TUTKIMUS: 71 % pitää henkilökohtaisia tapaamisia tärkeimpinä ajureina liikematkustuksen elpymisessä
SAP Concurin Euroopassa – myös Suomessa – toteutetun tutkimuksen* mukaan eurooppalaiset vastaajat näkevät livetapaamiset tärkeimpänä ajurina yritysten liikematkoissa (71 %). Toiseksi tärkeimpänä pidetään tapahtumia ja oman alan konferensseja ja messuja. Ne mainitsi 64 prosenttia vastaajista. Myös koulutusten takia matkustetaan mielellään (52 %).
Kun suunnitellaan liikematkoja, terveyteen ja turvallisuuteen liittyvät näkökohdat ovat tärkeimpiä, ja seuraavaksi tärkeimpiä ovat mahdollisuus yhdistää työmatkaan vapaa-aikaa (41 %). Tulos kertoo siitä, että työntekijäkokemus määrittää pitkälti liikematkustamisen tulevaisuuden.
Liikematkustaminen lisääntyy kiihtyvällä vauhdilla. Vastaajista 83 % sanoi yrityksensä elvyttäneen kotimaan matkansa ja 63 % ulkomaan matkat. Liikematkustus kuitenkin muuttaa muotoaan ja organisaatiot joutuvat huomioimaan aiempaa tarkemmin, mitä työntekijät itse haluavat.
Samalla johtajat joutuvat miettimään, miten työssä matkustaminen hyödyttää organisaatioita pandemian jälkeisessä ajassa. 65 % vastaajista sanoi, että liikematkustamisen ROI on tärkeämpi kuin koskaan.
Kestävä kehitys aiempaa tärkeämpää liikematkustamisessa
Kestävä kehitys on myös tärkeämpää kuin koskaan, sillä 99 prosenttia vastaajista pitää kestävää kehitystä jo olennaisena osana matkapolitiikkaansa tai suunnittelee sen ottamista huomioon. Lisäksi 67 prosenttia vastaajista ilmoitti, että he käyttävät yli 11 prosenttia matkabudjetistaan vastuullisiin matkustustapoihin ja palveluntarjoajiin. Näistä 23 prosenttia käyttää yli 21 prosenttia budjetistaan näihin tarkoituksiin.
Tällä hetkellä yritysten liikematkaprosessiin osallistuvien ulkopuolisten palveluntarjoajien vastuullisuus ei näytä olevan vielä keskeisellä sijalla. Ainoastaan 30 prosenttia yritysten talous-, vastuu- ja matkustuksesta vastaavasta johdosta ottaa palveluntoimittajien, kuten hotellien, autovuokraamoiden tai lentoyhtiöiden, vastuullisuuden huomioon yritysmatkojen suunnittelussa. Vapaa-ajanvieton ja työn yhdistäviä matkoja (bleisure) pidetään tärkeämpänä prioriteettina (41 prosenttia).
SAP Concurin tutkimuksen mukaan organisaatiot pitävät kestäviä käytäntöjä olennaisena osana liiketoimintastrategiaansa, mutta monilla on vaikeuksia niiden tehokkaassa toteuttamisessa.
"Raportointi- ja analysointiominaisuudet ovat ratkaisevassa asemassa aidosti kestävän matkaohjelman perustamisessa ja hallinnoinnissa. Ne tarjoavat näkyvyyttä sekä johdolle että työntekijöille. Työntekijät arvostavat organisaatioita, jotka ovat vastuullisia, koska silloin hekin voivat olla vastuullisia ja saada yhä paremman matkustuskokemuksen", sanoo Nina Ruokonen, SAP Concurin kansainvälisen liiketoiminnan kehityksestä vastaava johtaja.
Yli kolmannes vastaajista (36 %) mainitsi keskeiseksi esteeksi kestävämmän yritysmatkustusohjelman kehittämiselle sellaisten ammattimaisten työkalujen puutteen, jotka tarjoavat näkyvyyden matkustamisen ympäristövaikutuksiin, kuten hiilidioksidipäästöihin. Ilman tällaista läpinäkyvyyttä organisaatiot ovat todennäköisesti huonosti varustautuneita ja osittain kykenemättömiä tekemään dataan pohjautuvia valintoja siitä, miten työmatkaohjelma kannattaa laatia.
Vaikuttaa myös siltä, että työntekijöiden sitoutuminen on puutteellista, sillä 35 prosenttia kaikista osallistujista piti tätä suurimpana esteenä sille, että heidän organisaationsa voisi kehittää kestävämpää matkailuohjelmaa.
Lisätietoja yritysten liikematkustamisen vastuullisuudesta löytyy täältä.
Lisätietoja:
Taina Kaitala
Viestintätoimisto Manifesto
taina.kaitala@manifesto.fi
+358 50 372 3406
Tietoja julkaisijasta
Salomonkatu 17 B (Autotalo, 12. krs)
00100 Helsinki
https://www.manifesto.fi
SAP® Concur® on integroitujen kulujen- ja matkanhallintaratkaisujen maailmanlaajuinen toimittaja ja johtava brändi. Yritys pyrkii yksinkertaistamaan ja automatisoimaan liikematkustamiseen liittyvät päivittäiset prosessit. Erittäin hyvät arvosanat saanut SAP Concur -mobiilisovellus opastaa liikematkustajia koko matkan ajan, kulut muuntautuvat helposti matkalaskuiksi ja laskujen hyväksyntä on automatisoitu. Integroimalla lähes reaaliaikaisen datan ja auditoimalla transaktiot tekoälyn avulla yritykset näkevät, miten paljon ne käyttävät rahaa tarvitsematta huolehtia sokeista pisteistä budjetissa. SAP Concur -ratkaisut auttavat pääsemään eroon aiemmista tylsistä rutiinitehtävistä ja helpottamaan työtä. Ne auttavat yrityksiä tekemään parhaansa joka päivä. Lue lisää concur.fi tai SAP Concur -blog.
*"Corporate Travel Sustainability Survey" -tutkimus perustuu 700:lle yli 100 työntekijän yrityksissä toimivalle talous-, osto-, yritysvastuu- ja yritysmatkustuspäättäjälle tehtyyn kyselytutkimukseen. Tutkimuksen toteutti iResearch SAP Concurin toimeksiannosta helmi-maaliskuussa 2022 Isossa-Britanniassa, Ranskassa, Saksassa, Espanjassa, Italiassa, Pohjoismaissa (Norja, Ruotsi, Tanska, Suomi) ja Benelux-maissa (Belgia, Luxemburg, Alankomaat).
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Viestintätoimisto Manifesto Oy
Nyt on auton perusteellisen kevätpesun aika – katso Autoglymin puhdistusohjeet parhaaseen lopputulokseen13.5.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
Talvi ja yöpakkaset ovat vihdoin takana päin, mikä tarkoittaa, että on aika laittaa auto kesäkuntoon. Olipa kyse sitten auton renkaista, maalipinnasta tai sisätiloista, huolellinen puhdistus kannattaa! Pitämällä huolen auton säännöllisestä puhtaanapidosta, liasta ei ehdi aiheutua suurempia vahinkoja ja seuraavat pesukerrat ovat helpompia. Autoglymiltä löytyy ratkaisu kaikkiin auton puhdistustarpeisiin.
3stepIT ja ExpandNow yhdistävät voimansa tuodakseen uusia kiertoteknologiapalveluita30.4.2025 10:27:39 EEST | Tiedote
Yritykset aloittavat yhteistyön edistääkseen laadukkaiden uusiolaitteiden saatavuutta ja tarjotakseen entistä parempia palveluja teknologian käyttäjille kaikkialla.
Miljoona Phishing-as-a-Service-hyökkäystä kahdessa kuukaudessa kertoo nopeasti kehittyvästä uhkasta31.3.2025 10:58:13 EEST | Tiedote
Vuoden 2025 kahden ensimmäisen kuukauden aikana tietoturvayhtiö Barracudan tunnistusjärjestelmät estivät yli miljoona kalasteluhyökkäystä merkittäviltä Phishing-as-a-Service (PhaaS) -alustoilta. Uusi raportti hyökkäyksissä käytetyistä työkaluista ja tekniikoista kertoo siitä, kuinka PhaaS- eli kalastelu palveluna -alustat kehittyvät nopeasti entistä vaarallisemmiksi ja vaikeammin havaittaviksi. Monet hyökkäykset kohdistuvat suosittujen pilvipohjaisten alustojen, kuten Microsoft 365:n, käyttäjiin. Suurin osa (89 %) havaituista hyökkäyksistä liittyi kehittyneeseen Tycoon 2FA -hyökkäykseen, jota seurasi EvilProxy (8 % hyökkäyksistä) ja uusi tulokas Sneaky 2FA, joka oli vastuussa 3 % tapauksista. Kolmella alustalla on erilaiset ja erottuvat työkalut, mutta niillä on myös yhteisiä piirteitä, kuten Telegram-viestipalvelun käyttö hyökkäysten edistämiseen. Tycoon 2FA kiertää tunnistusjärjestelmiä Barracudan uhka-analyytikot raportoivat Tycoon 2FA:sta tammikuussa 2025. Sen jälkeen alusta on jat
Virta valittiin Time Magazinen parhaiden green tech -yritysten listalle 202527.3.2025 11:12:50 EET | Tiedote
Suomalainen sähköautojen latausalustan kehittäjä Virta on valittu TIME Magazinen maailman parhaiden Green Tech -yritysten listalle vuonna 2025. Listauksessa korostetaan yritysten myönteisiä ympäristövaikutuksia, taloudellista vahvuutta ja innovaatiokykyä. Virta oli 250 yrityksen joukossa sijalla 32., ja se oli myös korkeimmalle listalla yltänyt suomalainen yritys. Viidestä listalle valitusta suomalaisyrityksestä myös Infinite Fiber ja Solar Foods nousivat sadan parhaan joukkoon.
Autoglym vahvistaa kansainvälistä kasvustrategiaansa valitsemalla uuden jakelijan Suomessa ja Baltiassa20.3.2025 09:23:52 EET | Tiedote
Iso-Britannian johtava autonhoitotuotteiden valmistaja Autoglym on valinnut AS Baltoilin tuotteidensa eksklusiiviseksi jakelijaksi Suomessa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa. AS Baltoil, jonka tytäryhtiö Suomessa on Nextoil Oy, vastaa jatkossa Autoglym-tuotteiden jakelusta ja markkinoinnista Suomessa. Yhteistyö aloittaa merkittävän vaiheen Autoglymin kansainvälisessä kasvustrategiassa ja vahvistaa yrityksen asemaa tärkeillä Pohjois-Euroopan markkinoilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme