Viestintätoimisto Manifesto Oy

TUTKIMUS: 71 % pitää henkilökohtaisia tapaamisia tärkeimpinä ajureina liikematkustuksen elpymisessä

Jaa
Työntekijöiden motiivit mukaan lukien kestävän kehityksen huomioiminen määrittävät jatkossa liikematkustamista.

SAP Concurin Euroopassa – myös Suomessa – toteutetun tutkimuksen* mukaan eurooppalaiset vastaajat näkevät livetapaamiset tärkeimpänä ajurina yritysten liikematkoissa (71 %). Toiseksi tärkeimpänä pidetään tapahtumia ja oman alan konferensseja ja messuja. Ne mainitsi 64 prosenttia vastaajista. Myös koulutusten takia matkustetaan mielellään (52 %).

Kun suunnitellaan liikematkoja, terveyteen ja turvallisuuteen liittyvät näkökohdat ovat tärkeimpiä, ja seuraavaksi tärkeimpiä ovat mahdollisuus yhdistää työmatkaan vapaa-aikaa (41 %). Tulos kertoo siitä, että työntekijäkokemus määrittää pitkälti liikematkustamisen tulevaisuuden. 

Liikematkustaminen lisääntyy kiihtyvällä vauhdilla. Vastaajista 83 % sanoi yrityksensä elvyttäneen kotimaan matkansa ja 63 % ulkomaan matkat. Liikematkustus kuitenkin muuttaa muotoaan ja organisaatiot joutuvat huomioimaan aiempaa tarkemmin, mitä työntekijät itse haluavat. 

Samalla johtajat joutuvat miettimään, miten työssä matkustaminen hyödyttää organisaatioita pandemian jälkeisessä ajassa. 65 % vastaajista sanoi, että liikematkustamisen ROI on tärkeämpi kuin koskaan.

Kestävä kehitys aiempaa tärkeämpää liikematkustamisessa

Kestävä kehitys on myös tärkeämpää kuin koskaan, sillä 99 prosenttia vastaajista pitää kestävää kehitystä jo olennaisena osana matkapolitiikkaansa tai suunnittelee sen ottamista huomioon. Lisäksi 67 prosenttia vastaajista ilmoitti, että he käyttävät yli 11 prosenttia matkabudjetistaan vastuullisiin matkustustapoihin ja palveluntarjoajiin. Näistä 23 prosenttia käyttää yli 21 prosenttia budjetistaan näihin tarkoituksiin.

Tällä hetkellä yritysten liikematkaprosessiin osallistuvien ulkopuolisten palveluntarjoajien vastuullisuus ei näytä olevan vielä keskeisellä sijalla. Ainoastaan 30 prosenttia yritysten talous-, vastuu- ja matkustuksesta vastaavasta johdosta ottaa palveluntoimittajien, kuten hotellien, autovuokraamoiden tai lentoyhtiöiden, vastuullisuuden huomioon yritysmatkojen suunnittelussa. Vapaa-ajanvieton ja työn yhdistäviä matkoja (bleisure) pidetään tärkeämpänä prioriteettina (41 prosenttia). 

SAP Concurin tutkimuksen mukaan organisaatiot pitävät kestäviä käytäntöjä olennaisena osana liiketoimintastrategiaansa, mutta monilla on vaikeuksia niiden tehokkaassa toteuttamisessa. 

"Raportointi- ja analysointiominaisuudet ovat ratkaisevassa asemassa aidosti kestävän matkaohjelman perustamisessa ja hallinnoinnissa. Ne tarjoavat näkyvyyttä sekä johdolle että työntekijöille. Työntekijät arvostavat organisaatioita, jotka ovat vastuullisia, koska silloin hekin voivat olla vastuullisia ja saada yhä paremman matkustuskokemuksen", sanoo Nina Ruokonen, SAP Concurin kansainvälisen liiketoiminnan kehityksestä vastaava johtaja.

Yli kolmannes vastaajista (36 %) mainitsi keskeiseksi esteeksi kestävämmän yritysmatkustusohjelman kehittämiselle sellaisten ammattimaisten työkalujen puutteen, jotka tarjoavat näkyvyyden matkustamisen ympäristövaikutuksiin, kuten hiilidioksidipäästöihin. Ilman tällaista läpinäkyvyyttä organisaatiot ovat todennäköisesti huonosti varustautuneita ja osittain kykenemättömiä tekemään dataan pohjautuvia valintoja siitä, miten työmatkaohjelma kannattaa laatia. 

Vaikuttaa myös siltä, että työntekijöiden sitoutuminen on puutteellista, sillä 35 prosenttia kaikista osallistujista piti tätä suurimpana esteenä sille, että heidän organisaationsa voisi kehittää kestävämpää matkailuohjelmaa.

Lisätietoja yritysten liikematkustamisen vastuullisuudesta löytyy täältä.


