Tutkimus: Epävarmuus syö työssä jatkamishalukkuutta – apu voi löytyä ikäjohtamisesta

Työpaikalla koettu taloudellinen epävarmuus on yhteydessä eläkehalukkuuteen. Koetun epävarmuuden lieventäminen ikääntyvillä työntekijöillä olisi yksi keino työurien pidentämiseksi. Asiaa tarkasteltiin työeläkeyhtiö Elon yhteiskuntasuhdejohtaja Katja Veirton lisensiaattitutkimuksessa. Tutkimus perustui Tilastokeskuksen työolotutkimuksen aineistoon yksityisen sektorin yli 50-vuotiaista palkansaajista.

Pitkät työurat ovat tärkeitä koko yhteiskunnalle, toteaa Elon yhteiskuntasuhdejohtaja Katja Veirto. Jotta aidosti vaikuttavia toimenpiteitä voidaan tehdä, työuriin vaikuttavista tekijöistä tarvitaan monipuolista tietoa ja keskustelua.

Tutkimuksessa selvitettiin, miten organisaatiossa tehdyt irtisanomiset ja työssä pysymistä tukevat toimenpiteet vaikuttivat palkansaajien eläkeaikeisiin. Irtisanomisia oli ollut yli kolmanneksella tutkimuksen kohdejoukon palkansaajista. Heidän työpaikoillaan myös ikääntyvien tukeminen oli harvinaisempaa.

Tutkimuksessa havaittiin, että työpaikalla toteutetut irtisanomiset vähentävät työssä jatkamisaikeita yli vanhuuseläkeiän alarajan. Sen sijaan ikääntyvien työssä jatkamiseen panostaminen lisää työssä jatkamisaikeita. Työssä jatkamisen halukkuus yli vanhuuseläkeiän oli harvinaisinta palkansaajilla, joiden työpaikoilla oli toteutettu irtisanomisia ja ikääntyvien työssä pysymistä ei tuettu. Heistä vain viidennes aikoi jatkaa töiden tekoa yli eläkeiän alarajan.

”Mikäli työssä pysymistä tuettiin ja irtisanomisia ei ollut, lähes 40 prosenttia vastaajista halusi jatkaa työelämässä”, kertoo Katja Veirto.

Keskustelua ja tietoa työurista tarvitaan edelleen

”Pitkät työurat ovat tärkeitä koko yhteiskunnalle. Työurien pidentäminen onkin pitkään ollut eläke- ja työllisyyspolitiikan keskeisimpiä kiinnostuksen kohteita. Jotta aidosti vaikuttavia toimenpiteitä voidaan tehdä, työuriin vaikuttavista tekijöistä tarvitaan monipuolista tietoa ja keskustelua”, Veirto toteaa.

Esimerkiksi juuri julkistetussa ikääntyvien työllisyyden edistämistä koskevassa valtiovarainministeriön kansliapäällikkö Martti Hetemäen työryhmän raportissa todettiin, että ikääntyvien työllisyyttä tulee parantaa. Lisäksi eläkkeellä ollaan Suomessa verrattain pitkään.

”Jotta aidosti vaikuttavia toimenpiteitä voidaan tehdä, työuriin vaikuttavista tekijöistä tarvitaan monipuolista tietoa ja keskustelua.”

Tutkimustulosten perusteella huomiota tulee suunnata siihen, kuinka ikääntyvien työssä jatkamista voidaan tukea ja millaiset toimenpiteet vaikuttavat myös tilanteissa, kun työpaikalla koetaan taloudellista epävarmuutta. Ikäjohtamisen toimet, joita kohdennetaan erityisesti varttuneempiin työntekijöihin, voisivat tukea työuraa näissä tilanteissa.

”Meillä on hyviä tuloksia ikääntyvien ja työurallaan käännekohdassa olevien uravalmennuksesta. Niihin osallistuneiden tulevaisuudenusko ja kokemus omasta osaamisesta on vahvistunut.”

Tutkimuksessa havaittiin myös, että hyvä työkyky ja korkea koulutustaso ovat yhteydessä myöhempään eläköitymiseen. Erityisen merkityksellisenä näyttäytyi koettu hyvä työkyky.

