurooppa-tutkimuksen keskuksen johtaja, dosentti Timo Miettisen Vuoden eurooppalainen -tunnustuksen saajaksi. Tunnustus jaetaan Eurooppa-päivänä 9.5. kello 10:30 alkaen juhlatilaisuudessa, jota voi seurata suorana Eurooppa-päivän verkkosivuilla (www.eurooppapaiva.fi).

tutkija Timo Miettinen, Vuoden eurooppalainen 2021 | Kuva: Heli Sorjonen / Teos

Vuosittain Eurooppa-päivänä 9.5. myönnettävä Vuoden eurooppalainen -tunnustus annetaan henkilölle, joka luo keskustelua ja lisää tietoisuutta Euroopan unioniin ja Eurooppaan liittyvissä poliittisissa, yhteiskunnallisissa ja inhimillisissä kysymyksissä. Tunnustuksen saaja edistää toiminnallaan eurooppalaisten arvojen, kansainvälisen yhteistyön ja demokratian toteutumista Suomessa, Euroopassa ja maailmalla.

”Timo Miettinen on Suomen näkyvimpiä EU- ja Eurooppa-asioiden kommentaattoreita, yhteiskunnallisia keskustelijoita ja monimutkaisten kokonaisuuksien kansankielistäjiä. Tutkijana Miettinen on kyennyt popularisoimaan tutkittua tietoa ja vahvistamaan sen asemaa kansalaiskeskustelussa ja poliittisessa päätöksenteossa.

Eurooppalainen Suomi katsoo, että Timo Miettisen tutkimustyö ja hänen monella tasolla käymänsä yhteiskunnallinen vuoropuhelu vahvistavat kansalaisten ymmärrystä Euroopan ja Euroopan unionin kehityssuunnista ja niiden vaikutuksista Suomeen.

Myöntämällä Vuoden eurooppalainen -tunnustuksen dosentti Timo Miettiselle, haluamme alleviivata tutkimustyön merkitystä ja faktoihin perustuvan poliittisen ja yhteiskunnallisen keskustelun arvoa erityisesti kriisiaikoina.

Koko Eurooppalaisen Suomen puolesta haluan kiittää tutkija Timo Miettistä ja onnitella häntä ansaitusta Vuoden eurooppalainen -tunnustuksesta”, kiittää Eurooppalaisen Suomen puheenjohtaja, kansanedustaja Ville Kaunisto (kok).

Timo Miettinen on eurooppalaiseen filosofiaan, aatehistoriaan ja politiikkaan erikoistunut yliopistotutkija Helsingin yliopistosta. Hän on väitellyt vuonna 2013 ja toimii tällä hetkellä Helsingin yliopiston Eurooppa-tutkimuksen johtajana sekä tiiminvetäjänä Suomen Akatemian rahoittamassa Eurostorie-huippuyksikössä.

Tutkimustyössään hän on keskittynyt muun muassa saksalaiseen poliittiseen ja taloudelliseen ajatteluun, historianfilosofiaan sekä filosofisiin Eurooppa-käsityksiin. Miettisen tietokirja ”Eurooppa: poliittisen yhteisön historia” ilmestyy Teos-kustantamon julkaisemana syksyllä 2021.

”Euroopan tutkiminen ja ymmärtäminen liittyy omassa ajattelussani ennen kaikkea vastuuseen omasta historiastamme ja nykytilanteesta. Ajattelumme on täysin kiinni eurooppalaisessa perinteessä ja sen erityislaadussa. Samoin poliittinen järjestelmämme on olennaisesti historiallisten valintojen tulosta. Näitä näkökulmia olen pyrkinyt tuomaan myös kotimaiseen keskusteluun.

Minulle Eurooppa-projektin oikeutus liittyy ennen kaikkea siihen, miten hyvin se pystyy edistämään rauhaa ja vakautta sekä ratkaisemaan ihmiskunnan suuria kysymyksiä, joista useimmat eivät rajaudu kansallisvaltioiden sisälle. Toivoisin, että myös suomalaisessa keskustelussa katse kääntyisi aiempaa enemmän Euroopan unionin globaaliin rooliin”, peräänkuuluttaa Vuoden eurooppalaiseksi valittu tutkija Timo Miettinen.

Helsingissä Eurooppa-päivänä 9.5.2021

VUODEN NUORI EUROOPPALAINEN -TUNNUSTUS ROMANIAKTIVISTI LEIF HAGERTILLE

Eurooppanuorten hallitus on valinnut romaniaktivisti Leif Hagertin Vuoden nuori eurooppalainen -tunnustuksen saajaksi.

