Tutkijoiden yö kiinnosti paikan päällä ja virtuaalisesti 24.9.

Myös paikan päällä pääsi seikkailemaan tieteen maailmassa. Tarjolla oli mm. pienten ryhmien kierroksia kiihdytinlaboratoriossa ja nanotiedekeskuksessa sekä biologian ohjelmaa koululaisille ja suurelle yleisölle. Sukellustutkimus Mattilanniemen rannassa kiinnosti Valon kaupungin teoksiin samalla tutustunutta yleisöä.
- On ilahduttavaa, että kävijät löysivät Tutkijoiden yön monipuolisen tarjonnan. Esimerkiksi monet koululaisille suunnatut ohjelmat varattiin täyteen jo hyvissä ajoin ennen tapahtumaa, joten tiede ja tutkimus selvästi kiinnostavat monenikäisiä, fysiikan ohjelmasta vastaava Janne Pakarinen kertoo.
Jyväskylän yliopistossa yli kolmekymmentä erilaista ohjelmaa varmistivat, että tieteen teemoja esiteltiin monelta kannalta. Aamupäivän ohjelma oli suunnattu erityisesti päiväkoti-ikäisille, koululaisille ja nuorille. Illalla ohjelmaa oli niin aikuisille kuin koko perheelle.
Iltaohjelmassa Martti Ahtisaari –salissa oli tarjolla mm. hyviä uutisia vanhenemisesta. Päälavan ohjelma oli nähtävissä myös suorana lähetyksenä.
Muun muassa karhukaiset ja muut biologian teemat sekä pakohuone zombeineen saivat yleisöltä runsaasti positiivista palautetta. Myös kemian laitoksen pamaukset, posautukset ja värivalot houkuttelivat yleisöä.
Suomessa Tutkijoiden yön ohjelmaa järjestivät Jyväskylän yliopiston lisäksi Turun yliopisto, Tampereen yliopisto, Fysiikan tutkimuslaitoksen Helsingin tiimi (HIP) ja Yrkeshögskolan Arcada.
Lisätietoja:
Viestintäpäällikkö Liisa Harjula, puh. 040 805 4403, liisa.harjula@jyu.fi
Janne Pakarinen, puh. 040 805 4900, janne.pakarinen@jyu.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Tutkimus: Varhaiskasvatuksen opettajilla ja kielivähemmistöön kuuluvilla vanhemmilla erilaisia käsityksiä lasten suomen kielen taidoista24.11.2025 09:32:44 EET | Tiedote
Kun monikielisen perheen lapsi aloittaa varhaiskasvatuksessa, alkaa paitsi uuden arjen, myös kielen oppimisen matka. Tutkimus paljastaa, miten kielivähemmistöperheiden lasten suomen kielen taitoa tarkastellaan varhaiskasvatuksessa ja millaisia jännitteitä se synnyttää vanhempien ja varhaiskasvattajien välille.
Väitös: Tietojärjestelmät sosiaalityössä – kriittisiä kokemuksia ja jännitteistä vuorovaikutusta24.11.2025 08:35:46 EET | Tiedote
YTL Katri Ylönen tutkii väitöskirjassaan sosiaalityöntekijöiden käyttäjäkokemuksia tietojärjestelmistä sekä vuorovaikutusta sosiaalityöntekijän ja tietojärjestelmän välillä asiakastyön käytännöissä.
Tuhkatutkimus tukee metsälannoituksen kehittämistä ja kiertotaloutta24.11.2025 07:05:00 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopisto edistää metsien elinvoimaisuutta kehittämällä tuhkan hyötykäyttöä metsälannoituksessa selvittämällä tuhkan sisältämiä ravinteita ja metalleja. Juuri julkaistu Heleä -yhteishankkeen osaraportti tarjoaa tärkeää tietoa tuhkan laadusta ja sen merkityksestä tuhkan tuottajille, metsänomistajille sekä muille alan toimijoille.
Väitös: Ranskalaisfilosofi Rancièren ajattelu haastaa suomalaisen demokratiakasvatuksen: tavoitteena tasa-arvo ja osallisuus (Hietamäki)21.11.2025 13:00:26 EET | Tiedote
YTM Sari Hietamäki tarkasteli väitöstutkimuksessaan ranskalaisfilosofi Jacques Rancièren ajattelun merkitystä demokratiakasvatukselle. Tutkimukseen kuului filosofian lisäksi etnografista tutkimusta opettajankoulutuksessa ja lukiossa. Tutkimus osoittaa, että demokratiakasvatus hyötyy erilaisista ajattelutavoista myös käytännön opetustyössä ja sen tutkimisessa.
Väitös: Tietotekniikan opetuksen tueksi kehitetty menetelmä auttaa tunnistamaan opiskelijoiden tuen tarpeen varhaisessa vaiheessa21.11.2025 08:00:00 EET | Tiedote
FM Denis Zhidkikh kehitti väitötutkimuksessaan menetelmän, joka yhdistää toisiinsa digitaalisten oppimisympäristöjen keräämän datan ja opiskelijoiden omat kokemukset oppimisestaan. Menetelmä auttaa opetushenkilökuntaa muodostamaan tarkemman kuvan opiskelijan henkilökohtaisista oppimiseen liittyvistä haasteista ja tunnistamaan tuen tarpeen varhaisessa vaiheessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

