Tutkimuksen mukaan vanhemmat kaipaavat vinkkejä lasten puhelimen käyttöön – DNA:n asiantuntija kehottaa opettelemaan digitaitoja yhdessä lapsen kanssa pyörällä ajamisen tapaan

DNA:n vuosittain teettämästä Koululaistutkimuksesta nousee esiin erilaisia lapsien puhelimen käyttöön ja hankintaan liittyviä ilmiöitä. Tämän vuoden tutkimuksesta selviää muun muassa, että digilaitteiden käytön rajoittaminen ja valvonta sekä sopiva sisältö ja ruutuaika pohdituttavat eri-ikäisten lasten vanhempia. DNA:n vastuullisuudesta, viestinnästä ja brändin kehityksestä vastaavan Vilhelmiina Wahlbeckin mukaan avainsana on yhdessä opettelu, sillä aikuisen tehtävä on johdattaa lapsi digimaailmaan.

DNA:n Koululaistutkimuksen mukaan 13–16-vuotiaiden lasten vanhemmat pohtivat puhelimen käyttöön liittyviä rajoituksia ja valvontaa. Pienempien lasten (5–12-vuotiaat) vanhemmat etsivät vinkkejä muun muassa lapsille sopivista sisällöistä ja lapsen opastamisesta digimaailmaan sekä vaihtoehtoja ruutuajalle. Tutkimuksen mukaan teleoperaattoreiden sivuilta etsitään eniten vinkkejä ja tietoa aiheeseen liittyen.

”Ensipuhelimen hankinta on jännittävä asia koko perheelle, kuten vuosittainen Koululaistutkimuksemme osoittaa. Helposti voi ajatella, että lapsi osaa käyttää laitteita paremmin kuin aikuinen eikä tarvitsisi opastusta tai apua. Diginatiiveja ei kuitenkaan ole, sillä yksikään lapsi ei synny digitaitojen kanssa. Ne ovat samanlaisia taitoja kuin polkupyörällä ajaminen, sekin opetellaan yhdessä aikuisen kanssa”, Wahlbeck toteaa.

Keskustelu muiden vanhempien kanssa kannattaa

Koululaistutkimukseen vastanneista vanhemmista 70 prosenttia kertoi keskustelevansa lapsen puhelimen käytöstä joko kumppaninsa, puolisonsa tai lapsen toisen vanhemman kanssa. Neljäsosa on ottanut asian puheeksi ystävänsä kanssa, mutta muiden vanhempien kanssa puhelimen käytöstä on jutellut vain noin joka kymmenes.

”Digimaailma muuttuu kovaa vauhtia, ja siksi säännöllinen keskustelu muiden vanhempien kanssa on myös tärkeää. Keskustelujen avulla pystyy hahmottamaan esimerkiksi, mitä lapset tekevät puhelimillaan. Samalla voi esimerkiksi nousta esiin erilaisia sosiaalisen median trendejä tai jos liikkeellä on nopeasti leviäviä lapsille haitallisia videoita. Näin on myös valmis opastamaan lapsia siinä, miten toimia, jos sellaisia kohtaa”, Wahlbeck sanoo.

Aikuinen antaa esimerkin mediankäyttöön

Lapset oppivat uusia asioita nopeasti varsinkin silloin, kun heillä on siihen kiinnostus. Lapset ja heidän kiinnostuksen kohteensa ovat erilaisia, joten aikuisen on huolehdittava, että digimaailmaan perehtyminen tapahtuu lapsen mielenkiinnon kohteiden pohjalta.

”Hyvä keino tutustua digitaalisiin ympäristöihin on valita lasta kiinnostava sovellus tai peli ja alkuun käyttää sitä yhdessä samalla keskustellen kaikesta, mitä siellä tulee vastaan: mikä sovelluksessa tai pelissä oli kivaa, miten muut toimivat siellä ja mitä uutta lapsi oppi”, Wahlbeck vinkkaa.

Mediankäyttöön liittyy monia opeteltavia asioita, joista eniten vanhempia mietityttää turvataidot, ja niistä onkin hyvä jutella lapsen kanssa säännöllisesti. Lapsen ja nuoren on hyvä oppia esimerkiksi tunnistamaan epäilyttävä toiminta verkossa kuten nettikiusaaminen ja -häirintä sekä tietää kenelle niistä voi kertoa ja mistä saa apua. Turvataitojen sekä laitteiden ja sovellusten käytön lisäksi aikuisen kanssa opetellaan yhdessä nettikäyttäytymistä ja muiden reilua kohtelua.