”Tutkimukseni tulokset saavat myös pohtimaan eläkepolitiikan kenttää. Eläkepolitiikka on kapeasti ajateltuna muutoksia eläkelainsäädäntöön ja rahoitukseen. On totta, että eläkelainsäädäntö asettaa tärkeimmät raamit esimerkiksi eläköitymiseen. Työurien näkökulmasta eläkelainsäädäntö on vain yksi osa työuriin vaikuttavista tekijöistä”, toteaa Veirto.

Taustatietoa:

Tiedotteen tiedot perustuvat Elon yhteiskuntasuhdejohtaja Katja Veirton sosiaalivakuutuksen lisensiaattitutkimukseen ”Irtisanomiset ja ikääntyvien työssä pysymisen tuki – vaikutus eläkeajatuksiin yksityisellä sektorilla”. Tutkimus tarkastettiin 13.3.2019 työeläkeyhtiö Elossa.

Tutkimuksen aineistona käytettiin Tilastokeskuksen työolotutkimusta vuosilta 2008 ja 2013. Tutkimusjoukko oli rajattu 50–64-vuotiaisiin yksityisen sektorin palkansaajiin ja kattoi 1 854 henkilöä.

Tutkimuksen tarkastustilaisuuden materiaali on tiedotteen liitteenä.

Katja Veirto, yhteiskuntasuhdejohtaja, puh.050 386 3355, katja.veirto@elo.fi

Kristiina Nieminen, viestinnän suunnittelupäällikkö, puh. 040 586 8778, kristiina.nieminen@elo.fi

Työeläkeyhtiö Elo huolehtii asiakkaidensa lakisääteisestä työeläketurvasta. Lisäksi autamme asiakkaitamme menestymään ja vastaamaan muuttuvan työelämän haasteisiin. Suomalaisista yrityksistä joka kolmas ja yrittäjistä yli 40 prosenttia on valinnut Elon työeläkekumppanikseen. Vastuullisuus on kiinteä osa Elon toimintaa. Vastaamme yhteensä noin 500 000 työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä sekä huolehdimme noin 230 000 eläkkeensaajasta. Elo on merkittävä sijoittaja, ja yhtiön sijoitusomaisuuden arvo on noin 22 miljardia euroa. Elo syntyi 1.1.2014, kun Eläke-Fennia ja LähiTapiola Eläkeyhtiö fuusioituivat.

Pro gradu: Kuntoutujan omalla motivaatiolla ja ammatillisen kuntoutuksen onnistumisella on vahva yhteys21.2.2019 10:21:51 EETTiedote

Yli kaksi kolmasosaa (67 %) omasta aloitteestaan ammatillisen kuntoutuksen pariin hakeutuneista kävi kuntoutusprosessin onnistuneesti läpi. Sen sijaan hylättyjen työkyvyttömyyseläkehakemusten kautta alkaneista kuntoutuksista puolet epäonnistui. Työpaikoilla varhaisen tuen malli voi auttaa vaarassa olevan työntekijän avun äärelle. Nuoret kuntoutuvat selvästi todennäköisemmin kuin iäkkäämmät henkilöt.

Antti Aho työeläkeyhtiö Elon hallituksen puheenjohtajaksi29.1.2019 10:01:09 EETTiedote

Elon hallitus valitsi kokouksessaan 28.1.2019 hallituksen puheenjohtajan ja varapuheenjohtajat vuodelle 2019. Hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Antti Aho. Hän on ollut mukana Elon hallitustyöskentelyssä vuodesta 2014 lähtien. Aho on Aava Terveyspalvelut Oy:n toimitusjohtaja. Elon hallituksen ensimmäisenä varapuheenjohtajana jatkaa Ann Selin. Toiseksi varapuheenjohtajaksi valittiin Susa Nikula. Hallituksen puheenjohtaja ja varapuheenjohtajat muodostavat puheenjohtajiston, joka toimii myös nimitys- ja palkitsemisvaliokuntana. Hallituksen apuna sen tehtävien hoidossa ovat nimitys- ja palkitsemisvaliokunta sekä tarkastusvaliokunta. Hallituksen puheenjohtajisto muodostaa nimitys- ja palkitsemisvaliokunnan. Valiokunnan puheenjohtajana toimii hallituksen puheenjohtaja. Tarkastusvaliokunnan jäsenet ovat Jari Karlson (pj.) sekä Marjo Matikainen-Kallström ja Niklas Sonkin. Minna Helle ja Esa Neuvonen aloittivat 1.1.2019 uusina hallituksen jäseninä. Elon hallituksessa on 12 varsinaista jäsen