Eurooppanuoret palkitsee vuosittain Eurooppa-päivänä 9.5. vuoden nuorena eurooppalaisena henkilön, joka edistää rohkeasti eurooppalaisia arvoja ja joka ottaa aktiivisesti ja rakentavasti osaa eurooppalaiseen kansalaiskeskusteluun.

Rakenteellisen syrjinnän vastustaminen kuuluu eurooppalaisten arvojen ytimeen. Vähemmistöjen ja erityisesti romanien oikeudet koskettavat ja puhuttavat paitsi Suomessa, myös laajemmin Euroopassa. Iloitsemme Leifin rohkeasta ja rakentavasta tavasta tehdä aktivismia, ja tahdomme tällä tunnustuksella kiittää häntä erinomaisesta ja tärkeästä työstä”, kommentoi Eurooppanuorten puheenjohtaja Risto Rajala.

Leif Hagert on 32-vuotias helsinkiläinen freelancer, aktivisti ja kolumnisti. Leif harrastaa kaupunkikulttuuria ja syvällisiä keskusteluja ystäviensä kanssa.

”Olen erittäin otettu tästä huomionosoituksesta, se lämmittää mieltä ja kannustaa jatkamaan. Tämä tunnustus kertoo, että romaniasiat alkavat viimeinkin saamaan kipeästi tarvitsemaansa huomiota. Jaan tämän tunnustuksen edellisten sukupolvien ja vielä elossa olevien vanhojen romanien kanssa, jotka eivät ole saaneet tunnustusta omasta työstään ja selviämisestä haastavissa olosuhteissa.

Rohkaiskoon tämä tunnustus kaikkia yhdessä nousemaan rakenteellista rasismia ja romanivastaisuutta vastaan, tehdään yhdessä Euroopasta parempi", toteaa Vuoden nuoreksi eurooppalaiseksi valittu romaniaktivisti Leif Hagert.

Helsingissä Eurooppa-päivänä 9.5.2021

Eurooppanuoret ry

tutkija Timo Miettinen, Vuoden eurooppalainen 2021 | Kuva: Heli Sorjonen / Teos

Vuoden eurooppalainen -tunnustuksen myöntää kansalaisjärjestö Eurooppalainen Suomi ry. Järjestö toimii kansainvälisen Eurooppaliikkeen kattojärjestönä Suomessa ja siihen kuuluu noin 3 500 henkilöjäsentä sekä lähes kolmekymmentä järjestöä, mukaan lukien työmarkkinakeskusjärjestöt, sitoutumattomat opiskelijajärjestöt, MTK ja useat muut kansalaisjärjestöt. Vuonna 2020 ensimmäistä kertaa myönnetyn Vuoden eurooppalainen -tunnustuksen sai Ylen pitkäaikainen EU-kirjeenvaihtaja, toimittaja Susanna Turunen.

Eurooppalainen Suomi on poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton järjestö, joka pyrkii toiminnallaan lisäämään kansalaisten aktiivisuutta, keskustelua EU:sta ja eurooppalaisista teemoista sekä lisäämään ja parantamaan kansalaisten ja kansalaisjärjestöjen vaikutusmahdollisuuksia Euroopassa.

Eurooppanuoret on vuonna 1997 perustettu valtakunnallinen nuorisojärjestö. Toimintamme on avointa kaikille 15-28 -vuotiaille Eurooppa- ja kansainvälisyysaiheista kiinnostuneille nuorille. Järjestön tarkoituksena on toimia uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumattomana Eurooppa-myönteisenä voimana. Haluamme enemmän ja parempaa Eurooppaa.

Vuoden nuori eurooppalainen -tunnustuksen jakaa vuosittain Eurooppanuoret ry. Järjestö palkitsee henkilön,  joka rohkeasti edistää eurooppalaisia arvoja ja joka ottaa aktiivisesti ja rakentavasti osaa eurooppalaiseen kansalaiskeskusteluun. Aikaisemmin palkinnon ovat saaneet muun muassa aktivisti Kaisa Ojala, ilmastoaktivisti Atte Ahokas, laulaja Saara Aalto ja koripalloilija Shawn Huff.

Eurooppa-päivää vietetään tänä vuonna 7.-9.5. verkossa. Tule mukaan viettämään Euroopan rauhan ja yhtenäisyyden päivää ja juhlistamaan yhdessä Eurooppaa. Lisätietoja ja verkkolähetys Eurooppa-päivän verkkosivuilta.