Wahlbeckilla on vinkki myös siihen, miten taklataan suurin lapsen mediankäyttöä koskeva riidanaihe: ”Lapsi sitoutuu netti-, peli- ja puhelinsääntöjä koskeviin sopimuksiin paremmin, kun hänet ottaa mukaan suunnittelemaan niitä. Lapsen kasvaessa sääntöjä on hyvä myös muistaa päivittää. Säännöt kannattaa tehdä kirjallisesti ja pitää esillä, jolloin ne pysyvät paremmin mielessä ja ovat kaikille selvät. Hauskuutta tylsään sääntöpaperiin voi tuoda esimerkiksi tarroilla ja piirroksilla.”

Mahdollisuudet digitaitojen opetteluun eivät ole Suomessakaan kaikilla samanlaiset. DNA panostaa digitaalisen yhdenvertaisuuden edistämiseen digitaalisen eriarvoistumisen ehkäisemiseksi tekemällä yhteistyötä eri kumppaneiden kanssa. DNA on mukana muun muassa Suojellaan lapsia -järjestön Turvallisesti #digiliikenteessä -projektissa, jonka tavoitteena on parantaa lasten nettiturvan taitoja.

Tutustu kokonaisuudessaan DNA:n Koululaistutkimukseen.
Tutustu Suojellaan lapsia ry:n Turvallisesti #Digiliikenteessä -projektiin.
Lue lisää DNA:n digitaalisesta yhdenvertaisuudesta ja kumppaneista.

DNA:n Koululaistutkimus

DNA:n ja Nepan yhteistyössä tuottama Koululaistutkimus toteutettiin online-paneelissa 10.–18. helmikuuta 2022. Tutkimukseen vastasi tuhat 5–16-vuotiaiden lasten vanhempaa. Vuosittain tehtävässä tutkimuksessa selvitetään, miten suomalaiset lapset ja nuoret käyttävät puhelinta sekä mitkä tekijät vaikuttavat sen hankintaan ja käyttöön.

Lisätietoja:

Vilhelmiina Wahlbeck, johtaja, viestintä, vastuullisuus ja brändin kehitys, DNA Oyj, puh. 044 040 1671, vilhelmiina.wahlbeck@dna.fi

Vilhelmiina Wahlbeck, johtaja, viestintä, vastuullisuus ja brändin kehitys

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2021 liikevaihtomme oli 956 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

DNA:n käyttämä 5G-verkko yltää nyt Etelä-Karjalassa liki joka kolkkaan11.4.2024 09:55:00 EEST | Tiedote

DNA:n käyttämän 5G-verkon rakennustyöt Etelä-Karjalassa ovat saavuttaneet pisteen, jossa 5G-verkon peitto yltää maakunnassa liki kaikkialle ja asukkaiden tavoittavuus lähestyy 100 prosentin tasoa heidän asuinpaikkojensa perusteella. Koko maan tasolla kuuluvuudessa on kuitenkin yhä alueellista vaihtelua, minkä vuoksi verkkoa parannetaan jatkuvasti. Tavoite on erityisesti maantieteellisen peiton vahvistaminen ja kasvattaminen. Laskennallisesti 5G-verkko tavoittaa noin 96 prosenttia suomalaisista koko maassa, yhteensä yli 250 paikkakunnalla. 5G-rakentamisen myötä paranevat myös 4G-yhteydet.

DNA’s 5G network now reaches almost every corner of South Karelia11.4.2024 09:55:00 EEST | Press release

DNA’s 5G network in South Karelia now reaches nearly all parts of the region, and coverage of the population is approaching 100% based on residents’ location. At the national level, however, there are still regional variations in coverage, which is why the network is constantly being improved. In particular, DNA’s goal is to reinforce and increase geographic coverage. The 5G network has a theoretical coverage of around 96% of Finland’s population in more than 250 localities. The construction of 5G infrastructure also improves 4G connections.

DNA:n 5G-verkko yltää nyt Kanta-Hämeessä liki joka kolkkaan – ja paranee yhä11.4.2024 09:55:00 EEST | Tiedote

DNA:n 5G-verkon rakennustyöt Kanta-Hämeessä ovat saavuttaneet pisteen, jossa 5G-verkon peitto yltää maakunnassa liki kaikkialle ja asukkaiden tavoittavuus lähestyy 100 prosentin tasoa heidän asuinpaikkojensa perusteella. Koko maan tasolla kuuluvuudessa on kuitenkin yhä alueellista vaihtelua, minkä vuoksi verkkoa parannetaan yhä jatkuvasti. Tavoite on erityisesti maantieteellisen peiton vahvistaminen ja kasvattaminen. Laskennallisesti 5G-verkko tavoittaa noin 96 prosenttia suomalaisista koko maassa, yhteensä yli 250 paikkakunnalla. 5G-rakentamisen myötä paranevat myös 4G-yhteydet.