Lisätietoja:

Taina Kaitala
Viestintätoimisto Manifesto
taina.kaitala@manifesto.fi 
+358 50 372 3406

Tietoja julkaisijasta

Viestintätoimisto Manifesto Oy
Viestintätoimisto Manifesto Oy
Salomonkatu 17 B (Autotalo, 12. krs)
00100 Helsinki

https://www.manifesto.fi

SAP® Concur® on integroitujen kulujen- ja matkanhallintaratkaisujen maailmanlaajuinen toimittaja ja johtava brändi. Yritys pyrkii yksinkertaistamaan ja automatisoimaan liikematkustamiseen liittyvät päivittäiset prosessit. Erittäin hyvät arvosanat saanut SAP Concur -mobiilisovellus opastaa liikematkustajia koko matkan ajan, kulut muuntautuvat helposti matkalaskuiksi ja laskujen hyväksyntä on automatisoitu. Integroimalla lähes reaaliaikaisen datan ja auditoimalla transaktiot tekoälyn avulla yritykset näkevät, miten paljon ne käyttävät rahaa tarvitsematta huolehtia sokeista pisteistä budjetissa. SAP Concur -ratkaisut auttavat pääsemään eroon aiemmista tylsistä rutiinitehtävistä ja helpottamaan työtä. Ne auttavat yrityksiä tekemään parhaansa joka päivä. Lue lisää concur.fi tai SAP Concur -blog.

*"Corporate Travel Sustainability Survey" -tutkimus perustuu 700:lle yli 100 työntekijän yrityksissä toimivalle talous-, osto-, yritysvastuu- ja yritysmatkustuspäättäjälle tehtyyn kyselytutkimukseen. Tutkimuksen toteutti iResearch SAP Concurin toimeksiannosta helmi-maaliskuussa 2022 Isossa-Britanniassa, Ranskassa, Saksassa, Espanjassa, Italiassa, Pohjoismaissa (Norja, Ruotsi, Tanska, Suomi) ja Benelux-maissa (Belgia, Luxemburg, Alankomaat).

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Viestintätoimisto Manifesto Oy

Autoglymin uusi kolmivaikutteinen autonpesuaine helpottaa autonpesua ja luo kiiltävän lopputuloksen suojaavalla pinnalla15.4.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Ceramic Wash & Protect on kehitetty Autoglymin uudella shampoopohjaisella, keraamisella (Si02) teknologialla. Helpottaa auton maalipinnan puhdistamista ja pesun jälkeistä kuivaamista lyhentäen autonpesuun kuluvaa aikaa. Pesuaineen äärimmäisen konsentroitu, heikosti vaahtoava koostumus on erittäin riittoisa ja yksi pakkaus riittää jopa 33 pesukertaan.

Virta sai ison tilauksen Saksasta – Plaza-hotelliketjulle Virran sähköautojen latauspalvelu kaikkiin ketjun hotelleihin9.4.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Saksan suurimpiin hotelliketjuihin kuuluva Plaza-hotelliryhmä alkaa tarjota yhteistyössä suomalaisen Virran kanssa matkailijoilleen sähköajoneuvojen latauspalvelua (EV) kaikissa Plazan yli 50 hotellissa Saksassa, Itävallassa ja Hollannissa. Julkinen latausinfrastruktuuri tulee käyttöön vauhdilla laajentuvan Plaza-ryhmän hotelleissa lähikuukausien aikana. Uuden hotellipalvelun avulla hotellivieraat voivat ladata sähköautojaan oleskelunsa aikana, mikä tukee kestävää liikkumista ja tarjoaa lisäarvoa matkustajille.

Anatolian moskeijareitti esittelee arkkitehtoniset, puiset hypostyylimoskeijat, jotka ovat Turkin 21. Unescon maailmanperintökohde8.4.2024 09:36:13 EEST | Tiedote

Anatolian Unescon maailmanperintökohteet ovat täynnä arkkitehtuurin ihmeitä. Anatolia tarjoaa muinaisten sivilisaatioiden synnyinsijana ainutlaatuisia historiallisia ja arkkitehtonisia kokemuksia nykypäivän vierailijoille. Anatolian tarjoamiin aarteisiin kuuluvat muun muassa keskiaikaiset puiset hypostyylimoskeijat, joista tuli viime vuonna Turkin kahdeskymmenesensimmäinen Unescon maailmanperintökohde.

Viisi vinkkiä pihavalaistukseen8.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Keväällä, pihaa kesäksi suunniteltaessa tai muutostöitä tehdessä, on hyvä huomioida myös valaistus, vaikka pihavalaistuksen tärkeys korostuu vasta pimenevien syysiltojen lähestyessä. Oikeanlaisella valaistuksella on suuri merkitys niin tunnelman luomisessa ja ulkotilojen yksityiskohtien korostamisessa kuin turvallisuuden lisäämisessä piha-alueelle. LEDVANCEn valaistusasiantuntija Riku Varjelan vinkeillä saat pihavalaistuksesta entistä monipuolisemman.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye