Tutkimuksen mukaan vanhemmat kaipaavat vinkkejä lasten puhelimen käyttöön – DNA:n asiantuntija kehottaa opettelemaan digitaitoja yhdessä lapsen kanssa pyörällä ajamisen tapaan

DNA:n Koululaistutkimuksen mukaan 13–16-vuotiaiden lasten vanhemmat pohtivat puhelimen käyttöön liittyviä rajoituksia ja valvontaa. Pienempien lasten (5–12-vuotiaat) vanhemmat etsivät vinkkejä muun muassa lapsille sopivista sisällöistä ja lapsen opastamisesta digimaailmaan sekä vaihtoehtoja ruutuajalle. Tutkimuksen mukaan teleoperaattoreiden sivuilta etsitään eniten vinkkejä ja tietoa aiheeseen liittyen.
”Ensipuhelimen hankinta on jännittävä asia koko perheelle, kuten vuosittainen Koululaistutkimuksemme osoittaa. Helposti voi ajatella, että lapsi osaa käyttää laitteita paremmin kuin aikuinen eikä tarvitsisi opastusta tai apua. Diginatiiveja ei kuitenkaan ole, sillä yksikään lapsi ei synny digitaitojen kanssa. Ne ovat samanlaisia taitoja kuin polkupyörällä ajaminen, sekin opetellaan yhdessä aikuisen kanssa”, Wahlbeck toteaa.
Keskustelu muiden vanhempien kanssa kannattaa
Koululaistutkimukseen vastanneista vanhemmista 70 prosenttia kertoi keskustelevansa lapsen puhelimen käytöstä joko kumppaninsa, puolisonsa tai lapsen toisen vanhemman kanssa. Neljäsosa on ottanut asian puheeksi ystävänsä kanssa, mutta muiden vanhempien kanssa puhelimen käytöstä on jutellut vain noin joka kymmenes.
”Digimaailma muuttuu kovaa vauhtia, ja siksi säännöllinen keskustelu muiden vanhempien kanssa on myös tärkeää. Keskustelujen avulla pystyy hahmottamaan esimerkiksi, mitä lapset tekevät puhelimillaan. Samalla voi esimerkiksi nousta esiin erilaisia sosiaalisen median trendejä tai jos liikkeellä on nopeasti leviäviä lapsille haitallisia videoita. Näin on myös valmis opastamaan lapsia siinä, miten toimia, jos sellaisia kohtaa”, Wahlbeck sanoo.
Aikuinen antaa esimerkin mediankäyttöön
Lapset oppivat uusia asioita nopeasti varsinkin silloin, kun heillä on siihen kiinnostus. Lapset ja heidän kiinnostuksen kohteensa ovat erilaisia, joten aikuisen on huolehdittava, että digimaailmaan perehtyminen tapahtuu lapsen mielenkiinnon kohteiden pohjalta.
”Hyvä keino tutustua digitaalisiin ympäristöihin on valita lasta kiinnostava sovellus tai peli ja alkuun käyttää sitä yhdessä samalla keskustellen kaikesta, mitä siellä tulee vastaan: mikä sovelluksessa tai pelissä oli kivaa, miten muut toimivat siellä ja mitä uutta lapsi oppi”, Wahlbeck vinkkaa.
Mediankäyttöön liittyy monia opeteltavia asioita, joista eniten vanhempia mietityttää turvataidot, ja niistä onkin hyvä jutella lapsen kanssa säännöllisesti. Lapsen ja nuoren on hyvä oppia esimerkiksi tunnistamaan epäilyttävä toiminta verkossa kuten nettikiusaaminen ja -häirintä sekä tietää kenelle niistä voi kertoa ja mistä saa apua. Turvataitojen sekä laitteiden ja sovellusten käytön lisäksi aikuisen kanssa opetellaan yhdessä nettikäyttäytymistä ja muiden reilua kohtelua.
Wahlbeckilla on vinkki myös siihen, miten taklataan suurin lapsen mediankäyttöä koskeva riidanaihe: ”Lapsi sitoutuu netti-, peli- ja puhelinsääntöjä koskeviin sopimuksiin paremmin, kun hänet ottaa mukaan suunnittelemaan niitä. Lapsen kasvaessa sääntöjä on hyvä myös muistaa päivittää. Säännöt kannattaa tehdä kirjallisesti ja pitää esillä, jolloin ne pysyvät paremmin mielessä ja ovat kaikille selvät. Hauskuutta tylsään sääntöpaperiin voi tuoda esimerkiksi tarroilla ja piirroksilla.”
Mahdollisuudet digitaitojen opetteluun eivät ole Suomessakaan kaikilla samanlaiset. DNA panostaa digitaalisen yhdenvertaisuuden edistämiseen digitaalisen eriarvoistumisen ehkäisemiseksi tekemällä yhteistyötä eri kumppaneiden kanssa. DNA on mukana muun muassa Suojellaan lapsia -järjestön Turvallisesti #digiliikenteessä -projektissa, jonka tavoitteena on parantaa lasten nettiturvan taitoja.
Tutustu kokonaisuudessaan DNA:n Koululaistutkimukseen.
Tutustu Suojellaan lapsia ry:n Turvallisesti #Digiliikenteessä -projektiin.
Lue lisää DNA:n digitaalisesta yhdenvertaisuudesta ja kumppaneista.
DNA:n Koululaistutkimus
DNA:n ja Nepan yhteistyössä tuottama Koululaistutkimus toteutettiin online-paneelissa 10.–18. helmikuuta 2022. Tutkimukseen vastasi tuhat 5–16-vuotiaiden lasten vanhempaa. Vuosittain tehtävässä tutkimuksessa selvitetään, miten suomalaiset lapset ja nuoret käyttävät puhelinta sekä mitkä tekijät vaikuttavat sen hankintaan ja käyttöön.
Lisätietoja:
Vilhelmiina Wahlbeck, johtaja, viestintä, vastuullisuus ja brändin kehitys, DNA Oyj, puh. 044 040 1671, vilhelmiina.wahlbeck@dna.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2021 liikevaihtomme oli 956 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
Raportti: DNA:n asiakkaat käyttävät edelleen eniten mobiilidataa Euroopassa – datamäärät pysyneet vahvassa kasvussa18.9.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
DNA:n asiakkaat käyttivät alkuvuonna eniten liittymäkohtaista mobiilidataa Euroopassa ja olivat myös koko maailman kärkijoukoissa, kertoo tutkimusyhtiö Tefficientin tuore raportti*. Vuoden 2025 ensimmäisellä puoliskolla DNA:n asiakkaat käyttivät keskimäärin 58,9 gigatavua mobiilidataa kuukaudessa, mikä oikeuttaa myös maailmanlaajuisesti vertailun pronssisijaan.
Report: DNA’s customers continue to lead Europe in mobile data usage – data volumes have continued to grow strongly18.9.2025 09:00:00 EEST | Press release
According to the latest report* by research company Tefficient, DNA’s customers used the most mobile data per subscription in Europe during the first half of 2025, ranking among the top globally as well. From January to June 2025, DNA customers used an average of 58.9 gigabytes of mobile data per month per subscription, earning DNA the third place worldwide in the comparison.
Äänenlaatu on kuvan kokoa tärkeämpää katselukokemuksessa – DNA viihdeboksiin saatavilla nyt takakaiuttimet15.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Suomalaiset ovat siirtyneet yhä vahvemmin kohti monipuolista ja elämyksellistä kotiviihteen käyttöä. Suoratoistopalvelut ovat vakiinnuttaneet paikkansa arjessa, ja sen myötä äänentoistoon panostamisesta kotona on tullut merkittävä trendi. Ääni on noussut jopa kuvan kokoa tärkeämmäksi ominaisuudeksi katselussa. DNA tuo myyntiin 15.9.2025 Dolby Atmos -tilaääntä toistavaan viihdeboksiin uutuutena omat takakaiuttimet ensimmäisenä Pohjoismaissa. Innovaatiolla vastataan kuluttajien kasvavaan kysyntään helposta ja vaivattomasta tavasta kohentaa kotiviihteen laatua ilman monimutkaista asennusta.
Audio quality surpasses screen size in viewing experience – Rear speakers now available for DNA Entertainment Box15.9.2025 08:15:00 EEST | Press release
Finns are increasingly embracing diverse and immersive home entertainment experiences. Streaming services have become a staple of everyday life, and as a result, investing in home audio systems has emerged as a significant trend. Sound quality has now overtaken screen size as the most important feature in viewing experiences. On 15 September 2025, DNA will be the first in the Nordics to launch dedicated rear speakers for its Dolby Atmos-enabled Entertainment Box. This innovation responds to growing consumer demand for an easy and effortless way to enhance home entertainment quality without complex installation.
Ville Virtanen DNA:n strategiasta ja tekoälystä vastaavaksi johtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi3.9.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
DNA vahvistaa strategista ja teknologista osaamistaan nimittämällä Ville Virtasen strategiasta ja tekoälystä vastaavaksi johtajaksi sekä johtoryhmän jäseneksi 1. lokakuuta 2025 alkaen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme